[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:07

Ook mijn merrie wordt komend jaar niet gedekt. Heb nu bewust gekozen om haar nu een veulen te laten geven. En dan de sport in. Zo kan ik over een aantal jaar ook nog met haar gaan fokken zonder dat ik er risico's bij loop omdat het de eerste is.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:17

TJolieke schreef:
Twinklebel schreef:
Hier wordt ze volgend jaar waarschijnlijk ook niet weer gedekt. Wil nog 1x proberen haar weer onder het zadel goed te krijgen, als dat niet lukt mag ze vanaf het jaar daarna verder als fokmerrie.

Heb even je hele profiel gelezen, wat een pech en wat een liefde voor je dieren. Fijn dat ze een eerlijke kans bij je krijgt.

sonjim schreef:
Twinklebel, mooi vind ik dat dat je haar volgend jaar nog een kans geeft. Mijn zus heeft hetzelfde besloten bij haar merrie.

Bedankt dames! Tegen de tijd dat het veulen gespeend wordt heeft ze bijna twee jaar landrust gehad, op wat stapritjes buiten na. Is ze dan straks weer niet goed, dan is het mooi geweest en gaat er wat mij betrefd nooit meer serieus een zadel op, hooguit een rondje buiten stappen.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:46

bij ons gaat volgend jaar 1tje gedekt worden, haar veulen blijft dan ook, bij jenske zien we wel wat we gaan doen, indien ze niet drachtig is hebben we een dekking tegoed dus daar gaan we eerst nog eens serieus over praten Lachen
ons veulen is nu 4 maanden en dacht het rond deze periode te spenen, nu twijfel ik eraan, alles is zo mooi en de merrie ziet er nog goed uit, we overwegen het om haar er nog een tijdje bij te laten lopen maar is dit verstandig?

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:46

Sha-An zit morgen op de 200 dagen.
Ze is veel vuriger geworden,maar dat vind ik juist heerlijk.
Afbeelding
Haar buikje Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:49

Ik heb het veulen er tot 6 maanden bij gehad, nu begon mijn meissie te veel in te vallen dus heb ik hem gespeend.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:49

silketje schreef:
bij ons gaat volgend jaar 1tje gedekt worden, haar veulen blijft dan ook, bij jenske zien we wel wat we gaan doen, indien ze niet drachtig is hebben we een dekking tegoed dus daar gaan we eerst nog eens serieus over praten Lachen
ons veulen is nu 4 maanden en dacht het rond deze periode te spenen, nu twijfel ik eraan, alles is zo mooi en de merrie ziet er nog goed uit, we overwegen het om haar er nog een tijdje bij te laten lopen maar is dit verstandig?

Vier maanden is royaal aan de vroege kant om te spenen. Als je de keuze hebt en de merrie kan het aan dan zou ik het veulen er nog 1-2 maanden bij laten lopen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:53

Ik dacht altijd dat 6 maanden gewoon was.
Maar las al velen die ruim voor de 6 maanden spenen.
Zelf zie ik wel hoe het loopt.
Maar zolang ze buiten lopen mogen ze van mij wel samen lopen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:57

Bloos Bloos Ik heb Charley nooit afgespeend, is inmiddels 16 maanden en drinkt nog af en toe bij moeders Bloos Bloos . Marlet kan het goed hebben, komend voorjaar wordt ze apart gezet tegen de tijd dat ze is uitgerekend. Charley deed er trouwens ook helemaal niet moeilijk over toen Marlet een paar dagen bij de hengstenhouder stond.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:01

wouw, ik twijfel niet meer Lachen laat ons meissie er maar bij lopen dan!! yes!!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:15

leef jij nog Silketje Knipoog Knipoog

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:16

TJolieke schreef:
Bloos Bloos Ik heb Charley nooit afgespeend, is inmiddels 16 maanden en drinkt nog af en toe bij moeders Bloos Bloos . Marlet kan het goed hebben, komend voorjaar wordt ze apart gezet tegen de tijd dat ze is uitgerekend. Charley deed er trouwens ook helemaal niet moeilijk over toen Marlet een paar dagen bij de hengstenhouder stond.

Nagelbijten / Gniffelen En Charley is even oud als onze Niamh, dat weet ik nog, die zijn op de zelfde dag geboren volgens mij. *LOL* (9 juli) Spirit is inmiddels ook weer drachtig, maar Niamh is toch afgespeend toen ze 7 maanden was. Knipoog

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:36

amandake: ja hoor, alleen zijn de dagen sinds mijn nieuwe job veel korter geworden, immens druk, zoals zovelen, nieuwe verantwoordelijkheden,... en ik post niet meer zoveel, normaal heb ik niemand drachtig maar lees graag mee (stiekem op het werk, in de file,...) Lachen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:32

Mijn merrie is vandaag 200 dagen drachtig!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:43

Zo, ben er weer even een paar dagen niet geweest.
Of ik mijn merrie volgend jaar opnieuw laat dekken, geen idee. Weet zo nog geen hengst, en het hangt van het veulen af. Eens kijken op de hengstenkeuring of er nog wat leuke nieuwe hengsten zijn, en hoe de laatste jaargang is uitgegroeid.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:35

Ik laat dr twee denk ik wel dekken en 1tje niet..
Ligt ook een beetje aan of Alonna weer een beetje optrekt..
Ze heeft dr wel is beter uitgezien maar ik zit met m'n handen in het haar..
Dik op dr ribben maar ingevallen flanken, en dan behoorlijk ingevallen..
Ze krijgt 2 x 3/4 brok en 2x 1/2 lucernebrok
Flinke dosis hooi 2 x per dag, 1 plak stro, lijnzaadolie, max-H poeder wortelen en een aurakoek op een dag..
Hoop dat ze dr wat van bij gaat trekken..

Ik heb Aura ook gespeend dit jaar met 4 maanden omdat Alonna dat nodig had.. Maar ik had haar dr liever nog een maandje bij laten staan..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:49

Pompom (nu drachtig van Berlin) word volgend jaar gewoon weer gedekt.... Alleen over de hengst zitten we nog te denken! Ook gaan wij volgend jaar Linora (v = Elberton) dekken. Waarschijnlijk word dit Kigali.

IEmand nog een tip voor een merrie met voernijd? Wij hebben nog een veulen van eind augustus en de merrie schopt het veulen in de hoek als ze zelf aan het eten is. Als het veulen dan blijft staan is het goed, maar Delicious mag niet bij het voer komen... OP twee bulten voeren heb ik al geprobeerd, lukt niet dan word de merrie super onrustig en schopt ze meer. Wat ik nu doe is Delicious hooi en brok geven als de merrie aan het werk is (= 4 x per week een kwartier ongeveer), maar dat vind ik niet voldoende...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:25

Merrie vast zetten tijdens het eten van brok, veulen een apart emmertje tegelijk geven.
Bij hooi eten schopt ze het veulen ook weg? Want dan is het wel extreem. Iedere dag anders het veulen even apart zetten voor wat hooi? Of de merrie iedere dag een kwartier aan het werk zetten, of iets mee doen, al is het maar een uitgebreide poetsbeurt.
Mijn merrie liet het veulen niet bij haar brok, en die zette we altijd dus aan het touw vast aan haar tralies bij de voerbak, en het veulen kreeg apart gevoerd.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:50

Veulen heeft eigen voerbak, maar daar laat de merrie haar niet bij. Ik ga inderdaad de merrie vastzetten met voeren en misschien wel helemaal uit elkaar halen met voer...

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:51

goeie morgen Knipoog

Normaal word alles hier terug gedekt , door wie weet ik nog niet , eerst eens zien wat ons manneke produceerd Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:45

Farita is tegen de tijd dat het veulen er is, bijna 22. Dus ik denk niet dat de eigenaar haar nog een keer dekt eigelijk.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:37

*post weer eens na veel meegelezen te hebben*

Laatst was het zo koud, heb ik de deken van vorig jaar opgedaan en moest de kruissingels wel wat groter maken, haar buikje is gegroeid. Haha!
Ze zit nu op 126 dagen.
Wat doe ik met het veulen?
Uiteraard eerst hopen op een gezond veulen en voorspoedige bevalling. Bloos
Dan een merrie: houden voor de fok en hengst gaat helaas weg.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:54

syl word volgend jaar niet weer gedekt, dat lijkt me psychisch niet gezond, voor mezelf wel te verstaan Tong uitsteken

ik ben juist bang dat syl dr eten op laat eten door zo'n kleine spruit. ben heel benieuwt hoe ze is, beschermend, of juist niet enz.

ik zit er aan te denken om als mn veulen er is deze gelijk al iets lekkers te geven uit een schoongemaakte wormenspuit. dit deden we vaak bij de kwpn veulens(echt heel gemakkelijk als ze echt wormen middel krijgen), de eerste keer kijken ze even raar, maar als er dan appelmoes uit komt zijn ze zeer tevreden. we deden er altijd appelmoes in, maar is dit wel gezond voor een veulen? (wel niet meer piepjong) ik zou natuurlijk ook merrie brok kunnen weken, maar als appelmoes goed is, dan is dat wel veel makkelijker.
vroeg het me zo af, ookal is het nog wat vroeg.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:10

Ik heb een paar dagen gemist en even snel bijgelezen, maar geen schokkende dingen geloof ik.

Ponyparadijs gefeliciteerd, 200 dagen schiet al op!

Ik laat Ordeal vooralsnog eenmalig dekken. Ik wil het veulentje houden en heb ook al een pony, 3 is meer dan genoeg! Ik zou niet zo snel fokken voor de verkoop. Misschien ooit nog een keer dekken als ik meer ruimte/tijd heb Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:12

draaakje schreef:
syl word volgend jaar niet weer gedekt, dat lijkt me psychisch niet gezond, voor mezelf wel te verstaan Tong uitsteken

ik ben juist bang dat syl dr eten op laat eten door zo'n kleine spruit. ben heel benieuwt hoe ze is, beschermend, of juist niet enz.

ik zit er aan te denken om als mn veulen er is deze gelijk al iets lekkers te geven uit een schoongemaakte wormenspuit. dit deden we vaak bij de kwpn veulens(echt heel gemakkelijk als ze echt wormen middel krijgen), de eerste keer kijken ze even raar, maar als er dan appelmoes uit komt zijn ze zeer tevreden. we deden er altijd appelmoes in, maar is dit wel gezond voor een veulen? (wel niet meer piepjong) ik zou natuurlijk ook merrie brok kunnen weken, maar als appelmoes goed is, dan is dat wel veel makkelijker.
vroeg het me zo af, ookal is het nog wat vroeg.

Wat een goeie tip zeg. Vork

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:43

Ik weet nog niet of ik dr nog een x laat dekken, als ze een mooi veulentje fokt wel Tong uitsteken . Ligt er ook aan hoe het met haar been gaat