[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:38

Ik sta op een pensionstal dus heb niet alles zelf voor het zeggen. Ben al heel blij dat hij nu apart staat.
Met zijn kaak kan hij alles, hij eet er alles mee. Brok, appel en zelf wortels. Hij mag ook alles eten.
Het is meer dat ik bang ben dat hij een trap in zijn zaakje of op de kaak krijgt. Hij voelt zich in ieder geval goed genoeg, een blij paard geneest ook beter denk ik.

Ik kan altijd zaterdag aankijken hoe het introduceren gaat en anders weer apart.

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:42

Tinkelt wat stom dat je dat soort reacties krijgt, een maatje groter erop kan prima. Veulen past zich aan aan de baarmoeder.

StalM fijn dat hij zich al weer een beetje het heertje voelt. Ik ga met de anderen mee, niet in de groep maar apart met een vriendje.

Noon groeit goed!

En nee ik wil geen Reuzen-Dubois! Ik wil klein... E-pony. Anders had ik nog een keer met Maistro gefokt want die pakt heel goed uit op Kees maar zo grooooot.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:47

Ik ga er over denken en kijken wat mogelijk is. Misschien wil ik ook wel te snel.
Bedankt voor advies!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:55

Tinkertje je niet gek laten maken door die lui die er niets van af weten hoor en gewoon gezellig blijven updaten hier :(:)

StalMelyn fijn dat hij zich beter voelt. Toen met Kyara had ik 2 aparte ruimtes naast elkaar, ze konden elkaar dus zien en eventueel aanraken maar niet trappen oid.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:05

Ik sta ook op een pensionstal maar in overleg moet zoiets toch kunnen? Een ander zou ook blij zijn als zijn of haar paard even een poosje apart kan staan met evt een rustig maatje om de boel te laten helen, tenminste, zo gaat het hier wel :)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:07

ach dat is ook zo ik leg het naast me neer.
Ik had eerst een hengstje in het vizier maar die was vele malen grover dan Suzie dat durfde ik minder snel aan dan dit smalle welshje.

Het is ook gewoon jammer dat mijn topic van suzie een beetje verpest wordt.
maar de botste reacties sturen ze prive niet openbaar in een topic haha hoe zielig ben je dan **\O/**

zo genoeg erover en doorrrr thanks allen _/-\o_ _/-\o_

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:09

tinkert_tje schreef:
ach dat is ook zo ik leg het naast me neer.
Ik had eerst een hengstje in het vizier maar die was vele malen grover dan Suzie dat durfde ik minder snel aan dan dit smalle welshje.

Het is ook gewoon jammer dat mijn topic van suzie een beetje verpest wordt.
maar de botste reacties sturen ze prive niet openbaar in een topic haha hoe zielig ben je dan **\O/**

zo genoeg erover en doorrrr thanks allen _/-\o_ _/-\o_

Zullen we even mee gaan rellen daar? Al die anoniempjes even aanpakken ~~}> <<)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:12

noisy _O-

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:15

Noisy dan zullen ze zo stil zijn ~~}>

Tinker_tje laat gaan. Sommige zijn vanuit hun computer dierenarts en weten alles beter. Een shet x welsh a kan prima. Is ook helemaal geen rare combinatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:19

Sla ze hier maar mee om de oren: onderzoek naar het kruisen van Shire hengsten en Shetland merries (en vice versa) op veulengrootte bij geboorte:
https://royalsocietypublishing.org/doi/ ... .1938.0029

(Uitgevoerd in de jaren 30, nu zouden er mogelijk wel ethische bezwaren komen)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:20

Daad bij het woord gevoegd :Y)
Ik was wel heel braaf O:)

*\o/* *\o/* Gefeliciteerd Angelpam *\o/* *\o/*

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:22

StalM, wij hebben vandaag ook rondje castreren gedaan, ze gaan bij ons meteen hun eigen groep weer in. Met een gebroken kaak heb ik geen ervaring.. Kent hij de groep?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:25

ibbel haha nou ik denk niet dat ze de moeite nemen omdat serieus te gaan lezen.
Meteen een PB sturen is veel minder moeite }:0
noisy heel netjes :D
Angelpam gefeliciteerd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:27

Uit dat onderzoek bleek dat als je een Shetland merrie met een Shire insemineert, je Shetland formaat veulens krijgt die zonder hulp geboren konden worden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:31

Ik las het idd :j
die combi zou ik niet durven maare wel interessant om te lezen

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:43

Moet zeggen dat ze in dat onderzoek maar 3 shetland merries hebben geinsemineerd met 2 verschillende Shire hengsten, dus om nu te zeggen "Als je een shetlander met een shire insemineert dan krijg je shetland veulens die zonder hulp geboren kunnen worden" vind ik zelf wel een iets te voorbarige conclusie O:)
Het is goed gegaan, ja. Ze kregen veulens met vergelijkbaar formaat als een shetland veulen, ja. Maar dit geeft nog niet de zekerheid dat dit altijd gaat gebeuren :+
Desalniettemin moet een kruising Welsh a x Shetlander natuurlijk prima moeten kunnen en zou ik je vooral niet te veel aantrekken van het leger internetdierenartsen dat hier op bokt zit tinkert_tje
Laatst bijgewerkt door salatiga1995 op 31-10-19 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:43

Even vluchtig gelezen Ibbel. Als ik het goed begrijp heeft het veulen dus, ongeacht de grootte van de vader, een geboortegewicht van ongeveer 8% van de moeder

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:56

Tinkertje, ik was ook eerst heel bang om ervoor uit te komen dat mijn klein krapuleus mini shetje perongeluk 2 van mijn miniatuurpaardmerries heeft gedekt. Ongepland enzo. Maar gebeurd is gebeurd. En of je het nu gepland hebt of niet, uiteindelijk moet je er geen verantwoording voor afleggen. (Tenzij je jaarlingen laat dekken ofzo, dat vind ik echt not done).

Kleine Crimineel en vader to be hing vandaag de rasechte shet uit. Dat beloofd voor de veulens := Afbeelding
(Maar ik heb ook een koppig kind gebaard en hij heeft zijn gelijke ontmoet. Hij liep daarna als een lammetje mee _O- )

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:48

Dankjewel allemaal ! :D

Ik heb ook altijd gehoord dat ze zich aanpassen aan de baarmoeder met groeien.

StalMelyn ik heb helaas wel ervaring met een gebroken kaak. Ik zou hem persoonlijk voor nu even apart houden. Puur om safe te blijven. Wel super om te horen dat eten kan ! Die van ons moest op stal blijven dus 'alleen' naar buiten is al lekker.

Angelpam, gefeliciteerd! Y)(^)

Welke camera hebben jullie voor in de stallen ? Ik heb een hele simpele nu maar ik wil een nieuwe set. Liefst 4 stuks, 2 binnen en 2 buiten. Ik werk ook nachtdiensten en dat is met drachtige merries toch wel vervelend.. dus een goeie camera die met een app op de telefoon kan is zeer welkom !

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:05

Vulina,
Met castreren is hij ook in de groep gebleven. Alleen werd hij ziek en is hij uit de opfok gehaald. Toen stond hij dus al apart. Vervolgens kaak gebroken en behandeld en nu weer terug. Wel een nieuwe groep dus.

Ik ga vragen wat de opties zijn en wat mag. Misschien even apart met een maatje (bood iemand al aan) en dan met dat maatje later de groep in. Heeft hij houvast.

Knolselder, ik blijf dan van Olaf en die foto os echt geweldig!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:45

Tinker tje laat gaan en volg je eigen
Gevoel! Mijn shet is per ongeluk gedekt door een 9 mnd oud quarter veulen wat volgens de da geen probleem zou opleveren maar wat wel
Zorgde voor een dracht ... dierenarts zei er alleen over dat hij graag een geboorte kaart zou willen krijgen want de veulen wordt niet groter dan de baarmoeder van de merrie aan kan.

Sal zit op 145 dagen en volgens Mij is het buikje nu te spotten ?

Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:59

salatiga1995 schreef:
Moet zeggen dat ze in dat onderzoek maar 3 shetland merries hebben geinsemineerd met 2 verschillende Shire hengsten, dus om nu te zeggen "Als je een shetlander met een shire insemineert dan krijg je shetland veulens die zonder hulp geboren kunnen worden" vind ik zelf wel een iets te voorbarige conclusie O:)

Oh, het is een onderzoek dat nu absoluut niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. Absoluut. Zeker dierethisch niet. De Shetten gewoon buiten zonder toezicht laten bevallen? Zou nu geen enkele DEC door komen.

Maar het wemelt van de onderzoeken met maar een paar paarden - kijk maar op de voorpagina - waar conclusies aan verbonden worden. Onderzoek met paarden is duur, en was het 80 jaar geleden dus ook al.

Er zijn in ieder geval meerdere merries met verschillende hengsten gedekt. Dus je kunt alvast niet beweren dat de gebruikte Shire-hengst toevallig klein fokte, bv. Ze hadden ook nog een vergelijkingsgroep van Shet/Shet en Shire/Shire dekkingen, wat niet slecht is.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:21

150 dagen vandaag gepasseerd!

Buikje komt nu langszaam bij faith.
Noppes is echt een harig bolletje wol haha
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:30

een kennis van mij had laast bij haar paard de onderkaak gebroken. Deze is netjes met ijzerdraad aan elkaar gezet , paar weken geen bit in maar inmiddels loopt hij weer top

Welsh x shet kan prima imo.

Onze Zirola zit alweer op 227 dagen. dat gaat al weer rap. Alle veulens van dit jaar zijn nog niet eens weg.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:36

goh, ik dacht laat ik eens nakijken wanneer de veulens van Camille geboren zijn, wat kan ik verwachten :) normaal reken ik 330 dagen en het blijkt een goede graadmeter te zijn, Saphira is geboren op 312 dagen dracht en Eowyn op 329 dagen dracht, dus zit ik aardig goed ( hoop ik :+ )dan word het tweede of derde week april 2020 , ben nu al benieuwd :j