De veulens komen niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:15

colette_007 schreef:
Jammer dat je geen veulens krijgt, beetje rare reactie van de eerste DA.
Maar... Als je ze vorig jaar geinsimineerd hebt, heb je ze laten voelen met de:
18+- dagen?
en met de 30-35 dagen?
Waren ze toen wel beide dragend?

Heeft de eerste DA rectaal opgevoeld? Zo ja dan is zijn 'pulp' gewoon mest. En rectaal kun je alleen voelen of er wel/geen veulen zit. En inderdaad al zou het veulen dood zijn geweest, zou de merrie of enorm ziek zijn geweest/hoge koorts en/of het veulen er vrijwel meteen uit hebben gegooid.

(Is het wel een goedgekeurde DA :=??)

Ja, hij was enige DA betrokken bij de begeleiding van al de drachtig merries.

Alles was gedaan volgens het boekje, scannen enz..

Alleen de kwaliteit van zijn scan apparaat liet veel te wensen over, maar wij hadden geen reden om hem niet te vertrouwen..

Afbeelding

Na de 2e scan heeft hij alleen maar rectaal opgevoeld - zelfs 4wkn voor eind dracht omdat wij hadden onze bedenkingen met 1 van de merries, maar na het opvoelen liet hij weten dat alles was in orde en misschien wanneer de veulen draait dat het dan pas te zien aan de merrie..

De DA is gekwalificeerd en heeft zijn eigen praktijk, hij is de dichtstbijzijnde DA voor zowel huisdieren als groot dieren voor alle boerderijen en stallen in onze direct omgeving.

Beide merries van ons waren niet schijn zwanger, ze waren NIET drachtig... en het is niet te controleren wanneer, hoe of wat..

Maar alle merries zijn dagelijks continu onder toezicht, dus als een veulen was geaborteerd, zeker in een laat stadium dan hadden wij het moeten vinden want de merries zijn of op stal, of in het paddock.

De vrucht wordt tot max 2-3 mdn dracht geabsorbeerd door de merrie en daarna is het een foetus dat kan alleen geaborteerd worden.

@Colette: ik geloof je stelling dat het kan zijn dat hij alleen de mest heeft gevoeld..

@Vippie: hij is de plaatselijk DA en wij hadden geen reden om hem te wantrouwen.. hij behandeld al onze dieren, en wij konden goed overweg met hem. Het is een teleurstelling en wij denken dat hij niet wilde toegeven dat de inseminaties waren misgegaan...

De buren waren aanwezig en getuige van wat hij gaf als verklaring.. ze hoorde dat hij letterlijk tegen mij een leugen vertelde..

Vanmiddag sprak ik hem aan... ik heb hem geconfronteerd met het feit dat ik alles heb gezien op de scan vd 2e DA en de baarmoeder waren mooi schoon! Tevens de scan apparaat vd de 2e DA gaf een stuk duidelijk beeld kwaliteit. Beide merries waren leeg en niet drachtig. Toen beweerde ons DA opeens dat hij dacht dat de merries niet drachtig waren en dat hij voelde vocht in de baarmoeder!!

Dit wordt een welles nietes verhaal en ik moet even bezinken of het allemaal waard is om mijn gelijk te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:15

Ik zou het hier zeker niet bij laten. Fouten maakt iedereen, maar dit is gewoon oplichterij. Sowieso de financiële schade: je hebt inseminatie kosten + alle DA kosten van opvoelen + gederfde winst mocht je het veulen willen verkopen, om nog maar niet over de emotionele schade te spreken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:30

Gracy schreef:
@Vippie: hij is de plaatselijk DA en wij hadden geen reden om hem te wantrouwen.. hij behandeld al onze dieren, en wij konden goed overweg met hem. Het is een teleurstelling en wij denken dat hij niet wilde toegeven dat de inseminaties waren misgegaan...

Dat snap ik zowizo al niet, inseminaties gaan om zo ontelbaar veel redenen mis (of kunnen mis gaan). Manier van insemineren, manier van bewaren vh rietje, kwaliteit van het zaad en de bewerking. Had in eerste instantie nog niet eens zijn fout hoeven zijn. Alleen moet hij dan gewoon melden dat ze gust zijn gebleven, niks mis mee.

Naja tis gewoon een vervelende kwestie waarin het vertrouwen flink geschaad is. Heel veel sterkte!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:51

Mijn eerste reaktie OMG!
Dat kan en mag toch niet zo zijn!
Meid wat zul jij je scheiße voelen.

Ook in Duitsland kun je deze DA aanklagen hoor!
Omdat het ook je buurman betreft heb je misschien nog een poot om op te staan.

Maar goed dat dekt bij lange na de emotionele schade niet die je nu lijdt.
En ik kan me voorstellen dat je gezien de emotisch helemaal geen zin hebt in touwtrekken.

Zag op de scan de naam en plaats. Is hij dat?

Joh ik wens je sterkte.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:56

Vippie schreef:
Gracy schreef:

Dat snap ik zowizo al niet, inseminaties gaan om zo ontelbaar veel redenen mis (of kunnen mis gaan). Manier van insemineren, manier van bewaren vh rietje, kwaliteit van het zaad en de bewerking. Had in eerste instantie nog niet eens zijn fout hoeven zijn. Alleen moet hij dan gewoon melden dat ze gust zijn gebleven, niks mis mee.

Naja tis gewoon een vervelende kwestie waarin het vertrouwen flink geschaad is. Heel veel sterkte!

Ja, ik ben vol komen eens met je stelling, uiteraard van alles kan mis gaan met insemineren en hij had gewoon moeten toegeven. Daar kan ik meeleven en daar wordt ook niets mee geschaad.

Maar nu is het te laat voor een gust verklaring.. en al de emotions erbij, wij leefde letterlijk naartoe en verheugen ons op de komst van de veulens..

Hij was bijna wekelijks bij ons ivm behandeling van een andere merrie en wist hoe blij wij waren en ook dat wij begon ons zorgen te maken toen het overtijd werd.. en wij lijden ook aan slaapgebrek want ivm maiden merries durfde wij ze niet uit het oog te verliezen ivm eventuele complicaties..

aerdenhout1

Re: De veulens komen niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:03

Schande! Wat een dierenarts! Ik ben benieuwd wat zijn reactie is als je verteld dat je er een ander bij hebt gehaald!
De rekening zou ik in elk geval niet betalen!
Wat ik me trouwens wel afvraag...zijn ze dan allemaal niet hengstig geweest in die maanden????

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:57

wij hebben dit ook gehad met twee merries. ik had mijn bedenkingen in het najaar vorig jaar en heb ze toen door een andere dierenarts op laten voelen.ze waren dus niet dragend.
de stal waar ik werk had het ook dit jaar met een merrie.veearts zei dragend in oktober vorig jaar en afgelopen maart werd ze hengstig.andere veearts op laten voelen. niet DRAGEND! en ik denk dat dit dezelfde veearts is geweest als de ts.

Ingeborg67

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:41

Ik heb van dit verhaal gehoort op het forum van Heavy Horses...........
Ben echt met stomheid geslagen hoor en ik zou er zeker werk van maken en alle mogelijkheden uitpluizen want je kan doen tegen zulke praktijken. :(

En laat je echt niet wijsmaken dat het veulen geaborteert is als ze al zolang drachtig zou zijn geweest hoor, je had echt een veulentje moeten vinden dan.
Ik heb het 2 jaar geleden meegemaakt met mijn (toen pasgekochtte shire merrie) Mira.
Heb ze vreselijk verwaarloosd gekocht en drachtig.
Mijn DA heeft haar ook nog hier thuis opgevoelt en hij voelde echt leven al, ze zou toen een maand of 7 drachtig zijn.
De pest was alleen dat de vorige eigenaar geen scan heeft laten maken op een eventuele tweelingdracht...en dat bleek dus het geval te zijn.
En met een maand of 8 drachtig lag er ineens een hoop in de wei, wat dus een 2-ling merrie was en dus geaborteert |(
Nou ik kan je wel vertelen dat een veulen van een maand of 8 in de buik...al echt een heel ding is hoor, dat mis je echt niet in de wei.

Zo zag het eruit toen Mira haar tweeling had verloren.
Echt niet iets waar je zomaar overheen stapt toch?
DA dacht dat ze ongeveer 8 maanden in dracht waren...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HJQTWWFQ.jpg

Je kan op deze foto ook goed zien dat het bovenste veulen dood is gegaan en daarom is de abortus in werking getreden, want een merrie kan echt geen dood veulen tot pulp laten zitten hoor.
Dat komt er binnen 2 dagen af en anders begeeft je merrie het gewoon.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7H6LMILL.jpg

Sterkte in ieder geval en ik hoop dat je antwoorden gaat krijgen
Laatst bijgewerkt door Annetje op 30-04-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: misschien schokkende foto's van dode veulens, in link geplaatst

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:00

Ow bah, mag dat misschien in linkjes? Ik vind het niet heel prettig om naar te kijken zo...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:10

wil je aub even heel snel die fotos in een link zetten,
ik wordt hier heeel erg naar van

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:51

aerdenhout1 schreef:
Schande! Wat een dierenarts! Ik ben benieuwd wat zijn reactie is als je verteld dat je er een ander bij hebt gehaald!
De rekening zou ik in elk geval niet betalen!
Wat ik me trouwens wel afvraag...zijn ze dan allemaal niet hengstig geweest in die maanden????

als het dezelfde dierenarts is als bij ons dan zegt hij: oh, dat is niet goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:07

Heeft die man misschien een gokprobleem ofzo, misschien heeft hij de rietjes verwisseld en die van jullie met niets bevrucht, kan hij rekeningen schrijven en de echte rietjes nogmaals verkopen, hele wilde aanname maar er gebeuren soms vreemde dingen door geldgebrek, je weet het niet. Probeer eens meer paardeneigenaren op te sporen in de omgeving waar hij ook drachtige merries van begin tot eind begeleide, wie weet wat er boven water komt.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:12

@ Bienvenida: Gracy woont een kilometer of 60 boven jullie, dus lijkt me sterk dat het dezelfde da is, maar kan natuurlijk, zijn naam staat wel op één van de scanfoto's.

@ Gracy: het Heavy Horses forum is van mij, dat je niet denkt dat er overal over jullie gekletst wordt ;) Ik was er nogal geschokt over, vandaar dat ik het daar even van me 'afgepraat' had.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:51

@HHD_Foto :ik weet niet of dat de naam van de da is omdat er patient bij staat.
de dierenarts van ons (ex dierenarts) zit in aurich, dus best mogelijk.

ik ken nog iemand die vorig jaar op een veulen zat te wachten(ook geïnsemineerd door deze dierenarts).merrie was ook niet dragend. er zijn dus nog wel wat gevallen van deze dierenarts bekend

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:19

Natuurlijk kan hij zich een keer vergissen zeker in een vroeg stadium, komt vaker voor maar niet tig keer bij 2merries notabene!
Wat je voor stappen kan nemen geen idee om eerlijk te zijn, zou er iig melding van maken.
Bijkomend is natuurlijk dat je 2x dekgeld voor niks heb betaald?

Tja scan is idd niks te zien (maar zal idd ook komen door foto v scherm).
Maar als er vrucht zit zie je duidelijk een zwart blaasje.
En zeker in later stadium nog zo'n grove fouten maken tja het moet niet kunnen.
Kan zijn dat merrie nog met de 3maanden geavorteerd heeft, dan zie je er niks aan en word ze ook niet hengstig, maar dan is t wel heeel toevallig bij 2 merries.

Andere vraag: heb je bij je merries op stal een hengst? (Of een ruin die denkt dat hij hengst is?)

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:42

HHD_Foto schreef:
@ Gracy: het Heavy Horses forum is van mij, dat je niet denkt dat er overal over jullie gekletst wordt ;) Ik was er nogal geschokt over, vandaar dat ik het daar even van me 'afgepraat' had.

Ja, weet je nog hoe vaak wij hebben bij de zwarte merrie verbaasd staan kijken omdat volgens de DA dat ze nog 'dragend' zou wezen..

@ Colette: Wat het moeilijk maakt met deze merries en dat ze haast niet tonen wanneer ze hengstig zijn.. ondanks er een ruin is, or dat andere merries hengstig worden, or een bezoekje naar een hengst in de buurt om te schouwen.. :roll:
Wij hebben vorig jaar hun cyclus echt scherp in de gaten gehouden met regelmatig scannen voor wanneer ze klaar waren om te insemineren.

Wij hebben zelf geen hengst op stal en onze ruin denkt niet dat hij een hengst is, hij dekt de merries niet ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:39

Dan heb je dus veel extra kosten gemaakt omdat je ze ook nog extra moest laten scannen en gezien de slechte staat van zijn scan kan hij bijna niet gezien hebben wanneer het tijd was, een prutser dus en als ik jou was zou ik alle kosten bij elkaar optellen en hem ter verantwoording roepen. Geld terugeisen en anders naar de tuchtraad en een aanklacht indienen want dit mag en kan gewoon niet, één merrie, okee maar vier!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:38

Vandaag heb ik contact gehad met de hengstenhouders en ze tonen veel medeleven voor wat er gebeurd is, want het is gewoon een nachtmerrie voor een fokker..

Als troost en omdat wij graag dezelfde hengsten willen gebruiken, bieden ze ons korting op het dekgeld :(:)
Dit is een enorm oppepper voor ons en wij verheugen op de komst van de veulens in 2012.

De 2e Da heeft al aangeboden om dit nieuw traject te begeleiden.

Voor ons Da komt een vervolg aan deze gebeurtenis.. >;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:41

Goed zo Gracy, want die veearts 1 zou eigenlijk uit het beroep gezet moeten worden. Top dat de hengstenhouder je tegemoet wil treden, dit is natuurlijk niet iets wat je wilt meemaken.
HEEEEL veel succes voor 2011/2012!

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:45

wat een goed nieuws..!!! op naar 2012 zou ik zeggen, vol goede moed en een andere DA
Heeeel veel succes..!!!! ik gun het je zo na dit vreselijke verhaal.... en idd ben het met diane eens, die DA die jullie dit heeft aangedaan zou "verbannen"moeten worden!!!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:28

Wat fijn!! Ik hoop voor jullie op mooie gezonde veulentjes in 2012! Succes hoor!

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:32

Echt erg. Ik hoop dat jullie volgend jaar gewoon gezonde veulens hebben.

Ik zou ook op zoek gaan naar nog meer gedupeerden. Dan staan jullie een stuk sterker tegen over de DA. En kunnen jullie misschien voorkomen dat dit andere ook over komt.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 00:46

bigone schreef:
Dan heb je dus veel extra kosten gemaakt omdat je ze ook nog extra moest laten scannen en gezien de slechte staat van zijn scan kan hij bijna niet gezien hebben wanneer het tijd was, een prutser dus en als ik jou was zou ik alle kosten bij elkaar optellen en hem ter verantwoording roepen. Geld terugeisen en anders naar de tuchtraad en een aanklacht indienen want dit mag en kan gewoon niet, één merrie, okee maar vier!

Ja, achteraf hebben wij veel onnodig kosten gemaakt... en alleen omdat hij heeft verzuimd om de waarheid te vertellen. Zijn motief?? wij kunnen alleen maar gissen..

Maar voor ons gevoel daagt hij ons nu uit.. omdat wij opeens een pepper duur rekening heb ontvangen van hem.. nu rekent hij van alles wat hij voorheen niet deed, en hij heeft ook het lef om de drachtigheid onderzoek in rekening te brengen! Dit terwijl hij zou geweten hebben dat de merrie(s) niet drachtig waren.. _-:(

Jammer genoeg dit verhaal krijg een vervelend staartje.. :(

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:02

Jeetje wat een verhaal zeg, dat dit een domper is dat kan ik begrijpen.....
heel asociaal ook van de da

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:14

Niet betalen, Grace en schakel een jurist in. Onderzoek ook de mogelijkheden in Duitsland om deze kwestie aanhangig te maken bij een tuchtcommissie. Deze da probeert jullie te intimideren en wees daarvan niet onder de indruk! Laat je niet piepelen, meis.

Jaren geleden hebben mijn vader en ik een gewone veearts voor de tuchtcommissie 'gesleept', omdat hij op zaterdagmiddag geen zin had om een keizersnee bij een schaap uit te voeren. Hij heeft het lammetje er vanaf getrokken. Lammetje was dood en schaap 1 dag later ook. De da weigerde zijn fout te erkennen, terwijl we tijdens zijn 'behandeling' etterlijke keren hebben gevraagd of een keizersnee niet beter was. De rekening kregen we wel. Een inschattingsfout kan iedereen maken, ook een da. Maar willens en wetens ontkennen en te lui zijn om voor het dier de beste behandeling toe te passen, is tegen alle normen en waarden in.
We hebben het kadaver laten onderzoeken door de Gezondheidsdienst. Ons vermoeden werd bevestigd. Het arme dier was gewoon kapot getrokken en aan de verwondingen doodgegaan. Het rapport van de Gezondheidsdienst hebben we samen met een begeleidende brief van ons aan de tuchtscommissie gestuurd. Vervolgens wat vragen (schriftelijk) beantwoordt, totdat de commissie een duidelijk beeld had. De da heeft wel degelijk een berisping gekregen. Die blijft de rest van z'n carriere staan. De verstandhouding met de da is er niet beter op geworden......