hoe bereken je de uitgetelde datum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:27

Ik stond er ook erg van te kijken! En vraag me ook af of het niet een soort van "oversprong" gedrag was..?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:28

Is het trouwens misschien een idee op in de Huiskamer een Drachtige merrie topic te openen??

Of is die er al Verward ?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:34

MarijeR schreef:
Moet het alarm nog wel even af gaan tijdens het veulenen

Ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, moet ik erbij zeggen dat ik ze ook onder de camera had staan, dus een enkel vals alarm kon ik vanuit mijn bed bekijken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:41

Kitten schreef:
Ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, moet ik erbij zeggen dat ik ze ook onder de camera had staan, dus een enkel vals alarm kon ik vanuit mijn bed bekijken.

Ik gebruik het alarm nu een aantal jaar en dit jaar was voor het eerst dat hij dus niet af ging.
Ik heb er ook camera's bij dus vals alarm is niet zo erg. Maar helemaal niet af gaan vind ik wel een probleem.
Nadat ik de singel bij de merrie af deed, ging het alarm wel af dus het lag niet aan de batterij of de ontvanger Verward
Op de videobeelden was te zien dat de merrie wel veel heeft gelegen tijdens het veulenen. Ik werd wakker gebeld toen het veulen er nét uit was...
Beste werkt dus om de camera online te zetten Haha!
(ze weten nu hoe ze naar NL moeten bellen, dat was het probleem anders hadden ze eerder gebeld)

Bij Sjuimpje was het alarm dit jaar ook niet afgegaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:45

jeddah schreef:
Is het trouwens misschien een idee op in de Huiskamer een Drachtige merrie topic te openen??

Of is die er al Verward ?

Wel het off-cam topic Haha!
[HK] Het grote off-cam topic.
Nadat de foalcams afgelopen waren zijn we hier verder gegaan met beppen.

Of gewoon in de kraamstal een drachtige merrie topic. Dan gaat het altijd ontopic toch? Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:05

Het verbaast me, je zou misschien de standen van de Birth alarm moeten veranderen. De enigste keer dat het ding bij mij te laat afging, was een merrie die staande heeft geveulend, tja die stand zit er niet op.
Maar anders zul je ruim van te voren moeten zoeken naar de juiste stand, een buik slaper of een plat slaper en als je er niet uitkomt, kun je hem op de koliek stand zetten, maar dat geeft en hoop vals alarm.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:29

Normaal gesproken zet ik hem op de stand voor plat slapende merries bij deze merrie. Nu had ik hem op de gewone stand gezet omdat de merrie al overtijd was en al 6 dagen op springen stond (melk laten lopen).
Dan ben ik liever een keer extra wakker door vals alarm, al is het maar om te merken dat ze onrustiger wordt.
Die nacht had ik al een keer vals alarm gehad (en daarna weer aangezet ) en om 4 uur was ik nog in de stal geweest.
Iets over 5 ging de telefoon en het veulen was er net uit toen ik de stal in kwam...
Op de ontvanger was ook geen lampje aan het knipperen dus ik kan er ook niet doorheen geslapen zijn. Al is dat toch al bijna onmogelijk met zoveel herrie uit zo'n klein apparaatje Scheve mond

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:39

Ik heb ook de birth alarm én camara gehad dit seizoen.
Ook ik heb nu een keer gezien dat de merrie lag, (op de camera dus), zag het lampje zelfs knipperen en hij ging niet af, heel raar.

Ik fok mini´s en zou graag een ander systeem aanschaffen in amerika hebben ze 2 systemen waarbij er een kastje onder het halster hangt, veel lichter en makkelijker dan een singel, werkt hetzelfde als de birth-alarm bij platliggen gaat ie af, alleen hierbij stuurt het kastje onder het halster een seintje naar een ander kastje die in de buurt van de merrie moet zijn, en die stuurt het weer door naar een pager die je bij je draagt.

http://www.breederalert.com/index.html
http://www.foalingalarm.com/equipage.htm

Het enige nadeel is dat deze geen platslaper-stand hebben, en ik heb dus platslapers.... Schijnheilig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:19

Ik ben toen Lowara begon te kegelen, door de wekker heengeslapen..... en toen stond er ineens een veulentje in de stal erbij! (oeps...)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:38

Meavey, naar dat systeem heb ik idd ook gekeken maar ik wil dus absoluut geen halster op stal om Scheve mond
Maar ik moet zeggen dat ik het vertrouwen in de birth alarm ook wel even kwijt was. Voor buiten in de wei is het wel mooi maar ik vertrouw er geen hele nacht meer op...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:46

Mijn merrie die dus 26 april gedekt is was de vorige keren precies 14 (of eigenlijk 18) dagen te vroeg.
Dus volgens Marije komt het nu 1 week over tijd Verward Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:59

sarabande schreef:
Mijn merrie die dus 26 april gedekt is was de vorige keren precies 14 (of eigenlijk 18) dagen te vroeg.
Dus volgens Marije komt het nu 1 week over tijd Verward Haha!

Huh??
Ik kan niet eens de dag voor m'n eigen merries voorspellen, laat staan die van een ander Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:57

Ik hou je eraan hoor Haha!

Dus ik ga gewoon naar bed tot een week na de uitgetelde datum

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:28

Maar waar zei ik dat dan?
Want met die calculator kan je zelf het aantal dagen van de dracht invullen.
Net zoiets als het geboortebewijs al invullen als het bestelformulier

Overigens zat ik er dit jaar bij het veulen van T@nj@ er maar 5 minuten naast *LOL*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:38

MarijeR schreef:
Maar waar zei ik dat dan?
Want met die calculator kan je zelf het aantal dagen van de dracht invullen.
Net zoiets als het geboortebewijs al invullen als het bestelformulier

Overigens zat ik er dit jaar bij het veulen van T@nj@ er maar 5 minuten naast *LOL*

Nou tegen die tijd vertel je het me maar Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:32

nog ff spannend, straks gaan de veulens eraf.... Heb slecht geslapen vannacht.... Altijd weer nerveus als die kleintjes (nou ja, eigenlijk bij alle paardjes) op reis gaan... Raak je er wel eens aan gewend?
Ze gaan ook gelijk zo ver weg... 3 uur op de trailer ofzo.... Ze gaan bij een andere arab-fokker in de opfok.... Even snel eten en dan gaan we ze uit de wei trekken...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:07

Veel succes straks! Nee, ik denk niet dat je daar ooit aan gewend raakt! Blijft altijd heel spannend, vooral zo'n reis. Gelukkig gaat het eigenlijk altijd goed en zo zal het bij jou vandaag vast ook gaan!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:37

Ik doe altijd 11 maanden gewoon... maarjah de merries denken er idd wel eens anders aan...
Alhoewel dit jaar hadden we 1 die het op uitgerekende datum deed!
Wel leuk...
Maar ik doe gewoon 11 maanden...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:58

Mijn vader vraagt altijd de hengstenboer & de veearts & rekent het dan zelf ook nog eens na (veel te bang dat hij het niet goed in de peiling heeft Clown ).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:22

Onze hackney-merrie veulent altijd op 11 maanden -1 dag. 4 keer zo geweest, de 5de keer was ze bijna een week eerder. Lag dus een verrassing in de stal voor ons, want we hadden het absoluut nog niet verwacht. Wat ze trouwens ook altijd heeft gedaan is het veulen in het weekend werpen, en dit keer was ze op een doordeweekse dag uitgeteld, misschien dat ze daarom wel wat eerder was???

Verder heb ik de calculator ook losgelaten op mijn appaloosa-merrie, maar het is helaas het eerste veulen, kan dus niet het aantal dagen invullen. Wordt dus weer goed het gedrag bestuderen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:44

Neonlight schreef:
Wat ze trouwens ook altijd heeft gedaan is het veulen in het weekend werpen, en dit keer was ze op een doordeweekse dag uitgeteld, misschien dat ze daarom wel wat eerder was???

Goh, daar had ik niet eens aan gedacht.... volgens mij heeft shanaya vorig jaar ook op donderdag geworpen....
Als ze dat nou volgend jaar weer doet dan is ze een donderdag-paardje Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:05

Die merries van mij bevallen echt bijna altijd in het weekend of op feestdagen Scheve mond
Zal wel zijn omdat het dan duurder tarief is als de DA de volgende ochtend de veulenprik komt geven... Rolleyes

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:11

MarijeR schreef:
Die merries van mij bevallen echt bijna altijd in het weekend of op feestdagen Scheve mond
Zal wel zijn omdat het dan duurder tarief is als de DA de volgende ochtend de veulenprik komt geven... Rolleyes

Haha, dat hebben ze vast ook onderling afgesproken!
Nou je het zegt ... mijn merrie beviel ook in de nacht van vrijdag op zaterdag ... ook weekendtarief dus.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:20

Nou, ik heb het net nagerekent.... Shanaya beviel vorig jaar op vrijdag en dit jaar op donderdag... Dus als ze nou volgend jaar op woensdag bevalt dan blijft ze op schema Haha!

Njadien:
1994 Zondag
1995 Maandag
1996 Zaterdag
1997 Dinsdag
2002 Dinsdag
2004 Zaterdag

Altijd rond in het weekend op net daarna dus....
Geen peil op te trekken dus

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:06

MarijeR schreef:

Is vast een actie van de gezamelijke DA's