Dood geboren veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:16

Wat verschrikkelijk TS. Super dat je zo goed hebt kunnen handelen.

mingming

Re: Dood geboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:19

Afschuwelijk voor je, TS... Y;(

Maar wat ben jij ontzettend krachtig dat je er op zo'n moment zo goed mee omgaat en precies weet wat je moet doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:23

Ik heb de foto's even op de laptop bekeken.

En toen schoot het idee dwerggroei door mijn hoofd.
In mijn herinnering hebben die ook een 'misvormd' hoofd, groot voorhoofd, en kans op abortus.

Jessix

Knap dat je zo kan en weet te handelen. Hopelijk maakt je merrie het goed. Het veulen ziet er inderdaad vreemd uit.. Ben benieuwd of je er nog achter komt wat er mis aan is.

dancertje

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:26

Het is gewoon een foutje van de natuur helaas.
Bij ponies komt dit vaker voor dan bij paarden. Misschien erfelijk.
De merrie gaat niet als pleegmoeder. Sowieso heeft ze geen melk en ik heb geen boxen dus kan er niet zomaar een veulen bij doen.
En daarnaast heb ik er zelf ook geen behoefte aan.
Mijn andere drachtige merrie is drachtig van dezelfde hengst. Dus toch wel nerveus voor dat veulen. Die moet over een week of vier
Edit thanks dancertje

Jessix schreef:
Knap dat je zo kan en weet te handelen. Hopelijk maakt je merrie het goed. Het veulen ziet er inderdaad vreemd uit.. Ben benieuwd of je er nog achter komt wat er mis aan is.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:27

pien_2010 schreef:
Als ik het goed begrijp heb je dus het hoofd van het veulen er af gesneden? Heb ik dat goed gelezen? Kan het namelijk niet geloven en ik lees je openingspost iedere keer opnieuw.

Meid wat een ervaring als dit zo is. Ik heb diep respect en bewondering voor je koelbloedigheid van handelen om je merrie te redden +:)+ . Ik vind je een top wijf. Echt heel veel sterkte want dit is toch wel een hele nare afloop van iets wat heel anders bedoeld was :(:) .

Dit dus! Respect voor de volle 100% Je bent een goede fokker en wil natuurlijk fijne veulens fokken.
Dit is een drama en het feit dat je kunt reageren en de merrie het leven kunt redden is echt heftig.
Ook al heb je het vaker gedaan wat zul je emotioneel stuk zitten.
Heel veel sterkte!!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:35

Veel sterkte meid, ondanks dat je deze handeling vaker hebt gedaan gaat het je vast niet in de koude kleren zitten.

Mijn merrie heeft dus 1 1/2 maand geleden hetzelfde meegemaakt, alleen leefde mijn veulen toen nog wel. De merrie was zo slecht, dat ze gekozen hebben voor foetotomie. Ik hoop dat met je merrie alles goed gaat komen, die van mij is namelijk erg ziek geweest door baarmoederontsteking.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:36

Ik snap dat je de merrie niet als pleegmoeder aanbied, ik zie t geregeld op fb voorbij komen.vandaar m'n vraag.
Foto's zien er idd uit of de natuur een foutje gemaakt heeft,

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:36

Azmay schreef:
Zo met het zien van de laatste foto moet ik meteen denken aan een aflevering van docter Pol, daarin zag hij geel oog en concludeerde meteen dat de bloedgroep van merrie en veulen niet overeen kwamen en het daarom werd afgestoten. Dit kon pas na een paar veulens van dezelfde hengst overigens.
Het blijft ontzettend jammer van je veulen natuurlijk, wat de oorzaak ook precies is :(:)

Dat ging volgens mij om een rhesusveulen, daar is vaak niks mis mee maar dan heeft de moeder antistoffen aangemaakt tegen de bloedgroep van het veulen. In dit geval is er duidelijk iets mis met het veulen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:42

Heeft de hengst al meerdere nakomelingen?

Kun en wil je dit veulen laten onderzoeken of er een bepaalde oorzaak is voor deze misvorming?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:46

Petje af voor jou.
Veulen ziet er inderdaad apart uit.
En ik mis de oren, of ik kijk niet goed dat kan ook.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:49

knollentuin schreef:
Ik snap dat je de merrie niet als pleegmoeder aanbied, ik zie t geregeld op fb voorbij komen.vandaar m'n vraag.

Knollentuin... Sorry maar dit is nogal ongepast... Ts geeft duidelijk aan waarom het niet gaat gebeuren... Lijkt mij een legitieme reden... Het is allemaal al zwaar genoeg zonder dat er mensen voof moraalridder gaan spelen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:50

Nee er zijn oortjes, alleen heel klein.
@suffie voor jou nog erger omdat het veulen nog.leefde :(
Wat had jouw veulen en hoe was merrie drachtig? Is het veulen eerst afgespoten voor de procedure?
Ik was ergens erg blij dat mijne al dood was. Als hij nog had geleefd, was ik lang zo rustig niet gebleven.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:51

Neon ze zegt niets verkeerd hoor. Ze zegt dat ze snapt dat ik het niet doe

Neon schreef:
knollentuin schreef:

Knollentuin... Sorry maar dit is nogal ongepast... Ts geeft duidelijk aan waarom het niet gaat gebeuren... Lijkt mij een legitieme reden... Het is allemaal al zwaar genoeg zonder dat er mensen voof moraalridder gaan spelen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:53

Neon schreef:
knollentuin schreef:

Euhhhhh als je leest zie je dat ik het snap, geen oordeel geen verwijt... Ik snap jouw post niet

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:53

Alsof je verplicht bent je merrie aan te melden. Nee hoor, eigen keuze en die hebben We gewoon te respecteren.

Had deze merrie al is eerder een veulen (van deze hengst?)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:02

Vind de fotos reuze meevallen en heel netjes. Ik vind het gewoon heel interessant en het ziet er inderdaad uit als een foutje van moeder natuur, helaas.

Knap dat je dat zo hebt opgelost om de merrie zo snel mogelijk te helpen en te redden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 19:07

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:13

Ik hoop dat de merrie goed zal herstellen.

Wat onwijs knap van je dat je zo hebt in kunnen grijpen. Ik vind de foto's zelf ook niet schokkend. Heel duidelijk te zien dat er iets mis was. Misschien scheelt dat in het verwerkingsproces.

Heel veel sterkte, knap gehandeld :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:15

CarinaR schreef:
Alsof je verplicht bent je merrie aan te melden. Nee hoor, eigen keuze en die hebben We gewoon te respecteren.

Had deze merrie al is eerder een veulen (van deze hengst?)

Zo word er toch niet gesproken?? Lees alsjeblieft wat er gepost wordt, Maar laat maar, ik vind dit behoorlijk ongepast in het topic.
Rivendel ik heb groot respect hoe je je merrie geholpen hebt, maar dat had ik al gepost

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:18

Respect voor jouw dat je zo hebt kunnen handelen.
Bedankt dat je ook de foto's met ons gedeeld hebt.

Heel veel sterkte, hopelijk knapt je merrie snel op.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:36

Wat een dappere actie. Goed gehandeld.
Jammer dat het veulen niet gezond ter wereld kwam

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:39

Jeetje. Knap van je.

Gelukkig is de merrie gezond. Sterkte!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:46

Rivendell schreef:
Nee er zijn oortjes, alleen heel klein.
@suffie voor jou nog erger omdat het veulen nog.leefde :(
Wat had jouw veulen en hoe was merrie drachtig? Is het veulen eerst afgespoten voor de procedure?
Ik was ergens erg blij dat mijne al dood was. Als hij nog had geleefd, was ik lang zo rustig niet gebleven.

Het veulen was aan de datum, maar lag helemaal verkeerd. Hoofd en achterbenen in de geboorteweg...... Geen beginnen aan en twee dierenartsen later deze beslissing genomen. Ik neem aan dat ze het veulen hebben afgespoten, ik stond gelukkig aan de voorkant :o Veulen was verder helemaal goed en voldragen, dat maakte het wel extra zuur. Gelukkig is de merrie weer helemaal goed!