[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:11

Cioccolato schreef:
Wauw.. Wat een instelling zeg. Dan er nooit meer een hengst bij zetten als je er zo mee om gaat.
Melkstrips tot daar aan toe, camera ook. Je kan prima wakker blijven de hele nacht als ze tonen richting bevalling.
Maar je moet weten of een dier drachtig is. En of er een tweeling zit.

En jij hebt het over fokken. Maar in mij ogen is dit vermeerderen.

wiki:
Fokken is het vermeerderen en selecteren van vee, pluimvee en allerlei huisdieren, almede dierentuindieren. Als fokken het doel heeft om gewenste eigenschappen te verbeteren of in stand te houden door middel van kruising en selectie (kunstmatige selectie), dan heet dit veredelen.

fokken dus :D :Y)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:13

In de paardenwereld is er een heel groot verschil tussen fokken en vermeerderen.

Ik kan me niet voorstellen dat er anno 2019 nog mensen zijn die er zo simpel over denken...

Het banketstaaf is. Dat het bij deze mensen vaak goed gaat ook nog. En degenen die er hart en ziel in steken en alles in de gaten houden een dood veulen krijgen.

Waar de 1e denkt ach ja, jammer dan... Is de 2e een heel stuk emotioneler. (en véél verantwoorder).

Ik ga me verder niet meer mengen in deze discussie.... Het is nutteloos.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:24

Wat een belachelijke reactie _O-

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:28

Cioccolato schreef:
Wat een belachelijke reactie _O-

Nee jou tekst was belachelijk. Ik laat je gewoon even feitelijk lezen wat fokken nu eigenlijk betekend. Dat vele paardenhouden het anders zien. Tja dat is dan weer niet mijn probleem. :Y)

In ieder geval merk ik al dat ik in dit topic niet thuis hoor. Sorry, ik ben niet zo'n stres kip die denkt dat mijn paard om elke poep of scheet dood kan gaan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:44

Je hoeft geen stresskip te zijn om een beetje verantwoord met je dier om te gaan...
We leven niet meer in de jaren stilletjes waar niets gedaan wordt...
Zelfs koeien worden opgevoeld en goed bij gewaakt als ze dreigen te bevallen ookal kunnen die gerust uren bevallen en nog een levend kalf geven.
Bij een paard gaat het mis in een fractie van enkele minuten. Dat kan 2 levens kosten dat vaak niet had gehoeven

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:55

Nee. Jij ziet fokken en vermeerderen anders dan de meeste paarden eigenaren.
We fokken met doel. Doel op een verbeterde versie van de merrie. Doel op levend veulen. Zo'n groot mogelijke kans van slagen. Daar past jou manier idd niet bij, op alle vlakken :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:02

Als ik ZO een stresskip was, liet ik geen merries dekken.
Maar als eigenaar heb je wel een verantwoordelijkheid tegenover je dier.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:03

Stresskip? Hahaha. Euhm nee, als dat zo was liet ik niets dekken.

Verantwoord fokken heet dat.

En niet onverantwoord vermeerderen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:30

Wij krijgen elk jaar zo'n 20/25 veulens. Alleen dit jaar waren er sowieso 2 veulens én merries dood geweest als we er niet bij waren geweest; de 1 lag met terug geslagen benen en hoofd (keizersnee), de andere redbag. Jaren ervoor ook minstens 2 die zonder hulp er niet meer waren geweest.

Ook mijn buurman, shetlander fokker zonder toezicht, bij wie het al jaren goed gaat, had dit jaar 1 waarbij het maar nét goed ging omdat hij per toeval in de buurt was; veulen lag verkeerd, kwam er niet uit en kreeg daarna een navelbloeding.

Wat kan ik dan vreselijk blij worden van verantwoord "moeilijk doen".

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:20

Brrrr ik gruwel ook van zo’n ‘ vroeger’ houding. Het gaat écht wel vaak mis.. (kijk maar naar het topic elk jaar) En ook in mijn omgeving maak ik vanalles mee ieder jaar opnieuw.

Leuk hè zo’n tweeling:

Spoiler:
Afbeelding

Kreeg ik vorige week nog doorgestuurd van een kennis....

Edit en tweelingen komen toch echt best vaak voor hoor. Wij hebben er dit jaar 50 gedekt, waarvan een stuk of 5 een tweeling .. (uiteraard netjes weggeknepen aangezien het allemaal via KI gaat met onze hengsten)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:26

Vreselijk Tinnnie... Dat mensen bewust zo'n risico nemen kan ik echt met m'n verstand niet bij :n

Laat ik er dan maar even mooie foto's ingooien.
Vandaag 1 van onze nieuwe dames even gewassen en op de kiek gezet.

Nog niet veel buik te zien. Maar dat komt ook altijd pas laat bij zulke rindgeribte paarden 8-) :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:38

Ik snap het ook niet helemaal je kiest er voor om de merrie drachtig te houden en bied haar dan niet de zorg die ze nodig heeft. Een scan kost echt niet zo veel geld maar kan je wel veel duidelijkheid geven.

cp112 prachtige foto's wat zijn ze nog mooi schoon :o

Nou hier dan ook maar een leuke foto van mijn merrie vandaag op 171 dagen.

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:02

Wilmatje, als jij echt zo met je dieren omgaat, hoor je inderdaad niet in dit topic thuis. Je staat niet eens open voor meningen en kennis van (zeer) ervaren fokkers in dit topic. Weet jouw ene opa echt meer dan al die mensen hier? Zo ja, vraag dan eens de deskundige mening van een dierenarts. Misschien dat je die wel wil aannemen. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je merrie toe.

Het ergste vind ik nog dat bij mensen die er zo makkelijk mee omgaan, altijd alles goed gaat en mensen die alles doen om het goed te laten verlopen, moeten meer dan eens het verdriet dragen van het verlies van hun dier.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:46

Ja sorry om zo expliciet te zijn, maar zo heb je er effectief een beeld van hè. :( er was een autopsie van de merrie en veulens gedaan, was een merrietje van 2,1 kg en een hengstje van 4.8 kg

Maar idd, laat maar wat leuke foto’s komen nu :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:55

Cynthia82 schreef:
Wilmatje, als jij echt zo met je dieren omgaat, hoor je inderdaad niet in dit topic thuis. Je staat niet eens open voor meningen en kennis van (zeer) ervaren fokkers in dit topic. Weet jouw ene opa echt meer dan al die mensen hier? Zo ja, vraag dan eens de deskundige mening van een dierenarts. Misschien dat je die wel wil aannemen. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je merrie toe.

Het ergste vind ik nog dat bij mensen die er zo makkelijk mee omgaan, altijd alles goed gaat en mensen die alles doen om het goed te laten verlopen, moeten meer dan eens het verdriet dragen van het verlies van hun dier.

Ik zeg nergens dat ik er niet voor open sta, ik ben zelf alleen niet van al die voorzorg maatregelen. Dat kan toch? Of moet je tegenwoordig alles maar doen wat een ander ook doet?
Ik bedoel je hebt het over ervaren fokkers, maar moet ik ruiken dat het ervaren fokkers zijn dan?

Ik ben gewoon nogal nuchter opgevoed en zo ga ik ook met mijn dieren om. Ik behandel ze als dieren, niet als porseleinen poppetjes. Ik vind scannen prima, maar zie het niet als noodzaak.
Net zoals een geboortealarm, melk strips en weet ik het wat. Ik gebruik graag mijn boeren verstand en mijn ogen en mijn gevoel. En als het dan mis gaat zal ik der alle zorg bieden die ze nodig heeft. Maar daar ga ik niet van te voren van uit. Zoals jullie dat wel lijken te doen? Uit gaan van het ergste zodat het alleen maar mee kan vallen? -O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:00

Dan maar een foto van een dikke walrus
Afbeelding

Drachtig vanaf 19 mei. Ik weet het aantal dagen even niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:02

Nou ik ga niet uit van het ergste maar als ik dat kan voorkomen dan graag. Onnodig risico's nemen vind ik geen verantwoord gedrag, dat ben ik mijn dier ook verschuldigd op het moment dat ik besluit er een veulen in de stoppen. En helaas ben ik ook ervaringsdeskundig. Als ik geen camera had gehad en de bevalling had gemist vorig jaar dan was ik merrie en veulen beide kwijt geweest. Nu alleen het veulen omdat het gedraaid lag en de dierenarts hem ook niet kon redden maar anders was mijn merrie 100% erbij overleden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:03

Ik ben ook nuchter opgevoed. Met boerenkennis etc. Maaar ook wij scannen paarden. Ga met de tijd mee.. Het is niet meer vroeger. Er zijn makkelijke goedkope opties om de grootste risico's uit te sluiten. Dus is er sprake van dracht, en is er sprake van een tweeling.
Over bevalling valt volgens mij niemand dat je het zonder camera, alarm of strips doet. Als je dan maar een nacht wakker blijft als de melk eruit spuit.
Of het de makkelijkste keuze is voor een bevalling.. Nee. Maar een goede optie. Als er maar toezicht is. Om het uur de wekker zetten is dan zelfs al niet meer verantwoord.

Ik blijf zelfs nacht wakker, met wisseling van de wacht, met camera en alarm.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:18

Hier ook genoeg boerenverstand en ook heus wel nuchter maar ik vindt dat je met scannen en eventueel een camera geboorte melder enz problemen kan voorkomen dit zijn goedkope middelen om er toch op tijd bij te zijn en kosten minder dan een dierenarts.

De geboorte van mijn merrie haar vorige veulen heb ik gevolgd via de camera we wonen 10 sec van de stal af en zijn er zo bij als het fout gaat. Ik gunde mijn merrie de rust maar de camera was heel handig om het zo in de gaten te houden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:40

Zelfs de oude boer/hengstenhouder waar ik eerder stond, voorstander van natuurlijke dekking, deed geen gedekte merrie het erf af voor ze gescand was op 18 dagen.
Enige uitzondering, 1 persoon die hij heel goed kent die kwam alleen voor een sprong op de eisprong.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:51

Tsja wilmatj, dit had je kunnen verwachten. Buiten dat het wel of niet verstandig is, snap ik niet dat je niet wil(de) scannen en dan hier aan ons gaat vragen of ze drachtig is. Vraag een DA.

Hier ook vaak op boerenverstand, maar zou mezelf wel wat aan kunnen doen als het mis gaat en ik had het kunnen voorkomen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:25

Er zijn verschillende soorten boerenverstand. Je hebt boeren waarvoor de tijd stil is blijven staan en boeren die meegaan met hun tijd. Je hebt slimme boerenverstand en je hebt domme boerenverstand. In mijn ogen is alles maar op zijn beloop laten domme boerenverstand.
Wilmatj je kan een hoop dierenleed (en verdriet) voorkomen door mee te gaan met de tijd en je in te lezen over dracht en bevalling in de huidige tijd. En natuurlijk ga je er niet vanuit dat het fout gaat, maar helaas gaat het regelmatig wel fout. Lees de verhalen maar eens hier op bokt. En denk niet, dat overkomt mij niet, want het kan iedereen overkomen. Het is en blijft een risico, en het lijkt me logisch dat als je iets om je dieren geeft dat je het risico zo klein mogelijk wil houden. Door te scannen (op tweelingdracht) en door je merrie vooral tegen het einde goed in de gaten te houden. Het missen van een bevalling is altijd een risico. Er zijn genoeg merries die bevallen zonder enige aankondiging. Daarom gebruiken mensen melkstrips, camera's en geboortemelders. Dat heeft niks met porseleinen poppetjes te maken maar met slimme boerenverstand.

Ook ik heb (dit jaar) bijna een veulen verloren door een red bag. Als ik mijn merrie niet met melkstrips en camera in de gaten had gehouden dan had ik nu geen veulen en misschien ook geen merrie meer gehad.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:34

wilmatj schreef:
En als het dan mis gaat zal ik der alle zorg bieden die ze nodig heeft. Maar daar ga ik niet van te voren van uit. Zoals jullie dat wel lijken te doen? Uit gaan van het ergste zodat het alleen maar mee kan vallen? -O-

Dan ben je dus mooi te laat.
Dit jaar; keizersnede - half uurtje later waren merrie en veulen dood geweest.
Redbag; 3 minuten later was veulen dood geweest.

Afgelopen jaren: meerdere keren tweeling weg geknepen, redbags, 2x navel bloeding, verkeerde ligging-veulen eruit gezaagd. 1x merrie en veulen dood ivm zo'n slechte ligging, gelukkig meteen erbij. Moet er niet aan denken dat zo'n merrie zichzelf kapot perst en zo de hele nacht staat. En ja, de rest gaat gelukkig gewoon goed.
Je kan gewoonweg toch niet zeggen; het gaat vast goed, zo niet, zien we dan wel weer?
Ik, professioneel fokker en professioneel merrie begeleider ;) , kan daar toch echt niet bij met mijn boerenverstand..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:07

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:19