2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:38

Ik hoop voor jou dat ze niet drachtig is, dat is toch een hele aanslag op haar groeiend lichaam :=

Ik vind daarnaast dat ze echt niet zo extreem mager is, maar er mogen hier en daar wel wat spekjes bij.

Als je haar dikker wil, begin dan met bietenpulp met zemelen (voor de scheven Ca/P verhouding) bij te geven. Dit zet echt goed aan!
Liever geen maïskuil etc, aangezien dit voor koliek kan zorgen (niet altijd, maar door de slechte vertering van bepaalde koolhydraten is de kans wel groter)
Daarbij gaan pulp helemaal niet gisten.
Maak een dag op voorhand een emmer klaar voor enkele dagen, dan is hij zeker volledig uitgezet (met voldoende water natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:48

Zo zag het buikje van mijn drachtige merrie er ook uit, met iets van 3 - 5 maanden. We wisten toen overigens niet dat ze drachtig was, iedereen zei ook 'zo vroeg kun je dat nog niet zien / dit is gewoon een ruwvoerbuikje', maar dat bleek toch even anders. Goed dat je het dus toch laat controleren... Zou mij niets verbazen hoor, als er stiekem een veulentje in zit :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:07

tengeltje11 schreef:
zelf voer ik wel mais,niet continu,maar eens per maand een grote baal verdelen over allen.

in hakselmais is het percentage mais enorm,enorm klein.
de rest is lekker en goed ruwvoer.

veulens,jaarlingen,.... hebben hier al altijd mooi op gewicht gebleven gedurende de winter.
ze krijgen enkel hooi,bieten en maiskuil.
doen het er allemaal prima op.

Hier krijgen ze ook naast goed hooi en bieten wat maiskuil. Niet te veel,ik meng er hun krachtvoer door vaak nog met wat luzerne en dat eten ze allemaal enorm graag en doet mijn bijna 25-jarige merrie het ook goed op. Zonder dat staat ze al snel te mager in de winter.

Succes TS!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 09:58

LiiNd_Y: Ik ook.. Is inderdaad sneu, en het gebeurd helaas vaker en vaker om de groei te stoppen. -O-

MarliesV: Ze is zeker 2,5jr ja. Haar voorste snijtanden stonden heel los toen haar wolfstanden verwijderd werden in oktober :)

Freya6: Dankje voor de tips! Ik merk dat ik de laatste dagen ook op de feiten vooruit loop en ik moet echt wel met mijn 'voeten op de grond blijven', want de kans bestaat natuurlijk dat er geen veulen in zit en dat er dan iets anders aan de hand is..

Oliiviia: Klopt ja, daarom hoop ik het ook.. Maar aan de andere kant hoop ik dat ze dan weer wel drachtig is, zodat we na 4 maanden eindelijk weten wat het probleem is waarom ze maar niet bijkomt.
Ze is inderdaad niet extreem mager, maar ze komt ook niet bij.. Nu met haar winterhaar valt het op foto ook heel goed mee, maar je kan nog steeds iedere rib tellen.

Dankje voor de voedingstips!

----------

De DA komt vrijdag voormiddag scannen, ik ben bloednerveus!
Ze staat nu met een deken op en krijgt sinds 3 dagen ook lijnzaadolie bij. Vandaag ook maar bietenpulp halen :j

Cemlys

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:13

Paardje is natuurlijk ook heel erg in de groei en lijkt wat voer tekort gehad te hebben, dat heeft ook tijd nodig, een echt bonk spier krijg je hier nog niet in 123 op denk ik. Mijn ervaring met bijvoeren van wat magere paarden, is dat ze veel en goed ruwvoer nodig hebben wat makkelijk te verteren valt. Vorig jaar een jonge met tandproblemen bijgevoerd die amper hooi wegkreeg. Kreeg 3 speciekuipen 50% grasmix en 50% lucerne per dag, daarnaast af en toe geweekte gras brok. Bietenpulp kan ook wat aanzetten. Verder voerde ik zo min mogelijk krachtvoer om maagproblemen te voorkomen, geloof iets van 2 scheppen fokkerijmuesli van marstall. Op het laatste mengde ik nog een schepje lpaardenmeel door de lucerne. Van december tot april nodig gehad om hem op gewicht te krijgen. Werkte beter dan die massale hoeveelheden brok (en pavo ben ik niet helemaal fan van)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:30

Fijn dat je haar laat scannen!
Dan heb je feiten en kun je weer verder met een plan om wat meer gewicht te verkrijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:28

Ik ben benieuwd of er een veulen in zit.

Echter zou ik de hoeveelheid krachtvoer wel serieus naar beneden brengen, nooit afgaan op de verpakking, 4 kilo is gewoon heel erg veel.

Ik zou starten met een voerschep bietenpulp (ongeveer een schep op een 8-10 l water,). Eventueel met een schep of twee zemelen erbij. Lijnzaadolie en een vitaminebrok, daarnaast onbeperkt hooi van goede kwaliteit, en eventueel een gras of luzernebrok erbij.
ik heb lijnzaadbrok van equifirst, zit veel vet in, geef ik ook een handje per dag extra van aan mijn oude merrie.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:48

Ik ben heel benieuwd of ze drachtig is!
In ieders geval veel succes! Ik volg mee ;)

JolynneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:04

Jan is een zeer vriendelijke en rustige dierenarts, ben blij dat ik je hiermee heb kunnen helpen en ben uiteraard benieuwd!

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:25

Zag in het begin dat je pavo podo grow 3 geeft, dit is alleen voor het bewegings stel om dit sterker te maken bij jonge paarden. Dit heb ik zelf ook gegeven aan mijn jonge paard. Deze kreeg twee maal per dag 0,5kg ook al staat er veel meer geadviseerd. Misschien is iets als een senoires priores iets om ze wat dikker te laten worden. (echt over meer vet op het paard krijgen heb ik geen idee van. die van mij zijn bijna altijd goed/paar vetjes te veel. Die krijgen rond de 10/12kg hooi per dag verdeeld over 3 keer en twee maal per dag muesli/brokken ongeveer 0,5kg per keer)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:28

Ben heel benieuwd!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:40

Ik zou ook eerder overgaan op voer dat meer in de buurt komt van ruwvoer. Subli Seniores Priores zou ik zelf gaan geven. Kan een volledige vervanging voor ruwvoer zijn, maar ook naast hooi gegeven worden. Mag voor oude paarden bedoeld zijn omdat het makkelijk te verteren is en oude paarden vaak geen hooi meer kunnen kauwen. Maar is gewoon prima om in grotere hoeveelheden te voeren en paarden dikker te krijgen. Je zt er wel mee op de safe side, omdat je nog niet weet wat er aan de hand is. Hoop dat je vrijdag gelijk zekerheid krijgt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:43

Seniores is volgens mij niet te krijgen in België, of er moet ergens een subli dealer zitten (je zou eventueel wel contact op kunnen nemen met een dealer van dodson & horrell, die hebben meerdere voeren om een paard extra in conditie te krijgen, zonder bizarre hoeveelheden .

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:45

Ik ben benieuwd of ze drachtig is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:49

Cemlys schreef:
Seniores is volgens mij niet te krijgen in België, of er moet ergens een subli dealer zitten

Geen idee... hier in Duitsland hebben ze het ook niet, ik reed altijd zelf naar Nederland om een voorraadje te halen. Ander goed voer is natuurlijk ook een idee, ik kan zelf alleen ervaring delen over Subli. Ik vind dat er veel teveel krachtvoer in gaat nu, dat kan nooit goed zijn.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:59

Mijn merrie heeft een veulen gekregen toen zijn nog geen drie jaar was. Ze werd in juli drie en het veulen werd geboren in maart. Dekking is buiten mijn weten om gebeurd op de toenmalige pensionstal. Pas toen ze echt dik werd zo een maand of twee van te voren, heb ik laten opvoelen en idd drachtig. Mocht je tzt informatie willen dat kan je mij altijd PB sturen. Je wilt haar voeren om haar aan te laten komen. Krachtvoer geeft geen vet op het lijf zeg maar. Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en een bijvoer zal meer opleveren dan het krachtvoer dat je geeft. Ook al is je bedoeling goed. Ik heb zelf een oudere merrie die het van SP moet hebben in de winter en ook bij jonge paarden heb die moeite hebben om op gewicht te blijven geef ik SP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:07

Seniores priores hebben wij onze 2,5 jarige gevoerd toen ze mega was ingevallen.
Binnen 3 weken weer goed in gewicht (wel schraal), maar wij gaven 3 keer per week 2 scheppen. :)
Ook schijnt merrie brok een goede dikmaker te zijn, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.

Ik volg even. Ben heel benieuwd of ze drachtig is !

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:22

Lijkt me ook drachtig.

Op jonge leeftijd een veulen baren is niet altijd nadelig voor de groei.
Veel handelaars doen dit juist zodat de merie na de dracht en dus ruim 3 is opgeleerd kan worden.

Moeder van mijn ruin (verkocht) was ook twee en half toen ze merkten dat ze dragend was.
Zij is door een stom ongeluk op 4jaar ingeslapen maar was wel 1m46 groot toen. Mooie maat voor een New forest paard met een kleine vader (1m35).

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:08

Cemlys: Ze heeft inderdaad wat tekort gehad aan voeding bij de vorige eigenaren, ze stond ook op een hele kale weide toen we ze gingen bezichtigen. Ruwvoer heeft ze in overvloed.
Intussen krijgt ze ook maar 1 bijna volle schep (net geen kg) 's morgens & 's avonds om af te bouwen naar 1kg-1,5kg/d

Presecco: nogmaals bedankt!

Ze kreeg eerst Nature's Best van Pavo, omdat mijn fjord dat krijgt, maar ik ben dan overstapt naar de Podo grow omdat ze toch wel die eiwitten nodig heeft om te groeien.. Hoe het zit in senior voeding dat weet ik niet.. Ik ga ook eens informeren in de ruitersportzaak!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 11:31

Ze is net gescand en niet drachtig! DA zei ook dat we van "geluk" mogen spreken omdat alles nog heel smal en klein is binnenin en omdat zij een aantal voedingsstoffen heeft gemist de afgelopen maanden, waardoor ze sowieso alles zou afgeven aan haar veulen.

Ergens ben ik wel opgelucht. We gaan haar sowieso eens laten dekken, maar dan zal alles gepland zijn :j

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:37

Wat fijn voor haar en voor jullie! Scheelt toch een hoop zorgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:04

Fijn! Nu lekker rustig de tijd geven om conditie op te bouwen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:05

LOLLYYwood schreef:
Ze is net gescand en niet drachtig! DA zei ook dat we van "geluk" mogen spreken omdat alles nog heel smal en klein is binnenin en omdat zij een aantal voedingsstoffen heeft gemist de afgelopen maanden, waardoor ze sowieso alles zou afgeven aan haar veulen.

Ergens ben ik wel opgelucht. We gaan haar sowieso eens laten dekken, maar dan zal alles gepland zijn :j

En het paard veel ouder. Fijn dat je nu zekerheid hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:17

Gelukkig. Kan ze mooi aansterken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:37

En nu een goed (goed! Laat je niet van alles aanpraten) voerplan opstellen, op tijd ontwormen en dan ben ik benieuwd hoe ze er over een tijdje uitziet :)

Staat ze met paarden samen? Heeft ze nodig voor de geestelijke gezondheid :)