[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:28

Zo lang geleden dat ik gereageerd heb, heel druk met van alles en nog wat geweest.

Zo te horen begint het voor sommige echt al op te schieten.

Hier gaat alles zn gangetje al vind ik wel dat onze dame echt ontzettend veel buik gekregen heeft, ze begitn al wat te waggelen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:48

ikzelf vind half maart tot eind maart eigenlijk de beste periode Ja
ben dan ook blij dat onze nieuwe aanwinst ook eind maart moet bevallen en niet ergens in de zomer.

Ik vind vroege-lenteveulens vaak sterker, steviger. Tot hiertoe heeft nog maar 1 veulen de eerste levensdag binnen op stal doorgebracht en dat is geboren half april, een ander is begin maart geboren en heeft gewoon de eerste weken super weer gekend, datzelfde jaar lag mn andere pasgeboren veulen half april zich rot te zweten op de wei en voor hetzelfde geld is juli helemaal uitgeregend.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch echt uit naar maart/april, vind het dan veruit het mooiste, meest voorspelbare weer voor veulens...
De zomer is vaak gokken en hopen op mooi weer Clown

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:49

Whoei, Mijlpaal voor Farita! ze zit vandaag op 150 dagen!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:50

ik heb pas 1 maart veulen gehad en dat was dit jaar.
Kan dr nog niet over meepraten of ze sterker zijn want Nevil is tenslotte overleden..
Volgend jaar ook 1 maart veulen, 1 april veulen en helaas ook 1 mei veulen.
Ben zelf niet zo van de mei-veulens.. Voor de keuringen zijn maart/april veulens ook het beste

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:51

Waarom is iedereen dan eigenlijk zo van de vroege veulens?

Die van ons word verwacht eind mei, dan is het toch altijd al mooi weer, mooie tijd dacht ik zo zelf.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:52

Ik doe het voor de keuringen..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:53

ohh ok, bij ons is de kering pas eind augustus

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:54

Bij ons eind juli

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:57

Mag ik me hier ook melden. Mijn merrie Wieneke van 3,5 jaar verwacht rond 15 mei haar 2e veulen (als het goed is). Wieneke is een mini shetlander en sinds deze week is haar veulen van dit jaar er vanaf.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:52

Welkom Sonjim!

Ik ben helemaal niet zo voor dat hele vroege spul. Ik kan de voorstanders wel begrijpen maar bij ons zou het gewoon een heel groot risico zijn omdat merrie en veulen continu buiten moeten blijven. Ben dus wel blij met half mei, alhoewel half tot eind april van mij ook had gemogen (en dat dan inderdaad weer ivm keuringen etc.)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:00

Dus het is voornamelijk de keuringen dat de meeste een vroeg veulen willen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:29

Neuh, ik ga eigenlijk al jaren niet meer met veulens naar een keuring... Ik kies alleen voor het afspenen aan het eind van de zomer, puur door mijn eigen ervaring dat de veulens het dan beter doen. En omdat ik ze zeker 4 tot 5 maanden en het liefst nog wat langer bij de merrie heb, worden ze eerder geboren Haha!
Plus dat hier op zandgrond het gras in april/mei/juni het best is en dan is dat mooi op het moment dat een merrie het meest melk geeft, tot zo'n 3 maanden.
Daarna is het zeker bij een droge zomer al snel gedaan met het malse groene gras en is het veel droger met minder voedingswaarde. Mooi voor als de melkgift al minder wordt omdat het veulen minder drinkt, worden de merries ook wat minder vet Lachen
En in het voorjaar heb ik hier redelijk droge weilanden dus de veulens kunnen meteen de wei op.
Woon je op klei of veen, dan is een vroeg veulen niet grappig Nagelbijten / Gniffelen
Kou kunnen ze prima tegen, heb ze hier ook wel in maart in de sneeuw lopen zonder problemen.
Alleen gaan ze tussendoor steeds even op stal om daar droog te slapen en dan een keer of 3 of 4 per dag de wei in. Kost wat meer werk maar daar leren de veulens in het begin ook wel weer veel van.

Afbeelding
De kleinste is daar 4 of 5 dagen oud maar kon prima 3x per dag 2 uur naar buiten om te spelen. En verder in een grote loopstal.
Na een week of 2 ging ook hij hele dagen de wei op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:35

Oke hele gedachte gang er achter dus toch nog. Interessant om te lezen.

Hier ook zandgrond maar, waarom gaat het afspenen makkelijker aan het eind van de zomer dan?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:55

Ik heb de veulens het liefst eind april begin mei. Ja Zitten hier gedeeltelijk op klei, dus maart is niet echt ideaal. Al krijgen we er aankomend jaar wel eentje dan. (Was bang dat ze pas na een paar pogingen drachtig zou worden. Tuurlijk doen ze het dan in 1x Knipoog )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:56

Hier ook zandgrond. Neon krijgt nu eind april een veulen, maar net wat later geeft voor mij nog de voorkeur. Maar ik ging er van uit dat ze niet direct drachtig werd, ze is pas 1 keer direct drachtig geworden, en dat was in veulenhengstigheid. Afgelopen jaar had ze geen veulen.
Bij ons is de keuring pas begin september, dus is een eind april veulen eigenlijk al net te oud.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:16

grappig, allemaal andere meningen, leuk is dat om te lezen. voorkeur heb ik niet echt, het heeft allebei zo zn voor en nadelen. wel vond ik het altijd fijn als de veulens tegelijk geboren werden. (ja rond de zelfde tijd Knipoog ) later makkelijke met alles. rijden van de merries, afspenen enzo. syl dr veulen heeft pech, die is maar alleen. (die mag vast bij onze fjorden baal spelen)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:27

Ik heb vandaag Marlet nog eens even gereden, had er al zo'n vier maanden geen zadel meer opgehad. Ze was braaf en lekker vlug. Daarna eindelijk weer eens wat foto's gemaakt:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:31

ik heb ze zelf het liefst vroeg in het voorjaar, maart/april, zodat ze afgespeend kunnen worden als alles nog buiten staat....
veullie 's nachts binnen is veel leuker als mams gewoon buiten kan staan Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:38

Ik vind het voor de dieren zelf beter als ze vroeg in het jaar geboren worden.Dan hebben ze altijd iets meer een voorsprong in mijn ogen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:38

Ik had niks te kiezen mijn merrie was dragend met veulen aan de voet toen ik haar kocht. Mocht van mij ook iets vroeger zijn, hoewel mijn veulen nu geen last van het spenen lijkt te hebben, maar dat is dan ook wel al een echte bink.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:06

Wij hebben er lang over gedaan eer we de beslissing hebben door gehakt om mijn merrie te laten dekken, ik wist het al heel lang, alleen manlief nog niet. Begin mei dit jaar knoop door gehakt en gelijk begonnen met dekken. Helaas pas 7,5 week later pas drachtig.
Al moet het veulen tot eind december bij mams blijven, prima. Ik laat hem of haar zo lang mogelijk bij mams hobbelen. Maar het kan ook maar net zo zijn dat het wel eerder gespeend moet worden, ligt aan de gehele situatie.

Hoe staan jullie tegen over merrie met veulen aan de voet dag en nacht de weide op, niet in de gewone kudde, maar wel met andere merrie met veulen ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:20

LADPR schreef:
Oke hele gedachte gang er achter dus toch nog. Interessant om te lezen.

Hier ook zandgrond maar, waarom gaat het afspenen makkelijker aan het eind van de zomer dan?

Alle veulens hebben wel wat stress bij het afspenen en ze missen de melk. Dus de weerstand wordt iets minder.
En dat heb ik dan liever als het weer nog goed is dan als het al weer kouder en natter is.
Vaak speen ik de veulens dan eind augustus af, de merries gaan op een kale wei, voor de veulens heb ik een stukje met vol gras bewaard.
Speen je ze in oktober of later, worden ze vaak toch even wat snotterig enz.
Maar goed, dat zijn mijn ervaringen en iedereen doet het op z'n eigen manier Lachen

De mini's zijn net wat te makkelijk in een auto te proppen dus die komen 's nachts op stal. Tenzij het in de zomer overdag te warm is, dan gaan ze overdag op stal en gaan 's nachts naar buiten.
Overdag lopen ze wel in een groep, 1e dag doe ik ze even met de moeder apart maar daarna gaan ze bij de rest.
De cobs gingen altijd zo snel mogelijk 24/7 de wei op, in de kudde.
Vaak merries en veulens met ruinen of de dekhengst erbij.
Liefst zoveel mogelijk andere paarden en veulens, kunnen ze spelen en leren in de kudde.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:28

Ahhh vandaar, klinkt wel logisch inderdaad.

Nog een andere vraag dan he. Hier lopen ze 24/7 buiten is het dan ook verstandig om een waterdicht veulendekentje achter de hand te hebben?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:06

Freya schreef:
Wij hebben er lang over gedaan eer we de beslissing hebben door gehakt om mijn merrie te laten dekken, ik wist het al heel lang, alleen manlief nog niet. Begin mei dit jaar knoop door gehakt en gelijk begonnen met dekken. Helaas pas 7,5 week later pas drachtig.
Al moet het veulen tot eind december bij mams blijven, prima. Ik laat hem of haar zo lang mogelijk bij mams hobbelen. Maar het kan ook maar net zo zijn dat het wel eerder gespeend moet worden, ligt aan de gehele situatie.

Hoe staan jullie tegen over merrie met veulen aan de voet dag en nacht de weide op, niet in de gewone kudde, maar wel met andere merrie met veulen ?

Ik kan ze helaas geen wei geven maar wel zandgrond.. Ze staan hier gewoon in een hele grote bak met z'n alle..
Ik ben juist voor een kudde met alle leeftijden,(mits mogelijk) zo leren de veulens al vanalles

Dit jaar stonden we met:

Ruin - 28
Merrie - 14
Merrie - 11
Merrie - 5
Merrie - 1
Merrieveulen
Hengstveulen

Volgend jaar staan we met:

Ruin - 29 (dan he)
Merrie - 15
Merrie - 12
Merrie - 6
Merrie - 2
3 x veulen..

De ruin leert ze wat fatsoenlijke manieren (Zoals geen oude opa's pesten enzo Haha! ) terwijl de jaarling(dan 2) juist leert hoe je je baasje kan treiteren.. Clown
Agh zo leren ze buiten moeders vanalles..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:35

Ik heb mijn veulens ook liever in een gemengdekude staan. Helaas is dat bij ons op stal niet mogelijk. En staan ze dus in een merries met veulens kudde.