Drachtig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:50

suuzepuus schreef:
Maar het is niks levensbedreigends ofzo!!
De da is hier afgelopen jaar vaker geweets dan dat ik zel bij de dokter geweest ben. dat is toch raar??

Denk dat het belangrijk is om de DA te laten komen om te kijken is of ze drachtig is om een simpele reden.
Als je weet dat ze drachtig is, is het erg verstandig om haar eten aan te passen en haar op merrie brokken te zetten.
Zo bereid ze zich lichamelijk makkelijker voor en krijgt ze extra's die een drachtige merrie nodig heeft.

Mocht ze niet drachtig zijn dan weet je ook dat je haar niet op speciaal voer hoeft te zetten.

Daarnaast zou ik het prettig vinden om te weten of ik op tekenen van een komende bevalling moet letten of niet.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:41

Ha nou ik bel ook niet direct een da hoor.
Ik heb veel paarden, honden en katten en kijk eerst even aan.
Inmiddels kan ik zelf ook al een hele hoop oplossen ;)

En de situatie waarin de TS zit zou ik ook geen da bij halen.
Je bent zo weer 100 euro armer. En daar kan je zo weer een paar zakken voer voor kopen.

TS hoe gaat het nu met je merrie?
Kan het zijn dat ze wat last heeft van zandkoliek?

En als ze drachtig ik, dan wens ik je alvast veel sterkte. Erg jammer voor zo'n jong paardje :(:)
Maar bij jou zal ze alle goede verzorging krijgen!

Steffi_H

Re: Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:49

Nou ik moet toch nog eens mijn mening geven.
Als je niet bereid bent je paard de zorgen te geven die ze nodig heeft, en dat is in dit geval toch de DA laten komen zodat je weet of ze drachtig is en je haar voer kan aanpassen en ook weet wat je te wachten staat. Daarnaast vertel je dat ze al enkele malen koliek heeft gehad en koliekverschijnselen. Denk je niet dat het belangrijk is dat er onderzocht word waar dat vandaan komt en als ze eventueel drachtig is of dat dan alles inorde is met het veulen en je merrie?
Uiteraard laat iedereen een dierenarts komen als het nodig is en niet voor het minste dat er gebeurd (er zijn natuurlijk uitzonderingen), en in dit geval is dat dus wel nodig.
Ik vind het verder ook nogal stom dat je hier een topic opent met de vraag of je merrie drachtig is. Wij kunnen dat niet beoordelen van een foto, dat kan alleen een DA door op te voelen of te scannen.

Nu, je doet ermee wat je wil maar mijn raad is toch de DA laten opvoelen.
Succes verder!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:06

Toen deze merrie koliek had is er 2 keer een da bij geweest. Volgens haar was het verstopping en het trok later weer weg. Ik voer ze regelmatig lijnzaad om die verstoppingen en zandkoliek te voorkomen.
Als ik denk dat ze ziek is komt er echt wel een da bij hoor!!

Mn vriend is vanmorgen al bij haar wezen kijken en ik ga ze straks naar huis halen. Dan kijk ik nog wel even of ik er een da bij haal of bel ze even wat ze ervan denken. Maar ze kunnen toch niks doen. De voorbereidingen zijn hetzelfde als van een gepland veulen en dat hebben we al eens eerder gehad.

Dat ik dit topic open is ook niet om zekerheid te hebben, maar ik heb een zwaar donkerbruin (of misschien wel schimmel of bont... ) vermoeden dat ze drachtig is en vraag alleen om jullie mening. verder niks hoor!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:41

heel verstandig om haar naar huis te halen om goed in de gaten te houden.
Als ze drachtig is zul je waarschijnlijk toch voorbereidingen gaan nemen zoals je zelf al aangeeft (waaronder in ieder geval voer aanpassen i.m.o ) en dan mòèt je dus eerst weten òf ze drachtig is.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:53

Ik had ook mijn vermoedens van de pony van mijn dochter ( die wij in augustus hebben gekocht ) .
Heb toen een tijdje staan te voelen ( dat was pas eind februari ), een hand voor de uier tot ik dus een trap van het veulen kreeg , toen wist ik het zeker , 3 weken daarna op 13 maart is het veulen geboren.

Heb er ook geen da bij gehad , nu is het veulen al ruim 2 maanden oud.

Maar bij een 2 jarige zou ik het even laten checken , dan heb je zekerheid en voor de rest zal je dan toch moeten afwachten tot hij komt.
En je kan je voerschema aanpassen en meer niet , ja wachten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:59

suuzepuus schreef:
Maar dan laat ik een da komen.... en dan?

Ik zie op de foto's een hals die slinkt en een bovenlijn die slinkt, je zegt zelf dat je haar ribben kunt zien en haar kont vermagerd.

Als ze NIET drachtig is, dan komt dat wel bij...

Maar als ze WEL drachtig is, dan heb je na de geboorte een merrie die eruit ziet als een gratenpakhuis en zul je het veulen met 4 maanden moeten spenen om je merrie er weer bovenop te krijgen, want als ze zo schraal de bevalling in gaat kun je haar nauwelijks bijvoeren en zal ze eerder magerder worden, denk alleen de buik er maar eens af! En dan de melkproductie die alleen maar oploopt tot voorbij 2 maanden en de voedingstoffen die het veulen wellicht te kort komt wanneer de merrie te schraal is...

DAAROM moet je de DA erbij halen, zodat je weet wáár je nu tegenop voert, is dat een dracht, dan zul je 3x harder moeten gaan voeren voor je haar straks kunt afvoeren met haar benen in de lucht!

Het gaat niet alleen om een bevestiging van dracht of geen dracht, dat is leuk wanneer je merrie in topconditie is. Nu lijdt je merrie er onder, anders zou ze niet zo vermageren, je moet weten waar je aan toe bent zodat je haar kunt helpen hier gezond en wel doorheen te komen. Je hebt die verantwoording op je genomen toen je haar kocht!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:26

Ik ben nog even zo vrij geweest om je quote uit een ander topic te lenen. Hopelijk zie je mijn punt door middel van je eigen foto's wat duidelijker...

suuzepuus schreef:
Afbeelding
nu
Afbeelding
oktober 2010

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:30

jep, dit is hetzelfde paardje! Toen te dik en in dikke vacht. nu in korte tijd veel afgevallen (ondanks vette wei) en in zomervacht op een paar plukjes na...
Maar ze staat inmiddels thuis samen met mn haflinger zodat ik haar goed in de gaten kan houden. Een da haal ik er niet bij voorlopig. Daar hoef ik verder geen meningen over, dat hebben we besloten hier. we wachten af en houden haar scherp in de gaten. Zodra we over iets twijfelen kunnen we alsnog bellen...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:08

TS ik weet dat je het niet wilt horen, maar ik ga het toch zeggen. Ik vind echt dat er een DA bij moet komen. Dit gezien de jonge leeftijd van het dier en de schrale conditie. Gezwollen uiers kunnen een aantal dingen zijn, de meest simpele is dat het door een dracht komt. Echter er zijn ook nog andere redenen die lang niet allemaal zo onschuldig zijn als drachtig zijn. Uierontsteking of hormonale problemen is ook nog een optie. Niet de DA laten komen vind ik erg dom. Een vergelijking die al eerder is genoemd is dat als bij jezelf je borsten plotseling flink groeien je toch ook even langs de huisarts gaat, zelfs al ben je "slechts" zwanger.
Natuurlijk kan een dierenarts in eerste instantie niets meer zeggen dan wel of niet drachtig, wel drachtig dan is het makkelijk, dan is het vergrote uier normaal. Bij niet drachtig is het echter een heel ander verhaal, dan moet je gaan uitzoeken waar het door komt.
Dikker worden van de buik kan ook nog andere redenen hebben, bloedwormen zou nog kunnen. Die tref je niet in de mest aan dus worden niet bij een mestonderzoek gevonden (behalve bij extreme besmetting), dat zal je dus uit kunnen sluiten d.m.v. een bloedonderzoek.

Als dit mijn paard was dan had ik de dierenarts er echt al bij gehad, of op zijn minst gebeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:39

We kunnen TS niet dwingen een DA erbij te halen komen,hoe goed we het ook bedoelen.
Als TS het niet wil,oke dan houd het op. [Toch?].

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:36

toch vind ik het een beetje nalatig tegen over het paard. ik denk dat de TS ook hoopt op een gezond veulen en je hebt pas 100 % zekerheid als de DA is geweest maar goed we kunnen TS niet dwingen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:42

mehorsrex schreef:
toch vind ik het een beetje nalatig tegen over het paard. ik denk dat de TS ook hoopt op een gezond veulen en je hebt pas 100 % zekerheid als de DA is geweest maar goed we kunnen TS niet dwingen

Euhm.... een gegarandeerd gezonmd veulen garanderen als de da komt??? knappe arts dan!!!
ik begrijp een aantal mensen hier niet. maar dat geeft niet.... alleen erg jammer dat er nu gezegt wordt dat ik mijn verantwoording niet neem.... ik geef onwijs veel om mijn dieren en ze krijgen de zorg die ze nodig hebben. Ik waxcht het nog even af en een da kan me niks meer vertellen (heb al contact gehad maar van hun hetzelfde antwoord...)
Ik had haar liever (nog) niet drachtig gehad. Het arme dier is nog een puppy en niet uitgegroeit. Maar helaas dit soort dingen kunnen gebeuren. we zien wel!!
Nogmaals... als ze vreemd gaat doen bel ik ze meteen...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:43

TS, mag ik vragen waarom je denk dat ze pas 2 jr is?
Want dan zou ze bij aankoop jaarling moeten zijn geweest en ik zie op de foto van oktober toch echt geen jaarling (en op de foto van nu ook echt geen 2 jarige).
Als ik jou was zou ik toch even laten opvoelen of er een veulentje in zit en hoe oud het ongeveer is, dan weet je wat je kan verwachten. En je kan dan gelijk even laten kijken hoe oud ze is, want waar maak jij uit op dat ze nog niet gewisseld heeft? Vulling van de tanden bekeken? Als ze idd zo oud is als op haar paspoort, dan zal ze komend jaar haar buitenste tanden gaan wisselen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:45

Licht ook aan welke DA je hebt ik denk dat ze je zeker meer kunnen vertellen, ik zou persoonlijk met zo'n jong beestje niet afwachten of er iets komt omdat ze eigenlijk nog veel te jong is om drachtig te zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 23:15

fannetje schreef:
Want dan zou ze bij aankoop jaarling moeten zijn geweest en ik zie op de foto van oktober toch echt geen jaarling (en op de foto van nu ook echt geen 2 jarige).
Als ik jou was zou ik toch even laten opvoelen of er een veulentje in zit en hoe oud het ongeveer is, dan weet je wat je kan verwachten. En je kan dan gelijk even laten kijken hoe oud ze is, want waar maak jij uit op dat ze nog niet gewisseld heeft? Vulling van de tanden bekeken? Als ze idd zo oud is als op haar paspoort, dan zal ze komend jaar haar buitenste tanden gaan wisselen.

Ik had mijn twijfels over haar leeftijd en heb er een paardentandarts bijgehaald. die heeft me verteld hoe en wat!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 23:17

fannetje schreef:

hey Sandra!!! hahah grappig, moest toch even in je profiel kijken...... ken je mij?? (echt wel... :P )

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 01:36

Ten eerste...Suuzepuus verzorgt haar dieren uitstekend en is echt niet te beroerd als het nodig is een dierenarts te bellen.
Ik heb het paardje direct na aankoop gezien,en oke...ik had toen ook al het idee dat het een stuk jonger was al haar zogenaamde verkoop leeftijd.
Even een vergelijking..mijn shetlanderveulen van amper anderhalf jaar in gedachten,en verder geen verstand van grote paarden,maar zelfs ik kon zien dat deze merrie niet heel veel ouder kon zijn.(heel simpel gezien,want ik keek naar de staart :) ).
Maar deze merrie had nog niet een normale staart,en haar staart leek meer opdat van mijn paardje.
Beetje tussen servet en tafellaken in zeg maar.
Dus ik had het idee dat het een jong beestje betrof.
Ik zie nu dit topic,en als ik de foto`s zie,dan denk ik zeker dat ze drachtig is.
Maar zoals suuzepuus zegt,wat kan een dierenarts daar kwa opvoelen aan bijdragen?
Tja die kan vertellen dat ze al dan niet drachtig is,maar een glazenbol kwa wanneer het komt heeft die ook niet.
Wel ben ik het eens met de mensen die aandragen dat je dan in elk geval de voeding van de merrie kan afstemmen op wat komen gaat,en omdat het om een jong beestje gaat er wat meer zorg aan gegeven kan worden.
Zoals de foto ook laat zien,is de merrie wel aan de schrale kant en als ze straks een bevalling en zogen moet doorstaan,dan kan ze beter wat meer spek in voorraad hebben.
De ingevallen achterhand zie ik trouwens niet als vreemd of mager worden,meer als banden die weker worden en een op handen zijnde bevalling!
De kleine ervaring die ik heb met drachtige merrie`s,krijgen ze in het laatste stadium een platte kont,die ook weker aanvoelt als je erop drukt.
Gewoon het gevolg van de banden die oprekken om ruimte te maken voor het veulen met bevallen?
Ik zou denk ik hetzelfde hebben gedaan als Suuzepuus....merrie naar huis halen,goed bijvoeren en laten rusten.(oke,ik ben geen snelle dierenarts beller,maar had in dit geval ook wel een check laten doen).
Maar aan de andere kant,kan je in deze korte tijd de merrie niet in topconditie krijgen(ookal kijken er 50 experts naar) dus meer dan je best kan je niet doen?
Daarbij is het ook wel makkelijk oordelen,van gohh merrie is zo jong en schraal en drachtig....dat wist zij ook niet bij aankoop!
Toen de merrie kwam,leek het mij ook een leuke en best volle merrie,die hooguit jonger was als ze voor verkocht was...
Ik zou dus zeggen oordeel niet te snel,en laten we hopen dat deze merrie een leuk veulen krijgt.
Oke de merrie is erg jong en schraal,maar denk dat Suuzepuus toch echt wel de dierenarts laat komen.....toch?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:08

Als er een paardentandarts heeft gekeken dan is de leeftijd vast wel juist.
Een tandarts kan de leeftijd heel goed zien,dus dit paardje zal idd. rond de 2 jaar zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:48

gohya schreef:
Een tandarts kan de leeftijd heel goed zien,dus dit paardje zal idd. rond de 2 jaar zijn.

Ik had een vermoeden dat haar tandjes niet klopten. Ze zijn nog zo klein. Toen heb ik de tandarts gebeld om zekerheid te krijgen. (mijn verantwoording neem ik dus wel hoor. Volgens haar paspoort hadden we er al lang op mogen zitten....)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:50

en cyn, ja ik denk het wel maar nu nog even niet!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:55

TS ik twijfel geen moment hoor dat je niet goed zou zorgen voor je dieren,totaal niet hoor.
Maar ik zou willen weten [als mijn merrie drachtig zou zijn miss.] of het 100% is en of alles goed is in die buik.Maar dat jij wil wachten begrijp ik ook wel,iedereen doet het op zijn/haar manier.En dat hebben we maar te accepteren dan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:41

Nou, er is weinig/ niks veranderd. Morgen gaat ze toch maar terug naar de wei. Als er iets veranderd haal ik haar weer terug. Nu gaan we gewoon lekker wandelend naar de wei, mocht de nood aan de man zijn regel ik iemand met een trailer om haar naar huis te brengen.
Hier een foto van net (5 min geleden)
Afbeelding
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:22

suuzepuus schreef:
gohya schreef:

Ik had een vermoeden dat haar tandjes niet klopten. Ze zijn nog zo klein. Toen heb ik de tandarts gebeld om zekerheid te krijgen. (mijn verantwoording neem ik dus wel hoor. Volgens haar paspoort hadden we er al lang op mogen zitten....)

Ik heb ook een pony gehad waarvan de tandarts dacht ze een een jaar of 3 was aan de hand van haar tanden. Later kwam er toch nog een papier boven water en bleek ze 6 te zijn. Ze had waarschijnlijk als veulen zoveel te kort gehad, dat ze achter gebleven is in de groei en dat was dus ook te zien aan haar tanden.
Wat betreft jouw merrie. Ik vind de merrie niet echt drachtig op de foto. Uier kan ook komen door hormoon verandering, door rijker gras. Als ze cht pas 2 is, hoop ik dat ze niet drachtig is.
Succes ermee.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:40

Morgen komt de dierenarts !
ik ben benieuwd wat die ervan gaat zeggen.
En melanie, dat heb ik nog nooit gehoord!! Maar een jaartje extra stilstaan kan voor geen enkel paard kwaad. Of ze nou met hun 4 e of 5e ingereden gaan worden.... is alleen maar beter!!