Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cp112 schreef:Dan nog onverstandig dat hij erbij gelopen heeft. Het kán dus al vanaf 7 maand
Een van de reden om mijn merrie destijds te laten dekken toen mijn Shethengstje net geen jaar oud was en hem ca. een maand voor de uitgerekende datum van mijn merrie te laten castreren. Ik had geen behoefte aan een foutje in de vorm van een Shinker (Shet x Tinker) sonadore schreef:ontzettend bedankt CJ112. Ik neem aan dat het wel belangrijk is om het goed droog te wrijven met die vorst? Ik kijk vanavond nog even aan. En morgen laat ik de dierenarts wel komen. Of natuurlijk eventueel vannacht! Het kleine hensgtje heb ik nog nooit zien dekken. De vader daar in tegen wel. Daar is dat kleine hengstje namelijk van. Mijn merrie is daarentegen helemaal niet zo dik. Maar dat was ze bij haar eerste veulen ook absoluut niet. Morgen ga ik zo snel mogelijk naar het woord van de dierenarts dat er een veulen inzit merrie brok halen. Het eerste veulen ben ik niet bij geweest met veulenen. Omdat mijn merrie een enorme stiekemerd is. De uier zat toen ook niet vol ze kegelde niet. We waren er toen nog om 1.00 s'nachts er. Totaal geen tekenen. En tussen 1.00 en 6.00 was het veulen er al en stond al te drinken. Dus eigenlijk is er geen peil op te trekken!
Stel dat er wat fout gaat ben je altijd te laat met de DA bellen....
Neon schreef:Tsja... ben benieuwd... hoop dat (als er een veulen komt) het beestje niet al te misvormt gaat zijn (shet met paardje van 1.50 vind ik geen geschikte combinatie)
Ts ik wens je veel succes
.
. Merrie perst als je kan geef je wat druk op voorpoten (beide vastpakken). Zorg dat veulen voorbij schouder eruit is, trek dan rustig door dat achterbenen eruit komen (dit gaat heel makkelijk maar doe het wel want anders kan merrie van binnen beschadigen. Ideaal is als hierbij navelstreng in takt blijft, zorg meteen dat het vlies van het hoofd af is controleer of mond en neus vrij van slijm zijn (desnoods met stro even keer goed wrijven). Zorg dat veulen ligt met voorbenen links en rechts van hoofd (op knieën zitten bij wijze van) zo kunnen longen goed uitklappen en is ademhalen makkelijkst. Als hij ademt ga dan weer uit de stal ook al ligt hij nog aan navelstreng. Merrie staat vanzelf op. Ideaal is om wat blauwspray op navel veulen te doen als hij geknapt is.