[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:57

AM, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 100 dagen!! *\o/*

Fi is vandaag 3 maanden drachtig, we kruipen langzaam richting de 100 dagen.
Vanmiddag weer even een foto maken :)

Symke

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:43

Hoe zit het met kleuren, ik snap wanneer het valk wordt maar daar heb je nog weer zijn veel verschillende tinten in
Zou eigenlijk een valk als Fi van Cynthia willen, meisjes droom.....
Wanneer heb je daar meer kans op?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:23

Wij hebben geen gust regeling en ook geen verzekering, dus hoef niet te scannen. Maar soms twijfel ik wel en is het voor mn eigen rust wel fijn. Maar ja, moet ze weer gescand.....
Over een paar maanden zien en voelen we het wel bewegen en als het er niet (meer) in zit, kunnen we volgend jaar weer proberen. Ze is begin Mei uitgerekend, dus zat tijd dan.

Kleur kan je uitrekenen, maar als je veel kleuren kansen hebt zegt het ook wel weinig. Je hebt dan meer kans op de eerste kleuren, maar in principe ook kans op die andere kleuren.

Wij hebben een bay merrie en palomino hengst. Buckskin en palomino staan geloof ik bovenaan en dan snel bay en vos. Maar zie uit de hengst vooral palomino's komen. Maar ik vind mn bruine merries wel erg mooi :)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:28

Ik weet dat je kleurkansen uit kunt rekenen maar mijn vraag is hoe het zit binnen het valk kleuren palet zeg maar

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:06

Superpony, jij hebt 50% kans op een 'gewone' kleur (zwart, bruin, vos) en 50% kans op de enkel verdunde versies hiervan (smokey black, valk, palomino).
Je kans op zwart en smokey black zijn net zo groot, net zoals je kans op bruin en valk gelijk zijn en je kans op vos en palomino). Of je kans hebt op palomino ligt eraan of je merrie vos draagt en smokey black kan alleen als beide ouders geen agouti aan het veulen meegeven.

Symke, helaas is dat echt niet te zeggen. Ik vind Fi zelf ook prachtig, maar ik heb ook nog een vol zusje van Fi gefokt en die was vele malen lichter. Zelfde vader, zelfde moeder, dus zeg het maar waar het aan ligt:

Fi links (lekker strak in het pak, net bevangen geweest, dus op streng dieet) en LaVie rechts (te bol :+ )
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:24

Ik heb het al uitgerekend, maar kwam op buckskin, palomino, bruinen vos redelijk gelijk uit. De rest niet eens onthouden, maar vindt de kleur ook niet belangrijk.

Ik heb ook haar moeder, broer en ken de nakomelingen van moeders kant. En ik weet van de hengst wat daar elk jaar uit komt en uit welke combi's.

Maar wat symke zegt; je hebt ook nuances in de kleuren. Dat zie ik bij onze paarden ook. Merrie's zijn bay, maar wel erg verschillend. Dr broer is sorrel en best rood uit een chestnut hengst. Ons 2e veulen is exact zijn vader en die zijn dun.
Dan nog 2 broertjes die ook sorrel zijn en een broertje die echt exact zijn zusje is uit een andere vader weer.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:46

Symke schreef:
Ik weet dat je kleurkansen uit kunt rekenen maar mijn vraag is hoe het zit binnen het valk kleuren palet zeg maar

Niks van te zeggen. Uit dezelfde combi kan een hele lichte valk komen en het jaar erna uit dezelfde combi een hele donkere valk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:52

Toch heb ik wel het idee dat de extreem uitersten wel bloedlijn gerelateerd zijn. De vader van mijn merrie is een sooty buckskin, en dat erft hij ook wel door lijkt het. Zijn opa had dat ook. Zijn vader is 1 tint lichter, net als mijn merrie. Zoals het lijkt zonder sooty dus. Uit een andere bloedlijn komen meer buttermilk buckskin nakomelingen. Dat is wat lastiger terug te brengen omdat de vader cremello is en dus veel palomino in de voor ouders. En toch bij zowel palomino als buckskin veel lichte paarden. Terwijl de moeder van deze hengst juist een donkere (sooty?) palomino is, en een dochter van haar is dat ook weer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:52

Hier iig 1 heel simpele qua kleur.

Vos X Cremello = 100% palomino :')

Dan 1x effen schimmel X zwart bont = 50/50 effen zwart of zwart bont. En daar dan weer 50 % kans op schimmel eroverheen.

3 x zwart bont X zwart bont (alles heterozygoot) = 75% zw bont 25% effen zwart

1x bruin bont X zw bont = 75 om 25 mbt bont of effen en dan 50/50 op de bruine kleur.

En de laatste is nog niet gescanned maar dat is ook zw bont X zw bont beide heterozygoot dus 75/25 op bont of effen zwart.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:02

Aftekeningen verwacht ik ook niet erg veel.

Maar ik vind het soms wel leuk hoe ook aftekeningen doorgegeven worden.

En soms zijn paarden compleet verschillend en toch zo gelijk. Mijn merrie is bay met beetje wit op dr hoofd. Haar dochter is lichter en heeft een wit kolletje. Dr zoon is sorrel en heeft een kolletje. Zet je ze naast elkaar, hebben ze alle 3 echt een ander koppie, hele andere bouw etc.

Maar knijp je je ogen dicht of is het donker en zie je ze bewegen, zijn ze echt zo ontzettend hetzelfde. Niet qua gangen, maar qua overkomen.

Wij hebben weleens getest. Gaf ik mn man merrie en zoon in zijn handen, maar zij niet wie in welke hand. Dan ging hij lopen en voelen ze allebei zo gelijk. Waar de merrie echt heel driftig stapt en de ruin heel relaxt ruime stappen neemt.

De merries maken ook echt dezelfde geluiden. Alleen de oude heeft wat whiskey en sigaren erbij op.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:03

ah dus blijft echt een gokje van de natuur, ook leuk natuurlijk zo'n verrassing.
Voor mijn heksje in dit topic maakt het echt niet uit (met voorkeur valk dat wel)

Voor de andere merrie, die afgelopen vrijdag EINDELIJK haar veulen gekregen heeft ben ik aan het denken voor volgend seizoen, is me nu echt te laat. Ze is Equador x Ixion, qua bloedlijn veel mogelijk. Ze is met 1,60 vrij klein dus wil graag maat en allround, is ze zelf ook.
Dit veulen is echt leuk geworden, parmantig en elegant en een prachtig fijn hoofdje dus terugdekken kan ook nog natuurlijk

Cynthia, La Vie lijkt daar wel fjord als je niet naar de benen kijkt!

Anoniem34567

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:19

Mijn merrie boxen zijn 4.50 bij 3.60 in mijn optiek dus ruim genoeg om te bevallen?

Gisteren begonnen met de bouw van nog 2 buitenstallen *\o/* , Wij wonen hier nog maar 3 maanden dus we zijn nog volop bezig.

Uiers gaan gelukkig de goede kant op, Ze mag voorzichtig weer iets meer voer Y)(^) .

Ik vind wel spannend dat ik het veulentje nu 1 keer gezien heb op een scan en daar blijft het bij, Volgende keer is hopelijk gezond en wel naast moeders in de box. Wij zitten nu op 5 maanden dracht en ze is echt wel een bolletje aan het worden hoor, Zal snel eens een foto maken :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:49

cp112 schreef:
Hier iig 1 heel simpele qua kleur.

Vos X Cremello = 100% palomino :')

Dan 1x effen schimmel X zwart bont = 50/50 effen zwart of zwart bont. En daar dan weer 50 % kans op schimmel eroverheen.

3 x zwart bont X zwart bont (alles heterozygoot) = 75% zw bont 25% effen zwart

1x bruin bont X zw bont = 75 om 25 mbt bont of effen en dan 50/50 op de bruine kleur.

En de laatste is nog niet gescanned maar dat is ook zw bont X zw bont beide heterozygoot dus 75/25 op bont of effen zwart.

Maak ik zelf een fout hahaha, even de hengstenwissel vergeten :') de vos is nu drachtig van Cassanova en die is niet cremello maar Perlino. Dus er is een kans op valk <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:11

Symke schreef:
ah dus blijft echt een gokje van de natuur, ook leuk natuurlijk zo'n verrassing.
Voor mijn heksje in dit topic maakt het echt niet uit (met voorkeur valk dat wel)

Voor de andere merrie, die afgelopen vrijdag EINDELIJK haar veulen gekregen heeft ben ik aan het denken voor volgend seizoen, is me nu echt te laat. Ze is Equador x Ixion, qua bloedlijn veel mogelijk. Ze is met 1,60 vrij klein dus wil graag maat en allround, is ze zelf ook.
Dit veulen is echt leuk geworden, parmantig en elegant en een prachtig fijn hoofdje dus terugdekken kan ook nog natuurlijk

Als je bijv naar de Gunners kijkt, zie je natuurlijk erg veel witkoppies. Met onwijs veel variaties op kleur en rest van de aftekeningen en zelfs vlekken.

Ik geloof wel dat je het kan uitrekenen, maar jij hebt Arany en dan zie je gewoon heel veel zelfde tinten voorbij komen qua buckskin. De ene hengst zal echt vaker en meer doorgeven dan de ander.

Wij hebben Chic Surprise en die heeft veel palomino nakomelingen uit diverse moeder kleuren. Vaak bay, sorrel ook. Ik vind veel van hem ook in dezelfde tint, soms iets lichter.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:02

Ik kom even heel egoïstisch binnen vallen.

Gepland was hier 3 veulens, mijn nieuwe Amerikaanse merrie was drachtig en mijn eigen Aleeyah. Nadjarah werd helaas na de eerste keer insemineren niet meer hengstig.. Dus ik had me al een beetje neergelegd bij 2 veulens.
Van Aleeyah dacht ik rond de 40 dagen dat ze het verloren had, maar dat zat nog netjes inclusief hartslag.
Afgelopen weekend was Nadjarah spontaan hengstig, dus ik had gehoopt op de valreep nog een poging te kunnen doen. Helaas toonde ze waarschijnlijk alleen de laatste dag/2 dagen hengstig, want tijdens het scannen was er geen ei (meer) te zien en er leek wel een bloeding te zitten.
Maar tot overmaat van ramp daarna Aleeyah gescand en die bleek nu toch leeg |( Was eigenlijk wel te verwachten, maar ik had er nu niet op gerekend.
Dus volgend jaar maar 1 veulentje helaas ;(

Nog iets anders, kan ik iemand nog blij maken met een fles Regumate voor een kleine prijs? Fles van een liter, er is voor 14 dagen uit, dus er zal nog ongeveer 850ml inzitten. Vind het zonde om weg te gooien. Prijs was bijna €200,-. Bij interesse, stuur even een pbtje!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:16

Aaah AZ wat een triest nieuws… Het zit je niet mee… ik duim voor een vlotte dracht en geboorte bij je geïmporteerde merrie.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:53

Symke schreef:

Klopt ja! :+
Qua bouw en grootte van het hoofd vond ik haar ook niet geschikt om ook mee te gaan fokken. Fi is wat dat betreft veel mooier.
LaVie is mede om die reden dan ook verkocht vorig jaar.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:00

Aaah wat balen AZ! Gelukkig nog 1 babytje op komst

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:03

Wat een pech AZ -O-

Gelukkig nog wel 1 veulen om naar uit te kijken, maar toch.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:54

Al_Zawraa schreef:
Ik kom even heel egoïstisch binnen vallen.

Gepland was hier 3 veulens, mijn nieuwe Amerikaanse merrie was drachtig en mijn eigen Aleeyah. Nadjarah werd helaas na de eerste keer insemineren niet meer hengstig.. Dus ik had me al een beetje neergelegd bij 2 veulens.
Van Aleeyah dacht ik rond de 40 dagen dat ze het verloren had, maar dat zat nog netjes inclusief hartslag.
Afgelopen weekend was Nadjarah spontaan hengstig, dus ik had gehoopt op de valreep nog een poging te kunnen doen. Helaas toonde ze waarschijnlijk alleen de laatste dag/2 dagen hengstig, want tijdens het scannen was er geen ei (meer) te zien en er leek wel een bloeding te zitten.
Maar tot overmaat van ramp daarna Aleeyah gescand en die bleek nu toch leeg |( Was eigenlijk wel te verwachten, maar ik had er nu niet op gerekend.
Dus volgend jaar maar 1 veulentje helaas ;(

Nog iets anders, kan ik iemand nog blij maken met een fles Regumate voor een kleine prijs? Fles van een liter, er is voor 14 dagen uit, dus er zal nog ongeveer 850ml inzitten. Vind het zonde om weg te gooien. Prijs was bijna €200,-. Bij interesse, stuur even een pbtje!

Aaahhhhhhhhhhh toch geen Aleeyah baby, wat balen zeg :(:)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:07

Ineens was ik dbt 22 kwijt...

balen, gelukkig wel eentje, al maakt dat niet minder schit.

Ik moet nog 4 dagen tot de scan van mallow. We hebben haar nog niet hengstig gezien.. zou het dan toch nog op de valreep gebeurd zijn...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:01

Wat ontzettend balen AZ -O-

Spannend Melissa!

Hier gaat alles rustig door, de eerste zit alweer bijna op de helft.
Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:58

Balen voor diegene waarvan de merrie niet meer dragend is.
Ik heb twee boxen van 4 x 4. Het veulen is nu 5 maanden en ze hebben nog steeds voldoende ruimte om allebei te kunnen gaan liggen. De merrie is bijna 1.70 groot.

Hier zijn de dames nu 95 en 60 dagen drachtig.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:28

AZ: wat balen seg...hoor je niet vaak dat ze het na 40d (met een goede scan) nog verliezen!

Hopelijk een droomveulen dan uit je andere merrie!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:36

Aaah wat balen AZ! Toch nog verworpen…

Hier gister op 39 dagen een check gehad en alles zat nog op z’n plek gelukkig. Eind september nog scannen voor gust regeling en dan kan het lange wachten beginnen!