Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Ach, 40 jaar geleden werd er ook niet gescand en meestal ook niet eens opgevoeld. Als de merrie afsloeg naar de hengst was het goed.
Da's net als 'je gaat toch niet zonder een telefoon buitenrijden'. Ik weet niet beter of ik ging naar buiten en 4 uur later kwam je weer thuis. Zonder dat iemand wist waar je uithing, of dat je van je paard was gevallen.
Als je het zeker wilt weten kun je laten opvoelen (scannen bij 8 maanden is flauwekul natuurlijk, zodra de DA z'n hand er in steekt moet-ie het al voelen). Maar voor mij ziet dit er niet uit als 8 maanden dracht.
Aan een eventuele tweeling ga je toch niets meer doen, dus je kunt ook gewoon afwachten of er zich een uier ontwikkelt. Net als 40 jaar geleden. Ging ook in verreweg de meeste gevallen goed. Ook zonder birth alarm en melkstripjes.
wilmatj schreef:En dat met je bent echt niet blij met een tweeling, tja je weet ook niet hoe groot de kans het is dat wel goed gaat aangezien de meeste tweelingen niet geboren worden, omdat de mens vind dat het een risico is.
wilmatj schreef:En dat met je bent echt niet blij met een tweeling, tja je weet ook niet hoe groot de kans het is dat wel goed gaat aangezien de meeste tweelingen niet geboren worden, omdat de mens vind dat het een risico is.
Vulina schreef:Laat je haar ook gewoon bevallen zonder controle?
Vroeger waren er ook geen camera's, geboorte melders etc. Toen liepen de paarden tot de laatste dag voor de kar op het land te werken. En gingen er véél meer veulens/merries dood. Mij het risico niet waard.
wilmatj schreef:Ibbel schreef:Ach, 40 jaar geleden werd er ook niet gescand en meestal ook niet eens opgevoeld. Als de merrie afsloeg naar de hengst was het goed.
Da's net als 'je gaat toch niet zonder een telefoon buitenrijden'. Ik weet niet beter of ik ging naar buiten en 4 uur later kwam je weer thuis. Zonder dat iemand wist waar je uithing, of dat je van je paard was gevallen.
Als je het zeker wilt weten kun je laten opvoelen (scannen bij 8 maanden is flauwekul natuurlijk, zodra de DA z'n hand er in steekt moet-ie het al voelen). Maar voor mij ziet dit er niet uit als 8 maanden dracht.
Aan een eventuele tweeling ga je toch niets meer doen, dus je kunt ook gewoon afwachten of er zich een uier ontwikkelt. Net als 40 jaar geleden. Ging ook in verreweg de meeste gevallen goed. Ook zonder birth alarm en melkstripjes.
Zo denk ik dus ook een beetje, maar nieuwsgierigheid neemt nu toch de overhand![]()
En dat met je bent echt niet blij met een tweeling, tja je weet ook niet hoe groot de kans het is dat wel goed gaat aangezien de meeste tweelingen niet geboren worden, omdat de mens vind dat het een risico is.
Knolselder schreef:Ik snap niet dat je je merrie laat dekken met de gedachte 'ik laat het zijn beloop en als het mis gaat heb ik pech'. En je paard dan?
wilmatj schreef:En hoe groot is de kans op een tweeling dracht? Ik ben zelf opgegroeid op een boerderij, waar vroeger door mijn opa paarden gebruikt werden. Nooit scannen, nooit opvoelen. Je ziet het vanzelf wel.
Mijn oude paardje is vroeger ook eens gedekt geweest, laten scannen of ze drachtig was maar verder niks geen controle.
Geen cameras, geen geboortemelder. Gewoon opletten, je paard kennen, signalen herkennen en er 5 keer per nacht uit als je dacht dat het zo ver was.
Uiteindelijk overdag bevallen van een mooi veulen, veulen lag niet goed. Maar gelukkig weten koeien boeren heel prima hoe ze zo'n veulentje even goed moeten leggen.
Dus eigenlijk was mijn idee om hetzelfde nu weer te doen. Gaat het niet goed, dan heb ik hele erge pech. Dat overal zo 100% controle op willen hebben kan ik niet hoor.
Ibbel schreef:Ik zeg niet 'jammer dan', ik zeg alleen dat áls het misgaat het vaak goed misgaat. En als je er dan bij bent kun je nog van alles proberen, maar de afloop is daarmee niet per definitie succesvol.
Ik vond/vind de reacties hier heel erg veroordelend in de trant van: "je moet erbij zijn, want dan kun je altijd met succes ingrijpen en als je er niet bij bent ben je dus ontzettend nalatig." Dat is gewoon niet zo.
En nogmaals, ik zorg zelf er zo goed mogelijk voor dat ik er ook echt bij ben (hoewel ik ook echt wel meerdere geboortes gemist heb, ondanks alle voorzorgsmaatregelen), je kunt gewoon nooit alles voor zijn, en anderen (of jezelf) verwijten 'had ik maar...' is alleen terecht als het gaat om heel simpele dingen.
En de vraag is of uit de vliezen halen bv wel zo vaak nodig is als dat wij doen als we er bij zijn (ik doe het ook meteen hoor, daar niet van). Maar ik zag laatst een filmpje van de geboorte van een dierentuindier, ik geloof een okapi of ander zeldzaam dier, en dat duurde minutenlang voordat de vliezen braken. Dat je echt denkt, jezus, dat kalf stikt. En hoewel onder cameratoezicht kan een verzorger echt niet even naar binnen rennen om te helpen. En het kwam dus wel degelijk goed.