[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:45

Marlijn strekte.... pff de 3e keer Huilen Huilen

hier de beloofde foto's van Ravita, BIJNA 170 dagen( nog 2 dagen)sorry ze is een beetje vies!!

hier 18 dagen drachtig
Afbeelding

hier 167 dagen drachtig
Afbeelding

onderkant van dr buikje, vind ik wel een leuke foto!
Afbeelding

en dr tepels
Afbeelding

vergeleken met 18 dagen is ze nog niet echt veel gegroeid, maar toch echt drachtig!!(zeker weten)

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:49

@cindybijl: mooi buikje heeft ze hoor! Angel heeft ook nog niet zoveel buik Haha! word dit haar eerste veulen?

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:51

@marlijn heel veel sterkte.vreselijk!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:57

jessie34 schreef:
@cindybijl: mooi buikje heeft ze hoor! Angel heeft ook nog niet zoveel buik Haha! word dit haar eerste veulen?

Nee Ravita is al 23 dit wordt in ieder geval haar 3e veulen, kan meer zijn maar ik weet niet of de vorige eigenaar meer veulens heeft gefokt(ik dacht van wel) maar het is alweer 15 jaar geleden dat mijn moeder haar kocht voor me.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:58

marlijn
ik wil je veel sterkte toe wensen
ik leef met je mee

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:21

dien je zo'n clysma direct na de geboorte toe dan?

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:24

marlijn: het zit je idd niet mee....
(dacht al dat je vorige jaar zoiets had meegemaakt, maar wist het niet zeker.... (achteraf al de derde keer)

hoe gaat het nu met de merrie?

pauk: ik heb bij sky ook geen clysma gebruikt... wist dit niet eens...
dus volgens mij is het niet altijd nodig...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:37

@ marlijn sterkte ik weet nog idd van vorig keer.......omdat onze merrie,s op de zelfde dag uitgerekend waren....

Dikke knuf van mijn kant.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:12

Als eerste marlijn: sterkte!! vreselijk! en dat al voor de derde keer!

verder heb ik al weer leuke buikfoto's gezien Lachen

hier een fotootje van misty ze is hier iets verder dan 100 dagen Lachen

Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:24

Oh oliebol Marlijn, wat erg zeg!

En waarvoor is zo'n clisma nuttig dan?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:05

Bedankt allemaal.

Ik moet zeggen dat ik een clisma erg overdreven vind om bij voorbaad (of met een t?) al toe te dienen. Dat hebben wij nou nog nooit nodig gehad. (Ja, bij Merryn het veel te vroeg geboren veulen dat wel leefde maar niet kon staan. Maar dat telt niet mee vind ik)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:13

Marlijn sterkte!

Ik vind het overigens ook niet nodig om het bij voorbaat al te doen. Normaliter komt de mest gewoon binnen 1,5 uur na het drinken af. Je hebt dus een behoorlijke "window" om alsnog in te grijpen als het niet vanzelf komt in de eerste 2 (of 3) uur.
Je kunt zorgen dat je het bij de hand hebt, dan hoef je niet op een DA te wachten als je ziet dat het veulen de mest niet zelf afkrijgt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:13

@Cindybijl, wat een teddy-beertje, buik begint toch al te komen vind ik, die foto van de onderkant van haar buik Nagelbijten / Gniffelen

@BuBBLeGuM, wat een mooie grote rijbak heb je, oeh *jaloers*
Misty ziet er goed uit Haha!

Waarom worden clisma`s aan hengstjes gegeven, is dat bij merrieveulens niet nodig?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:15

Hengstjes hebben een smallere bekken Monique. Bij hun komt de darmpek er moeilijker af.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:26

Hier ook nog nooit problemen gehad met het mesten van de hengstjes. Kwam er altijd vrij vlug al uit Haha!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:06

Marlijn_ Veel sterkte met het verlies van het veulentje. Gelukkig dat het vandaag gebeurde zodat je kon ingrijpen.

Afbeelding
Op de foto staat een klysma afgebeeld (de grote tube) en een microlax (het kleine tubetje)
De klysma of microlax wordt via de anus ingebracht om de darmpek te verdunnen en de darm te prikkelen zodat de darmpek er makkelijker af komt.

Wij hebben nog nooit direkt een klysma of microlax toegedient.
Dit jaar hebben we wel na een aantal dagen een keer een klysma moeten geven aan een hengstenveulentje. Hij kon moeilijk zijn mest kwijt en leek daardoor verstopt te zitten via de DA hebben we toen een klysma gekregen en die toegedient later heeft het veulen er nooit meer last van gehad.

Met de drachtige shetten van mij gaat het weer lekker.
Bij Bonnie heb ik gisteren het veulentje kunnen voelen bewegen. Ik had mijn hand voor haar uier gelegd, net voor ik hem weg wilde halen omdat ik dacht weer niets te zullen voelen, voelde ik een duidelijke beweging die niet van haar was en even later nog een keer. Stond ik daar in mijn ééntje tussen de shetten heerlijk te genieten Clown van deze kleine beweging. ( Bonnie is nu 203 dagen drachtig )

Maaike is gelukkig goed aan het herstellen van haar beginnende longontsteking.
's morgens heeft ze nog een klein beetje een snotneus maar gelukkig ademt ze weer normaal. Eind van de week maar weer eens rustig beginnen met longeren.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:33

@marlijn, sterkte. lijkt me heel erg en dat voor de 3e keer pffff

mijn merrie blíjft maar groeien! ze is nu al net zo dik als ze andere jaren op het einde van haar dracht was. van opzij valt het alles mee, maar als ze op je af komt lopen...niet normaal! zal binnenkort eens wat foto's schieten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:43

Even een inhaalslag doen Bloos! wat hebben jullie gekletst seg!

Rockey: wat goed joh! Proficiat!

Pauk: pauk heeft al een beste buik! Maja ook nie zo heel lang meer he Knipoog
Alonna heeft zo mogelijk nog meer buik, maar ja is ook al het zoveelste veule zie ik

Iorrr: welkom!

Pippalex: klisma is alleen nodig als het darmpek niet goed afkomt, komt bij hengsten vaker voor omdat het bekken smaller is, maar tis hier nog nooit nodig geweest, ook bij alle hengstjes liep altijd alles erg vlot! (hengstje van de tweeling heeft toendertijd bij vorige eigenaars wel klysma gekregen ivm darmpek die niet af wou komen doordat ie niet snel genoeg voldoende biest binnen had ivm delen met zusje Knipoog)
Veulenprik krijgen ze hier ook allemaal. Ondanks merries enten van tevoren.

TabeR: gedrag wijzigt idd gedurende de dracht, soms positief, soms niet Nagelbijten / Gniffelen kan je weinig aan veranderen, ik vind wel dat ik bij mijn merries verschil merk naargelang of ze drachtig zijn van een hengst of een merrie. Alleen dit jaar houden ze me voor het lapje Clown ben weer aan het twijfelen!

Pletje; ik begin met merriebrok vanaf 8 of 9 maand. En met Wendalls Herb MareCare vanaf dag 300 of 320 ofzo (moet ik even nakijken)

Monique: nergens van, heeft een tinkerliefhebber uit frankrijk zelf gemaakt Bloos! Wow! en ik vond hem ook zo gaaf Haha!

Adhira: jij ook welkom!!!
Aardige buik al voor 5 maand!

Pippalex: zijn nog lege zakjes daar zo. Knipoog

Germie: haha ga je het eruit kijken Haha! Knipoog maar ik begrijp het wel hoor!
Doet me eraan denken dat ik nog een pbtje van jou heb staan dat ik wil beantwoorden Bloos

Nicole: bah lastig dat je niks weet met zekerheid van Hes
Gefeli met de mijlpaal!!!!!!!

Ijsklontje: als de merrie goed geent is en nog recent voor de geboorte en het veulen snel biest opneemt en voldoende, hoeft een veulenprik eigenlijk niet, ik geef het echter toch, voor de zekerheid, het zijn hier 2 spuitjes: 1 met antistoffen tegen tetanus (griep? Moet ik effe navragen) en 1 met antibiotica/vitaminenboost-mix

Hzbodhof: maart was vorig jaar mooier dan april-mei-juni Nagelbijten / Gniffelen Knipoog
Gewoon vroeg begonnen om niet te laat een veulen te hebben, vind half maart tot eind april oké, daarna vind ik te laat

Marlijn: zo sneu! Wil ik je net nog feliciteren met je mijlpaal...en nu dit Verdrietig
Zo zonde LJ hoe gaat het nu met meagan? Enne...sorry dat ik het vraag, maar heb je foto’s gemaakt?
Enig idee waaraan het dit keer gelegen heeft? Meis, jouw geluk wil ik niet hoor LJ drie jaar na elkaar...
edit: geen foto’s deze keer... jammer, maar ik begrijp het wel! Goed dat je laat sectie doen! Dit is toch niet normaal meer!

Cindybijl: die “van onderen” zijn altijd zo grappig Haha!

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:44

Ik zou ter preventie denk ik wel microlax in huis halen, maar het niet onnodig toedienen, als het darmpek er niet goed afkomt, zie je dat snel genoeg. en hengstveulentjes staan er idd om bekend dat ze er meer moeite mee hebben. mijn vraag, na hoeveel uur moet een veulen eigenlijk gemest hebben?

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:02

Nicole: Gefeliciteerd met je mijlpaal!! Go jij! Go jij! het kan hier thuis straks wel een wedstrijdje worden wie er als eerste gaat bevallen! De laatse keer was vadina een weekje te vroeg en wilona net 3 dagen over, ben benieuwd volgend jaar!
Iorr haar merries (pompom en anora )zitten ook kort bijelkaar!! J Ja eetje dan is je merrie idd shjagie zeg! Hoop dat de anderen een beetje slim zijn en uit haar buurt blijven! Liona is altijd een kreng tegen de anderen ( drachtig of niet )maar die weten dat als ze haar oren in de nek legt dat ze zich uit de weg moeten maken! Nagelbijten / Gniffelen
Falona: draait je merrie zich om voor andere paarden dat je schrikt als ze in je gezichtsveld galopperen? Goed dat je hebt doorgezet! OK dan!

Marlijn: Jeetje wat vreselijk, ik krijg het er warm en koud van tegelijk, Sectie lijkt me een goed idee, kan toch geen toeval meer zijn. heel veel sterkte

Cindybijl: Op de foto van onder genomen lijkt het al heeel wat!! Wat een leuk meiske!
Bubblegum: hmm heerlijk in de blubber! Haha!
Mabon: fijn om te horen dat Maaike aan de beterende hand is. Wat heerlijk dat je het veulen hebt voelen bewegen!! Ik zit hier ook altijd tot ergernis van mijn meisjes aan hun buiken te voelen maar helaas... Boos! Haha!
Jessie: De darmpek moet er de eerste levensdag uit toch??

Nog even voor de lijst: Liona drachtig van numero uno uitgeteld 16 juni
Wilona drachtig van Indoctro uitgeteld 15 april
Vadina drachtig van Berlin uitgeteld 11 april

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:12

Ja Frenia, ik ga een merrieveulen eruit kijken Haha!
Vandaag was het weer alsof ze niet zo ver meer drachtig is. Uier kleiner, met rijden ging ze weer super. Het is ook al weer 3 weken geleden dat ik het veulen voor het laatst heb zien bewegen. Maar anderen op stal zeggen dat ze nog wel wat gezien hebben.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:30

Dana01:ik wil toch wel proberen over te stappen op merriebrok aangezien daar wel de juiste ingredienten in zitten om OCD te verkomen.
Yashilha:Adhira is een moddermonster maar ze staat onder een dek dus dat houdt een hoop viezigheid weg Haha!
Marlyn:veel sterkte toegewenst,ik begrijp uit de verhalen hier dat je veulen 2 maanden te vroeg geboren is.

Nog over hormonen bij drachtige merries:Adhira was de eerste paar maanden erg mans,ze leek wel een hengst en ging heel raar snuffelen en brullen en zelfs bijten in de achterbenen van mijn andere merrie(Ashmira).
Nu doet ze dat niet meer maar ze wel een beetje humeurig en ongeduldig en dan krijgt haar dochter(Ashmira 4 jaar) ervan langs.

groetjes Debby

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:17

Marlijn: Wat ontzettend naar, hoe bestaat het zeg Ach gut

Klysma, hier is 1 keer een hengstje geweest dat eerst wel goed mestte en later toch nog last had. Dus toch even iets langer opletten, 1 keer mesten hoeft niet te betekenen dat alles eruit is. Maar ze laten het wel duidelijk zien, ze gaan in de plashouding staan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:39

Shanaya at vandaag weer gewoon.
Weinig verandering verder.
Eigenlijk toch wel een aparte verandering, maar ik geloof dat dat aan kuray te wijten is...

Nu het land nog erg nat is van de afgelopen dagen regen, en er natuurlijk praktisch geen gras meer staat, laat ik Kuray 's morgens even een paar minuten aan de longeerlijn lopen voor ik hem bj de dames op de wei plaats. Zo is hij zijn eerste energie al kwijt en heeft hij minder behoefte om eerst naar de merrie's toe te racen en rondjes om ze heen te crossen. Normaal vind ik dat niet zo erg, maar nu ht land nat is loopt hij het kapot, dat is niet prettig.

De afgelopen dagen merk ik dat meneer af en toe iets meer geluid produceert richting de merrie's en hij lijkt gewoon iets manser weer. Enkele dagen geleden heb ik dat gevoel gelijk even bevestigd door hem even te laten schouwen. Indd, hij word een beetje meer hengst, maar er was nog iets waar ik niet zo snel mijn vinger op kon leggen.

's morgens als ik hem die paar min. aan de lijn laat lopen dan houdt ie zijn jas gewoon aan, hij gaat daarna diect de wei op. Vanmorgen was hij zo vreselijk relaxed, vanmiddag heb ik hem even uit de wei geplukt om hem los te werken in de roundpenn. Dan gaat zijn jas wel uit. Het viel me gelijk op hoe groot hij wel niet is geworden, en hij leek weer wat breder. In de penn liep hij weer zo relaxed, een beetje uitdagend zelfs af en toe. Langzaam aan begon ik te beseffen wat dat extra iets was wat ik zag maar niet kon beschrijven. Het was alsof er een enorme rust van hem uitstraalde, en hij leek nog veel groter breder en manser dan hij is. Hij is zelfverzekerder geworden!! Dat is de meest juiste omschrijving van het extra iets... Zelfverzekerder, beheerster ook daardoor. Hij lijkt zelfs beter te luisteren.

Na het echte werken krijgt hij binnen eerst wat lekkers en zijn deken weer om, daarna mag hij, als er nog tijd genoeg is, weer terug de kudde in. De dames stonden al op hem te wachten. Eerst kwam hij Njadien tegen... Als Njadien e Kuray normaliter snuffelen aan elkaar, dan begint Njadien gelijk te gillen en slaat tegelijk met een voorbeen hoog in de lucht. Nu snuffelde ze wel, gaf een klein piepje en begon te knabbelen aan de lip van Kuray. Kuray, die normaal een merrie uitgebreid lastig begint te vallen als ze zo onduidelijk is als Njadien was op dat moment, draaide zich, tot mijn grote verbazing, gewoon om en liep een paar passen weg. Daar kwam hij Shanaia tegen die ook met hem wilde snuffelen. Weer geen gegil en gedoe, sterker nog: Shanaia vlijde zich langszij en begon hem te besnuffelen en liet zich intussen ook uitgebreid besnuffelen. Na enkele waarschuwingen van mij aan Shanaia's adres over het verbod op publiekelijke orale bevrediging (je weet gelijk waar zij aan het snuffelen was nu) gingen ze uit elkaar tot ik ver weg genoeg was om ze niet opnieuw te kunnen waarschuwen. Toen gingen ze nog even door en even later stond iedereen weer braaf te grazen.

Zelfs toen een uur later een koets met fries ervoor op rustig tempo het weiland passeerde bleed kuray rustig voorin en had schijnbaar geen behoefte om hard naar achter te crossen (zoals normaal is bij hem) om te zien of hij bij dat paard kon komen... Het was een hele rustige dag in dat specifieke weiland....

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:30

jeetje marlijn dat is goed balen. Ook voor jou heeeeeeeel veel sterkte de komende tijd