hengst of ruin?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

Re: hengst of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:51

wat een schatje.!
ik heb ook een mini merrie.. van een jaar en die heeft netzoveel behang als jouw mannetje.
en dat met die beentjes.. onze heeft het niet maar door het zo klein mogelijk fokken zien we het de laatste tijd erg veel bij de minis scheeve beentjes 1 erger als de ander maar denk dat hij er best lang mee kan leven hoor... onze hoefsmidt zei dat het gewoon heel presies komt met bekappen mischien een geruststelling.!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 08:50

Het is ook best een schatje......

Ik denk het scheve beentje ook nie heel ernstig zal zijn, hij hoeft teslotte niks.., maar ik ben wel heel benieuwd naar de reactie van hoefsmid (morgen) en veearts!

Wat betreft felheid op biks; het is toch wel zo dat hij in de winter iets moet worden bijgevoerd (er ook van uitgaand dat hij nog geen jaar oud is?)

Ik ga hem nu wel steeds meer hooi geven en de biks zachtjes aan halveren.....

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:07

mijne krijgt ook biks hoor niet zoveel maar ong kwart per dag samen met geitje

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:40

mijn shet krijgt ook gewoon bix nu ze drachtig is wat meer maar normaal ook 3x per dag een handje brokjes zodat ze toch dat tekort aan vullen elk paard heeft wat extra's nodig als het niet beschikt over de hele dag weiland vind ik (mijn mening).

Wat voor dingen doet ie vooral?
Mijn hengsten beten veel maar ik wist niet echt hoe ik dat nou moest straffen omdat ik ze toch niet kopschuw wilde hebben en dus heb ik de dierenarts en de hoefsmit gevraagt hoe hun dat nou zouden adviseren en ze gaven allebij het zelfde advies, Bijt eens terug of knijp eens terug zodat het nu ook pijn doet. Dus heb ik gedaan, ik kneep mijn hengst net achter de mondhoek in een dun velletje terug en hij heeft wonder boven wonder nooit weer gebeten. En heb dat verder bij al de hengsten die ik heb gehad gedaan als ze mij beten of wilde bijten.
Verder moet je toch kijken wat jij presies wil dat hij wel en niet mag en daar naar handelen maar doe het wel iedere keer het zelfde zodat hij dat gaat herkennen en zich daar bij neer gaat leggen enz.
Succes vind het heel goed van je dat je advies vraagt over het corigeren en opvoeden. Je kan zelf kijken wat voor advies jou aanspreekt en dat kun je proberen.
Ga zo door jullie komen er wel en kan je nog jaren plezier van het kereltje hebben hij verdient jou zeker als baasje hij heeft een goed leven voor de boeg denk ik bij jou.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:12

Dank je wel, erg lief van je.

Ik lees alles adviezen en neem het allemaal mee en zo probeer ik een goede weg erin te vinden.
Wat hij vooral doet?
Nou sinds 2 dagen is hij dus erg fel op de voer ton waar het biks inzit..., die heb ik sinds gisteravond verplaatst en vanmorgen was er niks aan de hand, en verder zoekt hij zijn grens op, komt hij ineens op me af dribbelen met zijn oren plat, maar dan blijf ik staan en verhef ik mijn stem, of ik ga voor hem zitten, pak hem bij zijn halster en spreek hem toe, en dan gaat hij flemen....., en verder, hij is niks gewend dus niks is leuk, hoefjes nakijken bijvoorbeeld vind hij niet leuk, maar begint het heeeeeel langzaam aan te accepteren.....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:27

Naar mijn mening is biks overbodig als je goed hooi geeft, maar als je dan toch biks geeft, doe dat dan niet uit de hand. Sowieso kun je het beste niets uit de hand voeren, want daar worden ze drammerig en bijterig van. Ik weet niet waar je die ton biks hebt staan, maar zet hem ergens waar hij er niet bij kan. Een shet zou geen shet zijn als hij die ton niet vroeg of laat open zou krijgen. ;) Verder klinkt het alsof je al best goed bezig bent, maar als ik jou was zou ik niet bij hem gaat zitten. Als hij dan een onverwachtse beweging maakt ben je niet snel genoeg weg. Hurken is een betere optie, maar als hij zo brutaal is zie ik geen enkele reden waarom je je kleiner zou moeten maken dan je bent. :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:37

ik denk ook dat ze met zitten ook hurken bedoelt als hij zo fel reageerd dan lijkt het me niet dat ze bij hem op de grond gaat zitten...
Maar inderdaad die voertonnen zijn niet veilig voor shetten, die van mij krijgt zelfs een draaideksel open.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:09

Ik voer biks niet uit de hand, het enige wat ik uit de hand voer is een stukje appel of wortel, als beloning en dat lijkt me geen probleem. Ik hurk inderdaad voor hem, dan heb ik hem bij zijn halster en kan ik oogcontact maken, vandaar dat ik me kleiner maak (maar niet kleiner dan hij)

Ik heb nu de bak met biks weggezet en hij kan er niet meer bij....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:49

Is het niet zo dat je een jong dier biks bij moet voeren naast hooi?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:00

Ik ben ontzettend boos!!!!
:(

Ik had om 09.30 uur een afspraak met de hoefsmid, belt hij zojuist af omdat hij gisteravond is gebeld door een klant die blijkbaar voorging.
Ik heb deze meneer verteld dat ik wel op zoek ga naar een ander. als hij zo met nieuwe klanten omgaat is dat geen reclame!!!!

Daarnaast werd hij geirriteerd omdat ik er wat van zei en durfde zo de verbinding te verbreken :n

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:30

Wat een rare actie van die man zeg, hij heeft zeker al klanten genoeg?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:35

jeetje dat is inderdaad niet zo leuk van de hoefsmid.
Maar mijn hoefsmid beld ook wel eens af omdat hij een spoedgeval tussendoor krijgt dus vind het nog heel netjes dat hij afbeld, wilde hij verder ook niet meer komen deze week of een nieuwe afspraak maken voor einde van de dag of morgen ochtend?
Nou ja succes met zoeken naar een nieuwe ze hebben het echt mega druk meestal.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:09

goeroe schreef:
Wat een rare actie van die man zeg, hij heeft zeker al klanten genoeg?

Dat is het eerste wat ik ook dacht......

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:10

kappiegirl schreef:
jeetje dat is inderdaad niet zo leuk van de hoefsmid.
Maar mijn hoefsmid beld ook wel eens af omdat hij een spoedgeval tussendoor krijgt dus vind het nog heel netjes dat hij afbeld, wilde hij verder ook niet meer komen deze week of een nieuwe afspraak maken voor einde van de dag of morgen ochtend?
Nou ja succes met zoeken naar een nieuwe ze hebben het echt mega druk meestal.

Ik heb een ander gevonden...., was heel erg vriendelijk en klantgericht door de telefoon....
en die ander, ik baalde meer van het feit dat hij zo onvriendelijk deed, dan kan je het echt bekijken

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:13

groot gelijk inderdaad als ie zo onvriendelijk is.
Fijn dat je een nieuwe hoefsmid hebt. Wanneer komt die bij je kereltje langs? Wat is zijn naam eigenlijk of heb ik daar overheen gelezen?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:16

Zijn naam is Fonzie......

Als het goed is komt deze hoefsmid donderdag....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 19:13

Morgenochtend gaat Fonzie verhuizen!!!
Eindelijk krijgt mijn "gehandicapte" shetje een land waar hij lekker kan rennen, springen en bokken (en dat hij met zijn kromme benen!) Vanavond de laatste avond dat hij hier in de tuin loopt, hoefsmid is geweest, was op zich ook allemaal goed, maar denk dat ik het wel ga missen, elke ochtend extra vroeg op voor hem....., zometeen is dat nog een paar keer per week dat ik er heen ga.....
Ben benieuwd wat de DA morgen van hem gaat zeggen....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:22

Voor jou even wennen, maar voor hem wel fijn natuurlijk. :) Ik ben ook benieuwd wat de DA morgen gaat zeggen, vooral of hij nog hengst is, maar dat moet bijna wel.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:52

Wat fijn voor hem dat hij lekker de wei op gaat zal hij zich wel gaan uitleven lekker hoor. Geniet nog effe lekker van hem nu hij nog thuis is vond hij vast en zeker ook niet zo erg.
Ben ook heel benieuwd wat de dierenarst zegt. Fijn dat verder alles wel goed is met zijn voetjes heb je daar in iedergeval een goed gevoel bij toch?
Maak wel foto's hoor als je hem los laat op de wei ben heel benieuwt hoe hij zich zal gedragen met zijn mede wei genootjes.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:13

goeroe schreef:
Voor jou even wennen, maar voor hem wel fijn natuurlijk. :) Ik ben ook benieuwd wat de DA morgen gaat zeggen, vooral of hij nog hengst is, maar dat moet bijna wel.

Ik weet dat de hoefsmid geen dierenarts is maar heb hem toch gevraagd wat hij ervan denkt.
Hij heeft even flink zitten voelen van onder, en kon ook in geen velden of wegen testikels (netjes he) ontdekken.

Hij zei, of hij is toch gecastreerd, of ze zitten nog zo diep dat ze niet te voelen zijn....

In dat geval zou hij in elk geval nog niet vruchtbaar zijn?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:16

kappiegirl schreef:
Wat fijn voor hem dat hij lekker de wei op gaat zal hij zich wel gaan uitleven lekker hoor. Geniet nog effe lekker van hem nu hij nog thuis is vond hij vast en zeker ook niet zo erg.
Ben ook heel benieuwd wat de dierenarst zegt. Fijn dat verder alles wel goed is met zijn voetjes heb je daar in iedergeval een goed gevoel bij toch?
Maak wel foto's hoor als je hem los laat op de wei ben heel benieuwt hoe hij zich zal gedragen met zijn mede wei genootjes.

Ja foto's, filmpje, kan niet wachten om te zien hoe hij reageert!

Eerder werd hier geschreven dat hij mogelijk bok-hoeven zou hebben, dat is niet zo, dit komt puur en alleen door de vergroeiing.

Ik denk dat hij blij is dat hij morgen verhuist, hier had hij ook niet zoveel ruimte :n en behalve een dolle teckel en ons geen vriendjes, vanaf morgen is dat allemaal anders!!!!

Ik ben benieuwd hoe de andere paarden daar op hem reageren, hij is dan wel de enige man (met of zonder testikels)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 00:12

Goh, raar zeg, te weten dat ik zojuist het laatste avond momentje in de tuin heb doorgebracht bij Fonz....

Morgenmiddag als hij lekker in de wei loopt kunnen we hier de tuin weer helemaal in oude staat terugbrengen.

Gek, dat het me toch best wat doet hem te verhuizen (hopelijk de laatste keer voor hem)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 08:42

Over 5 kwartier word Fonz opgehaald...., dan mag hij eindelijk verhuizen.......

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:37

en hoe vind hij zijn nieuwe thuis? wat zei de da??

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:39