Wie nog meer veulen in juni?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:27

@ Dwyne, goh wat een lekker beestje heb je toch :D

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:19

wij verwachten er 1 rond 20 juni van Wonderboy
uit een keur pref prestatie merrie van Zeoliet

Eponastable

Re: Wie nog meer veulen in juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:45

@ Laarski: ja veels te mooi buikje :) straks raakt ze de stal niet meer in of uit :D

Semmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:22

ik verwacht rond 4 juni een veulen van San remo :D
Uit een donkerbruine merrie is van Gagson Wimborn ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, maar het zal wel een vosje worden.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:50

@ Laarski: Zo, die heeft al wel flink uier.

Mijn merrie had vandaag ook ineens uier, was vooral voor de uier dik, en een beetje erachter, maar de uier zelf niet. Ik had echt volle paniek. Het eerste dat door me heen ging: toch geen verwerpen.....

Het gaat redelijk met mijn merrie verder, ze heeft nog wel boxrust en veel medicijnen, maar het lijkt alsof we toch wel heel veel geluk hebben gehad. Ik hoop dat haar uier snel weer slinkt en dat het beebje er nisk aan over houd (en er vooral in blijft voorlopig).

Ben ik te paniekerig of zouden jullie dit ook een alarm moment vinden? De merrie was verder rustig, stond leker te eten en had geen vloeing uit de vulva, ook niet echt koorts (38.0....dat is steeds de afgelopen dagen)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:54

@zazaza: als jouw merrie ook in juni moet dan vind ik het best vroeg om aan een uier te beginnen.
Mijn minimerrie is uitgerekend midden april/eind april die begon in februari al aan haar uier lichtjes, ik schoot ook in paniek.
Nu... nu gaat ze achteruit ipv vooruit haha :D

Je moet gaan panikeren als ze koliekverschijnselen tonen, kans is er dan dat het veulen gestorven is.
Als het veulen stress heeft in de buik blijkt dat de moeder dat ook toont door melk af te geven.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:45

Ja ik vind het ook vroeg dat ze al uier heeft. De mijne heeft nog niets...

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:33

Heb het net nog eens goed bekeken, vooral rechts voor de uier zit een soort vochtzak. Aan beide kanten net achter de tepels zit ook vocht. Het voelt als een slappe vocht zak, is niet hard ofzo....hopelijk is het een vliegensteek of op gelegen ofzo.....

brrr toch wel beetje eng....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:41

geloof dat mijn merrie van een eerdere dekking drachtig is en dus misschien op 28 april al uitgeteld is

dus 28 april of 4 juni

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:09

zazaza schreef:
@ gaellehtc : Hier krijg ik vertrouwen van.....echt fijn dat je dit even post. Hoe is het toendertijd met de moeder van Sara afgelopen? Bij mijn merrie blijft het vrees ik ook wel zichtbaar, ik kan nu nog niet zo goed inschatten hoe het er straks uitziet.....

Helaas is Bonte op 16 jarige leeftijd overleden aan een foute behandeling van de dierenarts.

Haar dochter Sara is nu leerpaard voor de wat gevorderde ruiter ( Z+). We hebben Sara 3 jaar geleden ook laten dekken. Maar Sara was er een van een tweeling, zelf droeg ze dus ook een tweeling, die ze 6 weken te vroeg verworp. Datzelfde jaar weer geprobeerd: constant 2 of meer rijpe eicellen... hebben het niet meer geprobeerd

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:28

@zazaza, ja dat schiet bij mij ook wel door m'n hoofd, maar op stal lachen ze me bijna uit dat ik zo denk..
ze moet nog 3 maanden, dus vind de uier al best wel groeiende terwijl ze nog 3 maanden moet..
tis wel d'r eerste veulen, weet niet of dat er ook bij kan horen?
en na het rijden etc, is de uier weer kleiner..
Hoe gaat het bij jou nu?

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:31

De mijne is net een paar dagen opgeknapt van enorm ziek zijn...had steeds koortspieken....en was erg levenloos.
Kon ool amper lopen en was enorm stijf, we zijn er ruim een week mee aan de gang gweest en er werd aan vele verschillende ziekten gedacht.
Nu zijn we reeds 4 dagen koortsvrij weer en loopt mevrouw weer als een kieviet, er is allerlei bloedonderzoek gedaan en opvoelen scannen...
NIEMAND kan me zeggen wat ze heeft doorgemaakt maar gelukkig ze is er nog en het veulen zit er nog in.
Wel heeft ze sinds die tijd een iets oplopend uier(wat ze bij de vorigen niet had) ik hoop dat we alle ellende nu gehad hebben en dat ik ergens halverwege juni een gezond veulentje in de armen mag sluiten.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:46

@Laarski Ik heb net gehoord dat merries wel vaker zwelling hebben omdat de uier het laagste punt is (?) Dierenarts vond bij die van mij het geen volle uier maar zwelling eromheen. Als bij jou de uier weer afneemt na het rijden is het vast ook een soort oedeem.....mijn merrie heeft nog steeds boxrust door dr ongeluk, ik zie dus niet dat het afneemt na werk....wel is dr uier nu iets minder dik dan een donderdag , al is het wel weer wat harder geworden.....

uier stress dus......we hopen op veulens in juni (en ook echt pas dan.....brrrr)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:47

@Crazyhorse77: Getsie wat naar, ik hoop dat het veulen niks heeft overgehouden aan de koorts maar aan eerdere verhalen hier zie je al dat het echt goed kan komen, ook na koorts.....was de scan goed?

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:16

@ zazaza, oke, dat is goed om te weten :D
Ooh, inderdaad onze veulens kunnen lekker meteen in de zon.. Terra vandaag 240 dagen <3

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:17

Onze Houston stermerrie is half juni uitgerekend van Tango.

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:10

@ Zazaza, hoe gaat het met je merrie?

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:55

Hoi, ik speel een beetje vals maar mijn paard is 2 juli uitgerekend.......
Maar ik zie hier zoveel herkenbaars, vooral de uier stress. En vind, als ik jullie met mij vergelijk, jullie helemaal geen paniekzaaiers.
Ik heb 3 dagen als een zombie geleeft vanwege een minuscuul bultje voor de uier. Als ik me tot het einde van haar dracht zo blijf gedragen moet ik langer bijkomen van de dracht dan de merrie zelf.

Nadat ik begin maart terug kwam van 3 weken vakantie, bleek de merrie enorme mok aan 1 been te hebben(ze heeft nog nooit eerder mok gehad). Na 2 weken smeren werd het nadat het aanvankelijk beter werd in een rap tempo slechter. Ze werd ook wat loom en kreeg wat dunnere onlasting. Veearts maar gebeld, kreeg ze die dag ook nog een bultje voor haar uier, aan de kant van het mok been. Dus ik al lichtelijk (lees eigenlijk heel erg) in paniek. Komt de veearts met de volgende mededelingen:

De uier kon wel van de mok komen maar moest het wel goed in de gaten houden, en de zalf die ik kreeg was aangemengd met een of ander goedje wat ze normaal injecteren maar vanwege de dracht nu door de zalf was gemengd.

Ik nog erger in de stress. Niet dat de info van de veearts zo vreemd was, juist heel correct, maar ik had natuurlijk net allerlei schreinende verhalen over paardendracht gelezen, dat dit in mijn ogen ook alleen nog maar mis kon gaan. Daarbij is de merrie ook nog dichtgezet, en zag alles al helemaal open liggen. Drie dagen niet geslapen.
Nou ja je raad het al, bultje is bijna weggezakt. En mijn meisje loopt lekker vrolijk in het land. En toch ben ik nog steeds niet gerust.

Dus nee ik vind absoluut niet dat jullie paniekerig reageren...........
Ben trouwens wel blij dat ik niet de enige ben
Kan niet wachten tot eind juni

iig allemaal heel veel succes met jullie laatste maandjes dracht en de geboorte van een sterk en gezond veulen!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:33

Ik meld me ook tenminste al dat mag, ik heb een grensgevalletje :D . Onze Warmans Southern Belle (Belletje) is uitgeteld laatst mei begin juli.
Ze is drachtig van onze Hengst SSF Em Pacs Bonfire (Bon). Net zoals jullie kan ik bijna niet wachten :):)
Voor Belletje word het het 6de veulentje dus een ervaren mama en voor Bon zijn (,eerste, misschien tweede kind) Er is nog een merrie drachtig van hem, maar die is eerder aan de beurt)
Ze heeft altijd een heel bescheiden buikje dat de laaste 2 maanden ineens een groeispurt krijgt :D Ik zal strakjes eens even wat foto's gaan maken van haar buikje.
Ik ben sinds gisteren begonnen met de merriebrok bij te geven.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:59

Dat is bij die van mij ook gebeurd, de laatste maand een groeispurt. Ik vind het wel tof om het te zien.

Rijdt iedereen hier nog op zijn paard buiten de paarden die verplicht op rust staan???

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:41

melanie_h schreef:
Ik meld me ook tenminste al dat mag, ik heb een grensgevalletje :D . Onze Warmans Southern Belle (Belletje) is uitgeteld laatst mei begin juli.
Ze is drachtig van onze Hengst SSF Em Pacs Bonfire (Bon). Net zoals jullie kan ik bijna niet wachten :):)
Voor Belletje word het het 6de veulentje dus een ervaren mama en voor Bon zijn (,eerste, misschien tweede kind) Er is nog een merrie drachtig van hem, maar die is eerder aan de beurt)
Ze heeft altijd een heel bescheiden buikje dat de laaste 2 maanden ineens een groeispurt krijgt :D Ik zal strakjes eens even wat foto's gaan maken van haar buikje.
Ik ben sinds gisteren begonnen met de merriebrok bij te geven.

Begin juni zeker Melanie :')

Gisteren onder mijn merrie haar buik gehangen... tietjes zijn gegroeid haha *\o/*

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:31

haha, eindelijk iemand die blij is met meer uier!

@ Arael.....zo herkenbaar....ik ben ook een echte paniek-kip hoor. Maar ik geloof dat die uier nou niet direct iets is om je zorgen over te maken (na geruststelling van 2 verschillende dierenartsen.....ze kwamen voor iets anders hoor...heb ze er nog net niet speciaal voor laten opdraven) Als het even kan zie ik ook leeuwen en beren en denk ik dat het veulen tenminste bijna dood is.....

@ Laarski: met mijn merrie gaat het redelijk, de wond is goed geheeld (nog steeds wel dik en een groot litteken, maar in elk geval dicht), maar ze kan nog niet zonder medicijnen. Zodra we de antibiotica afbouwen schiet de koorts weer omhoog.....er zit dus ergens nog een hardnekkige infectie. Ze lijkt zich wel redelijk opgewekt te voelen, maar ze heeft nog steeds boxrust....met een beetje mazzel gaan we komend weekend van stal wisselen en mag ze op haar nieuwe stal weer voorzichtig in de paddock (en later lekker in de wei). Morgen is wel even spannend, dan gaan alle hechtingen en nietjes eruit....ben benieuwd hoe dat gaat.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:49

haha Audrey, idd moet begin juni zijn _O-leuk dat ze al wat uier begint te krijgen.
Belle heeft vanzichzelf al een flinke cub met uitgelubberde spenen :')

Ben gisteren vergeten buikfoto's te maken :o Ga het vandaag maar eens doen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:07

Ik zal ook eens buikfoto's van [***] maken!
Het 1e veulen bij ons op stal is overigens al geboren!

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:32

hiehie.. heerlijk alle paniekzaaiers bij elkaar.. ikke ook :D.. Beter super scherp.. dan dat je iets niet opmerkt toch! :o

@ Zazaza, hoe is het vandaag gegaan? Hoop dat het snel beter gaat.. lijkt me eng dat er nog een infectie zit, enig idee al waar dat kan zijn of? ik hoop dat het snel beter gaat, ik hou je in de gaten!! ;)

@ Nesty, ik rijd nog wel, maar merk dat ze toch wat moeite met d'r lijf krijgt dus ga wat rustiger aan doen, niet meer te hard werken, verder nog ongeren en buitenritjes.. :D ideaal nu het weer mooier en mooier wordt!

Terra is ene dag dikker als andere hiehie.. veulen is vast lekker aan het woelen.. denk ik :)..
Alleen vandaag met longeren vond ik d'r beetje apart doen net of ze steeds wilde mesten.. bolle rug tijdens draf, maar er kwam niets.. dus ik rustig stilgezet.. niets.. weer stappen, wel staart omhoog maar verder niets.. vond het maar raar,
ik merkte gewoon dat ze niet zo zin had om te lopen,
toen maar gestopt, buiten stappen over het harde en toen ging Madame hieperdepiep hoera uit d'r dak..
Toen niets meer opgemerkt..