SHAMALA en haar veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi_H

Re: SHAMALA en haar veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:10

Heerlijk he!
Bij ons gaat het momenteel nog heel rustig. Haar uier is niet meer gegroeid maar ik verwacht het wel rond 9 mei (kan natuurlijk altijd langer duren).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:21

wat een droppie zeg,echt een stel om trots op te zijn

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:55

dank je, ja het is een schatje
ik ben benieuwd steffi, veel succes hè! laat zeker iets weten!!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:21

Dankje, dat zal ik zeker doen! En ik ben ook erg benieuwd hoe jou kereltje uitgroeid!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 00:07

ik hou je op de hoogte!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:21

Wat fijn dat je zon mooi paardje hebt gekregen en dan nog wel zwanger gekocht. toch?

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 07:25

ja ik wist het niet, gelukkig heb ik ze vanaf het begin goed te eten gegeven (zelfs veulenbrok) want ze was nogal verwaarloosd, anders had het veulen het niet gehaald denk ik...
ik ben blij dat die zware periode achter de rug is en ze allebei gezond zijn :) echt genieten! :D

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:01

bedankt! sinds gisteren staan ze op de wei, dat was nogal een gedoe die verhuis...
gelukkig zijn ze er goed en wel aangekomen en vinden ze het er wel fijn...
alleen had Amal vandaag een wonde aan zijn achterbeen, het vel er zowat af, ik heb het verzorgd alhoewel dat niet simpel is zo'n veulen op de wei proberen te verzorgen... zeker niet als veulen en mama op de vlucht slaan |o
en nu nog ontwormen,vraag me af hoe ik dat ga klaar spelen...
anderzijds ben ik wel blij dat ze naar believe kunnen rondlopen, da's wel goed voor zijn beentjes... :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:39

Ik heb het gezien, stallen staan nu leeg :). maar het is beter dat ze op wei staan!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:31

ja hihi goed hè!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:07

de paardjes op de wei...

mama Shamala en haar Amal

Afbeelding

Amal op stap (richting mama :) )

Afbeelding

lekker met zijn drietjes grazen (allée sommige doen nog alsof :) )

Afbeelding

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:24

Wat leuk! Ze zien er alleszins wel heel gelukkig uit!!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:31

bedankt! ja ze doen het goed daar, dat maakt me wel blij... alleen is Shamala ietsje te dik denk ik... zal wat moeten minderen met die merriebrok, ik ben het nu voorzichtig aan het afbouwen. Weet jij of ze veel mag vermageren nu? Want tijdens de dracht mag dat niet hè, maar nu tijdens de lactatie?

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:33

als ze genoeg melk blijft hebben en haar ribbetjes zijn niet te zien (voelen mag je ze wel natuurlijk) dan denk ik dat je gerust kan afbouwen met je merriebrok :) ze is indd wel een beetje dik, maar dat zijn ze hier ook hoor :P

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:36

ja hihi, maar heb gemerkt dat ze verdikt is na het veulenen dat kan niet goed zijn hè. Ik heb wat overdreven denk ik... :o

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:30

Super dat alles zo goed gaat! Minderen met brok kan, maar zeker niet te snel! Het gewicht van je merrie is niet stabiel, en met een veulen aan de voet kunnen ze ook zo ineens weer afvallen! Zelf zou ik in jou geval het risico niet nemen en in ieder geval eerste 2 maanden nog goed merriebrok bij blijven geven. Hoeveel geef je nu? (of heb ik daar overheen gelezen?)

kellyyy88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:37

mooi beestje :) om trots op te zijn

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:56

Hey NKPrecious bedankt voor je post. Het voederen is ondertussen al een heel verhaal geworden, omdat Shamala ondertussen verhuist is en ze eerst te weinig melk gaf... Ik zou het graag stabiliseren, maar heb nog niet de juiste verhouding gevonden...

Vlak voor de bevalling stond mijn merrie nog op stal en had ze 4 uur per dag weidegang. toen kreeg ze van mij 2kg en 1/4 per dag + veel hooi en wortelen.

Na de bevalling had ik het opgetrokken naar 2,5kg per dag maar ik merkte dat ze niet genoeg melk gaf. Die eerste dagen kon ze ook niet buiten omdat het jumping was op onze manège. Toen ik zag dat ze niet genoeg melk gaf heb ik 2kg bijgegeven en dat was onmiddellijk goed (dat was de de derde dag na geboorte).

De dag daarna dacht ik dat de melkproductie op gang was en had terug 2,5kg gegeven maar opnieuw gaf ze niet genoeg melk, dat merkte ik de dag daarna dus daarop heb ik het voer terug opgetrokken naar 4kg per dag (+ wortelen, hooi en +/- 4 u weidegang) dat werkte opnieuw heel goed. die 4kg heb ik zo'n 2 dagen aangehouden en dan zijn ze verhuist naar de wei.

Ze staan 24/7 op de wei en die staat echt heel vet in het gras, de wei is voor een deel afgezet zodat ze niet overal grazen maar ze kunnen hun buik goed vullen (ik wilde het ook niet te klein maken of ze op stal zetten 's nachts zodat het veulen genoeg beweging krijgt) Ze krijgt geen hooi of wortelen meer bij...

De eerste dag heeft Shamala denk ik 2,5kg gegeten (de rest 1,5kg dacht ik had ik klaar gezet in de stal dat heeft ze 's nachts opgegeten)

De volgende dag heeft ze 2kg 's morgens gekregen en had 1,5kg klaar gezet, maar dat heeft ze niet opgegeten (mijn pony eet graag en staat dan zo te loeren naar haar ofwel heeft ze het niet gezien...)

Die 1,5kg heeft ze dan 'smorgens opgegeten en dan heeft ze 2,5kg diezelfde dag gekregen

De dag daarna heeft ze 1,5kg 's morgens gekregen en 's avonds 1,5kg 's avonds

Vandaag heeft ze 'smorgens 1,25kg gekregen en straks ga ik terug en dacht 1,25kg te geven dan zit ze terug op het gewicht dat ze volgens de PAVO voedingstabellen mag krijgen. Hoewel ik me afvraag met die wei of het nog niet teveel is. Wat denk jij? Je ziet het ik ben echt op zoek naar het juiste evenwicht, ik vind het erg lastig...

groetjes

Dankje Kellyyy88! Ze houden mij goed bezig! Gisteren heb ik ze ontwormd en dan zetten ze het gezellig op een lopen! Gelukkig was mijn zusje erbij om te helpen :) Ik heb wel een kopstoot gekregen van mij merrie, en mijn neus doet nu best wel pijn :+ Ze deed het niet expres maar wilde zich losrukken, omdat ze echt niet houdt van ontwormen... en ze wil natuurlijk haar kostbare veulentje beschermen :) Gelukkig is het goed gelukt (dankzij de goeie tips van Steffi_H en de hulp van mijn zus), want kleintje had diarree en het was gisteren al dag 10

Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:56

Wat een heerlijk veulen, echt een pracht ventje <3

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:18

hihi dank je, vandaag toen ik langs ging hinnikte hij toen ik onze pony aan het flodderen was... Zo schattig. ik ben ook helemaal verliefd!

Ik ga het nu lekker rustig aan doen, en laat hem nu op mij af komen. ik zie dat hij heel curieus is, maar van mama Shamala mag hij nog niet naar mij komen... Ze is heel beschermend...
Ik laat ze maar doen, daarvoor moest ik ze lastig vallen (met ontwormen en die muilkorf en melk enzo) maar nu hoeft het niet en kan het eindelijk eens rustig gebeuren...
zaaalig!