Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiboune

Re: Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:29

zo das even vervelend!
maar wilde idd al zeggen dat t volgens mij echt verplicht is..

hier heb ik 2 jaar terug 2 oudere pony's laten chippen die hadden nergens last van hoewel er bij 1 een adertje was geraakt en dus even flink bloedde..en deze 2 waren door de da gechipt!

t scheelt ook wel weer dat ik alleen shetlanders fok en dus kleine veulens heb ;)
dus als de chipper komt en die houdt ik net zolang af tot ze 3 maanden zijn
dan pak ik ze achter de kont en bij de borst vast en dan worden er haren getrokken plukje weggeschoren en chippen maar..een keertje springen maar das t wel..
ze hebben er geen trauma of iets aan over gehouden
nou moet ik zeggen mijn veulens zijn wel erg mak en komen onwijs veel inhanden..

maar iig heel veel sterkte!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:48

Luckystory schreef:
De meeste mensen chippen omdat ze weten welke risico's eraan verbonden zitten als ze het niet doen.
Maw een torenhoge boete en inbeslagname van het paard wanneer geen geldig identificatiebewijs kan voorgelegd worden.
En die controles gebeuren gewoon langs de weg. (Dus niet eens op wedstrijden ofzo) FAVV-controleurs huren een paar stallen ergens en de politie gaat trailers zoeken in de omgeving om die daarheen te begeleiden. Met een beetje pech kan je je paard achterlaten.
Ondertussen heb ik al verschillende verhalen gehoord van mensen die op deze manier gecontroleerd werden.
En ik was echt niet van plan het risico te nemen één van mijn paarden te moeten overlaten aan de 'goede zorg' van zulke officiële instanties.

FAVV-controleurs zo heet dit in Belgie, weet iemand wie bevoegd is voor de controle? PVV-controleurs? Ik heb het nog niet meegemaakt in Nederland of van gehoord. Wie wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:37

Luckystory schreef:
De meeste mensen chippen omdat ze weten welke risico's eraan verbonden zitten als ze het niet doen.
Maw een torenhoge boete en inbeslagname van het paard wanneer geen geldig identificatiebewijs kan voorgelegd worden.
En die controles gebeuren gewoon langs de weg. (Dus niet eens op wedstrijden ofzo) FAVV-controleurs huren een paar stallen ergens en de politie gaat trailers zoeken in de omgeving om die daarheen te begeleiden. Met een beetje pech kan je je paard achterlaten.
Ondertussen heb ik al verschillende verhalen gehoord van mensen die op deze manier gecontroleerd werden.
En ik was echt niet van plan het risico te nemen één van mijn paarden te moeten overlaten aan de 'goede zorg' van zulke officiële instanties.

De meeste mensen chippen omdat ze idd die rompslomp niet willen hebben die de gevolgen zijn van het niet chippen, omdat ze wedstrijden willen rijden, of omdat ze door eenzijdige voorlichting niet op de hoogte waren van de mogelijke alternatieven

Er was een identificatieplicht (en geen verplichting om te chippen) en aan deze identificatieplicht heb ik voldaan. Ik heb ontheffing aangevraagd, DNA afgenomen en laten bepalen, en een paspoort aangevraagd. Als ik aangehouden wordt kan ik dit overleggen. Ze mogen wat mij betreft opnieuw DNA laten bepalen. En ze gaan mijn paard echt niet in beslagnemen (in Nederland, weet niet hoe het in Belgie zit). Ook nog niet meegemaakt en gehoord dat er mensen zijn gecontroleerd (behalve op paardenmarkten).
Per 1 Juli 2009 kan deze ontheffing niet meer worden aangevraagd, maar de ontheffingen die gegeven zijn, zijn volgens mij nog steeds geldig. En ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering, laat ze maar komen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:42

Er zijn genoeg mensen die simpelweg chippen omdat ze geen probleem in het chippen zien.
Jij gaat er maar gelijk vanuit dat mensen die chippen geen moeite willen doen voor DNA of niet goed voorgelicht zijn, enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:46

En jij gaat er maar gelijk van uit dat iedereen zich goed heeft laten voorlichten, en zich bewust is van de gevaren die het chippen kan geven (en het feit dat het misschien vaker moet dan 1x :D) en dat is ook niet zo.
Lees maar eens na op bokt hoeveel mensen hebben laten chippen en daar achteraf niet zo blij mee zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:48

kitbits

het ziet er wel erg mooi dicht uit (met een beetje geluk zie je er nog weinig van)
vliegen spray mag idd niet op de wond maar er wel omheen
er is hier ook een topic over een merrie die zwaar is toegetakeld door een hengst en grote open wonden heeft, zij spuit er ook vliegen spray omheen en het werkt ook goed voorzover ik het begreep

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:53

Cassidy: Nee dat doe ik helemaal niet, dat maak jij er weer zelf van.
Ik hoef niks na te lezen ik heb mijn keuze namelijk bewust gemaakt en sta daar nog steeds volledig achter. Verhalen waarbij het niet goed gegaan is veranderen daar dan ook niks aan.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:54

Dank je voor de adviezen Rommulus!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:00

Cassidy, ik heb er eentje die zowel gechipped is en waar DNA van bepaald is. Toch heb ik het chippen heel bewust gedaan voor snelle identificatie. Niet iedereen over 1 kam scheren en aannames doen. ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:03

graag gedaan

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:10

In België hebben we dus nooit de keuze gehad tussen DNA of een chip.
Bij ons was de identificatieverplichting = chipverplichting.

Cassidy schreef:
En ze gaan mijn paard echt niet in beslagnemen (in Nederland, weet niet hoe het in Belgie zit). Ook nog niet meegemaakt en gehoord dat er mensen zijn gecontroleerd (behalve op paardenmarkten).

Ik heb toch al verhalen gehoord uit eerste hand. Meestal gebeuren zulke controles op grote toegangswegen naar paardenevenementen. (Maar de kans bestaat dus dat je daar ook nietsvermoedend voorbij komt.)
Maar soms ook willekeurig.
Zo vertelde de mensen van het stamboek van één van mijn pony's bijvoorbeeld dat ze een hengst hadden weggebracht. Op de terugweg werden ze aangemaand een politie-auto te volgen die hen naar een manege begeleidde. Daar stonden de controleurs dus klaar. Die mensen zelf reden met een lege trailer (paard was immers afgeleverd) en mochten dan ook meteen weer doorrijden. Maar een kennis van hun, had wel een probleem. Die vervoerde een paard dat wel ene chip had maar die mensen konden de papieren niet voorleggen. (hadden die niet bij) Paard werd in bewaring genomen en men kon in allerijl de papieren gaan zoeken.
Ik vind dit dus wel een reëel risico, mede omdat de weg waar dit zich afspeelde hier maar een half uurtje verderop ligt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:15

Mijn paarden komen op dit moment het terrein niet af. En als ze het terrein afmoeten/afkomen, zorg ik wel dat ik het paspoort bij me heb. De stalhouder heeft ze namelijk allemaal in bewaring. Ook handig met enten, kan de administratieve kant ook meteen in een keer gedaan worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:26

je kunt alleen ontheffing krijgen als er een verplichting is... Er is maar 1 site die mensen verkeerd voorlichtte en nog steeds doet en dat is die antichip site...
De regeling tot 1 juli WAS, je bent verplicht je paard te laten chippen echter was er een mogelijkheid om ontheffing aan te vragen en DNA te laten vast leggen... en dat is heel wat anders is heel wat anders dan de site altijd gesuggereerd heeft en nog steeds doet...

Wil je mensen attenderen op wat dan ook, doe dat dan niet met leugens en onwaarheden.

ontopic: Super dat het de wond zo goed heelt...
en vwb het topic over brandmerken pijnlijker, ze zijn in beide gevallen uitgegaan van chippen en brandmerken zonder complicaties, zoals in jou geval...

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 13:00

Dank je Alane. Gelukkig werkt het weer wat mee, het is nu even geen 30 graden! ;)

Toch nog een reactie op chippen pijnlijker dan brandmerken: Het veulen stond mooi stil vertoonde geen tekenen van stress totdat de naald er in ging, dit moet toch een teken van pijn zijn met als gevolg de complicatie.

De pijn beleving kan per paard verschillen en ik denk nu achteraf dat het wel om een sensibel veulentje gaat.
Er is vanaf het begin van alles meegedaan. Een wormenkuur toedienen was geen probleem.
Het is moeilijk om het karakter van een veulen van 7weken is al helemaal vast te stellen. Achteraf heb ik spijt dat ik niet nog even heb gewacht.
Mijn buurman kwam met als argument, dat het beter is omdat ze met 3mnd ook wat meer spier/vet weefsel aan de hals hebben. Zit ook wat in.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:08

Met dit soort dingen heb je naderhand altijd: had ik maar dit, en had ik maar dat...
het is gewoon zwaar *tuut* dat zoiets gebeurd is.
Gelukkig 'vergeten' paarden snel, anders zouden de meesten niet meer te benaderen zijn, laat staan te rijden zijn :D

Wat trouwens wel tegen de vliegen werkt, is gewone dettol, iets verdunnen en ruim om de wond op de huid smeren.. (dus niet op de wond)
Mijn 2 jarige heeft onlangs in het draad gezeten en had weer eens een leuke wond, moest ook droog blijven en de DA gaf me die tip... en het heeft gewerkt (en toen was het over de 30 graden)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Denk dat het inderdaad erg per paard verschilt. Zo schoot de een van ons de lucht in, terwijl de andere stond te kijken van huh wat was dat.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:17

Wat vervelend.
Ons veulen is door de dierenarts gechipt.
Ze sloeg tot 2 keer toe achterover op haar rug, :n de tweede poging zat gelukkig de chip er goed in.
Toen bij de inenting de keer daarna de spuit in het stro viel en veulen in paniek raakte was de maat vol en hebben we een andere dierenarts gekozen.Een hele goede ze heeft haar pas 2 spuiten moeten geven en dat ging perfect geen centje pijn ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:43

het kan trouwens ook omgekeerd.
toen mijn C pony gechipt moest worden, had ik een hele zielige dierenarts :+
beste man was werkelijk doodsbenauwd voor de pony ( ehm.. met reden := ).
heeft eerst met gevaar voor eigen leven het beste dier moeten verdoven ( daar was hij ook nog wel 10 minuten zoet mee) eer hij met de chip spuit erbij kon.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:58

kitbits schreef:
Mijn buurman kwam met als argument, dat het beter is omdat ze met 3mnd ook wat meer spier/vet weefsel aan de hals hebben. Zit ook wat in.

Die van ons was 4-4.5 maand oud destijds en heeft er toen dus een heel theater van gemaakt (en is die pijnlijke ervaring nog steeds niet vergeten dus dat paarden snel vergeten gaat ook niet altijd op).
Veulen van nu was 8 weken oud en die heeft het idd al 'vergeten'.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:19

Tjee.. wat schrikken van je veulen!
Gelukkig ziet de wond er zo goed uit, hopen dat het snel en mooi geneest! Wel netjes dat ze de kosten vergoeden.

Een tijdje geleden vonden wij 2 pony's op straat, dus bij ons op stal gezet en toevallig kwam de DA net langs dus die kijken of ze gechipt waren en ja..! Dus hij aflezen, zegt hij; alleen kan je er nu niks mee, er is geen algemene databank oid!
Echt belachelijk! Hebben we er met zn allen zo veel geld ingestoken en zou het ook voor de paarden en eigenaren nut kunnen hebben en dan maken ze er zo'n potje van..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:15

Ik denkt dat het grootste probleem met chippen is, dat ze het niet gewoon onderhuids doen, zoals bij alle andere dieren, maar dat het in een spier wordt gespoten bij een paard. En ieder kind begrijpt dat dat veel en veel pijnlijker is, dan gewoon onderhuids prikken, met een groot risico op lelijke verwondingen als er iets misgaat, zoals bij het veulen van TS.

Beterschap voor je veulen, TS. :(:)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:22

En dat vond ik nou een opvallend verschil tussen in NL chippen en wat mijn Duitse DA deed.
Mijn DA chipte namelijk in de vetlaag van de manenkam en niet een paar cm lager in de nekspier.
Ik heb hem gevraagd waarom omdat ik dus 'gewend' ben dat het in de nekspier gaat.
Volgens hem was het veel beter om in de vetlaag van de manenkam te chippen omdat de chip dan ingekapseld werd door het vet en beter op zijn plek zou blijven zitten. Een chip in de nekspier had volgens hem een grotere kans om aan de wandel te gaan dan een chip in de vetlaag van de manenkam.
Daarnaast lijkt het me ook minder pijnlijk om in je vetlaag geprikt te worden dan in je spieren :=
En een ander verschil met NL: hier wordt niet eerst geschoren en ontsmet maar gewoon geprikt.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:33

Cassidy schreef:
Luckystory schreef:

De meeste mensen chippen omdat ze idd die rompslomp niet willen hebben die de gevolgen zijn van het niet chippen, omdat ze wedstrijden willen rijden, of omdat ze door eenzijdige voorlichting niet op de hoogte waren van de mogelijke alternatieven

Er was een identificatieplicht (en geen verplichting om te chippen) en aan deze identificatieplicht heb ik voldaan. Ik heb ontheffing aangevraagd, DNA afgenomen en laten bepalen, en een paspoort aangevraagd. Als ik aangehouden wordt kan ik dit overleggen. Ze mogen wat mij betreft opnieuw DNA laten bepalen. En ze gaan mijn paard echt niet in beslagnemen (in Nederland, weet niet hoe het in Belgie zit). Ook nog niet meegemaakt en gehoord dat er mensen zijn gecontroleerd (behalve op paardenmarkten).
Per 1 Juli 2009 kan deze ontheffing niet meer worden aangevraagd, maar de ontheffingen die gegeven zijn, zijn volgens mij nog steeds geldig. En ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering, laat ze maar komen.

De afgegeven ontheffingen zijn en blijven geldig! Mijn paarden hebben ook een DNA profiel, ik vind het erg jammer dat die mogelijkheid er niet meer is (en dat is zacht uitgedrukt :( )
Wil je zien wat er nog meer mis is en gaat met chippen kijk dan op www.invisio.nl/antichip/

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:29

Die website is zwaar overdreven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 02:07

Misschien. Maar beter safe than sorry...