hey hier ook even een reactie van mij. Zo te lezen gaat t al aardig de goede kant op. Mooizo! Leuk filmpje ja, en een toepasselijkere naam had ik niet kunnen bedenken.
Wat een haar al zeg.. komt wel goed uit met die temperaturen.
Wát een schatje zeg, moest stiekem wel even lachen bij de foto's met het mutsje. Ben heel benieuwd hoe hij het doet als hij straks naar buiten mag. Heel leuk om te lezen hoe je schrijft inderdaad, ik blijf het volgen!
Eline
Geplaatst: 16-12-10 01:54
Gefeliciteerd met Frosty Balance! En ik hoop dat ie langzaam maar zeker steeds verder aansterkt en snel een echte sneeuwman van zichzelf kan maken!
Goh wat een leuke reacties blijven er komen! Ik heb dan wel geen mogelijkheid om jullie op mijn huiscam mee te laten kijken maaaaaaar.... ik heb zowel gisteren met de night vision als vanmiddag een stukje opgenomen. Ik moet de laatste nog op YouTube zetten en dan zal ik hier linkjes neerzetten. Helaas ligt hij te pitten op het laatste filmpje maar jullie krijgen dan een idee hoe ze in de stal staan.
Bravura
Geplaatst: 17-12-10 10:13
Ben erg benieuwd naar die filmpjes! Jouw veulen heeft zich toch wel in mijn geheugen gegrift met dat blauwe dekentje en mutsje op! Vind je het vervelend als ik 1 van die foto's download? Vind het zo'n schattig gezicht!
Ik heb de filmpjes, zal ze straks neerzetten. Ik ben ziek geweest maar gelukkig lijkt het een dingetje van een dag of twee. Ik had zo'n leuk filmpje kunnen maken hoe hij vreslijk tekeer gaat met zijn bal. Geen puf maar het komt nog, beloofd.
We zijn een week verder. Behalve die ene keer is hij niet meer buiten geweest maar nu lijkt het erop dat we dat toch wel weer eens kunnen proberen. Hij speelt met zijn bal. Een echte jongen. Hoog opspringen met zijn borst tegen de bal en 'tis dat hij nog net niet kan lachen van plezier. De bal zwiert van links naar rechts aan zijn touw en de merrie blijft erbij uit de buurt als zoonlief zijn dolle buien heeft. We zien hem nu ook de warmte lamp opzoeken, iets wat hij voorheen niet deed. Op mijn computer is het momenteel -12, temperatuur valt dus wel mee voor onze begrippen. Waarom hij dan juist nu de lamp opzoekt dat weet ik niet. Zou het zijn omdat hij zich veel beter kan bewegen en er dus zelfstandig onder kan gaan en weer eronder uit? Wat ik me ook afvraag is of ik het dek op moet laten of niet. Hij heeft een mooie dikke vacht, die zou hem eigenlijk toch warm moeten houden. Misschien moet ik hem dan maar omdoen als het kouder wordt tegen de avond. Hier zijn de beloofde YT filmpjes. Vandaag gaat hij naar buiten en zal ik daar ook nog een filmpje van maken.
Wat een leuk filmpje, vooral die van de avond........huppelfrosty!!
YvonneV
Geplaatst: 18-12-10 20:51
Ik zou denk ik beginnen om de warmtelamp overdag uit te doen, zeker als je hem ook naar buiten wil doen is de overgang elke keer te groot, ook voor de merrie. Eerst maar wennen zonder lamp volgende stap is de deken af.
Ja, dat is een goed idee yvonnedv. Of de deken af en daarna de lamp uit. Maar eerst wil ik hem weer eens buiten hebben. Pootjes strekken, dat is nu het belangrijkst.
Ik zou eerst de deken af doen.Nu hij het benul heeft waar hij warmte kan halen,riskeert hij niets. Dan blijft zijn vacht tenminste dik en kan je de deken er altijd weer op leggen in geval van nood(of buiten). En dan langzaam de lamp afbouwen...
Ik vind de optie die jodi hierboven geeft wel een goeie. Zonder deken kan hij oefenen met zelf zijn lichaamstemperatuur regelen. De lamp kan hij zelf opzoeken als hij het prettig vind. En weer er onder uit.. Hij kan niet zelf zijn deken om en af doen. En de lamp zou je steeds een klein stukje hoger kunnen hangen als je die af gaat bouwen
Bravura
Geplaatst: 19-12-10 00:35
Grappig, hij is best wierig als je hem zo in het eerste filmpje ziet. Hoe is zijn vacht? Kan me voorstellen als het flinke waarden onder 0 zijn, dat het best wat van zijn lichaam vergt om zich warm te kunnen houden zonder dek en/of lamp. Misschien eens bij de DA informeren voor je die dingen weg laat? Denk dat de DA vast wel iets weet hoe een veulen zijn lichaamstemperatuur wel of (nog) niet kan regelen. In dit document staat wat temperatuursregeling bij paarden (denk alleen volwassen dieren) wel of niet kan bij extreme koude; http://umaine.edu/publications/1007e/ . Voor een jong veulen kan dat natuurlijk bij temperaturen zoals ze die bij jullie in Canada kennen misschien wel heel wat uitmaken. Zelfs paarden blijken volgens het stuk in de link ook wel door buitentemperaturen onderkoeld te kunnen raken.
balance
Moderator Over Paarden
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-10 07:49
Hier een paar foto's van 18-12-10. Hij is nu een week oud. Lekker racen door de paddock met zijn ongeruste moeder volgend op zijn voet i.p.v. hij volgend op de hare.
Het wordt al wat, niet dan?
Weer naar binnen gaan vond hij wat eng. Het werd al wat donker en om zo weer het licht van de wamte lamp in te stappen vond hij eigenlijk maar niks. Bravura: hij heeft een flinke vacht. Ik ga dan ook beginnen met het afnemen van de deken omdat, zoals Anjore en Jodi al zeggen, hij zelf de lamp kan opzoeken maar niet de deken om- en afdoen. Naar buiten gaat hij dan wel weer met deken tenzij we echt rond het nulpunt zitten of als het zonnetje schijnt. Dan kan het hier aangenaam vertoeven zijn ondanks de sneeuw.
Oja... D'r werd gevraagd hoe het hier uitziet. Ik neem aan het paardengebeuren? Hier een link met wat foto's van de paddocks, de oostweide en de noordweide. De stoelen staan in de voortuin maar daar grazen in de zomer ook ponies op dus wiens grondgebied dat nou is, valt te betwisten. Er is een foto met een hek dat weer naar een ander hek gaat. Daartussen liggen zgn pea pebbles en de paarden hebben ze nu ver ondergelopen maar ze staan er graag om hun voeten en soms hun hele lijf te masseren met de kleine ronde kiezels.
Wat een schattig ding is het toch. Die schuur vind ik geweldig leuk! Mooie omgeving daar zeg, blij dat je daar woont? Zitten jullie ver van de bewoonde wereld af? Je hoeft zo te zien geen wegen over om het bos in te gaan.
Ja, we wonen hier heel graag. Ik nog het liefst denk ik, de rest van het gezin zou net zo graag in het dorp of de stad willen wonen. De dichtsbijzijnde dorpen zijn ongeveer 20 minuten om ons heen. Natuurlijk zijn er wel huizen op de wegen erom heen. Mijn buren zijn zo'n 500 meter van me vandaan schat ik. We hebben zelfs ons eigen stukje bos -dat is het bos dat je ziet denk ik- maar daar kom ik niet, de trails zijn niet meer onderhouden. De straat voor ons huis langs is enkele kilometers lang. Niet zo heel veel verkeer maar er mag 80 gereden worden.
Je kunt zijn manen niet zo goed zien hier maar misschien zien jullie aan de rest wel dat hij overdragen is. Voeten zijn behoorlijk lang, manen en staart en vacht vol. Nou ja, nu komt het allemaal wel goed uit eigenlijk. Moedertje natuur heeft goed op hem gepast.