Veulenprik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:10

Entingen en veulenprik zijn niet hetzelfde.

LadyAngel

Re: Veulenprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:19

Hier dus ook geen veulenprikken gegeven en guess what, ze zijn nog steeds springlevend :D
Zonder alle gekheid, dierenarts vond het ook niet nodig..

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:25

bij ons heeft het veulen een paar uur na de geboorte al een prik gekregen ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:27

Misschien handig te zeggen, wat voor prik. Ik zie allerlei prikken door elkaar lopen, entingen en veulenprikken. Een enting geef je ieder jaar (aan de merrie) voor influenza en tetanus, een veulenprik is echter wat anders. Dat is een mix van antibiotica en vitamines voor een goed start van je veulen. Een extra boost voor de eerste uren. Mits het goed drinkt (biest), mits het genoeg zonlicht krijgt (engelse ziekte) en natuurlijk beweging.
Maar dat wil niet zeggen, dat als een eigenaar of dierenarts ervoor kiest geen veulenprik te geven, dat dat een foute beslissing is.
Dat is volkomen je eigen ding, zonder werkt en met.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:32

LDRD schreef:
Van de faculteit diergeneeskunde Utrecht heb ik vernomen dat een veulenprik geen enkele zin heeft.
Door de werking van de afweerstoffen in de biest worden de werkzame stoffen namelijk onmiddellijk weer afgebroken.
En veeartsen prikken graag natuurlijk ;) .

Mijn DA vindt het ook volslagen onzin ("een slap peniciline-prikje dat niets toevoegt"). Als een eigenaar het per se wil komt 'ie er wel voor, maar dan vooral om veulen, moeder en nageboorte te checken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:34

De veulens die ik heb gehad hebben geen veulenprik gekregen. Wel is bij de jongste op leeftijd van twee dagen de antistoftiter bepaald (die goed was, anders had ze een plasmainfuus gekregen), en de eerste enting volgde op leeftijd van een half jaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:42

Nou Sientje, mooi toch, alles gecheckt. Eigenaar kan weer rustig slapen en kassa. Iedereen blij :D .
Wij deden het ook nooit (veulenprik), tot je een veulen weg kan brengen naar de kliniek met gewrichtsontstekingen. Is ietwat duurder als een veulenprikje (ook wij weten niet of dat er mee te maken had). Maar sindsdien doen wij het altijd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:50

Entingen en plasma, een veulenprik staat hier los van.
Iedere da wil geld verdienen, ik ben nu wel benieuwd wat het kost om te bepalen of het plasma in orde is of met evt infuus, of een veulenprik te geven?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:30

Bepaling van antistoffen is in mijn ogen zeker geen onzin. Als je veulen geen antistoffen binnen heeft, om wat voor reden dan ook (te weinig gedronken, slechte biest, enz...), dan is hij ten dode opgeschreven. Het kost 25 euro om de antistoffen te bepalen. Als hij er geen heeft, dan gaat er plasma in. Meestal hebben ze er twee nodig, aan 150 euro per zak, dus best wel prijzig, maar hé, een dood veulen of een doodziek veulen kost vele keren meer. De veulenprik is preventief, voor het geval er geen antistoffen genoeg zijn en bevat antibiotica. Het gehalte aan antistoffen weet je namelijk maar een 48u later. Stel dat het te weinig was, dan kan die antibiotica prik je veulen gered hebben. Dus hier gebeurt beide, zowel veulenprik direct na geboorte als antistoffen bepaling 24u na geboorte.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:35

JaBa schreef:
Bepaling van antistoffen is in mijn ogen zeker geen onzin. Als je veulen geen antistoffen binnen heeft, om wat voor reden dan ook (te weinig gedronken, slechte biest, enz...), dan is hij ten dode opgeschreven. Het kost 25 euro om de antistoffen te bepalen. Als hij er geen heeft, dan gaat er plasma in. Meestal hebben ze er twee nodig, aan 150 euro per zak, dus best wel prijzig, maar hé, een dood veulen of een doodziek veulen kost vele keren meer. De veulenprik is preventief, voor het geval er geen antistoffen genoeg zijn en bevat antibiotica. Het gehalte aan antistoffen weet je namelijk maar een 48u later. Stel dat het te weinig was, dan kan die antibiotica prik je veulen gered hebben. Dus hier gebeurt beide, zowel veulenprik direct na geboorte als antistoffen bepaling 24u na geboorte.

_/-\o_ +:)+

De mijne heeft 3 zakken plasma gehad

en kijk nu 2 weken oud:

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:18

JaBa schreef:

Ik heb hier eigenlijk nog niet veel over gehoord, ook niet van mijn dierenarts. Gebeurd het regelmatig dat een veulen dit nodig heeft?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:31

Ik denk dat ik het al eens in dit topic geschreven heb. In de praktijk van mijn DA moet hij ongeveer 10% van de veulens plasma geven. Een deel hiervan heeft helemaal geen antistoffen en is dan dus ten dode opgeschreven en een deel hiervan heeft weinig antistoffen en krijgt een zak plasma bij om ze aan te sterken en de risico's te vermijden. Ze moeten normaal >8 g/l antistoffen hebben om veilig te zijn. Degenen die geen antistoffen hebben en dus zonder plasma niet overleven zijn in de minderheid en hebben dan <2. Dan moeten ze zeker 2 zakken, soms zelfs 4 zakken krijgen. Dan heb je er tussen 2 en 4 die 1 à 2 zakken krijgen en dan heb je er tussen 4 en 8 die eigenlijk redelijk veilig zijn. Dan hangt het van de eigenaar af of die alle risico's wil uitsluiten en al dan niet een zak wil geven. Mijn veulen van drie jaar terug had 1, die heeft 3 zakken gekregen en je zag hem er van opknappen! De meeste veulens die geen antistoffen genoeg hebben, hebben dit probleem omdat ze niet of te laat de biest hebben gedronken, omdat de merrie de biest al had laten lopen of omdat de biest van slechte kwaliteit was (dus weinig antistoffen er in, dit komt behoorlijk veel voor bij merries die een eerste veulen krijgen).