Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
d_fotografie schreef:Ik ben zelf niet zo van het zelf bekappen, als het moet laat ik de hoefsmid desnood elke week komen. Maakt mij echt niks uit zolang het maar goed is voor t veulen
Ik zat ook even te denken dat het veulen met trailer hierheen moet komen, nu wil ik geen pony die stresst in de trailer en als we haar mee nemen zal ik haar de tijd geven er zelf in te stappen
Maar tot hoe lang kan in de trailer staan geen kwaat?

geerke schreef:wat heeft een veulen nodig??
-goed voer,een opgroeiend dier mag best krachtvoer hebben.Maar vooral ruwvoer.
-Goede ontworming,heel belangrijk.Zeker ook omdat de meeste dierenartsen niet weten dat veulenwormen niet doodgaan van Ivermectine.![]()
-De hoefsmid is niet nodig iedere week....zelf bekappen kan,als je tig jaar ervaring hebt met paarden/beenstanden,hoeven.Niet zelf gaan prutsen als je niet weet wat je doet.
-Een maatje,en niet een die hem vernield,een veulen is vrij kwetsbaar.
-Stal...niets mis mee...naar mijn idee juist onmisbaar.Lekker s'nachts veilig en droog op stal.Kan hij lekker slapen en loopt niet het risico dat een een of andere gek hem iets aandoet.Wat nogal regelmatig voorkomt in Nederland.
En het is heel goed om een veulen dagelijks in handen te hebben,van de wei naar de stal.Even vastzetten,voetjes doen,beetje borstelen.Je krijgt daar hele makkelijke paarden van.En het is erg practisch dat als er ooit iets is hij gewoon gewend is om op stal te staan.En niet drijfnat in paniek doordraait.
Voor mij heb je alleen schuilstallen en stallen. Die laatste zou ik nooit een paard inzetten of het moet echt voor medische redenen nodig zijn. Maartje1990 schreef:En in een wei (met schuilstal) kan een paard niet slapen?Voor mij heb je alleen schuilstallen en stallen. Die laatste zou ik nooit een paard inzetten of het moet echt voor medische redenen nodig zijn.
Change3x schreef:Ik vind dat een veulen nadat hij bij zijn moeder weg gaat, in de opfok hoort bij leeftijdsgenoten totdat hij 2/3 jaar oud is. En dan in de tussentijd veel knuffelen zodat je geen half wild paard hebt later.
lailapri schreef:En ik zeg dat de meeste juniorbrok naar mijn idee niet geschikt is voor veulens, en ook geen andere paarden trouwens.
Graan, niet geschikt voor paarden en zeker niet in die heveelheden
Luzerne, reageren ze hier ook steeds weer niet goed op.
Soja rommel, wil je niet in je paard lijkt mij
En zo nog wel meer wat ze erin stoppen waarvan ik me afvraag wat de meerwaarde is, waarom zou ik daar dan mijn geld aan uitgeven?
Mijn veulens kunnen goed op de trailer, maar is natuurlijk maar de vraag bij wat je bij een ander koopt. Ik vervoerde Vreemde los in een dicht trailer mer voorstuk opgevuld met stro of als het met schot moest met een stabiele ernaast die tevens graag moedert of vadert.
geerke schreef:Change3x schreef:Ik vind dat een veulen nadat hij bij zijn moeder weg gaat, in de opfok hoort bij leeftijdsgenoten totdat hij 2/3 jaar oud is. En dan in de tussentijd veel knuffelen zodat je geen half wild paard hebt later.
En als je pech hebt word hij kreupel geslagen door een ander paard,of zijn oog ligt eruit,mag hij niet bij het eten,loopt een giga bloedworminfectie op.En krijg je hem broodmager weer terug,met een fikse groeiachterstand.Maar het kan natuurlijk ook goed gaan
Maartje1990 schreef:Change3x schreef:Dat kan ook gebeuren als hij niet in de opfok staat. Een klap van een volwassen paard is voor een veulen veel schadelijker dan van een leeftijdgenootje.
Waarom zou dat in godsnaam schadelijker moeten zijn?!
Change3x schreef:Omdat zo'n paard veel meer kracht heeft.
wel snap ik wat iedereen bedoeld met leeftijds genootjes, inmiddels zijn we ook bezig met iets te zoekenMaartje1990 schreef:Change3x schreef:Dat kan ook gebeuren als hij niet in de opfok staat. Een klap van een volwassen paard is voor een veulen veel schadelijker dan van een leeftijdgenootje.
Waarom zou dat in godsnaam schadelijker moeten zijn?!