[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:25

Ik heb nu een halfbroer en zus. Maar voor de rest eigenlijk allemaal andere lijnen dus kn niet super goed vergelijken.
Ik heb wel de meeste met ergens burggraaf terug in de moederlijn. Maar goed. Dat zegt ook niet veel meer.

Ik koop op karakter en niet perse op papier. Bij de veulens let ik wel iets meer op papier. Eerlijke brave hengsten. Kijkend naar de merrie of er wat meerpit in mag zitten of wat minder enzovoort

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:05

Klopt wel wat jullie zeggen ;) maar ondanks Dzt zussen en broers kunnen verschillen zijn er toch echt opmerkelijk veel gelijkenissen.
Maar daar ging het me eigenlijk niet over :') maar over de inbreng van de hengst die me nu erg opvalt omdat dit veulen zo anders is dan de andere twee(die uiteraard ook wel wat verschillen maar niet zo opmerkelijk).
En aan de merrie en de opvoeding en mijn inbreng kan het niet liggen want ik doe net hetzelfde als met alle andere vijf voorgaande veulens.
En toch is een halster aandoen een heel andere boodschap geweest dan de halfzussen. Die waren gewoon mak geboren, deze was veel wilder meer mensenschuw.
En dat zag je al als ze net geboren was en ik ze net als al mijn andere veulens naar de uier wou helpen. Hup direct beentjes in de lucht en ze kon nog niet eens degelijk lopen. :') heb paar keer haar hoefjes nog gevoeld erna. Gelukkig is dit er al helemaal uit nu.

Ben benieuwd naar dit veulen want heb de hengst nog nooit in het echt gezien en ze zeggen wel dat hij braaf en lief is maar dat weet je pas echt als je ervoor staat.
186 dagen vandaag, het gaat snel ineens. Buik lijkt al tijdje even weg te zijn. Is teken dat ze op de rug en in de hoorn ligt nu.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 25-11-18 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:14

Oh ik heb dat al met mijn half broer en zus. De merrie was ook mak geboren, maar de hengst was ook een stuk schuwer. En minder handig op de benen, maar hulp. Ho maar _O-

Ben wel benieuwd hoe ze uitgroeien, straks onder het zadel zijn etc.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:38

Het hangt er maar net vanaf hoe sterk ze vererven :) zowel hengst als merrie.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:17

Ik heb verschillende veulens met verschillende hengsten gefokt uit een zelfde merrie. De merrie was niet makkelijk maar een klein kind kon erop het bos in. De Painted Black is altijd een zenuwlijer gebleven van veulen af aan, de Florencio levensgevaarlijk en kneiter gestoord ook als veulen, maar loopt wel erg goed in de sport geen amateurpaard iig de Goethe was de goedheid zelve en een super sportpaard, te vroeg overleden helaas, daarna een Welt Hit, die was niet makkelijk en mepte je als veulen de box uit, maar later een braaf paard in de omgang. een United bleef te klein, maar was erg braaf. Zoveel verschillen heb ik zelden gezien, de merrie stempelde iig niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:17

rustig hier.

Ik heb een vraagje, Smarti (welsh a, 5 jaar) heeft helaas de neiging om te vet te worden. Dat wil ik uiteraard liever niet, maar ivm drachtigheid moet ze toch wel eten en vitamientjes binnenkrijgen. Ze is nu bijna op de 150 dagen. Ze staat nog van 10 tot 5 op gras, maar daar zit weinig meer in. Verder krijgt ze voor de nacht een pluk hooi en handje muesli en 's ochtends ook.
Ze is nu weer zo ver dat ze weer een heel harde manenkam heeft en echt dikke spekbillen. Niet gezond in mijn ogen. Wat zouden jullie doen? nog minder voeren, minder lang buiten?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:22

Krijgt ze alleen maar de muesli aan krachtvoer? Komt ze daarmee aan voldoende vitaminen? Anders zou je wat vitaminebrok kunnen geven, helpt wellicht ook met de harde nek. Als ze echt te dik wordt zou ik eerder denken aan overdag een graasmasker op. Bij ons staan de pony's ook nog 24/7 op gras zonder hooi en er zit meer in dan je zou verwachten. Een vriendin van mij heeft sinds vorige week helaas een van haar shetlanders hoefbevangen.

*edit*
Ik heb een eczemer, zij doet het beter sinds ze dagelijks vitaminebrokjes krijgt (65 gram) en heeft minder vaak een harde manenkam.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:50

Ik zou er ook voor kiezen om de gras inname te beperken. En vitaminekorrel is ook een goede optie.

Hoe zien jullie het met ontwormen? Zoals het er nu uit ziet krijgt die van mij in 6 maanden tijd 3 kuren. Ik vind dat iets teveel van het goede. Wat jullie?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:51

ik doe ze eigenlijk alleen in het voorjaar en in het najaar ontwormen. soms na mestonderzoek

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:48

Ik heb net mestonderzoek gedaan en ze zijn helemaal schoon dus geen wormenkuur. Ik heb de mest gemixt mee laten nemen dus van alle 3 de paarden bij elkaar, dat is 1 test en dat is goedkoper dan 3 wormenkuren :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:11

Ik ontworm alles preventief standaard elke 3 maanden. Veulens de eerste weken een paar keer vaker..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:04

Idd hier ook elke 3 maanden alles met wisselende werkende stoffen.
En veulens 9 dagen, 21 dagen en dan elke 6 weken tot ze een half jaar zijn. Afwisselend pyrantel & fenbendazole. Vanaf 6 maand ivermectine

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:05

Ik ontworm ook alleen voor en najaar. Of als ik vind dat ze er niet lekker uit zien, dan doe ik ontwormen via mestonderzoek.
De veulens wel iets vaker. En de drachtige merries laat ik vaak enten dat het gunstig uit komt voor het veulen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:18

Hier ook alleen voorjaar en rond November. Ze had gisteren toevallig de Equest pramox gekregen.

Ik moet mijn merrie echt goed bijvoeren.
Ze staat van 8 tot 17 op gras. En krijgt als ze binnenkomt portie hooi en als s avonds de lichten uitgaan nog een flinke portie voor de nacht. Verder krijgt ze 3 scheppen gertemix verdeelt over de dag.

Wil rond de maand 8 overstappen op merriebrok.

Bij haar eerste dracht vond ik haar erg invallen namelijk. Wil dat dit keer voorkomen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:25

Hmm, ben er nog niet over uit. Hier hebben we een best prima beleid (voorjaar, in het weideseizoen onderzoek en 10 dagen na het weideseizoen pramox).
Nu heeft ze dus na het mest onderzoek gehad, over een week weer een kuur (andere dan de pramox) en dan voor het veulen komt nog een keer

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:00

Ik ontworm 1x per jaar in het bloed, als de veulens 6 maanden zijn. In het voorjaar een zwaardere versie erin. Veulens worden op 4 maanden ook nog eens ontwormd tegen de veulenworm.

hier zitten de eerste 2 over de 200 dagen *\o/* *\o/*
Aftellen kan gaan beginnen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:56

ontworm je veulens pas met 4 mnd voor het eerst?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:14

Veulens ontwormen met 4 maanden?
Hier zijn ze een paar weken als ze de 1e krijgen.
Tot 6 maanden iedere paar weken. Daarna met de rest mee, ieder kwartaal.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:19

Diertjec schreef:
Ik zou er ook voor kiezen om de gras inname te beperken. En vitaminekorrel is ook een goede optie.

Hoe zien jullie het met ontwormen? Zoals het er nu uit ziet krijgt die van mij in 6 maanden tijd 3 kuren. Ik vind dat iets teveel van het goede. Wat jullie?

Ik moet mezelf even corrigeren, tellen gaat me niet altijd even best af _O-
Ze krijgt er 3 in de tijd dat ze draagt. Ze heeft er 1 gekregen toen ze bijna 3 maanden dragend was (eraquel), nu krijgt ze er dit weekend 1, bijna 6 maanden dragend (equimax als ik het goed onthouden heb) en dan voordat ze gaat bevallen ook nog 1 (eraquel).

Als ik zo met jullie vergelijk is dit een redelijk normaal patroon om te ontwormen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:58

Sowieso de eerste ontwormingen ook hoor :) maar dan op 4 maanden en dan 7 maanden ongeveer in het bloed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:53

In de bloedbaan ontwormen wordt in Nederland niet gedaan, tenzij er sprake is van een fikse worminfectie. Wij hebben zelf wel verschillende jaren 1 keer per jaar via de bloedbaan ontwormd, ging wel via een belgische praktijk.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:01

Nee, in het bloed ontwormen wordt ook niet aangeraden. Heb er al paarden aan weten overlijden.

Sanneeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:15

Ik ontworm de paarden na het weideseizoen de pramox en de rest van het jaar doen we 3 keer onderzoek en dan op advies van DA welke kuur erin moet. We hebben 40 paarden staan en de DA staat altijd te kijken hoe schoon onze stal is. Het is wel belangrijk dat alle paarden hieraan mee doen.

Sanneeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:16

Ze krijgen dan ook alleen een kuur als ze een besmetting hebben. De veulens hebben wel een ander schema maar dat doe ik altijd in overleg met DA.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:22

Hier doe ik al enkele jaren in het bloed ontwormen en heb nog niet ervaren dat ze er last van hebben. Tneemt enkel de veulenworm niet mee, verder is het wel iets wat zeker alles mee heeft. Das wel een fijn idee.