Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:56

Jolliegirl schreef:
Wat een stelletje idioten vind ik dat! Wel een lief schattig veulen willen.. maar zodra ze er tijd in moeten steken..

heb je dan nu een contract dat dit dier van jou is?? dat je neit over 3 maanden het dier toch maar terug moet geven....

ok! wat een domme reactie zeg, sorry voor mijn botte reactie hierop, maar dit is echt ongepast

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:57

aaahh wat een schatje! Hopelijk knapt ze snel weer op en groeit ze uit tot een mooie gezonde shetter!

Nikka

Re: Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:03

Wat een humpie. Die foto in de trailer is echt te schattig.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:12

Ruim een week lang hebben wij haar meerdere keren per dag bij de trekpaarden in de wei gezet, nadat ze een voeding had gekregen zodat ze niet probeerde te drinken bij de trekpaarden anders kon ze een trap verwachten. Wel bleven we erbij zodat we het goed in de gaten konden houden.
Na die week zijn we kleine poosjes weggelopen zodat ze echt alleen stond met de paarden, wel hielden we ze in de gaten maar op een gegeven moment ging ze er gewoon bij staan en ook grasjes eten. We hadden toen ook een trekpaarden veulen van 4 weken en die ging al snel met haar spelen, dus toen wisten we dat het goed zat en mocht ze er dagelijks bij in de wei. 's Nachts stond ze op stal apart maar 's morgens ging ze gelijk naar de wei met de trekpaarden mee. Als ze dan melk moest hebben dan riepen we haar naar het hek toe, daar dronk ze de schaal / emmer leeg en wij liepen dan gelijk weer weg zodat zij ook weer naar de trekpaarden toe ging. Het is allemaal heel goed verlopen.

Dit is een schema wat een collega van mij aangehouden heeft toen zij 2 moederloze shettenveulens had.
Afbeelding

Het hooi en de brok is wat ze per dag mogen hebben.

Mijn collega had eerst ook 1 moederloos shettenveulen en heeft toen een advertentie geplaatst waarop zij reaktie kreeg van mensen die ook een moederloos shettenveulen hadden. Zij heeft ze toen beide groot gebracht, samen met een shetlander merrie die een veulen aan de voet had liepen ze bij haar in de wei. Dit is inmiddels 5 jaar geleden. Beide shetten zijn toen ze oud genoeg waren naar de eigenaar van het andere moederloze veulentje gegaan.

Het veulen van jou is wel een schatje om te zien hoor....

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:55

Wat een super leuk en schattig veulentje.
Dat was even schrikken dat ze ineens even koliek had arme kleine beesie.
Heel veel succes met haar en ik ga zeker het topic in de gaten houden ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:19

Dank je Mabon zo ga ik het dan ook proberen. Dat schema gebruik ik ook. Ben jij na een gegeven moment bv de voedingen meer over de dag gaan verdelen, zodat je bv snachts er niet meer uit hoefde. BV om 0.00 uur en dan pas weer om 6.00 uur.
Als je dat deed vanaf hoe oud dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:27

wat een super lief ding. en wat goed van je dat je de zorg op je hebt genomen!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:53

Ja vanaf week 6 zijn we er 's nachts mee gestopt, ze gaan dan over op 6 voedingen per dag toen hebben we de nacht voeding laten vallen. 's Avonds om 24 uur kreeg ze dan de laatste voeding en dan 's morgens rond 6 uur de eerste.

Met 8 voedingen zag ons schema er zo uit, om de 3 uur.
6 uur - 9 uur - 12 uur - 15 uur - 18 uur - 21 uur - 24 uur - 3 uur.

Vanaf week 6 zag het er zo uit, om de 3.5 uur en 6 voedingen per dag.
6 uur - 9.30 uur - 14 uur - 17.30 uur - 21 uur - 24 uur.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust hoor.

Ik heb wel het geluk dat we hier met meedere personen bij elkaar wonen.
Want ik zelf woon aan de ene kant van mijn ouders en mijn broer woont aan de andere kant van mijn ouders.
Anders konden we het nooit doen.

Mijn broer staat altijd om 6 uur op die moet om 7 uur op zijn werk zijn dus die deed de eerste voeding.
Als ik vrij was deed ik de rest van de dag en avond en nacht. Soms dan deed mijn vader het ook wel eens 's nachts.
Moest ik werken (ik werk in de nachtdienst in de gezondheidszorg) dan deed ik de voedingen van 15 uur 18 uur en 21 uur en mijn vader de rest.

Want het is echt heel slopend ik heb daarom ook best bewondering voor je dat je bijna alles alleen moet doen, vooral die nachtvoedingen slopen je.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:12

ik wens je veel succes!

ik heb er het volste vertrouwen in dat het je gaat lukken een mooi gezond shetlandertje op te laten groeien!

heb zelf verder geen ervaringen met adoptieveulens en moeders zonder veulens

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:20

hoe gaat het nu met de kleine?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:56

Nathalie: ja het gaat heel goed met haar. Ze staat overdag in de tuin achter een schrikdraadje. Alleen als ik thuis ben hoor. Ze staat nu in de box met mijn andere shet, het ruintje. Ik heb hem vast staan en een strobaal ertussen, maar ze kijkt niet naar hem. Ze kent duidelijk geen paarden.
Van het weekend zet ik ze samen in de tuin met een draadje ertussen en af en toe bij elkaar. Dan ben ik thuis en kan ik het in de gaten houden.
Mabon: Ik heb dezelfde planning als jou voor de 8 voedingen. Ik doe de avond en de nacht alleen. Overdag als ik naar mijn werk ben heb ik dus hulp voor 9, 12 en 3 uur.
De tweede week is bijna om. VOlgende week een gebroken week ivm met hemelvaartsdag. Die week erna gewoon en daarna weer pinksterweek. Dan nog 1 week gewone werkweek en dan kan ik naar de 6 voedingen. Dus even de kiezen op elkaar. Het is voor het goede doel!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:05

geweldig, ben benieuwd hoe ze op je andere ruin gaat reageren als ze bij mekaar mogen,

en ben natuulrijk benieuwd naar meer fotos :)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:43

Hoe gaat het ondertussen met de kleine?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 00:03

Wat super dat het goed gaat, mocht je haar ooit kwijt willen....:D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:26

Vandaag is Angel voor het eerst met haar nieuwe maatje( lees opvoeder) in een stukje van de tuin geweest. Ik had ze eerst met een stroomdraad ertussen. Mijn ruintje keek niet naar haar en zij niet naar hem. Dat moet dus nog wennen. Zal wel even tijd nodig hebben. Ieder geval deed hij haar geen kwaad. Ze houdt mij en de honden wel steeds in de gaten en is liever bij mij. Ze hinnikt steeds als ze me ziet. Later zocht Vän haar wel steeds op en dan was ze heel onderdanig, maar hij wilde liever een beetje tegen haar schuren dan dat hij lelijk deed. Hij heeft namelijk staartenmaneneczeem en staat helemaal in een deken met masker. Vindt je het gek dat ze hem niet als paard ziet. hihihih!
Het is een ongelovelijk schat en ik hoop dat ze zich snel meer paard voelt.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:55

Heb je nog wat gehoord van de "vorige eigenaren"?
Kunnen zij Angel eigenlijk terug eisen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:51

BoGi. Ze belt af en toe hoe het met haar gaat. Nee hoor ze hebben haar aan mij gegeven. Het zijn hele aardige mensen en ik ben blij dat ze gelijk hebben gezegd dat ze haar niet konden houden. Het is heel zwaar om dit te doen en als je al bij voorbaat weet dat je het niet kunt, vind ik het beter dat iemand dan gelijk er een ander voor zoekt.
Ik zelf zou het nooit gedaan hebben maar ik neem ze niks kwalijk.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:29

Ik geloof ook niet dat ik het zo had gedaan als de vorige eigenaren. Normaal is het toch zo dat als er een adoptieveulen of moeder is, dat het veulen na die tijd weer naar de eigenaren gaat?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:01

BoGi schreef:
Ik geloof ook niet dat ik het zo had gedaan als de vorige eigenaren. Normaal is het toch zo dat als er een adoptieveulen of moeder is, dat het veulen na die tijd weer naar de eigenaren gaat?

Hangt helemaal af van wat je afspreekt met de eigenaar van het veulen. Als het veulen eigendom blijft van de eigenaar, zal de eigenaar de eigenaar van de pleegmoeder bv moeten betalen voor de zorg. je kan bv afspreken 100 euro per maand. Het had ook zo kunnen zijn dat de eigenaar van Angel haar bv wel terug wilde, maar dat ze mij zouden betalen. Ik heb naar de moederloze veulenopvang gebeld en daar lopen ze met een halsband met een chip erin en drinken ze uit een melkmachine. Het plaatsen van een veulen daar kost 350 euro per maand. Maar met al het werk dat ik er voor moet doen, inclusief melk kopen, zou ik het ook alleen doen voor hetzelfde bedrag als ze het veulen terug zouden willen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:52

Thanks, weer wat geleerd!

Heb je al wat gehoord van een evt. andere moeder?
En hoe gaat het met de voedingen?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:47

+:)+ je mag wel trots op jezelf zijn.Niet iedereen zou dit doen voor "andermans" veulen.
RESPECT!!!! :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:08

BoGi schreef:
Thanks, weer wat geleerd!

Heb je al wat gehoord van een evt. andere moeder?
En hoe gaat het met de voedingen?

Ze gaat nu niet meer naar een andere moeder. Ze is vandaag 3 weken oud en ze doet het goed op de pavo-melk. Vän en zij staan samen buiten en de tijd zal zorgen dat ze paard wordt en alleen maar melk van mij krijgt.
De voedingen gaan goed. Nu even 4 dagen vrij, dus als ik rustig aan doe overdag is het goed te doen. Nog 2 weken en dan kan ze van de nachtvoeding af, dus het schiet al op. Waarschijnlijk komen mijn ouders volgende week een paar dagen logeren en zal mijn moeder ook wel een keertje helpen. Dus komt helemaal goed.

victory2000: bedankt ik doe het met veel plezier. Als ik dat kleintje zie en ze hinnikt naar mij, dan wordt ik helemaal blij.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:16

Fijn dat het goed gaat! Je zal het wel zwaar hebben onderhand denk ik of niet?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:41

ik snap helemaal wat een schoonheid!
top wat je doet!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:22

Wat fijn dat het goed gaat met haar en Vän.
Nog even 2 weken vol houden met de nachtvoedingen en dan krijg je weer een heerlijke nachtrust.
Heb je nog nieuwe foto's?