wilmatj schreef:En hoe groot is de kans op een tweeling dracht? Ik ben zelf opgegroeid op een boerderij, waar vroeger door mijn opa paarden gebruikt werden. Nooit scannen, nooit opvoelen. Je ziet het vanzelf wel.
Mijn oude paardje is vroeger ook eens gedekt geweest, laten scannen of ze drachtig was maar verder niks geen controle.
Geen cameras, geen geboortemelder. Gewoon opletten, je paard kennen, signalen herkennen en er 5 keer per nacht uit als je dacht dat het zo ver was.
Uiteindelijk overdag bevallen van een mooi veulen, veulen lag niet goed. Maar gelukkig weten koeien boeren heel prima hoe ze zo'n veulentje even goed moeten leggen.
Dus eigenlijk was mijn idee om hetzelfde nu weer te doen. Gaat het niet goed, dan heb ik hele erge pech. Dat overal zo 100% controle op willen hebben kan ik niet hoor.
Misschien denk je er na het lezen van mijn bericht anders over....
Zeer ervaren met verlossingen, jaarlijks zo'n 100 verlossingen meegemaakt bij onze koeien, in alle vormen. Tweelingen, verkeerde liggingen, foetotomie, afwijkingen en prolaps.
Zelf 13 keer geprobeerd een veulen te fokken bij verschillende rassen, waarvan 6 veulens de geboorte niet hebben overleefd. Redbag, verkeerde liggingen, tweeling vroeggeboorte en vroegtijdig overlijden tijdens de geboorte met foetotomie als gevolg. Alle merries zijn bewust gedekt, opgevolgd door de DA, waarbij de DA 3x een tweelingdracht heeft kunnen voorkomen door het afknijpen van een vruchtje en bij alle geboortes ben ik aanwezig geweest. Hierdoor heb ik in ieder geval het leven van de merries kunnen redden.
Doe dus alsjeblieft niet zulke onverstandige uitspraken en zorg dat je zeker weet dat je merrie wel of niet drachtig is, zodat je je kunt inlezen en op tijd maatregelen kunt nemen.
Fokken is niet vanzelfsprekend, lees de DBT maar eens na, hoeveel merries en veulens het leven hebben gelaten.
Ik kruip weer onder mijn meeleessteen, dit jaar voor het eerst geen veulen en in 2020 ook niet. Maar in 2021 zijn wij weer van de partij 
Ps: ik geniet dagelijks van jullie updates en foto's