Nog 1,5 maand maar nu al harspuntjes *update* 28-2 verworpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:27

Och jeetje wat vreselijk naar, het was echt een mooi mannetje!
Hopelijk komen Brenda en jij snel over het verlies heen...

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:34

wat verschrikkelijk zeg. was echt een supermooi veulentje
heel veel sterkte. ook voor de merrie

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:50

Nog even over die rode zak:

een red bag delivery volgt vaak op een placentitis. De placenta raakt dan ontstoken en zal beginnen los te laten. In het begin slechts op een klein stukje en dit gaat dan steeds verder. Je kan je voorstellen dat het veulen dus in het begin maar een klein beetje voedingsstoffen tekort komt, maar hoe verder de placenta loslaat hoe minder het veulen krijgt. Het beginnen kegelen van de merrie geeft aan dat het veulen stress heeft gehad op dat moment. Door stress van het veulen (zuurstofgebrek en dergelijke) komen er stoffen vrij waardoor de rijping van het veulen sneller gaat en ook de merrie begint met het produceren van melk. Zo probeert moeder natuur nog te redden wat er te redden valt. Helaas was het in dit geval echt geen beginnen aan. 6 weken voor tijd is echt te vroeg...

Het spuitje wat de merrie heeft gehad was waarschijnlijk Oxytocine. Dit zorgt voor extra contracties van de baarmoeder zodat alle viezigheid die er nog in zit naar buiten wordt gewerkt. Hou inderdaad de temperatuur goed in de gaten, wanneer deze gaat stijgen zal ze waarschijnlijk gespoeld moeten worden.

Sterkte TS, het was inderdaad een prachtig veulen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:52

Fleury schreef:
Kan het dan zo zijn geweest dat het veulen een week dood is geweest voordat hij gister naar buiten kwam? Dat leek mij een beetje lang maar vorige week zaterdag is ze begonnen met harsen en vanaf vrijdag zette dat pas goed door. Als dat kan dan verklaart dat wel alles.
Ik was nog nooit bij een bevalling geweest dus wist eigenlijk niet hoe t normaal verliep behalve vanaf plaatjes en verhalen. Maar ik zag wel direct dat dit fout was. Ookal was alles wel goed gegaan dan was het nog te vroeg geweest. Helaas.
De dierenarts was geweest voor controle voor Brenda en toen hij wegging (ongeveer 2 uur na de geboorte) zei hij dat we het veulen na een half uurtje daarna weg konden halen. Dit hebben wij nog 2 uur langer gerekt zodat ze ook even alleen met t beestje kon zijn.
Het is zo'n lieve moeder ;( toen het veulen net geboren was hinnikte ze naar hem en begon ze gelijk met likken.
Pfff zit nu alweer te huilen. Had zo gehoopt op een gezond veulentje en als je deze ziet dan had die ook op de wereld moeten komen, zo mooi!

Een week lijkt me wel lang, meestal is het zo dat als een ongeboren veulen overlijd het wel binnen 1 of 2 dagen geboren wordt. Maar het kan wel zo zijn dat de placenta toen al begon los te laten en dat zijn is voor het lichaam een teken dat de bevalling begint, kan goed zijn dat de placenta er meerdere dagen over heeft gedaan om helemaal los te laten en pas toen hij helemaal los was is de bevalling daadwerkelijk begonnen.

Wel super van je dat je nooit een bevalling heb meegemaakt maar toch weet wat je moet doen bij een red bag delivery, super!

Edit; Wat Mloui zegt klopt helemaal :j

Fleury

Re: Nog 1,5 maand maar nu al harspuntjes *update* 28-2 verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:08

Dank je voor de uitleg! Ik had van te voren nog nooit van een Red bag delivery gehoord ik heb het gistermiddag op internet gezocht. Maar ik zag gewoon dat t niet goed is en het enige wat ik dacht was het hoofdje vrij krijgen ookal zag ik al dat het waarschijnlijk geen nut had toch houd je nog een sprankeltje hoop.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:12

Sterkte TS... Het was inderdaad een prachtig veulen. Hoe maakt moeders het nu?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:15

Ik ga zo weer bij de mama kijken :) En temp opnemen en lekker poetsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:14

Fleury schreef:
Dank je voor de uitleg! Ik had van te voren nog nooit van een Red bag delivery gehoord ik heb het gistermiddag op internet gezocht. Maar ik zag gewoon dat t niet goed is en het enige wat ik dacht was het hoofdje vrij krijgen ookal zag ik al dat het waarschijnlijk geen nut had toch houd je nog een sprankeltje hoop.

Dan heb je een goed gevoel gehad! Bij een red bag moet je echt zo snel mogelijk het veulen eruit halen, kwestie van een paar minuten.
Niet alleen het hoofdje vrij maken maar ook echt het hele veulen eruit zien te krijgen.
Maar ik vind het super van je dat je 't zo goed hebt aangepakt, zelfs iemand met ervaring zou niet altijd zo helder zijn op zo'n moment, het is alleen jammer dat je er niets aan hebt gehad.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:19

Wat vervelend zeg, het was inderdaad wel een heel mooi veulen!
Je hebt wel heel goed gehandeld!

Sterkte!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:31

Ben net terug van Brenda en die ziet er gewoon weer als de oude uit :) Was met haar favoriete bezigheid bezig namelijk....ETEN!!! :D
Maar heb dr een goede poetsbeurt gegeven dus ze ziet er weer mooi uit en klein stukje gewandeld en ze huppelde alweer naast me ipv het rustige wat ze de afgelopen tijd deed.
Vraag me toch af hoe paarden zoiets beleven. Ik ben vandaag echt niet de vrolijkste geweest maar Brenda gedraagd zich alsof er niets is gebeurd!
Het verdriet om het veulen en dat het zo gegaan moest zijn is er en zal ook nog wel even blijven maar ben zo blij dat er niets met Brenda is!!!!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:39

Als de merrie 'afscheid' genomen heeft is het voor haar gewoon klaar... Gelukkig maar. :)

Desalnietemin, sterkte ermee, ook voor de eigenaar. Het was een prachtig veulen... In elk geval héél fijn dat Brenda in orde is, dat is toch het voornaamste... :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:32

Wat een prachtig veulentje zou het zijn geweest...

Heel veel sterkte TS, je kon niet meer doen dan je al gedaan hebt voor je paardjes. :(:)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:35

Sterkte ermee Fleury. Hij was zo mooi af al.
Een geluk nog dat alles goed is met je merrie. :(:)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:09

He bah Fleur wat naar dat dit zo is gelopen! :\
Wel knap dat je wist dat je de neus van het veulen eruit moest halen, ik denk dat ik dat door de 'emoties' niet eens meer zou beseffen. Helaas heeft het niet mogen baten.

Gelukkig is Brenda er alweer overheen. Dieren doen dat vrij snel als ze de tijd krijgen om afscheid te nemen.
Nu jij nog :(:)

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:32

Sterkte, het was een heel mooi veulentje.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:46

heel veel sterkte meid, Wat een nachtmerrie voor jou en Brenda.
Succes

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:08

Hey Fleur,
Het was zeker een mooi veulentje zeg. Ik ben niet zo'n doorvrager maar vroeg me inderdaad wel af wat er nou was woensdag, had helemaal niet aan je merrie gedacht.
Echt heel veel sterkte. Laat je maar lekker opvrolijken door Brenda. Het was natuurlijk een heftige, aangrijpende ervaring maar je kon er wel zijn voor Brenda (en zoals je het vertelde zocht ze ook echt steun bij je).
Lekker met haar tutten dit weekend en een dikke knuf voor jou en Bren.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:08

Dank je wel voor alle berichtjes :) Brenda is weer helemaal de oude en heeft nu veel meer energie dan voor de bevalling. Ik kan er nu ook steeds beter over praten en de foto's beter bekijken. Heb ook nog filmpjes heb die gister voor t eerst een paar bekeken dat was toch nog wel moeilijk :P.
Maar ga er nu weer gauw heen voordat het begint te sneeuwen :? :P

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:20

Hier sneeuwt het al weer...

Fijn dat Brenda weer de oude is. Paarden doen dat toch makkelijker dan wij! Begrijpelijk dat je de filmpjes moeilijk vond. Wel dapper dat je ze toch hebt bekeken! Zal wel heerlijk confronterend wezen..

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:46

Ik heb ook een tinker die moet bevallen. Had het hengstje een naam? Ik vind het heel spijtig. Het had niet mogen zijn.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:18

Ik heb toch weer even een vraag voor jullie. Brenda ziet er nogsteeds happy uit maar het lijkt wel alsof ze nog aan t kegelen is. Er komt geen vocht uit de uiers maar er zitten wel een heleboel witte puntjes op.
Verder zat er ook prut in haar staart (rood, viezigheid) wat er dinsdag nog niet zat het was ook best een aanzienlijke hoeveelheid. We hebben haar temperatuur opgenomen en die was 37.9 dus wel oke. Ze was wel enorm fit toen ik haar in de bak zette.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:52

Het lijkt me dat het even duurt voordat de melkproductie helemaal stil komt te staan. Ik weet niet precies hoe dat gaat bij paarden maar bij mensen zit daar best wat vertraging in. Als het goed is regelt het lichaam dat zelf helemaal.
En de viezigheid kan komen doordat haar baarmoeder de laatste resten van de bevalling naar buiten werkt toch? Waar ze dus ook die injectie voor heeft gehad.
Als je het niet vertrouwd zou ik even met de DA bellen, die kan je dan vast wel vertellen of het kwaad kan ja of nee.

Hoe is het nu met 'r?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:07

Toen ik om half 6 weg ging vanmiddag was het allemaal goed met Brenda. Ik ben alleen helemaal vergeten om te kijken of er nog rotzooi uit gekomen was. Maar misschien had Fleur dat vanochtend zelf gedaan. Ze was in ieder geval verder gewoon vrolijk en haar eten ging er ook prima in. (ik kon het amper in haar bak gooien zo erg was ze aan het dringen).