[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uiltje001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:22

Ik ga dit jaar ook voor een geboorte alarm. Het is mij te vermoeiend om op het oog te waken en heb hierdoor er een dit jaar gemist. Is gelukkig goed gegaan.
Camera heb ik hangen. Dus kunnen er meer mee kijken.
We slapen op stal. We hebben een caravan staan, maar slapen in de kantine. Kids vinden het geweldig. Dit jaar gaan ze naar school, dus moet even kijken hoe het gaat.

Merrie open zetten doe ik een paar weken voor de uitgerekende datum. Uier en symptomen zijn verschillend per merrie. Ik waak op mijn gevoel. De ene geeft duidelijke symptomen de andere niet. Dit jaar een maiden merrie. De andere hebben al veulens gehad.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:24

ponyparadijs schreef:
Niet maagd maar een merrie die voor het eerst drachtig is

jep :j

Leuk te lezen al die mogelijkheden maar wat ik me nu afvraag moet er dan niemand werken?
Ik hoop dat ik met mijn baas kan regelen om als het echt eraan zit te komen ik dagje mag thuisblijven maar ja ik kan dit nu ook weer niet alle dagen doen -O- En als alarm moest afgaan dan is het wel nog half uurtje rijden en zou het zo graag zien geboren worden. :o

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:29

Jazeker dat ik moet werken, dit jaar ook, ik was om 6 uur thuis in de ochtend en om half 8 ging wekkertje alweer :+
Maar paarden staan bij mijn beste vriendin aan huis, dus die neemt het dan wel over.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:29

Paarden zijn mijn werk. Dus voor mij is het vrij makkelijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:37

Ik neem altijd wel verlof of, meestal kan dat vrij flexibel.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:38

Ik heb mijn afstudeer stage tijdens de bevalling, maar ik moet maar 32 uur per week plan is dus 38 uur zodat ik wat speling heb!
Kan gelukkig goed teren op weinig slaap dus verwacht geen problemen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:19

Ik plan meestal mijn vakanties in rond de uitgerekende datum van de dames, gelukkig gaat dat op mijn werk vrij makkelijk, in ieder geval zolang ze niet in de schoolvakanties uitgerekend zijn, want dan hebben mijn collega's meestal vakantie.
Voor aankomend jaar heb ik allebei mijn vakanties al ingepland staan, en die voor Aziza ga ik waarschijnlijk een week naar achteren verzetten, aangezien zij rond de uitgerekende datum pas gaat bevallen dit jaar.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:22

ponyparadijs schreef:
Niet maagd maar een merrie die voor het eerst drachtig is

Dat natuurlijk, wist niet hoe is het moest verwoorden :')

Ik neem mijn werk mee naar stal :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:56

Ik kan ook makkelijk weg van m'n werk. Ik kan rustig 's morgens opbellen dat ik niet of later kom. Helaas al wel eens gebeurd als ik plots met 1 van de paarden naar de DA moest ofzo.

Jazzy is gelukkig niet bang van het vuurwerk, die kijkt echt niet op of om. Ik zit ook tegen de rand van de bebouwde kom (ligt zelfs nog in de bebouwde kom). Maar net daarbuiten wordt veel carbid afgestoken. Ook dat doet haar niets. Mijn 3-jarige is wel wat nerveuzer ervan, maar zolang de anderen rustig blijven valt het met haar ook wel mee. Ik zet ze tijdens deze dagen alleen niet in de paddock, die ligt aan het weggetje. Veel te veel kwajongens die langsfietsen en dan misschien wat naar de paarden gooien. Dus lekker naar achteren in de wei.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:24

Hier ligt de tranquigel ook klaar voor morgen. Niet voor mijn drachtige merrie maar voor de andere merrie. Die is doodsbang van vuurwerk. Ze was vanavond al steeds rondjes aan het lopen in haar stal. Ik ga haar denk ik een halve dosis ervan geven, want ik wil wel dat ze gewoon hooi mag eten erbij.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:40

Hier zijn ze wat nerveuzer maar is te doen.
Ze staan op het platteland maar ook daar hoorde je vuurwerk.
Thuis hebben de dieren ook last van dat vuurwerk.
Vreselijk altijd voor de dieren.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:55

Mocht iemand hier zo'n halsteralarm vanaf april niet nodig hebben en bereid zijn hem uit te lenen/te verhuren voor een leuk prijsje, PB me dan even

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 02:05

Ik werk thuis dus voor mij is het ook makkelijk, en Roxy staat in de achtertuin. Vanaf mijn werkplek kijk ik op de stal, bak en wei dus kan 'r de hele dag in de gaten houden. Ik hoor ook vanuit de slaapkamer wat er in de stal gebeurt, slaap bijna naast de stal.

Dit is mijn uitzicht vanuit de woonkamer, keuken en mijn werkplek: (ik bof dus best wel :o )
Afbeelding

Gelukkig geeft Roxy niet veel om het vuurwerk en de knallen. Ik zet 'r morgen wel wat eerder binnen, normaal loopt ze buiten totdat ik naar bed ga, ze heeft een inloopstal.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:27

Ik denk dat wij de hele maand mei in de wei kamperen :))

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:32

Ik ben nog aan het proberen een caravan te regelen.
Hier helaas ook geen paarden aan huis en wifi op stal lijkt een onmogelijke taak :(
Ze is eind maart uitgerekend dus voor een tent is het wellicht te koud :brr:

Ik heb met mijn werk geregeld dat ik vanaf het moment dat HIJ geboren wordt een week vrij heb, ondanks dat we niet weten wanneer dat is, was het geen probleem. Daarna afgesproken dat ik ongeveer een maand halve dagen werk. Dat en een weekje werken op het CHIO zijn mijn vakanties volgend jaar maar ach alles voor de baby :)

Jazz heeft werkelijk niks van het vuurwerk, ze staat er bewonderend naar te kijken, volgens mij zou ze met de jaarwisseling het liefst buiten staan kijken :')

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:16

Fijn hoor die paarden aan huis... Ik werk met alleen een birth alarm.. Vorig jaar stond ik op 2,5 km van mijn huis af en toen alarm ging was ik met aankleden enzovoorts in 4 minuten bij mijn paardjes (Vraag niet hoe hard ik heb gereden :P ). Nu zit ik wel met een stoplicht enzo te kijken, maar midden in de nacht zal dat wel meevallen. Mijn Empty heeft het tot nu toe altijd stiekem gedaan en me altijd verrast, geen uier of andere tekenen van een naderende bevalling. Bo wist ik dat ze die dag ging bevallen, ging even snel geld halen en rij er langs want moest beltegoed op men kaartje gaan zetten, zie ik er net een veulentje uit komen overdag in de wei (in de storm :P )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:13

Ik werk gewoon door, en hoop er maar het beste op, doe ik iedere keer, en is de laatste jaren ook iedere keer goed gegaan. Eerste jaren niet, maar toen had ik ook echt het probleem dat ik de bevalling niet aan zag komen, en heeft ze me 3 keer verrast, 1 keer overdag en 2 keer 's nachts.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:48

Ik heb voorkeur voor een hengst, maar wat het ook wordt, het mag blijven.
Ik ben me ook aan het verdiepen in een camera, ze staat bij mijn schoonouders en kan daar dus gewoon slapen. Melk strips lijken me ook wel handig. Birth alarm laat ik zitten, ben er vlak bij en mijn schoonouders slapen zo goed als tegen de stal aan dus horen het wel als er wat gebeurd. Ik hoop zo dat ik het kan zien, maar ze is wel een typetje die stiekem zou kunnen bevallen als je net effe een bakkie koffie aan het drinken ben.

Vuurwerk gaf ze de afgelopen jaren niet zo veel om, dus hoop dit jaar ook niet.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:37

Tip voor nerveuze paarden. Proppen in de oren en radio hard aanzetten. Werkt hier prima.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:07

Even een hele andere vraag.
Is er iemand die verstand heeft van keuringen (KWPN) ?
Ik zou dat met het aanstaande veulen graag gaan doen maar heb er geen kaas van gegeten
Kan ik daar niet iemand voor inschakelen toevallig? :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:34

Je zou ze in 'training' kunnen zetten bij een proff stal
Maar is dat wat je wil?
Is je merrie al opgenomen in het stamboek?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:52

Nee dat zou ik liever niet willen.
Mijn merrie is volgens mij niet opgenomen, zover ik weet is zij nooit naar de keuring geweest.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:59

Waarom wil je met het veulen naar de keuring? Je hebt er eigenlijk vrij weinig aan, is echt een momentopname en van veel factoren afhankelijk. Doen ze het goed levert het eigenlijk niets op.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:04

Tja, eigenlijk alleen omdat het me leuk lijkt, het veulen is voor mezelf maar de hele ervaring leek me wel wat. Vandaar dat ik het even vroeg.
Is het anders een beter idee om ermee naar de keuring te gaan als HIJ of zij 3 is?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:25

Veulen keuringen zijn eigenlijk altijd voor de fun en de eer.
Ook ik ga eigenlijk met alle veulens naar de keuring.
Juist om te zien wat de jury vindt van wat ik heb gefokt.
Daarna is het aan de nieuwe eigenaar.
Bij het NRPS is het overigens wel zo dat een 1ste premie nakomeling (veulen of ouder) een stap richting het Keur predicaat is.
Maar omdat deze merrie alles al heeft is ook voor mij de veulen keuring niet een meerwaarde