7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Paniek, 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:02

:D jaa die herinner ik me nog wel,je maakte je toen ook zo'n zorgen...

maar in de meeste gevallen is het gewoon wat zucht,zou me echt zorgen maken als die spenen wijd gaan staan en vollopen...

die merries houden het graag wat spannend :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:03

Ja ze weten wel hoe ze de baasjes gek moeten krijgen haha :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:04

kimmie261 schreef:

maar in de meeste gevallen is het gewoon wat zucht,zou me echt zorgen maken als die spenen wijd gaan staan en vollopen...

Ja het jaar ervoor was ze bevallen van een dode 2-ling... dus ik zag alle doomscenario`s alweer langskomen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:06

mmm hoe is het nu, zou er in ieder geval aan de uier zo min mogelijk aankomen,
heb je geen foto, of heb ik daar per ongeluk overheen gelezen

succes gr

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:08

Mariska_28 schreef:
kimmie261 schreef:

Ja het jaar ervoor was ze bevallen van een dode 2-ling... dus ik zag alle doomscenario`s alweer langskomen..

He bah, dat is ook vervelend :(:)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:25

hopelijk valt het mee en krijgt ze gewoon al vroeg een uier zonder dat er al een veulen komt.
Naar een foto ben ik ook wel benieuwd

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 14:35

Ik ga proberen straks nog even goede foto;s te maken, ik heb een nieuwe laptop en daar krijg ik de foto;s van mijn telefoon niet op aangezien ik de dvd met software kwijt ben.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:55

Als er geen melk uitkomt, dan zou ik mij ook niet al te veel zorgen maken hoor. Het is maar als de uier echt volloopt en er melk zit, dat het een slechte zaak is. Misschien is ze zich gewoon wat vroeg aan het klaarmaken? En als het is zoals op die eerste foto, dan is dat echt puur zucht, dus wie weet is het allemaal wel vals alarm... Succes!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:12

Vier jaar geleden was mijn merrie KWPN ook drachtig. Ze heeft toen drie maanden voordat ze uitgerekend was de melk al laten lopen. Ze had een vol en strak uier. De DA dacht toen aan een ontsteking van de placenta. Ze is toen op de kliniek van buitenaf gescand. Ze konden toen de dikte van de placenta opmeten. Hieruit bleek dat de placenta niet onstoken was. We zijn toen iedere twee weken naar de kliniek geweest voor een scan. Het veulen is toen na vier weken overtijd te zijn, gezond geboren. Ik heb wel biest moeten regelen. De merrie had dit niet meer. Ook wij maakten ons toen ontzettend zorgen.
Nu is dezelfde merrie weerd drachtig en op 25 februari uitgerekend. Nu heeft ze voor de tijd een "normaal" uier.
Ik hoop dat het uiteindelijk ook goed komt met je merrie.
Mocht je nog vragen hebben, dan mag je me altijd pb-en
Groetjes

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:23

iedereen bedankt voor de steun,tips en ideeen!
Ik heb vanmiddag telefonisch overleg gehad met de DA, ik gaf aan uierontsteking bijna uit te sluiten, dit was hij met me eens.
Ontsteking van de placenta was een optie alleen dan moet er wel echt melkproductie op gang komen, is er vaak koorts,uitscheiding uit de vulva en een apatisch paard en dat heeft ze allemaal NIET.
Scannen ivm een ontstoken placenta is mogelijk alleen brengt dat een hoop risico mee en de vraag is of de placenta zodanig ligt dat er wat te zien valt.
Evt kan ze preventief op AB gezet worden als dit aanhoudt.
Ik blijf haar vanaf morgen temperaturen en haar uier in de gaten houden, voor nu blijft ze op haar vertrouwde plek met haar vertrouwde weidegenootje.
Mocht ze toch tekenen gaan vertonen van ziekte,bevalling of weet ik veel wat dan gaat ze verhuizen naar een bevriende fokker hier in het dorp waar ze op stal komt en overdag buiten, direct achter zijn huis.
Ik ben er iets geruster op, mede dankzij jullie foto's en berichten!
De poes is gelukkig vanavond ook weer thuisgekomen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:50

Heb je al fotos WG? en toch nog wel nieuwschierig!
wat fijn dat
Ik hoop voor je dat je peerd verder niets heeft met dr uier.. zoals ik nu lees en meer hoor gebeurt het vaker dat ze een dikke uier krijgen.

gelukkig is je kat er weer

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:05

Je merrie maakt het wel spannend. En ik kan me voorstellen dat het voor jou de nodige spanning oplevert. Ik hoop echt dat er geen tweeling in zit en dat het niks ernstigs is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:24

Ik ken verschillende merries met placentitis die geen koorts hadden, geen uitvloei en waar je helemaal niets kon aan zien. Ik ken er zelfs geen enkele die de vorige symptomen vertoonden. Je kan trouwens met een echo altijd de placenta zien, bij een paard ligt deze over de hele baarmoeder vast, is niet lokaal zoals bij een mens. Je kan het dus zeker scannen, ze kijken dan inderdaad naar de dikte thv de baarmoedermond, omdat het meestal om opklimmende infecties vanuit de vagina gaat. Ik zou haar toch op antibiotica en regumate zetten. Het is inderdaad wel zo dat ze dan zou moeten doorgaan en melk zou moeten beginnen geven. Ik duim voor jou dat het allemaal maar vals alarm is!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:29

Ik hoop dat er niks ergs is! Ben ook wel benieuwd naar foto's :) Spannend hoor!

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:42

wij hebben een merrie gehad die ooit een tweeling heeft gehad
daarna is er nog 1 veulen bij gefokt door de oude eigenaar
maar ze maakte te veel vruchtwater aan en dus waren er
heel veel dierenartskosten. daarna is er nooit weer een veulen
bij gefokt. of de tweeling is blijven leven weet ik eigenlijk niet

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:35

JaBa schreef:
Ik ken verschillende merries met placentitis die geen koorts hadden, geen uitvloei en waar je helemaal niets kon aan zien. Ik ken er zelfs geen enkele die de vorige symptomen vertoonden. Je kan trouwens met een echo altijd de placenta zien, bij een paard ligt deze over de hele baarmoeder vast, is niet lokaal zoals bij een mens. Je kan het dus zeker scannen, ze kijken dan inderdaad naar de dikte thv de baarmoedermond, omdat het meestal om opklimmende infecties vanuit de vagina gaat. Ik zou haar toch op antibiotica en regumate zetten. Het is inderdaad wel zo dat ze dan zou moeten doorgaan en melk zou moeten beginnen geven. Ik duim voor jou dat het allemaal maar vals alarm is!

Nu scannen geeft een te groot risico naar zowel mijn mening als die van de Da, mocht ze inderdaad uier houden en melk beginnen te krijgen dan krijgt ze preventief AB en evt Ventipulmin.
Ik ga zo weer heen en zal dan ein-de-lijk foto's maken en weer temperaturen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:41

Scannen is geen risico hoor. Op geen enkel moment van de dracht. Evenals opvoelen. Het enige dat een risico vormt is vaginaal voelen of kijken. Maar rectaal opvoelen of scan nemen is nooit een probleem. Maar dat doet er nu niet toe, veel succes met je merrie! Vergeet de regumate niet als ze mekl begint te maken!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:54

De DA dacht toch dat opvoelen een persreactie zou opwekken? Dan zou ik dat dus niet doen. Heel veel sterkte Manon, ik blijf wel op de hoogte. :(:)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:40

kuzznathalie schreef:
De DA dacht toch dat opvoelen een persreactie zou opwekken? Dan zou ik dat dus niet doen. Heel veel sterkte Manon, ik blijf wel op de hoogte. :(:)

Idd Nat, daarom komt er nu even niemand met zijn handen in Fay :D
Dankjewel voor je lieve berichtje en uiteraard blijf je op de hoogte, hoe is het met Balou?

edit: foto's zijn aan het laden

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

temperatuur was trouwens 37,7 vanmiddag om 4 uur.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:00

Jemig weetje zeker dat die uier niet onstoken is, wat een bulten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:08

bij uierontsteking zie je zelden een evenredig dikke melkklier, dus de een dikker dan de ander, daarnaast heeft ze er geen last van, het doet geen pijn, geen koorts etc dus nee, we denken niet in eerste instantie aan uierontsteking, placentitis is nog even afwachten

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:11

Heeft je DA het ook gehad over hydrallantois? (Veel teveel vruchtwater). Weet niet zeker of daar ook een sterke toename van het melkklierweefsel bij optreedt...

En ik heb ook altijd geleerd dat ze van placentitis niet ziek worden, het is wel erg nadelig voor het veulen!

Verder dacht ik dat je gewoon rectaal onderzoek kan doen bij dracht hoor, tenminste ons is nooit verteld dat je daardoor weeen opwekt, dit gaat via hormonen en die komen bij RE volgens mij helemaal niet vrij :?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:12

Jeetje het blijft een spannende tijd, die uier is iig mega dik

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:16

Even een kleine toevoeging op het placentitusverhaal:
Het haam van een paard gaat bij tweelingdracht vaak ontsteken omdat de vorm bovenaan zo ongunstig is dat hier de vruchtzakken tegen elkaar gaan schuren als de veulens groeien. Dat schuren veroorzaakt ontsteking waardoor de uitwisseling van voedingsstoffen tussen merrie en veulen(s) op een gegeven moment ontoereikend wordt. Dit is ook de reden waarom maar 1 op 1000 keer een tweelingdracht goed afloopt.

Na het verwerpen zijn er vaak problemen met de nageboorte, laat je veearts als het aan de orde is daar zeker goed op letten.

Helaas ben ik ervaringsdeskundige geworden door een verworpen tweeling op 9 maanden dracht. Met scannen beide keren over het hoofd gezien.