Ils_K schreef:fokfanaat schreef:is gewoon kwestie van opvoeden, niets zielig aan, jong beginnen en doorzetten.
En ik ben het helemaal met je eens.
En lees iets van veulens vastzetten tegen de muur gooien enz.
Veulens moeten toch leren vast staan! Tja dat gaat de 1ste keer echt niet van O ik sta vast nu moet ik stilstaan! En ook al staat de moeder erbij.
En ze houden er echt geen trauma aan over hoor.
De meeste paarden die bij ons op stal gefokt worden blijven hier (de merrie's). Die maak ik als 3jarige klaar. Nou ik kan je zeggen je hebt er alleen maar profijt van als ze als veulen vast hebben gestaan. En ze mogen gewoon lekker 3 jaar in het land lopen.
Deze paarden hebben echt geen trauma opgelopen, wat hun als veulentje is geleerd.
Amen! Wij leren de veulens halster/vaststaan/alleen zijn... Er zijn (jaren geleden) 5 3jaar naar polen gegaan (opfok, beginnen we nooit meer aan
). Kwamen als mustangs terug (ook zo de vrachtwagen op en af gejaagd los, maar zo gauw ze een halster aan hadden wisten ze weer precies wat er aan de hand was!Krijg vaak 'complimenten' verbazende ogen dat de veulens uit zulke 'bloed' paarden zo braaf zijn.... Opvoeden! En daar hoort alleen in de stal ook bij, veilig moet de stal wel zijn, maar laat hem maar, als er niks stuk kan, hij stopt vanzelf
. En dan belonen. En de volgende dag weer... En het beste is al erg jong beginnen, des te minder je hoeft te 'vechten'.
En inderdaag gewoon rustig opbouwen.