[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitzbi

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:08

kitzbi wordt weer vol op gereden en we gaan zo lang mogelijk door...dit jaar was dat 6 weken voor de bevalling

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:21

Iemand die mij kan helpen met Casa?

Aften

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:27

gereageerd 8-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:27

Sorry, van aften heb ik nog nooit gehoord bij paarden. Wel weet ik dat bij wratten appelstroop smeren de oplossing is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:29

Mijn pony is zondag alweer 100 daagjes drachtig!!!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:03

Gefeliciteerd angelsditch!
Hier over 2 dagen een mijlpaal, dus dat duurt nog even:D

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:10

Mijn merrie wordt maandag gescand voor de laatste keer gescand ivm gustverklaring.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:30

nou succes marianna!
en als het een merrie word dan houden we haar wss.
Hengstje word te koop aangeboden. ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:31

Net terug van het scannen.Melody is de 27e 4maanden drachtig en dit was de laatste check.

Veulen was al verder in de baarmoeder dus kon hem niet meer helemaal zien,wel iets wat leek op zn hoofd.En hij was druk in beweging,ging een keer van link naar rechts op de camera!
Navelstreng gezien,placenta dus nu word het nog 7maanden afwachten voor ik weer iets te zien krijg!

Wel erg gaaf om het te zien bewegen!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:22

Met juwel gaat het weer beter ze gaat vandaag weer zonder ab en dan weer even aankijken hoe het blijft gaan. Het lijkt erop dat er een kleine ontsteking niet helemaal weg was en dat ie nu is geknapt en eruit is gekomen ofzo. Nou ja het is weer onder controle en hoop dat het weer zo goed met haar gaat straks dat ze weer helemaal gezond word weer. Ben alleen wel bang dat ze straks in de winter onder een deken moet komen te staan, daar had ik eigenlijk geen rekening mee gehouden dacht haar niet te hoeven scheren en dus ook geen deken nodig zou hebben. Toen ze gedekt werd verkeerde ze in topconditie maar die conditie heeft een enorme aanslag te verduren gehad en dus ver te zoeken. Hoe zal ik dat moeten oplossen straks? Gewoon ook rond werptijd zonder deken zetten met warmte lamp er boven ofzo en moet ik dan 1 warmte lamp of 2?
zo zie je maar weer als je je beestje laat dekken in topconditie kan er ineens een hele andere wending aan vast zitten.
Heb ook al biest geregeld bij iemand die dat nog in de vriezer heeft liggen van 2maanden geleden dus dat is wel een fijn idee kan ik zo ophalen als de tijd eraan komt. Ben er liever optijd bij rond die periode ben ik alleen maar met de pony bezich natuurlijk en mocht er wat gebeuren ben ik goed voorberijd. De dierenarts had de tip gegeven dit alvast goed te organiceren zodat we straks met de bevalling meteen kunnen handelen mocht het fout gaan.
Bah dan denk je dat je alles goed hebt gedaan en dan komt dit er zo bij vind het wel moeilijk hoor. Maar we gaan vol goede moet verder en hopen dat ik goed voorberijd ben en het niet nodig heb.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:16

Mooi dat het beter gaat met Juwel! :D Kan me voorstellen dat het een enorme aanslag op haar conditie is geweest. Haar goed verwennen en hopen dat de temperatuur boven de -15graden blijft dan kan je haar in maart wel zonder deken in stal zetten hoor! Mits je der niet te laat scheert natuurlijk...anders is een warmtelamp misschien niet eens zo'n gek idee.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:23

Fijn dat het goed gaat me Juwel!

Ik rijd ook gewoon en zie vanzelf wanneer het niet meer gaat. Heb zelf nog niet eerder een veulen bij haar gehad dus ik weet niet tot hoe lang ik door kan rijden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:35

Een van de komende weken maar eens scannen of alle drie de KWPN'ers nog drachtig zijn.

Model hebben we 1 keer gedekt. Die was niet drachtig. Hebben we het dan ook maar bij laten zitten. Anders zou het zo laat worden.

Als de scan gedaan is, horen jullie wel weer van me. :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:44

Iedereen die aan het scannen zit; succes :D

KG, Waarom moest je ook al weer scheren? Ik bent het ff kwijt :+ Maar met een 200g dekentje zonder te scheren heb ik die van mij rond maart zelfs overdag vaak al zonder deken staan hoor :j Kan prima. :D

Die beer die ik momenteel heb daarintegen... Dat is echt een ramp :+

Ik lees steeds bij maar heb niet zo veel te melden :+ Paard is nu 50 dagen drachtig en doet het keurig, verder pak ik haar nu weer langzaam op en dat gaat met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeulee kleine stapjes en veel begeleiding steeds een stukje beter (we zitten nu op vergelijkbaar met inrijd fase, 2de week erop, BBBB niveau :D )

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:18

Juwel is normaal heel dik in haar vacht en als ze dan binnen staat gaat ze zweten het was de bedoeling om haar zo lang mogelijk lekker 24/7 buiten te hebben maar dat gaat nu niet meer lukken ze staat nu alleen overdag buiten en dus s'nachts op de box ze trekt het gewoon niet buiten nu. Maar als ik haar binnen hem met die dikke vacht straks in de winter dan is ze snel bezweet ik weet ook niet hoe ze het voor elkaar krijgt maar goed als ze een dikke vacht heeft en binnen staat hoeft ze nieteens te bewegen om bezweet te raken en ze moet rond februari/maart bevallen ergens tussen 16februari en 5maart dus dat is echt heel vroeg in het jaar en normaal zou ik dat niet zo erg vinden maar nu word het toch wel lastig voor haar. Maar ik heb het er even over gehad met mijn buurvrouw en die opperde om eventueel alleen haar flanken op te scheren of eventueel 1 streep onder haar buik en door tussen de voorbenen over de onderhals naar de keel zodat ze daar de warmte uit kan zeg maar. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo zal werken (iemand ervaring mee?).
Ach en verder zullen we het wel zien het liefst heb ik haar niet onder een deken en als het moet dan liever een warmte lamp en als het veulentje geboren is eventueel een 2de warmtelamp, de box is wat groot voor onze kabouter en die lamp red het niet om de hele box te verwarmen (3.5m bij 4m voor een pony van 1.07m).
Verder heeft ze zich goed vermaakt in de speeltuin van de kinderen gras stond tot voer haar knieen en ze heeft de halve dag zich een slag in de ronte gegeten verdeelt over 3x 2.5uur en ze knapt er echt van op volgens mij.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:26

Oef met stilstaan al zweten...ben al blij als die van mij zweet met rijden ;) die zweet niet zo snel...
Denk wel wat een deel scheren ook werkt om de warmte kwijt te raken. Doen ze bij IJslanders ook veel, zo'n lijn onder de buik en hals en tot de flanken, ziet er beetje apart uit maar werkt wel. Even googlen en je vindt er genoeg voorbeeld van denk ik!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:33

Hier is het laatste weekje samen voor moeder en dochter in gegaan.
Zaterdag de 29ste verhuisd wet look van stal ( gaat het land op) en komen er 2 veulentjes bij ons in de opfok waar Enjoy met in de opfok stal komt te staan.
Mijn 3 jarige ruin komt terug van het land en zal de plaats innemen in Wet Look haar stalletje.
Ik heb hem in maart dit jaar zadelmak gemaakt en daarna terug de wei op gegooid omdat hij nog zo enorm groeide.
Hij is nu 3 1/2 en nu gaan ik hem in alle rust op pakken en klaar maken voor de wedstrijden :+

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:29

kappiegirl hopelijk blijft ze t nu goed doen.
en idd alleen de delen scheren waar ze t meest zweten wil goed helpen!

hier gaat alles goed met mijn drachtige merrietje
krijgt al een klein buikje!
heeft nog steeds wat uier met melk
ra ra ra!

thuis tot de beslissing gekomen dat we alano en rebbel echt niet kwijt kunnen
mijn moeder zegt maris ik kan ze echt niet missen en wil ze helemaal niet kwijt..
gossie :D was blij hihi

dus naar alle waarsch gaat bentley weg maar eigenlijk hangt dat er vanaf wat hiba ons gaat geven volgend jaar april!

is het een hengstje? dan blijft alles zoals t nu is en zal de kleine man helaas weg moeten..

manueeltje
moeilijk ;)
ik hikte er altijd enorm tegen aan dat afspenen..
bij opa gaan we ergens halverwege september denk beginnen..
hij gaat eerst volgende week op vakantie..
wordt een drukke week in moet waarnemen daar ;)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:23

KG jij bedoelt een jachtmodel, dat werkt idd wel goed maar ik zou dr als ze echt zo last ervan heeft gewoon lekkker helemaal doen, denk dat ze daar meer baat bij heeft.

Leuk manueeltje, met jonkie aan de slag!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:07

Talida schreef:
KG jij bedoelt een jachtmodel, dat werkt idd wel goed maar ik zou dr als ze echt zo last ervan heeft gewoon lekkker helemaal doen, denk dat ze daar meer baat bij heeft.

Leuk manueeltje, met jonkie aan de slag!

Jahhh... :D Is ook een heel leuk jonkie, en hij is zoooowww braaf :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:28

Casa had gister een wond op dr rechter achter been, zat al wel wat dicht, maar mocht er erg slecht aan komen.
Heb dr tempratuur opgenomen, gelukkig al de DA bij me :D
Even in de gaten houden, wordt het dikker dan het nu is, of gaat dr tempratuur omhoog dat maken we het weer open om het dan heel goed schoon te maken. Maar ik ga er vanuit dat het zichzelf oplost....

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:44

Na een tijdje mee te hebben gelezen zal ik me toch maar even voorstellen. (wel zo netjes).
Mijn merrie Noiva is voor de eerste keer drachtig, ze is (op basis van 343 dagen dracht) op 15 juni uitgerekend. Ik vind het wel spannend want ook voor mij is het het eerste veulen. Ik heb/krijg, beetje raar verhaal, nog een merrie maar zij wil helaas niet drachtig worden. Zo gek, zij heeft al meerdere veulens gehad maar het wil niet pakken. Helaas is haar cyclus ook niet zo mooi als die van Noiva dit jaar, in de tijd dat ze beide bij de hengst stonden is Noiva dus 3 keer gedekt en nu 7 weken dragend terwijl er bij haar maar 2 pogingen zijn gedaan. (hengstigheid gemist blijkbaar of ze werd niet hengstig, Noiva was elke keer netjes om de 3 weken hengstig) De laatste keer dat ze is gescand is had ze ook nog vocht in de baarmoeder dus het schiet niet op. We gaan nu nog twee pogingen doen en anders houdt het op.

Wel spannend allemaal.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:11

Ik ben vanavond met de merries naar de kliniek geweest om te scannen en dat gaf goed nieuws.

Volgend jaar komen er onverwacht toch 2 veulens *\o/*
Dynamic was niet hengstig te krijgen na de bevalling, niet met spuiten en andere hormonen enzo dus ik had eigenlijk de moed opgegeven en de DA dacht dat het kwam omdat ze een veulen aan de voet had. Sommige merries worden dan niet of slecht hengstig.
Maar ze liep wel bij Tibbs in de wei. Niet hengstig gezien al twijfelde ik 1x maar toen was Tibbs nog steeds bang van haar.
3 weken geleden heb ik de veulens afgespeend en Tibbs ook bij de merries weg gehaald. Als ze niet gedekt was, werd het me nu ook te laat.
En wat blijkt? Vanavond met scannen was duidelijk te zien dat mevrouw al ruim 4 weken drachtig is :D
Klopt precies met wat ik in de agenda had staan dat ze hengstig leek.
Dus uitgaande van die notitie en de scan is ze 8 juni uitgerekend (met 320 dagen).

Isis was ook mee naar de kliniek en omdat zij al ver is (5,5 maand) is zij van buitenaf gescand. Dat hadden ze daar nog nooit gedaan dus 2 DA hebben Isis als proefkonijn gebruikt en ze vonden het erg leuk.
Toen ze eenmaal het veulentje gevonden hadden, heb ik nog een kort filmpje gemaakt.
Helaas niet echt duidelijk geworden maar ja...

De DAen vonden het zo leuk om te doen dat we over een paar maanden er nog eens heen gaan en dan kunnen ze nog een keer oefenen. Dan is Dynamic ook ver genoeg om van buitenaf te scannen en Isis loopt dan al bijna op het eind dus dat vinden ze erg interessant.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:14

Mooi dat het toch gelukt is met Dynamic!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:18

Ja bijna een half jaar later dan de ander maar sommige dingen kan je niet plannen.
En ik heb al een goede oppas gevonden als ik rond die tijd in het weekend weg ben naar shows dus dat gaat ook goed komen :)