Dana01 schreef:Marije, dus ik zou gewoon meer kuil moeten geven, dan kan ik het met de dunne deken af? ze is wel geschoren natuurlijk, er groeit wel al haar, maar niet zoveel als van jou beren......ik dacht met temperaturen van -9, moet de winterdeken er maar weer op, ik had haar graag volgende week zonder deken willen hebben maar jah.... dat vind ik nu wat sneu
De vacht van een geschoren paard is niety te vergelijken met een normale wintervacht.
Niet alleen de dikte van de vacht maar vooral de samenstelling van de vacht.
Een normale wintervacht heeft lange dekharen waardoor de regen eraf loopt. En een dikke ondervacht voor de warmte.
Scheer je de wintervacht, dan groeit die wel weer aan maar je bent een verharing verder voordat de vacht weer goed 'in laagjes' terug komt.
Paarden met een wat dunne wintervacht die niet geschoren is, kan je met extra ruwvoer wel goed op temperatuur houden.
Dat zorgt voor extra warmte en omdat de vacht wel compleet is, verliest het paard die warmte niet.
Een geschoren vacht die weer wat aangegroeid is, verliest (voor een deel) wel die warmte.