mijn merrie drachtig of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 18:14

Neonlight schreef:
Mocht je dan wel een topic openen om dit te vragen, want ik neem aan dat je vader dat ook niet heeft gedaan bij de vorige keren. :=

Goh wat een kinderachtige opmerking.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:25

Misschien kinderachtig, maar waarom open je een topic? Je wilt weten of je merrie drachtig is of niet, wij hebben geen röntgenogen dus niemand kan je antwoord geven, alleen een DA.
Maar het advies om de merrie te scannen sla je in de wind vanwege je vader zijn gewoontegedrag en het risico wat er niet is. Er is niemand hier op bokt die kan zeggen of je merrie drachtig is en je een zekerheid kan geven. Dus mijns inziens is je topic enigszins nutteloos, want je bent volwassen en ik neem aan dat jij ook wel weet dat wij niet in je merrie kunnen kijken.

gohya

Re: mijn merrie drachtig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:27

Citaat:men scant niet voor niets op 18, 42 dagen en 3 maanden.
Later scannen kan niet meer of heeft geen nut?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:34

Later scannen kan wel.
Alleen is de kans op verliezen van het veulen het grootst tot 3 maanden.
Daarna mag je er redelijkwijs vanuit gaan dat het veulen tot het einde blijft zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:42

Kans is op verliezen is het grootst voor de 42 dagen.
De 3 maanden scan wordt vaak gedaan voor de gustverklaring. :) En wanneer je een pakket neemt bij de DA is deze vaak inclusief.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:47

Ik heb laten scannen op 18 en 28 dagen en 3 maanden.
Inderdaad ook een pakket via de DA voor € 110,- voor het hele seizoen, daar zat ook het scannen bij verblijf bij de hengstenhouder bij in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:48

Wilawander schreef:
Stel dat ze dragend is dan is schaars voeren niet bepaald handig. Dus zou daar zeker met zo;n paard zeker willen weten hoe en wat. Dus dan is scannen/opvoelen de enige optie.

Helemaal mee eens! Laat je merrie even op voelen dan weet je tenminste wat je kan verwachten en je voer schema daar aan aanpassen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:56

Ik had mijn paard laten opvoelen én scannen [ze zou 8mnd. drachtig moeten zijn alst zo was] in Kootwijkerbroek in de kliniek en ik hoefde maar iets van €25,- te betalen.Das toch een koopje?
Niet drachtig kwam eruit,dus ik had de 100% zekerheid.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:24

En als je zeker weet of ze drachtig is of niet kan je daar ook rekening mee houden met beweging geven, bij andere nieuwe paarden zetten, op wedstrijd meenemen, voeren, dekens op/af enz.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:32

Idd.dat was voor mij ook de reden om het 100% zeker te weten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:45

voor mij ook, ik heb een merrie die heel snel dik wordt, dus ik moet echt opletten met voeren. Nu ze zeker weten dragend is krijgt ze brok bijgevoerd, anders mag ze dat echt niet hebben.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:47

Beetje overdreven hier allemaal hoor.

Mijn merrie (paardemerrie) heeft in 2009 haar eerste veulen gekregen. Kreeg tijdens de gehele dracht hetzelfde te eten als de maanden voordat ze drachtig was. En wat ze nu (dus zonder veulen aan de voet) ook nog steeds krijgt. Als je paard er goed uit ziet hoef je niet direct meer te voeren. Ben zelfs van mening dat menig veulen te groot is bij geboorte vanwege het vele voer wat vele geven.
Maar dat is slecht MIJN mening!

Ik ga even foto's op zoeken want mijn merrie heeft ook heel lang niets laten zien!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:52

Afbeelding
Dit is op 280 dagen dracht.
Afbeelding
En dit 315 dagen.
Afbeelding
En het uier op 315 dagen

Veulen is op 328 dagen geboren

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:58

Ik heb ook een vraag,
Kan een merrie nog hengstig worden als het hengstig is? of is dat sowieso uitgesloten?
Is een scan altijd betrouwbaar? of gebeurt het wel eens, dat er op een scan negatief uitslag is en uitiendelijk toch een veulen geboren wordt?

misschien hele domme vragen, maar heb er echt 0,0 verstand van.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:00

@ ponyparadijs Je ziet bij jouw merrie op 280 toch echt wel een mooi rond baby buikje, dus best duidelijk te zien.
Het klopt inderdaad dat sommige merries niet meer voer nodig hebben, maar het verschilt per merrie. Als je normaal al een goede hoogwaardige brok voert krijgt de merrie echt voldoende binnen. Echter als je normaal heel schraal voert (zoals ik bij mijn merrie) zal je aan het einde van de dracht toch echt wat bij moeten voeren. Mijn merrie moet ik met een veulen aan de voet juist extreem veel voeren anders word ze graatmager. Dus ook dat verschilt per dier.

@maritje, ja een merrie kan nog hengstig worden tijdens de dracht. Een scan geeft bijna altijd uitsluitsel over wel of niet drachtig zijn, echter er zijn gevallen waarbij een merrie drachtig is verklaard en het niet was en andersom. Een scan is wel de meest betrouwbare methode.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:04

Je ziet wel buik maar in vergelijking met menig andere drachtige merrie valt het reuze mee. Kijk kan ook foto's plaatsen waar het echt bijna niet op te zien is!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:05

ja ok, ik bedoel het ook niet als kritiek. Ik heb enkel opgeschreven wat ik van die foto's kon zien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:06

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:07

@ponyparadijs
Die ziet er idd. niet vol drachtig uit.
De uiers daar en tegen wel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:08

Oke, nou mijn pony is vorig jaar 2x geinsemineerd. ze is gescand en niet drachtig bevonden.
Wel heeft ze een redelijk ronde buik, maar kan natuurlijk ook 'vet' zijn. ik vind het iig erg lastig.

Nu zou ik dus een DA kunnen laten komen, om haar op te voelen? of gewoon afwachten ;)

Zelf is ze ook als 'verassing' ter wereld gekomen.

Maar aaan de andere kant wil ik het ook wel graag weten ivm conditie, voeding en stalling ed.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:09

Ik kan me voorstellen dat je het graag zou willen weten. Als ik jou was dan zou ik gewoon de DA laten komen of even naar de kliniek gaan. Opvoelen kost amper iets en dan weet je het iig zeker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:09

De uierfoto is dan ook van 13 dagen voor de bevalling. Daarvoor echt nog helemaal niks te zien!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:17

Ja, bij mij op stal staat ook een DA. dus vraag ook even aan haar wat zij denkt.

En anders even langs de kliniek.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:33

@ ponyparadijs als ik zo jouw paardje zie, heeft ze ongeveer hetzelfde buikje als mijn paardje. Dus kan nog alle kanten op. En bedankt voor de foto's!

@ neonlight, ik heb al meerdere keren in dit topic uitgelegd waarom ik dit topic opende. misschien kan je gewoon even beter lezen, voordat je vragen stelt.

Lutjehorsy schreef:
misschien ben ik niet zo duidelijk geweest. Ik wil graag weten of het normaal is dat mijn merrie nog niet echt tekent, ze wordt voller, maar dat is het dan. tuurlijk is er een mogelijkheid dat ze niet drachtig is. maar ik wil graag weten of het normaal is. ook omdat ik van meerdere kanten hoor dat je bij een eerste drachtigheid het pas later echt kan zien. ze moet als het goed is nog twee maanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:48

Ik heb voor de 5de keer al je berichten doorgelezen, maar blijkbaar mis ik een bericht dan?
Je hebt het geopend omdat je wilde weten of je merrie drachtig was, in verband met voer onder andere (merrie is hoefbevangen geweest), en of het normaal was dat er nog geen tekenen waren.
Ik heb naar mijn weten hier vaak genoeg antwoord op gegeven. Maar ik zal het nogmaals doen, ja, het is normaal dat er nog geen tekenen zijn (sterker nog, als er nu signalen zijn moet je denken aan verwerping) en de enige manier om te weten of je merrie drachtig is zodat je ook weet wat je moet voeren is om binnen in de merrie te kijken, en dit kan door scannen en opvoelen. Of de predictor stick voor paarden, die op hormonen gebaseerd is (die ik nu voor de 3de keer aan haal maar waar je nog totaal niet op hebt gereageerd). Maar je vader is een gewoonte mens, volgens jullie beleving zitten er risico's aan scannen of opvoelen dus dat is geen optie. Het is geen geldkwestie.
Het doel is een rustiger paard, merrie wordt gehouden, hengst is voor de verkoop. Jullie geven niet om papieren maar gaan voor een rustiger karakter.
Wat heb ik in godsnaam gemist? :o?