Interesse voor deze opfok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Interesse in deze opfok?

Ja
7 (13%)
Misschien, mits...
10 (18%)
Nee
36 (67%)

Totaal aantal stemmen: 53

Paint_Lover

Re: Interesse voor deze opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:35

Ik betaal het hele jaar door €110,- en dat is incl hoefsmid, ontwormen en excl jaarlijkse enting. Mijn 3 jarige staat 24/7 365 dagen per jaar buiten en heeft een schuilstal en voldoende maatjes om mee te spelen. Oke, de mijne staat niet in Brabant en ook niet in Nederland maar ik vind het bedrag voor in de winter echt veel te hoog! Ken genoeg mensen die hun veulens/jaarlingen in de opfok zetten en die dan in de zomermaanden €75,- betalen en in de wintermaanden €100,- betalen en daar zit dan ook de hoefsmid en wormkuren in.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:38

Ik vind de prijs ook wel wat aan de hoge kant. Maar dat niet alleen, ik ben geen fan van die stenen uitloop. Als het vriest en die jonge beesten gaan spelen liggen ze zo op hun snufferd met alle gevolgen. Liever zand en dat het dan als het bevroren is dicht gaat.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:43

Als je paard niet in NL staat..waar de grond duurder is dan bijvoorbeeld Belgie of Duitsland enz. Maar de balans tussen winter en zomer vind ik erg groot. En je krijgt bij menig hoefsmid en dierenarts groeps korting als hij een hele bubs op 1 adres in een keer kan doen:)

Is dat ook een verschil. Zie ook nergens staan hoeveel grond je hebben en hoeveel paarden er maximaal komen te staan? Hoeveel groepen van 10 want vaak vind ik bij de opfok dat het te vol staat voor de hoeveelheid grond die ze hebben.

Voordeel voor mensen in de regio is lekker dichtbij en kan je dus vaker gaan kijken. Tja net gespeende misschien apart houden even maar verder..gewoon gemengde leeftijd kudde is vaak wel een socialere en betere opvoeding voor de jonge dieren dan alleen maar van dezelfde leeftijd bij elkaar hebben lopen die dan allemaal niet opgevoed zijn en geen volwassen paard erbij hebben om het goede voorbeeld van te leren:) Die gewoonte snap ik nog steeds niet dat scheiden op leeftijd?? Want waar leren ze van dan? In de natuur is dat van een volwassen dier..en die is er niet? Zeker met het steeds meer bloedpaard wat we fokken vind ik dat opvoeden jong al heel belangrijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:46

Kort gezegd, nee.
Veel te duur.
Sta alleen al in pension voor 100 Euro minder en voor die 250 kan ik hem ook nog luxe in pension zetten en heeft hij zijn eigen box zonder moeilijkheden.
En nog eens goede soortgenoten :')

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:06

Ik zou er ook niet voor kiezen. Ik vind het erg duur, gemengde kuddes lijkt me bij jonge hengsten een slecht idee, en ik wil de hoefsmid niet inclusief hebben. de overige faciliteiten klinken wel goed, al zit er ook veel bij waar je als opfok-klant nooit gebruik van zult maken (maar waarschijnlijk indirect toch voor betaalt, omdat het onderhoud daarvan ook geld kost).

Ik moet er niet aan denken dat ik vorig jaar mijn Quarterveulen tussen 2-jarige kwpn'ers had moeten zetten. Dat had die kleine niet overleefd denk ik, ongeacht hoe lang en zorgvuldig de introductie zou zijn. Hij had de eerste weken al moeite om zich staande te houden tussen z'n leeftijdsgenootjes. Hij was een mietje :(:) , weidegenootjes niet, én hij was minstens 20 cm kleiner dan de rest. 't is nog steeds een ukje vergeleken met z'n maatjes, maar nu heeft meneertje een groot ego, dus dat is geen probleem meer gelukkig :D al zou hij nu nog steeds geen schijn van kans maken tegen 2- of 3-jarigen. Bij merries lijkt het me wel mogelijk om 2- en 3-jarigen samen te zetten, maar bij hengsten zou ik het absoluut niet willen. Hoogstens als je een enorm brutale hebt, die door hengsten van een jaar ouder eens op z'n plek gezet moet worden, maar dat is een uitzondering, geen standaard.

Mijn jaarling heeft in 6 maanden nog maar 2 keer een hoefsmid nodig gehad, en dat was even randje bijvijlen. Bij hoefsmid inclusief zou ik dus veel duurder uit zijn. Plus dat ik liever de rekening zelf krijg, dan weet ik ook wat er gedaan is en wanneer.

Stalgeld inclusief ontwormen vind ik dan wel normaal. Ze staan allemaal samen, dan is het niet meer dan logisch dat ze ook allemaal tegelijk ontwormd worden.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:19

Poeh wat prijzig.
Ik vraag per maand 60 euro incl wormen kuren..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:22

Ik heb nee gekozen. Niet omdat de opvang niet goed zou zijn, maar omdat de prijs echt veel te hoog ligt. Misschien zit je in een hele dure regio, maar ik zit in een goedkopere regio waar hetzelfde voor een veel lagere prijs geboden kan worden.
Denk dat je aanbod (voer, ontwormen, in de winter ook de hele dag naar buiten, etc.) wel goed klinkt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:22

Voor mij zou het vanwege de prijs niets zijn. met name de winterprijzen heb je ze hier op een luxe pensionstal staan en voor een jaarling of twenter kan iets minder luxe ook dus kan t flink goedkoper.

Ik betaal nu excl enten en smid 90 euro per maand. t gehele jaar door tot aan hun 3e levensjaar. 24/7 op t land in de zomer en in de winter overdag op paddocks. De nachten in loopstallen. groepjes van 5 paarden

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:54

Ik betaal in de zomer 80 euro en in de winter 140 euro excl btw en de andere bijkomende kosten waarbij ik met enting smid en ontwormen soms ook weleens een fikse dure maand had hoor.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:45

Wij vragen €95,- per maand, het gehele jaar door dezelfde prijs. Daar komt eens per maand een wormenkuur bij (15,-) en naar behoefte de hoefsmid. De ene heeft vaker de hoefsmid nodig dan de andere. Vaak vinden mensen het wel fijn een vast bedrag te hebben.

Verder hebben we zowat dezelfde faciliteiten dan die jij beschrijft: onbeperkt ruwvoer, paddocks in de winter, 24h weide in de zomer, veel (deskundig) toezicht, etc. Wel hebben we alle paarden op leeftijd gesorteerd. Je riskeert veel meer verwondingen wanneer je dat niet doet. Ook zul je zien dat de oudere paarden de jongeren minder/niet laten eten.
In de zomer staan ze bij ons wel door elkaar qua leeftijd, maar dan heb je al geen veulens meer. Daarbij hebben wij zulke grote stukken land (ca 100 HA) dat ze elkaar makkelijk kunnen ontlopen. Vooral bij hengsten moet je daarbij echt oppassen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:47

Vulina, is het niet lastig om dagelijks te paarden te controleren op zulke grote stukken land?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 11:18

Gelukkig, de mensen waar wij naar op zoek zijn, reageren niet in dit topic. :')
Kortom, op het moment dat wij van start gaan, zitten we vol.

Vulina, daar waar jij woont is absoluut (in de verste verte) niet vergelijkbaar, bij jullie kost grond noppes vergeleken met Brabant...
Wij bieden geen paddock in de winter, maar gewoon weidegang. Winter 15 hectare, met in totaal plek voor 40 paarden in opfok (5 groepen van 8), stallen van 12 x 23 meter met daarnaast een continue beschikbare uitloop naar buiten, het is verhard, waar rubberen stalmatten op komen te liggen (die ook geschikt zijn voor wasplaatsen en dus echt niet glad worden wanneer ze nat zijn, ook niet wanneer het vriest). Direct grenzend aan de stal kunnen ze de weilanden op (die met hoge houten omheiningen met schriklint afgezet zijn) en is er plek zat om ze wekelijks om te weiden.

Verder is er pensionstalling, kunnen er rijlessen gevolgd worden op eigen paarden/pony's en op onze paarden/pony's en paarden/pony's in training gezet worden voor africhting, keuringen, etc. :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:24

Ik zou graag weten hoe jullie krachtvoer voeren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:00

1 winter op de wei en je hebt een knollenland.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:07

Ik denk dat teveel mensen het met zichzelf vergelijken en niet kijken naar de omgeving, prijzen omgeving randstad (stukje brabant) zijn niet te vergelijken met Limburg, drenthe, groningen etc. Daar zit echt super veel verschil in. Ik denk dat dit hele nette prijzen zijn. Je kan leuk je paard ver weg in de opfok zetten (omdat in de omgeving dan vaak geen mogelijkheid is), maar je benzine kosten van het op en af reizen stijgen dan ook de pan uit.

Voor de mensen die ver weg van Brabant / randstad wonen. Pensionstalling rondom Rotterdam op een echt goede stal is al zo rond de € 400 a € 500 per paard. Dat is hier helaas niet anders. Brabant zit pension volgens mij iets lager, maar niet gek veel lager. Dus zeer redelijke prijzen hoor!

Succes met dit plan Quir, hoop dat hier iets moois uit komt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:17

fokfanaat schreef:
Vulina, is het niet lastig om dagelijks te paarden te controleren op zulke grote stukken land?

Nee hoor :) Ze staan eigenlijk altijd mooi bij elkaar. Ik tel ze en ga daarna ze bij langs. Als ik pech heb, mis ik er bv 2, dan kan ik het hele land door ;) Er zitten zeedijken in, dus soms liggen er bv 2 net achter te slapen. Verder rijden we nog 2 keer per dag om de weide heen, bij de sloten langs en nog een keer langs de paarden. Maar ik vind het beslist geen straf, er zijn veel minder leuke karweitjes te bedenken.. Voordeel is wel, we hebben grote stukken land, maar geen gigantische groepen paarden. Dat lijkt me veel onhandiger controleren.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:38

Ik vind dat mensen wel erg weinig rekening houden met de kosten van de accommodatie.
Zelfs een stukje wei kost al veel (hier dan toch), dus die argumenten van, ik heb mijn paard aan huis voor 50 euro per maand (bv). Tja dan reken je de kosten van je stukje grond er niet bij...
Ik ben erg jaloers hoe goedkoop sommige mensen hier hun paard kunnen stallen :P

Maar toch vind ik de winterprijs ook iets te hoog, zoals al gezegd is geweest 175-200 euro zou meer acceptabel zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:49

Oliiviia schreef:
Ik vind dat mensen wel erg weinig rekening houden met de kosten van de accommodatie.
Zelfs een stukje wei kost al veel (hier dan toch), dus die argumenten van, ik heb mijn paard aan huis voor 50 euro per maand (bv). Tja dan reken je de kosten van je stukje grond er niet bij...
Ik ben erg jaloers hoe goedkoop sommige mensen hier hun paard kunnen stallen :P

Maar toch vind ik de winterprijs ook iets te hoog, zoals al gezegd is geweest 175-200 euro zou meer acceptabel zijn.

Ben ik het in principe met je over eens, alleen ben ik bang dat de meeste paardeneigenaren dat weinig kan schelen of dat ze daar rekening mee houden.(Stel je voor dat je een taart koopt bij de HEMA voor 5 euro. Bij de andere HEMA betaal je 10 euro, omdat hun pand duurder is..) Ik denk niet dat het zo werkt in de praktijk. Vooral met opfok, er zijn erg veel mensen die het weinig uitmaakt dat ze een stukje moeten rijden om hun paard te zien/komen brengen/halen. Voor €150,- in de maand, willen ze wel een stukje gaan rijden denk ik. Ze hoeven er niet dagelijks heen om het paard te verzorgen of te rijden en dergelijke.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:22

Krachtvoer wordt gevoerd in voeremmers die je kan ophangen. En blijven er bij staan tot het op is, zodat elk paard zijn eigen portie voert eet.

Paarden in de winter op de wei hebben wij nog nooit problemen mee gehad en al helemaal geen knollen land, dat gebeurt wanneer je niet aan weide beheer doet...

Ik denk dat het zo toch wel werkt, vulina, anders hadden we niet binnen 2 weken vol geweest...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:31

De grote vraag is: hebben ze al betaald :P
Vertrouw geen klanten op hun woord, die shoppen rustig verder.
Is de opfok inmiddels al in bedrijf?
Ik weet zeker dat je heus wel klanten krijgt hoor, niet iedereen kijkt naar de prijs. Ik heb ook meer betaald dan strikt noodzakelijk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:54

Zitten jullie al vol? Dan heb je al antwoord gegeven op je eigen vraag toch? Dan is er vraag naar de opfok die jij omschrijft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:57

In brabant is er veel te vinden voor minder, zeker de winterperiode zit je veelste hoog.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:04

Ik vind dit zeker voor een locatie als Brabant een veel te hoog wintertarief. Zou eerder richting 160 denken all in. Maar als jullie al vol zitten zijn er blijkbaar mensen welke het er wel voor betalen :j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:14

Of klanten die in de winter weer weg gaan....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:18

Indien je echt voor ''ontzorging'' gaat is jouw prijs reëel.
Echt zou ik het dan als eigenaar belangrijk vinden dat er inderdaad ook een behoorlijk stuk basisopvoeding wordt meegegeven.
Kun je geen 3 in 1 pakket verzinnen waarbij je opfok incl opleiding aanbiedt?
Even fictief: 3 jaar opfok(er van uit gaande dat een veulen met 6 maand aankomt) en dan incl zadelmak maken voor 6000 euro?
Met de mogelijkheid om per maand te betalen maar wel in een contractvorm, krijg je mooie stabiele groepen van, voor jullie en de paarden ideaal.