Mioux schreef:Ben het deels eensIk vind t altijd wel beste als er ook ten minste 1 leeftijds genootje rond bij loopt, zo kunnen ze ook samen speelsgewijs leren hoe wat te doen
inderdaad dat is de ideale situatie!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mioux schreef:Ben het deels eensIk vind t altijd wel beste als er ook ten minste 1 leeftijds genootje rond bij loopt, zo kunnen ze ook samen speelsgewijs leren hoe wat te doen
[/quote] CelestinaH schreef:In ben 100% tegen de opfok. Een veulen moet bij zijn moeder in de kudde blijven, daar leert hij alles van de oudere paarden en kan hij spelen met de andere veulens. Als ik ooit een veulen ga kopen, dan gaat hij niet naar de opfok. Een peuter moet je ook niet 2 jaar bij andere peuters zetten, zowel de peuter als het veulen verdienen liefde van allebij hun ouders krijgen en leren alles door de andere paarden na te doen.
[/quote][/quote]Paardjes45 schreef:KimD schreef:Mijn 2 jarige (Mei) heeft zijn eerste levensjaar op een pensionstal doorgebracht waardoor hij echt al veel had geleerd voor zijn leeftijd. Zo bleef hij ontzettend braaf staan en kon je hem overal beetpakken zonder maar ook een reactie te geven, hoefjes optillen, bekappen het was allemaal geen probleem. Nu heb ik dit eigenlijk nog niet verder uitgebreid enkel onderhouden, wel loop ik met hem langs de weg en over het boerderij erf zodat hij verkeersmak word op deze leeftijd. Dat is voor mij noodzakelijk omdat ik bij het wisselen van zomer -winterweide 3 km moet wandelen langs een drukke weg met 3 paarden. Maar in het algemeen staat hij lekker in de wei paard te zijn en een grasbuik te kweken.
Ja, maar jou paard is 2, deze hier is 4 maanden
ik denk dat de ts gewoon op zoek moet gaan met de eigenaar van t veulen,de ouders van die vriendin of die vriendin , naar iemand met ervaring met veulens. En die in de buurt woont zodat die het kan helpen leren Aimeetje1 schreef:
Aimeetje1 schreef:Leukertje schreef:heej
mijn vriendin heeft een veulentje gekocht, een welsh a veulentje van 4 maanden. hij is nu 3/4 dagen afgespeend hij is al halstermak gemaak toen ze hem kocht. we hebben hem 2 dagen laten wennen aan zijn weide en vandaag hebben we een klein stapritje aan de hand gedaan samen met een andere pony, wat kunnen we nog meer met hem doen? of heeft er iemand een schema ofzo??
X
Erg jong nog zo'n veulentje van 4 maanden. Goed dat hij in een kudde staat met oudere paarden, dit is een van de belangrijkste leerfases van een veulen, dat hij zijn plek kent in de kudde. Zo kan hij straks ook respect voor jou tonen, omdat hij heeft geleerd hoe dat moet.
Ik heb zelf mijn paard vanaf jongs af aan gehad. Ik ben toen begonnen met een band te scheppen door hem overal te aaien,kroelen en kriebelen. Dus ook zijn/haar edele delen, mond, oortjes etc. Dit kan allemaal stap voor stap, en zeker niet alles in één keer willen doen. Verder kun je inderdaad stukjes gaan wandelen, natuurlijk niet te lang en altijd met een ander paard erbij (aangezien hij/zij nog maar 4 maanden oud is). Door te wandelen wordt hij/zij natuurlijk al een beetje verkeersmak, want je komt natuurlijk vanalles tegen. Dus dit is een hele goede leerzame oefening. En nu hij/zij nog niet zo groot en sterk is, is het fijner dat ze nu leert dat het niet eng is. Maar ik zou echt aanraden om haar heel veel te kroelen en borstelen en knuffelen, zodat je echt een band krijgt en ze je gaat vertrouwen. Daar ga je zoveel mee bereiken. Waar ik ook voor zou zorgen, nog voordat je echt gaat wandelen, is dat ze wijken voor druk een beetje begrijpt. Dit kun je gewoon met een halstertje in de wei oefenen. Wel heeel lichtjes en met een zachte hand natuurlijk, ze is nog maar een baby. Ik zou gewoon in de wei het halstertouw met 2 vingers vast houden (zo kun je nauwelijks te veel druk uitoefenen) en ietsje druk uitoefenen, zodra hij/zij een beetje meegeeft, meteen loslaten en belonen. Dit zijn basis dingetjes die ik ook allemaal heb gedaan waar je straks zoveel aan hebt! Succes! En geniet ervan, want het is zo leuk om ze te zien opgroeien![]()