Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 01:06

Dana01 schreef:
Marije, dus ik zou gewoon meer kuil moeten geven, dan kan ik het met de dunne deken af? ze is wel geschoren natuurlijk, er groeit wel al haar, maar niet zoveel als van jou beren......ik dacht met temperaturen van -9, moet de winterdeken er maar weer op, ik had haar graag volgende week zonder deken willen hebben maar jah.... dat vind ik nu wat sneu

De vacht van een geschoren paard is niety te vergelijken met een normale wintervacht.
Niet alleen de dikte van de vacht maar vooral de samenstelling van de vacht.
Een normale wintervacht heeft lange dekharen waardoor de regen eraf loopt. En een dikke ondervacht voor de warmte.
Scheer je de wintervacht, dan groeit die wel weer aan maar je bent een verharing verder voordat de vacht weer goed 'in laagjes' terug komt.

Paarden met een wat dunne wintervacht die niet geschoren is, kan je met extra ruwvoer wel goed op temperatuur houden.
Dat zorgt voor extra warmte en omdat de vacht wel compleet is, verliest het paard die warmte niet.
Een geschoren vacht die weer wat aangegroeid is, verliest (voor een deel) wel die warmte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 01:12

Dana01 schreef:
pffff ik heb voor die 2 en half van mij al veel te weinig tijd op het moment....

Marlijntjuh, ik heb de winterdeken erop nu hoor, ze voelde niet echt koud aan maar toch...wil der ook niet ziek hebben, maar zodra de temperatuur boven 0 is gaat de dunne er weer op.....

Hoelang geleden is ze geschoren dan?
Die van mij nu een maand geleden denk ik, en ik heb een 300 grams en zweetdeken, en bij deze vorst nóg een fleecedeken....

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:01

Whauw, Pauk en Alacairion, wat een lekkere buiken!

Moor heeft 's-winters altijd een deken op, om haar vacht kort te houden, zodat ze niet geschoren hoeft te worden. Ik rijd haar gewoon door zoals altijd, vandaar. Maar als ik jullie zo hoor, kan die er gewoon af na het koudefront? Ik ga gewoon op de warmere dagen de deken af doen en 's nachts weer op, zo langzaam afbouwen tot hij helemaal af is.

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:52

Nou Alacarairion... Vief krijgt toch echt een buik nu..

Barb

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:21

Zoo ik zie hier weer mooie buiken langs komen zeg!!

Sil is ook geschoren en staat nu met een 300 grams deken op stal, wanneer mijn gevoel zegt: er kan een dunnere deken op dan gebeurd dat ook. Zij hoeft pas begin juni te bevallen dus ik heb geen last van de dekens.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:25

Hallo, hier ben ik weer! Weekje vakantie gehad, was op pagina 167 weggegaan.....veel bijlezen dus! Er is ook veel gebeurd de afgelopen week. Allemaal sterkte met de verliezen.

En ik heb gisteren een mijlpaal gehad, Neon was 5 maanden drachtig. Schiet echt niet op vergeleken jullie! Heb haar gisteren even geknuffeld, en wat vieze plekken weggeborsteld. Vandaag ga ik weer beginnen na haar 2 weken vakantie (enten en daarna ging ik op vakantie), hoewel het er naar uit ziet dat de bak hard is.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:28

ik vind die buik van vief wel lekker rond hoor, daar zit vast een groot mooi veulen in. leuk paardje is het ook.
hallo neonlight, leuk dat je er weer bent. ja de pagina's gaan hier hard he. gefeliciteerd met je mijlpaal. en de bak zal nog wel even hard blijven met dit weer vrees ik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:32

Het gaat hier enorm hard, was zaterdag al terug maar ben net pas bijgelezen! Tja, en wat een mijlpaal.....nog iets meer als 6 maanden te gaan......zucht......

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:34

ja, daar doe je niks meer aan. Als het zover is was het het wachten vast wel waard hoor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:57

Ja hoor, dat klopt ook wel. Paar bladzijdes terug ook dat hele gedoe over namen, ben er nog niet mee bezig geweest (vind het nog te vroeg) maar nu kriebelt het wel.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:04

ja bij mij ook wel, maar ik ga nu geen naam verzinnen. heb wel een leuk lijstje maar ben nog niet bezig geweest met het bedenken van welke het wordt. laat het eerst maar eens zover komen, dan heb je nog tijd zat om een gepaste naam te bedenken. maar het is niet leuk als je nog zo lang moet wachten terwijl bij andere de veulens bijna al geboren zijn.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:29

Als ze geschoren zijn is het idd helemaal een ander verhaal. Dan moet je echt uitkijken dat ze geen kou vatten. Bij ons staan de geschoren paarden bijna onder 600 gram nu
Viërra staat nu onder 300 gram, maar die is pas begin mei uitgerekend, dus dat komt wel goed uit.

Zijn jullie al uit de namen? Ik ben nog niet eens begonnen om eerlijk te zijn

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:10

Ik denk er af en toe wel eens over na, maar het is meer zo 'onnozel' doen erover met mijn ma of met een vriendin
(om maar te zeggen, als het een merrie is G-spot en voor een hengst Gewoon Geweldig Goed Dat gaan ze echt niet worden hoor )

Met Gon gaat alles goed...
Alleen mijn ruin bijt als ze samenstaan best vaak in haar buik en billen en vroeger deed hij dat nooit?
Is dit toevallig of komt dat bij anderen ook voor?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:29

Ik heb vorig jaar ook pas op het laatste de naam verzonnen, en was er toen nog niet helemaal uit. Heb toen een poll gemaakt op het New Forest forum en ook tijdens het CH Eindhoven zijn de vrijwilligers aan het stemmen geweest. Zo is het toen Devdan (eigenlijk Reedhill's Devdan) geworden.

En met dekens heb ik geen probleem, eind juli is ze pas uitgeteld. Heb wel een probleem met het opleggen van de deken voor volgend jaar, begin daar normaal eind augustus al mee. Zal denk ik dan scheren worden, maar dat is een latere zorg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:33

Ik heb vooral een probleem met de exceem deken die erop moet half april....
weet niet hoe ik dat ga doen!
Bedankt voor de commentaren op de fotos
ik zie er zo naar uit!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:37

Deken is over het algemeen geen probleem hoor met een veulen, drinken kunnen ze wel. Alleen goed opletten of de deken goed blijven zitten.

Namen vind ik erg moeilijk, moet iets verzinnen met een B

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:39

ja ik hoop dat hij niet gemold word door t veulen dan...! Hopen dattie hetzelfde karakter heeft als vief haha
Maar met een B lijkt me ook best moeilijk....!

ik ken een paard dat Brannan heet, vind ik echt n mooie naam!
Spreek je uit als brennen...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:39

Gewoon goed vastmaken

Vind het heel erg lastig met een B, naja ik heb nog even

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:40

Alacairion schreef:

ik ken een paard dat Brannan heet, vind ik echt n mooie naam!
Spreek je uit als brennen...

Heb een welsh cob hengst gereden die heet Brenin

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:42

Ben wat dat betreft blij dat Lee pas in mei hoeft te bevallen. Ze moet nl. echt een deken op in de winter, anders valt ze 10 kilo per dag af en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Ik wil er absoluut geen deken op bij de bevalling, maar dat gaat dus geen probleem zijn.

Wel moet ik even goed nadenken over de wei. Ik heb een zomerwei aan de rand van het bos, maar dat was voor Lee niet ideaal. Ze kreeg ontzettende jeuk, ging schuren, vacht werd dof ... voorheen stond ze altijd in de polder en hier aan huis (2 km van de bosrand vandaan) heeft ze ook geen last ... Afwegen dus: een mooie grote wei, maar last van jeuk (plus een baby) of een paddock met mini-weitje maar dan jeukvrij ... Ik wil sowieso de druppels gaan geven die Laarakker me had geadviseerd. Daar moet ik dan volgende maand mee beginnen. Zo'n deken vind ik met een veulen té eng.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:43

Haha!
Ja met een B is niet zo moeilijk opzich maar om dan ook nog orgineel te zijn............
Gelukkig zit ik niet vast aan letters..Heb al wel namen, voor een hengst inmiddels ook.. wel erg jammer dat we geen hengst kunnen houden..!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:43

Ik zit trouwens niet vast aan een beginletter, maar wel aan een maximaal aantal letters + spaties van 21 (of was het nou 20 -> nou ja, de naam die ik heb verzonnen past er iig in )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:44

Wow, nou aan de 21 letters kom ik ecvht niet!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:47

Bij het KWPN heb je ook idd een max, geen idee hoeveel dat is eigenlijk.

Is idd even puzzelen dan Mac met de wei.

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:51

@Alacairion... De enige letter waar we aan vastzitten is bij de hengstennaam... Maar ook dat vind ik niet makkelijk(Wij doen dat ook weer bij merrienaam)