Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:24

Het is zeker een droppie hoor, zou ze zo komen halen als ik geen man had die me tegenhield :o ..

x_Jeanine_x

Re: Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:28

wat een leuk veulentje :)
Maar wat een nare man, om zo een pony achter te laten :s

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:05

Vind het een erg raar verhaal inderdaad. Want als hij een vrachtwagen heeft geregeld om ze nr Frankrijk te vervoeren, neem ik aan dat het hier om een professionele transporteur gaat en deze, als die zijn zaakjes op orde heeft tenminste, zal nooit de paardjes meenemen zonder een gezondheidsverklaring van de VWA (na keuring door een VWA dierenarts). Je mag nl alleen maar zonder zo'n verklaring je eigen paarden vervoeren binnen de Benelux, erbuiten moet het dier altijd eerst gekeurd worden. Als je meer vragen hierover hebt, pb maar want ben zelf keurend dierenarts voor de VWA...

Veel succes met het vinden van een oplossing !

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:12

Ow en wat ik dus eigenlijk wou zeggen: als deze dus vrijdag niet geweest is, dan zal het zaterdag ook niet gebeuren. VWA keurt alleen maar doorheen de week...

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:14

veulen hoeft geen veulenprik als ze goed drinkt (biest) ,dan is ze via de moedermelk beschermd,
als ze van de moeder af gaat moet ze geent worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:58

Ik heb de nageboorte gevonden en een heel vlies lag erbij,zat natuurlijk vol strontvliegen.
Ik heb het opgeschept en weg gegooid.Het gaat goed met het veulentje en de moeder,veulen heb ik zelf zien drinken,hij ging zelfs even rollen.Net belde de man om te zeggen dat hij ze echt volgende week komt ophalen/laat ophalen.Nee meneer niet volgende week,vóór 31mei zijn ze opgehaald.Ja ik zal er alles aan doen om het te regelen,ik zit met mijn werk en ben erg druk.Ja meneer maar ik heb ook mijn werk en afspraken staan.Per 31mei staat de afspraak dat er een andere grote pony bij komt,dan moeten die 2 [nou 3 dus] kleintjes weg zijn.Ja,ja ik ga het regelen.Over het stalgeld werd niet gepraat,meneer moest ophangen want was erg druk.Hij zou nog contact houden.
Het veulen en de moeder worden door veel mensen in de gaten gehouden,iemand die aan het weiland woont gaat regelmatig kijken of het goed gaat.
Het veulen is niet bij de sloot geboren,maar achteraan in een hoekje.
Snap niet hoe die in de sloot terecht komt,er zitten 2 tot 3 draden voor.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:06

gelukkig een gezond veulentje! stiekem toch een opluchting lijkt me, al heb je nu nog genoeg andere zorgen.

en wat een rare vent. stiekem hoop ik dat hij hem niet ophaalt en dat je hem ergens anders onder kunt brengen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:13

Als hij niet komt voor die datum is hij ze kwijt,dan gaan ze via de DB ergens heen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:28

Jeetje wat een vreemd verhaal!

Vind het wel een erg leuk veulentje, t is jammer dat je zo ver weg woont, anders kon ze na de 31e zo bij mijn shetten in de wei

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:45

nou yvonnen stiekem hoop ik het ook een beetje dan hoop ik dat je ze mag herplaatse ik vind hem zo erg lieff en zo´n apparte aftekening i love it

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:47

Nou ja ik moet nu eerst afwachten tot 30 mei,staan ze er dan nog dan ga ik de DB bellen en vragen wat ik kan doen.Dus Marg. nog even geduld,dan weten we meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:01

Ik heb toch nog een vraag,ze voorspellen voor vandaag regen en onweers buien met hevige windstoten.
Ook kan er water overlast komen,en ik heb geen stal of schuilstal op het land.Is het niet gevaarlijk voor het veulentje dat die daar zo loopt?ze kunnen wel onder een boom schuilen.

En vraag 2 is: een veulen moet toch zijn 1ste zwarte mest [pek?] kwijt?ik heb dat nog niet zien liggen.
Moet ik dat goed in de gaten houden of hij wel mest?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:18

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:06

gelukkig is alles goed gegaan, hier vind ik ook dat er geen da bij hoeft te komen alles ziet er goed uit,

verder hoop ik voor de paardjes dat hun eigenaar niet meer komt zodat ze wel een zorgzaam baasje krijgen, maar voor jou hoop ik dat alles goed komt

ik zal het veulen gewoon in de gaten houden of het wel mest, je kan het ook gemist hebben.

verder weet ik niet hoe het met weersomstandigheden zit, ik zou hem gewoon extra in de gaten houden hoe het veulen is met vies weer

succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:19

Heb vandaag zijn eerste mest gevonden,pikzwart maar binnenin bruin.Hoort dat ook zo?
Hij is helemaal niet bang,ik heb hem gekriebelt,vond die heerlijk,hoofdje omhoog en met zijn lip soort van flemen.
De merrie stond straks te rillen,achter haar oren was het niet warm,dus geen koorts dan?
Verder oogde ze niet ziek,ze rende door de wei heen,at goed en dronk ook goed.

Kriebelen vind die zo fijn.
Afbeelding
Afbeelding

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:38

Ik zou de merrie voor de zekerheid even temperaturen, dan weet je het zeker!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:47

Super van je hoor je doet zo je best !s er een mogelijkheid ze ergens anders te stallen ? ergens in de buurt , die vraag komt zomaar boven drijven..

Ik begrijp dat je paarden opvangt ken je die mensen dus niet van de pony ??

Vervelende situatie hoor ik hoop dat beide snel goed terechtkomen. ( dat hebben ze natuurlijk nu ook al ;) )

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:00

jeetje wat een verhaal zeg! ik hoop dat er snel wat duidelijkheid komt. Zou de merrie toch even temperaturen omdat ze stond te rillen.

Succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 23:19

Ik denk dat als ik een thermometer in haar kont doe ze gaat schoppen.
Er is nog een andere manier om te kijken of ze koorts heeft?

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:18

ik lees net op een site dat wanneer er koorts is dat achter de oren en de benen juist koud zijn. ik zou niet weten hoe je anders kunt temperaturen.

vorige week is mijn merrie gescand op dracht, omdat de dierenarts ook bang was op trappen vroeg hij of ik mijn merrie met de kont tegen een hek bij ons aan wou zetten, dit ging heel goed. heb je geen hek waar je deze pony tegenaan kan zetten zo raakt ze jou niet als ze trapt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:25

Je zou haar eventueel een praam op kunnen doen om te temperaturen. Eigen veiligheid gaat voor, en zo vervelend is een praam niet.

Mijn beide merries hebben ook wat gerilt na de bevalling, maar dit was echt vlak na de bevalling. Na een paar uurtjes was het over en waren ze gewoon helemaal fit. Het zal dus wel de inspanning geweest zijn.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:26

Jammer dat ik zover weg woon :(
Heb hier naast mijn huis een perfect plekje voor allebei!

Hoop dat alles goed komt!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:57

Echt koud voelde het niet achter haar oren,het leek ook eerder trillingen zeg maar,vooral bij de flanken.
Zal straks weer eens gaan voelen bij haar.
Ik zal sowieso de DB bellen en hun het verhaal vertellen,dat ze zo'n klein veulentje zo'n lange reis willen laten maken.Dat ze zonder papier en enting de grens over gaan.
Ik kan dit toch niet zomaar allemaal verzwijgen,ik wil dat die dieren het goed krijgen en dat er normaal met ze word om gegaan.
Als ze opgehaald worden en naar Frankrijk gaan is dat veulentje pas 5 dagen oud!en dan staan ze met zijn 3 en in een trailer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:14

DB is gemailt,de LID dan.
Ik geloof niet dat ze morgen worden opgehaald.Heb tot nu toe nog niets gehoord van de adoptant,laat staan de eigenaresse.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:30

heftig allemaal zeg. hopen dat je geen problemen krijgt met de eigenaren !