Is deze merrie buikig of zou ze drachtig zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:11

Ik snap niet waarom je niet gewoon een DA erbij haalt en per se wil afwachten, sorry.
Misschien scheelt er wel wat anders, maar ze wordt wel echt veel dikker. Laat haar gewoon even scannen, kost je misschien 40 euro en 25 minuten van je tijd, dan weet je het zeker.

100 euro kost het echt niet, ik heb laatst ook een scan laten maken. :) En als je gevoel zegt dat het frappant is, waarom dan wachten? En als ze roepen dat het geen dracht kan zijn, kan het misschien wat anders zijn.
Ik zou er maar niet zo zeker van zijn, want niet iedereen is te vertrouwen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:12

100 euro? Lijkt me sterk. Het kan toch niet zo zijn dat het zo verschilt per dierenarts?

lisetteexx

Re: Is deze merrie buikig of zou ze drachtig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:13

Bij ons worden ze niet gescand maar opgevoeld! Dat kost 9 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:14

Jeetje vind wel dat inderdaad ineens heel veel buik gekregen heeft. Denk dat je het inderdaad het beste even na kunt laten kijken, dan kom je iniedergeval niet voor verrassingen te staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:25

ik heb net wederom de handelaar gebeld, die zegt dat ie zich haar niet goed meer kan herinneren maar dat ze niet is gedekt bij hun. Hij wil wel van de week even komen kijken (aangezien hij 20 veulens per jaar fokt denkt hij wel te kunnen zien of ze drachtig is of niet). Ook heb ik de vorige eigenaar nog gesproken en die zegt 99% zeker dat ze niet is gedekt bij hun en ze denkt dat de pony het gewoon "goed' heeft bij ons.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:29

100 euro? Dat lijkt mij inderdaad ook sterk. Als dat wel zo zou zijn dan zou ik zelf opzoek gaan naar een andere DA.. Scannen en/of opvoelen kost inderdaad niet zoveel ...

Leorah schreef:
ik heb net wederom de handelaar gebeld, die zegt dat ie zich haar niet goed meer kan herinneren maar dat ze niet is gedekt bij hun. Hij wil wel van de week even komen kijken (aangezien hij 20 veulens per jaar fokt denkt hij wel te kunnen zien of ze drachtig is of niet). Ook heb ik de vorige eigenaar nog gesproken en die zegt 99% zeker dat ze niet is gedekt bij hun en ze denkt dat de pony het gewoon "goed' heeft bij ons.

Wij hebben hier ook tig merries lopen (door scannen weten we dat ze drachtig zijn) maar niet alles kan je vanaf de buitenkant zien.. Ik vind je pony dermate gegroeit dat ik van mening ben dat het niet alleen maar door 'goed' hebben kan komen.
Ik hoop voor je dat de handelaar je helpt maar ook al zou hij zeggen van wel of niet zou ik alsnog voor de zekerheid een scan laten maken.. Vanaf de buitenkant kan je het nou eenmaal niet altijd voorspellen
En zoals Miracle als zei.. misschien is het wel iets anders als dracht.. Dan zou een eventuele scan ook kunnen tonen wat (of niet en dan is de DA er gelijk om te kunnen kijken wat het wel kan zijn of advies geven)

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:32

Bel gewoon de da waaron wachten je hebt dan zeker heid straks is is wel zo

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:42

scannen doen ze volgens mij niet wanneer ze zover heen zou zijn, maar opvoelen wel. Maar doen ze zoiets ook aan huis? Als ik met de merrie naar de DA zou moeten, dan heb ik een probleem met mn jaarling die erbij loopt. Die gaat dwars door het lint als ik de andere pony weg zou halen en ik heb er nu alleen een schuilstal op staan die niet aan de voorkant dicht wil, dus opsluiten kan ik dr nu nog niet. Er komen binnenkort nog stallen, maar daar heb ik nu dan weinig aan.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:47

Leorah schreef:
scannen doen ze volgens mij niet wanneer ze zover heen zou zijn, maar opvoelen wel. Maar doen ze zoiets ook aan huis? Als ik met de merrie naar de DA zou moeten, dan heb ik een probleem met mn jaarling die erbij loopt. Die gaat dwars door het lint als ik de andere pony weg zou halen en ik heb er nu alleen een schuilstal op staan die niet aan de voorkant dicht wil, dus opsluiten kan ik dr nu nog niet. Er komen binnenkort nog stallen, maar daar heb ik nu dan weinig aan.

Ja hoor sommige DA doen het ook in aan huis.. Scannen doen ze later ook nog wel hoor.. wij hebben pas een merrie laten scannen omdat we twijfelde over of ze drachtig was of niet ;)
Echter hebben wij hier natuurlijk een opvoelbox.. Ik zou gewoon even bellen (morgen dan)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:56

waarom wil je perse nog wachten?? deze buik groeit echt, en als je de DA langs laat komen, heb je zekerheid. en er zijn echt hele erge bedriegers op de wereld. dus ja

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:02

ik bel morgen wel :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:12

ik zit een beetje mee te lezen met dit topic en ik denk ook dat je haar t beste op kan laten voelen.
als ik zie wat je schrijft over de reacties van vorige eigenaar,de verklaringen worden steeds gewijzigd.dat komt bij mij zeer vreemd over.

Ik had voor een jaar of 2 terug een tinker merrie gekocht.express nog gevraagd of ze niet drachtig was.antwoord was duidelijk,nee hoor niet drachtig.mooi wel dus.in juli beviel ze van haar veulen.ondertussen had ik contact gehad met de oud eigenaar gehad en die heeft uiteindelijk bekend dat er wel degenlijk een hengst bij had gestaan.maar hij had gedacht dat er niks kon gebeuren omdat die nog zo jong was.jaja.

maar voor t zelfde geld is er dus iets anders mis(als er iets aan de hand is)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:14

Ze heeft inderdaad een buikje. Maar is ze in deze weken in aanraking met een hengst gekomen of dat je weet voor de koop ?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:16

sennag schreef:
Ze heeft inderdaad een buikje. Maar is ze in deze weken in aanraking met een hengst gekomen of dat je weet voor de koop ?

Even het topic lezen.. staat er allemaal in ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:17

De dierenarts uit Onstwedde scant en voelt op aan huis. Doen ze bij ons ook altijd nooit problemen mee gehad.
Succes ik ben benieuwd of er wat in zit en eigenlijk ook wel bij welke handelaar ze vandaan komt... Mag ook via pb natuurlijk...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:18

als de buik hard is, is ze drachtig. normaal kun je de buiken een beetje indeuken en voel je een zacht-taaie weefsel. drachtige dames hebben een buik van beton met een vachtje erop

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:21

Opvoelen is nog geen 5 minuten werk.
Ze zetten het paardje vast, doen het meestal een praam om en dan verdwijnt er een arm.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:23

DA komt inderdaad ook aan huis. Maar hoe deed je dat eerst dan met je jaarling toen je pony er nog niet was?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:24

de jaarling is later gekomen dan de pony. Jaarling is net 3 weken uit de kudde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:32

Ik vind haar niet drachtig, wel dik(er).
Als ik je 2e post zie, met die foto van vroeger en van nu, dan zie je dat ze nu veel meer vet heeft maar ook veel meer spieren (rug, schoft, hals) waardoor de hele pony forser lijkt.
Ik denk dat je spoken ziet, zeker als de handelaar zegt dat ze daar niet gedekt is.

Als ze drachtig is, zal ze eerst nog veel dikker worden én uier krijgen, mocht dat gaan gebeuren kun je altijd nog laten scannen.

En 100 euro voor een scan? Wat heb jij voor dierenarts? Mijn da vraagt 7,50 als ik bij hem aan huis kom!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:35

nog iets, als ze drachtig is, is het van nu af ook afwachten. Zodra ze nog meer buik krijgt en een dikke tiet moet je maatregelen treffen. zo niet...dieet ;) :Y)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:35

annelies, zou goed kunnen hoor! Maar heb je de laatste foto's ook gezien (op pagina 2 in het topic?). Ze blijft maar doorgroeien en ze krijgt niet veel meer te eten dan bij haar vorige eigenaar, terwijl ze veel meer beweegt. Dat kan ik niet verklaren.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:36

Heb je al geprobeerd een tijdje je handen op de buik te leggen? Achter de ribben. Als er een veulen inzit, en je duwt wat, krijg je wel n trapje terug ;-) . Ik denk dat ze wel drachtig is. Heeft ze al eerder veulens gehad?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:37

Ik weet dus niks van haar verleden, dus daar kan ik geen antwoord op geven. En tja, voelen heb ik al geprobeerd, maar als je spoken gaat zien dan voel je ze ook zeg maar haha.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:40

Het lijkt me ook een pony die van zichzelf gewoon rond is in de ribben.
En als ze weinig nodig heeft, kan ze bij jullie wel meer werk doen maar als ze daar ook naar gevoerd wordt, komt ze toch aan. Heb je al gevraagd watvoor voer ze bij de vorige eigenaar kreeg en wat krijgt ze bij jullie?