[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:53

Maar waarom het risico nemen als dat tegenwoordig niet meer nodig is?
Vroeger waren er ook geen autogordels, caps etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:00

Tja, ik heb geen scan-ogen dus zie net zo veel als jij ziet...

Er zijn aanwijzingen dat ze drachtig is, net als bij mensen kan dat vanaf de eerste keer, als je zekerheid wil even de DA laten voelen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:14

Die vroeger kaart vind ik altijd zo'n dooddoener...
Voor 2 tientjes heb je ze gescanned. Waarom dan in vredesnaam het risico lopen?

Enige juiste antwoord op de vraag = scannen.
Al kan je er weinig meer aan doen nu als het toch een tweeling blijkt. Maar dan weet je iig of ze drachtig is of niet...

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:18

Ibbel schreef:
Ach, 40 jaar geleden werd er ook niet gescand en meestal ook niet eens opgevoeld. Als de merrie afsloeg naar de hengst was het goed.

Da's net als 'je gaat toch niet zonder een telefoon buitenrijden'. Ik weet niet beter of ik ging naar buiten en 4 uur later kwam je weer thuis. Zonder dat iemand wist waar je uithing, of dat je van je paard was gevallen.

Als je het zeker wilt weten kun je laten opvoelen (scannen bij 8 maanden is flauwekul natuurlijk, zodra de DA z'n hand er in steekt moet-ie het al voelen). Maar voor mij ziet dit er niet uit als 8 maanden dracht.
Aan een eventuele tweeling ga je toch niets meer doen, dus je kunt ook gewoon afwachten of er zich een uier ontwikkelt. Net als 40 jaar geleden. Ging ook in verreweg de meeste gevallen goed. Ook zonder birth alarm en melkstripjes.

Zo denk ik dus ook een beetje, maar nieuwsgierigheid neemt nu toch de overhand :o

En dat met je bent echt niet blij met een tweeling, tja je weet ook niet hoe groot de kans het is dat wel goed gaat aangezien de meeste tweelingen niet geboren worden, omdat de mens vind dat het een risico is. :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:25

wilmatj schreef:
En dat met je bent echt niet blij met een tweeling, tja je weet ook niet hoe groot de kans het is dat wel goed gaat aangezien de meeste tweelingen niet geboren worden, omdat de mens vind dat het een risico is. :Y)

Hó. Die kans is precies bekend. De kans dat een tweelingdracht goed wordt uitgedragen is iets van 1%, en de kans dat een tweeling het overleeft is dan weer iets van 5% (van die ene procent dus)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:01

Laat je haar ook gewoon bevallen zonder controle?

Vroeger waren er ook geen camera's, geboorte melders etc. Toen liepen de paarden tot de laatste dag voor de kar op het land te werken. En gingen er véél meer veulens/merries dood. Mij het risico niet waard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:29

wilmatj schreef:

Omdat de mens VIND dat het een risico is?
Euh... Daar is al vaak onderzoek naar gedaan.
De kans dat bij een tweeling dracht zowel de veulens als ook de merrie het overleefd is minder dan 1%.

En het is zo simpel te voorkomen door gewoon je verantwoordelijkheid te nemen, voor een dier dat je bewust laat dekken, door te scannen.
Zoals ik zei, die 2 tientjes is dat een paardenleven waard?

Vulina schreef:
Laat je haar ook gewoon bevallen zonder controle?

Vroeger waren er ook geen camera's, geboorte melders etc. Toen liepen de paarden tot de laatste dag voor de kar op het land te werken. En gingen er véél meer veulens/merries dood. Mij het risico niet waard.

Precies.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:35

wilmatj schreef:
Ibbel schreef:
Ach, 40 jaar geleden werd er ook niet gescand en meestal ook niet eens opgevoeld. Als de merrie afsloeg naar de hengst was het goed.

Da's net als 'je gaat toch niet zonder een telefoon buitenrijden'. Ik weet niet beter of ik ging naar buiten en 4 uur later kwam je weer thuis. Zonder dat iemand wist waar je uithing, of dat je van je paard was gevallen.

Als je het zeker wilt weten kun je laten opvoelen (scannen bij 8 maanden is flauwekul natuurlijk, zodra de DA z'n hand er in steekt moet-ie het al voelen). Maar voor mij ziet dit er niet uit als 8 maanden dracht.
Aan een eventuele tweeling ga je toch niets meer doen, dus je kunt ook gewoon afwachten of er zich een uier ontwikkelt. Net als 40 jaar geleden. Ging ook in verreweg de meeste gevallen goed. Ook zonder birth alarm en melkstripjes.

Zo denk ik dus ook een beetje, maar nieuwsgierigheid neemt nu toch de overhand :o

40 jaar geleden ging het ook gigantisch vaak fout, maar aangezien mensen enkel de mensen in de buurt spraken en je geen social media had was dit minder bekend en wist men niet beter....
Om zulk risico te lopen en een kans hebt dan niet enkel de veulens maar ook de merrie overlijdt vindt ik in deze tijd eerlijk gezegd niet meer kunnen....

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:53

En hoe groot is de kans op een tweeling dracht? Ik ben zelf opgegroeid op een boerderij, waar vroeger door mijn opa paarden gebruikt werden. Nooit scannen, nooit opvoelen. Je ziet het vanzelf wel.

Mijn oude paardje is vroeger ook eens gedekt geweest, laten scannen of ze drachtig was maar verder niks geen controle.
Geen cameras, geen geboortemelder. Gewoon opletten, je paard kennen, signalen herkennen en er 5 keer per nacht uit als je dacht dat het zo ver was.
Uiteindelijk overdag bevallen van een mooi veulen, veulen lag niet goed. Maar gelukkig weten koeien boeren heel prima hoe ze zo'n veulentje even goed moeten leggen.

Dus eigenlijk was mijn idee om hetzelfde nu weer te doen. Gaat het niet goed, dan heb ik hele erge pech. Dat overal zo 100% controle op willen hebben kan ik niet hoor.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:19

Euh... niet elk paard is zo voorspelbaar.
En dus je had heel veel geluk dat de koeienboer net je paard in de gaten had. Anders was het dus voor beide slecht afgelopen.

Je kan nog 5x per nacht gaan kijken, ze glippen er op minder dan een uur soms door. En een paar minuten kunnen het verschil maken tussen leven en dood voor merrie en/of veulen.

Zoals gezegd. 40 jaar geleden ging er ook meer mis. Maar je hoorde het gewoon minder.
En dan nog, 80 jaar geleden bleef zo een boer desnoods de hele nacht op. Want die kon het zich niet permiteren om zijn dier te verliezen. Die waren veel te kostbaar.

Ik snap niet dat je je merrie laat dekken met de gedachte 'ik laat het zijn beloop en als het mis gaat heb ik pech'. En je paard dan?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:40

Knolselder schreef:
Ik snap niet dat je je merrie laat dekken met de gedachte 'ik laat het zijn beloop en als het mis gaat heb ik pech'. En je paard dan?

Dat was nou ook precies mijn gedachte...

En, als je het toch allemaal "wel ziet hoe het gaat", waarom wil je dan wel van ons weten of ze drachtig is? Dat moet je dan ook niet echt wat uitmaken...dacht ik zo

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:45

Olivia al weer 234 dagen onderweg. :D

Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:45

Ondertussen wijlen mijn buurman had een stuk of 8 Shetten lopen met altijd een hengst erbij. Salami's kweken dus. Het geluk is kennelijk met de dommen, want in de 26 jaar dat wij hier wonen en die buurman jaarlijks z'n hele cluppie drachtig had is er nooit één met toezicht geboren én nooit één doodgeboren.

Ik ben het helemaal eens met scannen, waken, alarms en de hele bups, maar je kunt de risico's ook overdrijven. Het ging vroeger echt niet dramatisch vaker fout dan nu.

En ondanks waken, alarmen en de hele bups: als het fout gaat, gaat het meestal gewoon goed fout, en of je er dan bij bent of niet, het loopt bij paarden bijna altijd fout af. Zowel merries en veulens kunnen - in tegenstelling tot koeien - heel weinig hebben tijdens de geboorte. Terwijl een koe rustig 3 uur in barensnood kan liggen en een kalf er dan alsnog met geboortekrik en ander grof geweld levend uitgehaald kan worden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:48

ibbel, ik heb toch al een aantal keren moeten helpen bij een bevalling hoor, beentje naar achter , veulen in vlies , dit soort dingen, makkelijk op te lossen.... als je erbij bent

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:50

Daarom ook geluk dat ik vorig jaar dankzij camera, melkstrips en goed observeren dan toch 2 levens heb kunnen redden juist omdat ik er met mijn neus als een havik bovenop zat en alles in gereedheid had. Merrie en veulen hadden het niet overleefd. Dat was ook de 1e keer zo problematisch in 9 jaar fokken. Maar die keer kan altijd om de hoek kijken.
Dus ja. Ik zal er altijd alles aan doen om erbij te proberen zijn. En als het dan een keer misloopt kan ik mezelf niet verwijten dat het er eens een keer tussendoor glipt en fout afloopt.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:56

Jeetje zeg wat een makkelijke opmerking “als mis gaat ja jammer dan” ken toch echt een aantal mensen die alles op alles hebben gezet om hun veulen gezond en wel op de wereld te kunnen krijgen en het was ze niet gegund dan vind ik z’n opmerking toch wel erg zuur.
En tuurlijk kan het net zo goed misgaan met toezicht maar mocht het misgaan kan je evt nog ingrijpen indien nodig zodat er evt nog iets gedaan kan worden of dat de dieren niet onnodig hoeven te lijden ...

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:06

Fokken blijft toch echt gokken, als je een sterk moeder dier hebt, hoop je op een sterk veulen.
En ja ik kan hier moeilijk gaan doen met scannen, melkstrips en weet ik het wat er nog meer allemaal is. Dat betekend nog steeds niet dat ik dan een goed veulen heb.. En dat moeders het aan kan.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:10

wilmatj schreef:
En hoe groot is de kans op een tweeling dracht? Ik ben zelf opgegroeid op een boerderij, waar vroeger door mijn opa paarden gebruikt werden. Nooit scannen, nooit opvoelen. Je ziet het vanzelf wel.

Mijn oude paardje is vroeger ook eens gedekt geweest, laten scannen of ze drachtig was maar verder niks geen controle.
Geen cameras, geen geboortemelder. Gewoon opletten, je paard kennen, signalen herkennen en er 5 keer per nacht uit als je dacht dat het zo ver was.
Uiteindelijk overdag bevallen van een mooi veulen, veulen lag niet goed. Maar gelukkig weten koeien boeren heel prima hoe ze zo'n veulentje even goed moeten leggen.

Dus eigenlijk was mijn idee om hetzelfde nu weer te doen. Gaat het niet goed, dan heb ik hele erge pech. Dat overal zo 100% controle op willen hebben kan ik niet hoor.

Ik zou haar toch even laten opvoelen als ik jou was. Een drachtige merrie heeft hele andere behoeftes als een niet drachtige merrie. Better safe than sorry..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:10

Ik zeg niet 'jammer dan', ik zeg alleen dat áls het misgaat het vaak goed misgaat. En als je er dan bij bent kun je nog van alles proberen, maar de afloop is daarmee niet per definitie succesvol.
Ik vond/vind de reacties hier heel erg veroordelend in de trant van: "je moet erbij zijn, want dan kun je altijd met succes ingrijpen en als je er niet bij bent ben je dus ontzettend nalatig." Dat is gewoon niet zo.

En nogmaals, ik zorg zelf er zo goed mogelijk voor dat ik er ook echt bij ben (hoewel ik ook echt wel meerdere geboortes gemist heb, ondanks alle voorzorgsmaatregelen), je kunt gewoon nooit alles voor zijn, en anderen (of jezelf) verwijten 'had ik maar...' is alleen terecht als het gaat om heel simpele dingen.

En de vraag is of uit de vliezen halen bv wel zo vaak nodig is als dat wij doen als we er bij zijn (ik doe het ook meteen hoor, daar niet van). Maar ik zag laatst een filmpje van de geboorte van een dierentuindier, ik geloof een okapi of ander zeldzaam dier, en dat duurde minutenlang voordat de vliezen braken. Dat je echt denkt, jezus, dat kalf stikt. En hoewel onder cameratoezicht kan een verzorger echt niet even naar binnen rennen om te helpen. En het kwam dus wel degelijk goed.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:19

Ibbel schreef:
Ik zeg niet 'jammer dan', ik zeg alleen dat áls het misgaat het vaak goed misgaat. En als je er dan bij bent kun je nog van alles proberen, maar de afloop is daarmee niet per definitie succesvol.
Ik vond/vind de reacties hier heel erg veroordelend in de trant van: "je moet erbij zijn, want dan kun je altijd met succes ingrijpen en als je er niet bij bent ben je dus ontzettend nalatig." Dat is gewoon niet zo.

En nogmaals, ik zorg zelf er zo goed mogelijk voor dat ik er ook echt bij ben (hoewel ik ook echt wel meerdere geboortes gemist heb, ondanks alle voorzorgsmaatregelen), je kunt gewoon nooit alles voor zijn, en anderen (of jezelf) verwijten 'had ik maar...' is alleen terecht als het gaat om heel simpele dingen.

En de vraag is of uit de vliezen halen bv wel zo vaak nodig is als dat wij doen als we er bij zijn (ik doe het ook meteen hoor, daar niet van). Maar ik zag laatst een filmpje van de geboorte van een dierentuindier, ik geloof een okapi of ander zeldzaam dier, en dat duurde minutenlang voordat de vliezen braken. Dat je echt denkt, jezus, dat kalf stikt. En hoewel onder cameratoezicht kan een verzorger echt niet even naar binnen rennen om te helpen. En het kwam dus wel degelijk goed.

Dit is ook een beetje wat ik bedoel, het gaat heel vaak wel goed. Echt heel erg vaak. Kijk al die semi wilde dieren in de natuur een veulen krijgen. Zonder toezicht.
Ik ken ook een fokker die elk paard braaf in de gate houd met camera, met geboortemelder. En toch missen zij vele geboortes. Die vaak ook gewoon prima aflopen.

De enigste reden waarom ik nu eigenlijk stiekem wil weten of ze drachtig is, is dat ik dan stop met haar trainen. En haar merrie brok geef, gewoon voor de extra vitamientjes. Ze ziet er super goed uit verder, dus dit zou mijn 'overbodige?' luxe zijn voor haar.
En ik ben gewoon nieuwsgierig. Ze is ook niet met opzet gedekt, dus misschien dat ik daar weer een puntje weg haal van het bewust laten dekken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:21

Ik had het ook niet over jouw opmerking ibbel ... maar ik vind het erg onverantwoord om er zo laks mee om te gaan maar dat vind IK en tuurlijk heb je ook gevallen dat je het niet weet enz maar ik ben dus wel iemand die zichzelf de schuld geeft als er iets mis gaat terwijl het verkomen had kunnen worden. Maar ieder moet het voor zich weten vind alleen dat je verantwoordelijkheid heb tegenover je merrie als je hiervoor kiest en het kan voor haar ook slwcht uitpakken als je denkt toe maar komt we goed

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:29

Een sterk moederdier of veulen heeft niets te maken met het al dan niet goed gaan van de bevalling.

Ibbeltje, het gaat mij niet om zoals bij jou wel moeite doet om erbij te zijn. En natuurlijk kan je ondanks alle voorzorgen nog iets missen of kan je alsnog niet helpen. Maar dan heb je het wel geprobeerd. En als het dan fout gaat, kan je je niets verwijten. En als het fout gaat en je maakt het verschil, ben je blij dat je er was.

Het ging mij meer over de opmerkingen van wilmatje.
Het gewoon zijn beloop laten gaan en als het mis is gegaan heb ik brute pech, dat vind ik wel cru.
Je moet het niet gaan vergelijken met wilde kuddes en zoveel jaren geleden. Daar gaat en ging het ook vaak genoeg mis.

We helpen inderdaad soms misschien zonder dat het moet. Een vlies breekt meestal zelf. Maar als je erbij bent en het breekt niet, kan je tenminste ingrijpen.

Ik was alleszinds blij dat ik er was let de redbag.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:34

Misha zit inmiddels op de 159 dagen van haar dracht en heeft er een soort van pleegkind bij :D

Dit kalfje is donderdag geboren en staat met moeder in de stal naast Misha, maar bijna dagelijks staat het kalfje bij Misha in de stal en Misha vind dat wel gezellig <3 (ik vergeet alleen telkens een foto te maken dat het kalfje bij Misha staat |o )
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:52

Wauw.. Wat een instelling zeg. Dan er nooit meer een hengst bij zetten als je er zo mee om gaat.
Melkstrips tot daar aan toe, camera ook. Je kan prima wakker blijven de hele nacht als ze tonen richting bevalling.
Maar je moet weten of een dier drachtig is. En of er een tweeling zit.

En jij hebt het over fokken. Maar in mij ogen is dit vermeerderen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:53

Zelfs met een ervaren fokmerrie kan het vreselijk mis gaan tijdens een bevalling. De overgrootmoeder van mij paard had al heel wat gezonde veulens op de wereld gezet tot een keer de bevalling stagneerde. Lang verhaal kort, merrie op de trailer naar Utrecht voor keizersnee. Veulen heeft het niet gehaald, merrie in wel.
Wat had de merrie afgezien en akelig aan haar einde gekomen als er geen toezicht was tijdens de bevalling.

Met drachtige dieren gok je niet dat het wel goed zal gaan. Gelukkig zijn er technieken en hulpmiddelen om een bevalling te voorspellen. Welke je voor kiest is afhankelijk van je omstandigheden, zolang je maar waakzaam en alert bent zodat je hulp kan bieden als het nodig is.