Voor iedereen die dit jaar een veulen wilde, maar niet kreeg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:59

gr_roos schreef:
Wat balen Inowa. Blijf je bij je beslissing om der de sport in te laten gaan>

Wat heeft ze al gelopen? Die van mij gaat het de eerste maanden combineren. Als er met de 18 dagen scan een vruchtje zit gaat ze weer fanatieker aan de slag.

dit gaat over mijn andere merrie die al uitgeteld zou zijn.
ik had er verleden jaar 2 gedekt waarvan 1 gust bleef,die is nu weer gedekt en mag alvast in de sport gaan lopen.
de andere merrie werd wel drachtig en op 3 weken en 3,5 maand gescand en alles was goed.
nu 11 maanden later was merrie uitgeteld maar vertrouwde het niet dus heb der woensdag laten opvoelen maar ze blijkt van de winter ergens verworpen te hebben.
veulentje is waarschijnlijk door vossen weggehaald ofzo,we weten het niet.
nooit wat aan de merrie gemerkt..

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 05:37

In 2009 heb ik geprobeert mijn merrie Floor drachtig te krijgen (mijn andere merrie's waren al drachtig) maar dit is niet gelukt ik had haar net een maand toen ze naar de hengst ging 3 maanden heeft ze daar gelogeerd, maar ze is niet drachtig geworden.

1 van de drachtige merrie's had ik verkocht en op 24 februari 2010 kreeg ik bericht dat de merrie en haar hengsten veulen overleden waren. Pony had koliek gekregen en toen was de bevalling begonnen. Omdat de merrie niet meer te redden was (er was een buikplaat gescheurt) hebben ze geprobeert om het veulen nog te redden maar hij had de navelstreng om zijn hals zitten en is gestikt voor ze het eruit hadden. Dit gebeurde 13 dagen voor mijn andere pony die ik nog had moest bevallen ik heb die dagen behoorlijk in de rats gezeten maar gelukkig ging dat allemaal goed.

Vorig jaar kon ik Floor niet laten dekken ze was toen ziek (spierbevangen dit heeft 3 maanden geduurt voor ze beter was het was toen te laat in het seizoen).
Dit jaar ben ik opnieuw bezig en 20 juni wordt ze gescant of ze drachtig is.

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:37

Esabina schreef:
Wij hebben dit jaar helaas ook een dood veulen gekregen :(:(

Het verhaal:::

Mijn merrie was op een middag aan het bevallen (1 week te vroeg)
Alleen het veulen kwam er maar niet uit, we hebben gelijk de DA gebeld en die kwam natuurlijk gelijk uit. Maar hij kreeg hem er ook niet uit. Uiteindelijk hebben we nog 2 mensen moeten bellen om het veulen er uit te trekken. De dierenarts zei dat het veulen veelste groot was voor de merrie. De da moest bij het veulen een snee maken in de buik om de organen er uit te kriijgen want anders kon het veulen er nooit uit(het veulen was al dood)
Het veulen kwam er toen uit en het was een supermooi bont hengst veulentje

Deze week andere merrie ziek en is overleden dus veulentje heeft nu geen mama meer:(

Echt een verschrikkelijk jaar..

Rindin

Re: Voor iedereen die dit jaar een veulen wilde, maar niet kreeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 12:08

Esabina; je krijgt het behoorlijk voor je kiezen zeg! Heel veel sterkte!!! :(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:27

Wat een verhalen zeg...

Hier ook eentje:

Mijn merrie Fab was 3 jaar oud(2009) en kreupel geworden en niemand wist wat het was.. Toen maar een veulentje dachten we.. Laten scannen en gelijk drachtig van A Touch Of Class(Krack C). Vele zullen het verhaal wel kennen van Miracle.. Na 9 maanden dracht zag ik mijn merrie in de wei met bruin/oranje drap uit haar vagina en belde gelijk de veearts.. Ze ging opvoelen en het veulen was dood.. Maja moest er toch uit dus werd opgewekt.. Spuiten erin en na een tijdje nog een keer opvoelen hoe ver ze was.. En ze voelde het veulen een reactie geven!! Wij vol hoop.. maar dat werd gelijk de kop ingedrukt doordat ze zei: Als het veulen eruit is geef ik het hooguit 3 minuten.. Veulen kwam eruit en aangezien mijn merrie zelf aan een zijden draadje hing werd het veulen aan de kant gelegd en met de merrie bezig gegaan(merrie had een ontsteking die de baarmoeder was ingeslagen). Na een tijdje kwamen er steeds meer mensen en het veulen leefde na een kwartier nog.. Er werden dekens gehaald en warme flessen met water die als kruiken moesten dienen.. Het was een prachtig zwart bruin merrie veulen met een ieniemienie kolletje en een snebje. De volgende dag leefde het nog steeds en dat konden de veeartsen niet geloven dat ze gewoon spontaan kwamen kijken.. Het veulen kreeg de naam: Absolutly Early Miracle with Class.. helaas ging mijn wondertje na 70 uur hard door ploeteren van ons heen..

Nu 2 jaar later heeft fab een geweldig hengstveulen op de wereld gezet helemaal in haar eentje en weet ik dat het nog kan..

Dus 1 ding voor iedereen: De wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:54

Pfff wat een hoop verdrietige verhalen zeg!

Hier dit jaar ook geen veulen...Als ik vorig jaar geweten had wat er zou komen dan had ik haar vorig jaar weer proberen te dekken. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken.

Mijn merrie was prima in 1 keer drachtig van Solitair, hele dracht ging top, bevalling was zeer voorspoedig. Perfecte veulen, mooie merrie met aftekeningen van moeders en geweldig karakter. Alles wat ik kon wensen. Helaas na 2.5maand werd ze ziek en heeft ze nog een week in Emmeloord gestaan om te kijken of ze er uit kon komen. Helaas waren haar organen zo aangetast dat het niet meer kon, was geen leven meer zo en heb haar toen met precies 3 maanden laten inslapen. Echt een verschrikkelijke periode maar heb vrede met de beslissingen toen. Heb alles geprobeerd om haar te helpen en ze knokte zelf ook enorm hard door. Zelfs met inslapen wou ze nog niet gaan terwijl de merrie het al goed vond en mij stond te troosten.

Helaas heeft de merrie er nog een flinke klap aan overgehouden en zelfs nu 1,5 jaar later heb ik nog wel eens het idee dat het niet helemaal weg is bij haar. Hoop daarom ook zo dat ze dit jaar drachtig wordt en we volgend jaar een veulen krijgen. Ze was er zo wijs mee en een echte perfecte moeder. Gun het haar zo nog een keer.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 13:47

Bah, wat gaat het toch ook nog vaak mis. Je ziet zo veel leuke en gelukkige verhalen voorbij komen, maar deze verhalen krijg je lang niet altijd mee. Vreselijk om die jonge diertjes te moeten zien vechten en alsnog verliezen en arme merries die hun kind snel weer verliezen.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:31

Helaas, een veulen wat dood was voor de geboorte. Hele dracht super gegaan, maar de dag dat ze het er uit wilde gooien is hij overleden.
Voor het verhaal en verdere info: [IM] Gio. The one who never saw the world.

We krijgen nog een veulen, hopen we tenminste. Dit jaar, in juli.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:14

hier ook een merrie 2de jaar op rij wel netjes van de eerste keer drachtig
in 2009 heeft ze het ergens in december verloren en dit jaar/vorig jaar ook weer ergens oktober/november. we hebben telkens niks gevonden, maar ik zie het gelijk aan haar als ze het kwijt is ;(
beide keren natuurlijke dekking een heel eind hiervandaan, en beide keren van een goedgekeurde zoon van mijn andere merrie (heeft 2 ggk zonen, ene keer van de ene, dit jaar van de andere)
ik had zo graag beide foklijnen gecombineerd gezien, maar het is ons niet gegund kennelijk...

er is verder geen duidelijke reden van verwerpen. ze is wel al ouder (20 voorbij) en haar anus is wat teruggezakt, dus de dierenarts nam aan dat ze lucht zoog, maar ook ondanks dichtzetten heeft ze dit jaar verworpen

op zich is het niet zo erg hoor, we hebben verder nog 2 gezonde veulens en ik vind het toch heel wat anders zo dan een veulen écht verliezen.

ze is nu gedekt door onze eigen hengst dit jaar, scheelde een hoop gezeul en gedoe.
morgen wordt ze gescand.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:35

In 2009 hebben wij onze merrie 4x bij dezelfde hengst gedaan. Niet drachtig te krijgen. Toen uiteindelijk nog voor een andere hengst gekozen en prompt drachtig. Merrie bleek toen in 1e instantie drachtig van een tweeling. 1 laten aanprikken. Merrie was in juli 2010 uitgerekend maar in maart 2010 verwierp zij als nog het veulen. oorzaak onbekend. Vorig jaar gekozen voor dezelfde hengst waar zij drachtig van was en 1e keer gelijk drachtig maar weer van een tweeling. Nu weer 1 aangeprikt en dit keer ging alles goed. In april 2011 een prachtig hengstveulen. Ivm leeftijd merrie(18)en dat zij in 1e instantie steeds drachtig is van een tweeling besloten dat haar fokcarierre over is.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:47

Hier ook eentje, ze was wel drachtig, maar ze heeft hem op de helft verworpen helaas. Ivm haar leeftijd toch gekozen om haar niet opnieuw te laten dekken.
Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als jouw (TS) :j

Ik heb nu wel een jonge pony, deze wil ik over een jaar of 2/3 misschien ook wel laten dekken, helaas is de hengst die ik leuk vind haar oom, dus dat gaat hem niet worden :\ (broer van haar moeder)

Ben ook zo benieuwd wat voor geslacht en kleur er was uit gekomen, aangezien ik meerdere kleurtjes kon krijgen...

Maar het lijkt me nog erger om je veulen te verliezen, je raakt er toch gehecht aan!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:08

Hier is de ellende nog niet voorbij... mijn merrie is nu drachtig van een tweeling na het weekend de DA er maar weer bij om te zien of het misschien af te knijpen is of dat we alles weg moeten spuiten.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:32

heel herkenbaar gevoel over deze topic. Van de week zat ik nog te balen. Ik zie de mooiste veulentjes voorbij komen.

Onze merrie heeft een ongeluk in het land gehad en we hebben besloten een jaar langer te wachten. Nu moet je je voorstellen dat je als a.s. fokker (we hebben haar als jaarling gekocht) heel erg uitkeken naar het beginnen van fokken met deze merrie. Eigenlijk ben je er sinds een jaarling mee bezig en dan krijgt ze een ongeluk in het land, en probeer je de merrie er bovenop te krijgen gedurende een jaar. Nu wachten we nog een jaar met insemineren maar dan duurt het nog zo lang voordat er eindelijk een veulen geboren wordt.
pffffff. Weinig lol zo.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:14

Dwyne schreef:
Hier is de ellende nog niet voorbij... mijn merrie is nu drachtig van een tweeling na het weekend de DA er maar weer bij om te zien of het misschien af te knijpen is of dat we alles weg moeten spuiten.

Ah gossie, dat meen je? Met welke hengst heb je haar nu laten insemineren? Hopen dat er een vruchtje
bespaard kan blijven!!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:47

Dit jaar ben ik voor Advance gegaan. Echt geweldig gave hengst waarmee we zeker wel vooruit moeten komen met de fokkerij. Morgen komt de DA scannen om te zien of we er een kunnen sparen.

@SantaCruz, dat is dan wel heel erg zuur inderdaad...nog weer een jaar wachten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:28

Hier een nieuw triest verhaal. Vrienden waar ik elke week op stal meehelp kregen in mei een prachtig hengstveulen bij hun tinkermerrie. Hun droom; hij was bruinbont en mooi groot. Helaas heeft ie vandaag zijn been gebroken en vanmiddag direct ingeslapen :'( 2 maand en 10 dagen oud, in en in triest!