[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:45

Quir, ze loopt iets minder slecht, maar dat komt natuurlijk voornamelijk door het verband en de Metacam, maar met Metacam is ze zeker niet pijnvrij :(

DL, jeetje, wat is die bol! _O-

Ik heb ook mijn stalnaam laten registreren bij het Welsh stamboek, al mijn veulens heten Belides.... CR (CR zijn mijn initialen).

LaDonna, had die man een hengsten- en merrienaam doorgegeven en komt de naam Noble ook bij hem vandaan?

Dankje absque_dubio, ik maak me best zorgen :(

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:33

Ik heb ook mijn stalnaam laten registreren bij het Welsh stamboek, al mijn veulens heten Belides.... CR (CR zijn mijn initialen).

Ik ben e.e.a. Nog aan het FBI-en als complete nono.

Voor zover ik weet (hier gevraagd) kan NRPS wel in hoofdregister door bloedvoering mama

New Forest alleen bijregister. (?)

Ik vraag ook veel info bij een kennis die NRPS heeft gefokt maar die snapt niet dat ik een new forest heb gekozen :-).

Ik zeg steeds wacht maar af.. ik krijg de mooiste haha

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:49

Ik heb nog geen idee welke naam ik ga geven volgens mij is kwpn ook de letter R dit jaar.

We hebben vandaag wel de 100 dagen dracht bereikt. *\o/* Binnenkort maar eens een afspraak maken voor de laatste scan.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:57

Cynthia82 schreef:
(...)
LaDonna, had die man een hengsten- en merrienaam doorgegeven en komt de naam Noble ook bij hem vandaan? (...)

Ja, hij had een merrie- en een hengstennaam. Alleen vond ik die hengstennaam niet zo mooi (Albert, naar mijn overleden schoonvader) dus heb ik de betekenis van die naam opgezocht en dat is edel, nobel. Dus zodoende heb ik Noble Noble genoemd :) En hij vond ook dat de stalnaam ervoor moest, dus die heb ik laten registreren. Noble heet voluit: Deudericks Mr Noble FP. FP zijn de initialen van de oude man.

Sterkte met je Fiore, ik hoop dat ze snel opknapt Cynthia!

New Forest is een gesloten stamboek, voor alleen NF pony;s. Ze hebben wel een kruisingsregister, het NFX-register. http://www.newforestpony.nl/wp-content/ ... V-2019.pdf
Het NRPS ís een kruisingsstamboek, daar kan een pony in worden opgenomen als die minstens 12,5% arabisch volbloed is (dus: als jouw merrie minstens 25% arabisch is). Als de hengst goedgekeurd is voor willekeurig welk stamboek krijgt het veulen een A-register papier (zo niet, dan een B-register). Dan is er ook nog de sportpony richting, met minder dan 15,5% arabisch volbloed. https://nrps.nl/fokkerij/onze-fokkerij/ ... egistratie .Ik zou persoonlijk je veulen bij het NRPS inschrijven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:44

Tsja ik ben dus van het niet-piemel kamp :D al is de verkoop van de hengstveulens uit mijn merries geen probleem, heb al wat gegadigden, merries wil ik houden. Tsja qua kleur. Ik ben erg benieuwd.

Mijn Sir Donnerhall is heel donkerbruin, net als haar vader, haar moeder is gewoon bruin, oma schimmel, maar dat heeft ze niet gekregen en ze is drachtig van een appaloosa met vos als basiskleur en dan homozygoot voor appaloosa kenmerken. Ze heeft daar nu al een prachtig bruin hengstveulen van met stippen op de kont, 2 witte voetjes achter en een kol. Kopietje zonder slurfje is prima, maar het mag natuurlijk ook een panter bonte zijn :D

Mijn Rubinson is stekelharig zwart. Haar vader was zwart en haar moeder is stekelharig vos. Ze is drachtig van Ceasar een homozygoot zwart bonte. Er zit nergens agouty in dus ik verwacht volgend jaar een zwart (stekelharig) bonte. Ik hoop met weinig wit maar dat is dus afwachten. :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:46

spannend hoor Mer, kan alle kanten op. worden spannende bevallingen

ik verwacht 2 saaie donkerbruinen, met nu toch echt hopelijk eindelijk een merrieveulen voor vilexa!

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:10

Misschien een rare vraag, maar hoe doen jullie het met dekens? Ik wil mijn merrie zo lang mogelijk doorrijden en heb eigenlijk niet zoveel zin in een hele dikke vacht. Al denk ik niet dat ze nog heel lang in haar deken past haha

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:22

Ik heb Kees altijd dekens opgehad tijdens de dracht en geen problemen met de maat, maar heb dan ook heerlijk ruime dekens van Horze voor haar.
Eventueel kan je de singels verlengen met een tussenstuk.
Het scheelt ook wel wanneer je merrie is uitgerekend, vaak kunnen ze de laatste weken weer zonder deken.

corinadrenthJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:29

ik doe dit jaar geen dekens op. ze krijgt in februari al een veulen dus wil ik geen deken op

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:46

Ik heb gelukkig ook geen deken nodig :D

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:50

Hoi allemaal! Ik wil mij graag hier aanmelden :D
Ik heb sinds juni dit jaar mijn welsh merrie met het doel om ermee te fokken en te beleren en een ruitertje vinden die er lekker mee op pad kan aangezien ik er zelf veel te groot voor ben :D

Het duurde even om haar drachtig te krijgen maar het is gelukt en we zitten nu op 30 dagen.
Ze is uitgerekend op 15 juli 2020.

Malibu, A welsh (v. Scalding Due) is drachtig van Cassanova Du Bois
Afbeelding

Zal dus een grote kans hebben op een valk kleurig veulen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:02

Leuk, gefeliciteerd.
Vanwaar de keuze om een D op een A te zetten? :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:11

Veronia krijgt straks gewoon haar deken op. Ik bouw het weer af voordat het veulen komt, dat moet allemaal net mooi lukken.

Crazy_funky welkom. Leuke merrie heb je. Ik begrijp de hengstenkeuze niet helemaal omdat hij zo'n ander formaat en type heeft, maar ik hoop dat er een veulentje naar je wens uit komt.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:11

In de hoop dat ik de uitstraling van mijn merrie met de gangen van Cas kan creëren in het veulen. En een wat groter maatje zodat ie leuk in de wedstrijden kan rijden.
Niet dat mijn merrie niet goed loopt hoor haha.
Maar het was toevallig dat Marjolein al op stal kwam voor de staleigenaar die met Cassanova aan het dekken was bij zijn merries.
Die van Marjolein (nouja van haar vriend dan) met Cas en een a welsh zijn erg goed gelukt dus vandaar dat ik het wel aan durfde.

Voor volgend jaar heb ik sowieso al een sectie a hengst op t oog dus dit zal eenmalig zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:32

Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Op mijn merrie btw ook weer Cas :P

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:59

cynthia he wat balen!!

paardje! gefeliciteerd!! mooie mijlpaal!!

Sanne ik heb er nu een regendeken op gezien ik ook geen zin heb om met winterdekens aan de gang te gaan of met dikke vacht. Alleen snachts overigens. Sochtends eraf. T blijft zolang warm... hoorde ookal volgende week 25 graden?!! Heb het wel gehad met de zomer onderhand. Maar dan laat ik hem af rond de bevalling.

crazy, leuk, valk is mooi :D

Ik wil ook een niet-piemel. Wil deze merrie graag aanhouden als opvolger van die van mij, afhankelijk hoe de blessure zich herstelt...

Mijn kleurkansen:

Black tobiano: 37,5
Grullo tobiano 37,5

De andere opties wil ik het niet over hebben :') O:)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:26

Hier straks wel dekens op, omdat ik Lana zo lang mogelijk door wil rijden. Vorig jaar zat er weinig buik aan dus over de maat maak ik me niet druk. En ze is pas in Juli uitgerekend dus mag hopen dat de deken dan alweer af is :+

Idaza krijgt ook een deken op maar wordt verder niet mee gereden door blessure. Die is pas in Mei uitgerekend dus dan is ie ook al weer af.

Ik heb Rambo dekens, dat past eigenlijk altijd wel, zelfs als ze wat dikker worden, zijn mooie ruime dekens!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:47

Cioccolato, gefeliciteerd met je verjaardag! Y)(^)

LaDonna, dat heb je mooi gedaan van Albert naar Noble :)

Ik gebruik ook geen dekens. Af en toe een regendeken als ze in de zeikregen naar buiten moet van de winter.

crazy_funky, welkom. Als ik een A'tje had gehad waren er zo veel hengsten geweest die ik heel gaaf zou vinden om te gebruiken. Deze combi snap ik zelf ook niet zo goed, hoewel die van Dirk inderdaad leuk is uitgepakt, maar wat ik zeg; er zijn zoveel knappe A hengstjes die veel beter aansluiten op je merrie.
Niets negatiefs over Cas uiteraard, ik verwacht zelf ook een Cas veulen :)

Mirjam, heb jij er voor komend jaar weer eentje drachtig van Cas? Sorry, maar ik ben het even kwijt.

Floripori, voor dinsdag staat nu zelfs 30 graden!
Nu moet ik wel zeggen dat het de laatste jaren rond mijn verjaardag (as zondag) altijd prachtig weer is, ook vaker rond de 30 graden, maar 25 was genoeg geweest :)

floripori17 schreef:
De andere opties wil ik het niet over hebben :') O:)

:')

Het Fismoeltje gisteren <3
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:29

Dank je! *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:53

Gefeliciteerd :D

Hier net de laatste scans gehad, 3x een prachtig kloppend hartje. :D :):)

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:30

Pfff ik ben alles aan het uitzoeken met NRPS aan te vragen maar het valt allemaal nog niet mee.

Stap 1.. het paspoort hadden we nooit overgeschreven dus staat nog op naam van eerste eigenaar.
Daarvoor moet ik het paspoort aangetekend opsturen maar dat vind ik best spannend. Ik heb nu bijvoorbeeld al 2 x gemaild en geen reactie gehad.

Ik kan het pas na enten sturen wat begin oktober is, gezien de stempels in het paspoort.

Wanneer ontvang je eigenlijk een dekbewijs?

Ik heb op de NRPS site gekeken waar ik veel info vindt maar toch niet precies weet wat nu de precieze stappen zijn.

Volgens mij heb ik ruim de tijd overal voor en hoef ik er tot nu toe slechts voor de zorgen dat mama goed in conditie blijft.

Mijn kudde krijgt jaarlijks de basisenting maar ik heb begrepen dat enten tegen rhino met 5 en 6 maanden moet?
Nu las ik ook weer dat dat alleen maar helpt als heel de kudde geënt is. Betekent dat dus echt weer katjing lege portemonnee? En hoe doe je dat dan als je in pension staat?

Wat is jullie mening hierover?

Ik graag een soort stappenplan voor fokken van een veulen willen hebben.
Zou dr vast wel zijn maar ik bedoel net zoals ik zelf zwanger was ik alles wat los en vast zat las.

Zo van gefeliciteerd je merrie is zwanger!

De volgende stappen dient u in uw agenda te zetten:

Blablablabla...

Het is nog zo nieuw allemaal

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:15

Gewoon al je vragen hier stellen. Ik snap dat je in één keer alles wil weten, maar dat lukt toch niet :)

Dus hier alvast mijn antwoord op je vragen:
Dekbewijs ontving ik voorheen altijd als mijn merrie weer thuiskwam van de hengst en ik had betaald.
Nu is mijn merrie voor het eerst via KI drachtig geworden en zodra ik de rekening aan de hh betaal, stuurt zij het dekbewijs op. Ik weet dat het bij ieder stamboek anders kan gaan.

Enten tegen Rhino is volgens mij op 5, 7 en 9 maanden. Ik geef deze nooit, omdat dat inderdaad alleen maar werkt als de hele kudde geënt wordt en ik sta op een pensionstal, dus dat heeft geen zin.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:41

Dekbewijs NRPS gaat digitaal geloof ik. De hengstenhouder geeft aan stamboek door dat er gedekt is oid.

Volgens mij hebben wij rhino niet specifiek op 5/6 maanden gedaan omdat ze gewoon al goed geent waren.
Op pension is rhino enkel te doen als hele stal ertegen ent.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:33

Ik gebruik ook geen dekens meer mijn merrie wordt niet meer gereden. Hoe het gaat met dekbewijzen geen idee ik verwacht dat het bij het kwpn gewoon doorgegeven wordt. Rhino enting geef ik ook niet.

Wij gaan donderdag 17 september nog een laatste keer scannen *\o/*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:49

Ik ent ook niet tegen rhino, abortus en verlamming variant werkt de enting vaak niet eens tegen.

Dekbewijs wordt vaak door de hengstenhouder gestuurd naar het stamboek, maar het wisselt per hengstenhouder en stamboek.

Ben aan het kijken of ik het veulen in Denemarken ga registreren, wilde eerst Zweden, maar wat een trieste bedoeling is dat. Dus dat gaan we niet doen.

Hengst was Deens kampioen, dus dat gaat waarschijnlijk wel makkelijk. Duitsland zou ook nog een optie kunnen zijn.

Hier gaan ze wel onder dekens. :j
Zweedse winters zijn iets te koud voor mijn Nederlandse koukleum paardjes. :+ _O-
Dan willen ze helemaal niet meer buiten staan, haha.