[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:37

Je zegt niet dat je er niet voor openstaat nee, maar dat blijkt wel uit je manier van reageren.

En kunnen ruiken dat hier ervaren fokkers zitten kan ook niet, want volgens mij bestaat reukinternet nog steeds niet. Maar je komt wel hier vragen of wij van een foto kunnen zien of een merrie die wij nog nooit hebben gezien, drachtig is. Dan ga je er toch ergens vanuit dat hier mensen met ervaring zitten.

Maar goed, er is genoeg over gezegd. Ik hoop dat je erover na wil denken, want niemand zegt hier iets om jou te pesten. Alleen maar om jou (je merrie en eventuele veulen) te helpen.
En verder mag ik hopen dat je nooit mee zal maken dat er iets verkeerd gaat bij een bevalling, want dat vergeet je nooit.

Mensen krijgen nu toch ook veel betere zorg dan vroeger, omdat er nu veel betere zorg is? Waarom je dier dan niet?
O, en je boerenverstand (hoe verstandig die ook mag zijn) kan ook niet ‘ruiken’ of je merrie drachtig is van een tweeling.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:09

Hou maar op kippetjes want dit is niet het antwoord waar ze op hoopte en nu zijn wij allemaal stresskippen zonder boerenverstand :x Niet voor rede vatbaar zo'n persoon :n

Mijn dikkertje dap is inmiddels op dag 220 aangeland. Vanavond de baby ook weer gevoeld# ze trappelt er flink op los <3 Ik zeg "ze" want telkens als mama met haar hoofd schudde om een vlieg te verjagen werd er duidelijk getrappeld, echt zo van "Mam, hou op!" Typisch meisjes gedrag imo _O-

Afbeelding

Rupsje Nooitgenoeg heeft de deur open geduwd en staat te gluren of er nog wat lekkers haar kant op komt

Afbeelding

Zoonlief is inmiddels 2,5 en begint steeds meer uit te zwaren <3

Afbeelding

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:12

Jij wil te graag kippie Noisy _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:20

Word wel een beetje nerveus van al jullie verhalen. Dit jaar al een lieveling moeten laten gaan (mijn eerstgefokte paardje). Wil volgend jaar wel gewoon 3 vrolijke veulentjes door de wei zien dartelen. :=

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:24

Wiske begint het zwaar te krijgen ze gaat toch vaak liggen.

192 dagen
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:28

Idd Noisy.. ik denk ook het niet willen horen..
Ik zou in alle geval toch niet zo gerust zijn, ook zo vroeg al! Half maart gedekt, dus dat veulen kan al vanaf eind januari komen.. met wat tegenslag en vries heb je dan toch een veulen dat wel wat intensieve zorg nodig heeft.

Mirjam, In de meeste gevallen gaat het wel gewoon goed, maar we hebben hier gewoon al zoveel meegemaakt afgelopen jaren in ons topic.. en ook mijn Facebook bestaat ook uit honderden fokkers, wijzelf hebben 2 dekhengsten en komen in het seizoen dus ook dagelijks op het dekstation waar ook honderden merries passeren... dan zie je elk jaar ook wel álles wat kan misgaan een keer voorbijkomen.
Ik wordt op Facebook ook dikwijls aangesproken als een soort vroedvrouw voor paarden lijkt het :+
Daar zie ik dan helaas ook live de dingen die mislopen.. afgelopen jaar alleen al een redbag en ze wist niet wat doen en dus te laat, een lethal white veulen, een veulen dat met hoofd eerst en achterblijvende pootjes kwam, die waren er ook pas uren later bij dus veulen zat er dood op, dan die tweeling enz...

We willen de mensen ook niet te bang maken, maar je moet wel beseffen dat het kan misgaan.. en als er zo nonchalant over gedaan wordt gaan we hier wel eens steigeren :o :=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:29

wilmatj schreef:
En hoe groot is de kans op een tweeling dracht? Ik ben zelf opgegroeid op een boerderij, waar vroeger door mijn opa paarden gebruikt werden. Nooit scannen, nooit opvoelen. Je ziet het vanzelf wel.

Mijn oude paardje is vroeger ook eens gedekt geweest, laten scannen of ze drachtig was maar verder niks geen controle.
Geen cameras, geen geboortemelder. Gewoon opletten, je paard kennen, signalen herkennen en er 5 keer per nacht uit als je dacht dat het zo ver was.
Uiteindelijk overdag bevallen van een mooi veulen, veulen lag niet goed. Maar gelukkig weten koeien boeren heel prima hoe ze zo'n veulentje even goed moeten leggen.

Dus eigenlijk was mijn idee om hetzelfde nu weer te doen. Gaat het niet goed, dan heb ik hele erge pech. Dat overal zo 100% controle op willen hebben kan ik niet hoor.

Misschien denk je er na het lezen van mijn bericht anders over....
Zeer ervaren met verlossingen, jaarlijks zo'n 100 verlossingen meegemaakt bij onze koeien, in alle vormen. Tweelingen, verkeerde liggingen, foetotomie, afwijkingen en prolaps.
Zelf 13 keer geprobeerd een veulen te fokken bij verschillende rassen, waarvan 6 veulens de geboorte niet hebben overleefd. Redbag, verkeerde liggingen, tweeling vroeggeboorte en vroegtijdig overlijden tijdens de geboorte met foetotomie als gevolg. Alle merries zijn bewust gedekt, opgevolgd door de DA, waarbij de DA 3x een tweelingdracht heeft kunnen voorkomen door het afknijpen van een vruchtje en bij alle geboortes ben ik aanwezig geweest. Hierdoor heb ik in ieder geval het leven van de merries kunnen redden.

Doe dus alsjeblieft niet zulke onverstandige uitspraken en zorg dat je zeker weet dat je merrie wel of niet drachtig is, zodat je je kunt inlezen en op tijd maatregelen kunt nemen.
Fokken is niet vanzelfsprekend, lees de DBT maar eens na, hoeveel merries en veulens het leven hebben gelaten.

Ik kruip weer onder mijn meeleessteen, dit jaar voor het eerst geen veulen en in 2020 ook niet. Maar in 2021 zijn wij weer van de partij *\o/*

Ps: ik geniet dagelijks van jullie updates en foto's ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:36

Snap ik Tinnie, daarom laten wij inderdaad controleren/scannen. Hebben ook overal camera's hangen.
Maar word soms wel nerveus van die verhalen en dat is nu extra na het inslapen van dat ene paard moet ik eerlijk zeggen.
Schrik mij nu ook iedere keer rot als een paard ligt. :o

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:45

Met Carlijn Suffie?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:09

Noisy schreef:
Met Carlijn Suffie?

Mijn jonge Haflingermerrie sowieso en Carlijn hoogstwaarschijnlijk met een Duitse rijpony.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 06:37

Spannend Suffie!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:13

Ik heb met volle verbazing een aantal pagina’s gelezen. Wat een laksheid en een vervelende instelling door iemand. Het kan zo snel fout gaan, ook als je wel alles uit het boekje gevolgd hebt, en alles op alles gegeven hebt: maar zelf niet scannen etc. uit laksheid en daarmee een risico vergroten? Wat mij betreft not done.

Sinds een paar dagen heb ik ook haar een regendeken opgelegd, zo lang mogelijk zonder gelaten omdat ze wat harder moet worden, maar ze hoeft niet ziek te worden door alle regen. Nog meer hier die een dekentje op hebben?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:29

Olivia staat zonder deken.
Ze heeft ook al een aardig vachtje gekweekt. :=
Omdat ze zo vroeg is besloten geen deken op te doen. :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:39

Ik blijf ver weg van dekens. Hoe minder ik ze moet gebruiken, hoe liever.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:43

Bij mijn paarden passen ze niet meer bij een maand of 8 dracht, en dat is dan precies het verkeerde moment om ze er af te halen, dus gaan er geen dekens op :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:46

behalve dat ik bij de bevalling aanwezig wil zijn om evt te kunnen helpen vind ik het een prachtig moment als het veulen eruit komt , nat en sputterend , schudden met het hoofdje , het geluid wat de merrie maakt, de eerste "kusjes" van moeder en veulen, heerlijk is dat <3

dekens gebruik ik enkel als het echt niet anders kan , normaal gesproken komen ze lekker in hun dikke winterwollies en dan is een deken niet nodig, soms gebruik ik bij veulens een dekentje, vroeg in het jaar kan het nog erg nat en koud zijn, ook heb ik wel een deken op mijn paardjes gehad als ze geschoren waren voor de keuring of show, op dit moment zijn ze allemaal fluffy's :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:50

Hier ook geen dekens en alles 24/7 buiten.

Op de 2 geschoten paarden na dan :') maar die zijn niet drachtig :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:59

Had ze gisteren ook al geplaatst maar zijn wat ondergesneeuwd in de discussie.
Dit was dus gisteren met 234 dagen dracht.
Afbeelding
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:33

renske die krijgt al een mooie ronde buik :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:04

Mooi buikje! Nog maar een dikke 100 meer te gaan :)

Hier doet Missy ook erg haar best.. ze zit nog maar op 130 dagen maar is al bijna even dik als haar vriendinnen die bijna 100 dagen verder zitten...

Blij dat ik haar dus ook dikwijls gescand heb en niet moet vrezen voor een tweeling..
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:26

Hier ook geen dekens. Niet handig met groeiende paarden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:52

Lekker buikje Renske!

Ik heb Kees wel in de deken omdat ze overdag, weer of geen weer, in een paddock zonder schuilmogelijkheid staat en vol op de wind. Ze heeft dekens maat 215/220 en die komen met voldoende lange singels om het tot eind maart vol te houden om haar groeiende buik. En anders fix ik wel wat met strotouwtjes of een stuk tentelastiek

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:05

Bij ons geen deken probleem aangezien die van mij pas begin juli moet bevallen dus dan is de dekentijd alweer lang voorbij. Voorlopig nog geen dekens op als ze op de wei staan. Vanaf 10 graden en guur regenachtig weer gaan de dekens hier op als ze de wei op gaan. Op stal doe ik geen dekens op.

Bij mijn merrie zie je nog niets en voel je ook nog niets.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:14

Mistral is ook pas later uitgerekend en wordt nu nog gereden, die heeft dus wel een dekentje op. Anders is rijden niet te doen met haar teddyberen vacht.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:29

Aftellen kan bijna beginnen renkse. Mooi buikje heeft ze al.

Zooo Tinniie die gaat voor dikste buik dit jaar.

Hier ook geen dekens tenzij ik zie dat ze het koud krijgt of iets. Vorig jaar kreeg ze het koud en stond ze te rillen op stal dus toen wel een deken opgedaan. Dit jaar wil ik kijken hoe ze het doet. Ze heeft ook nog steeds nagenoeg geen wintervacht.