[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:55

Casca schreef:
Brrr, gelukkig hebben jullie die tijd genomen Woogy! Ik duim voor jullie dat hij volgende week naar huis mag en dat het verder mooi zal genezen zonder veel litteken..

Mooi buikje al hoor PP, vooral op de eerste foto zie je al wel wat bolling :D

Ayasha, jouw merrie ook 24/7 buiten? Lekker dikke vacht en al een flinke buik! :D

En iedereen natuurlijk fijne feestdagen!!! {:)

Jep, Pretzel staat 24/7 buiten samen met mijn wedstrijdpaard/pony. :)
Sam bezorgd Pret zo nu en dn wat zwangerschapsgymnastiek.. Sam is erg speels en actief dus moet Pret maar mee doen als mijnheer het in zijn bolleke krijgt.. _O-

Woogy; wat een mooie hengst zeg...

Marije: oei voor jou zijn de spannende tijden al daar?!
Vanaf hoeveel dagen "kan" je eigenlijk verwachten (of is het mogelijk dat ie het overleefd) dat ie er langs staat?
340 dagen is "ideaal" toch?
Uier heeft Pret nog niet trouwens.. Eentje lijkt wat "dikker" maar de andere zit nog mooi verstopt. :=

SA; hier is Pret de enige merrie, dus ik hoop voor haar dat haar veulen merrie is. :') Nu is ze zwaar in de minderheid (al telt Pret wel voor 2, ook voor dat ze drachtig was. _O- )

alyel: oef die heeft best buik voor zes maanden! (of denk ik dat maar? Pret had op zes maanden nog amper wat..)

Hier krijgt alles merriebrok trouwens.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:12

Aaah mooie vos met valk combinatie. Grootste kans op een vosveulentje. Een palomino, valk en bruin kan ook nog.
Ze heeft denk ik gewoon een lekkere voerbuik hahahaha.

Ik voer twilight wel al merrie veulenbrok net als haar dochter van vorig jaar, maar de anderen nog niet. Na volgende week mag damira er ook van hebben. Ik kijk per merrie wat ze krijgen.
Sommigen zijn het echt nodig. Anderen niet.

Morgen zal ik eens kijken of ik wat recente foto's kan maken. Als het tenminste een beetje weer is. (heb een hekel aan wind grrrr.)

Caily. mooi is dat als ze hun halsje zo uitschuiven. Zo wil ik ook nog eens een foto hebben, maar als ze het doen heb ik geen camera bij me......

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:15

Caily schreef:
[ Afbeelding ]
volgende keer maar de spiegelreflex meenemen :)

Knap stel!

tenk joe, was niet aan het opletten met plaatsen ;)
Deze combi hopen we volgend jaar te kunnen maken, nog heel even afwachten of het gaat lukken

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:55

Welkom HD! Ben erg benieuwd naar Chakira's veulen. Vind ik echt een leuk paardje.

Leuke foto's woogy! Blijft mooi als ze die nek erop zetten.

Ayasha: Bij mini's kan het al vanaf 300 dagen levensvatbaar zijn(bij grotere 320). Ik reken met mijn mini's 11 maanden(335 dagen) en mijn KWPNer 340 dagen. Maar het is zo verschillend per merrie.
Mijn veulentje van 5 jaar geleden kwam op 285dagen en heeft toch nog 70 uur geleefd en er zijn hier ook fokkers met veulens van 310 dagen enzo die gewoon leven.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:16

Gave foto's Woogy!

Er komen sowieso mooie foto's voorbij! En al aardig wat merries die opschieten, ben zo benieuwd wat er straks allemaal rondhuppelt!

Nog een week en dan is Nikay op de helft, oef, wat duurt het wachten lang, haha!

Nikay vandaag op 163 dagen:

Afbeelding

Afbeelding

En hier kijkt ze niet zo vrolijk, maar is haar bolle buik wel goed te zien!
Afbeelding

Even ter vergelijking, dit was op 129 dagen:
Afbeelding

Vind er niet eens zo heel veel verschil in zitten!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:30

knappe paarden van Woogy! Zaar wordt steeds mooier.

Martinev mooie merrie, is het niet haar eerste veulentje?

en vanaf hoeveel dagen zien of voelen jullie het veulen eigenlijk bewegen? :)

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:57

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:24

Leuk, doe groeiende buikjes..

Lis groeit ook rustig door... Omdat dit veulen helaas verkocht gaat worden heb ik er wel gemengde gevoelens bij hoor...

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:51

set_elkol schreef:
knappe paarden van Woogy! Zaar wordt steeds mooier.

Martinev mooie merrie, is het niet haar eerste veulentje?

en vanaf hoeveel dagen zien of voelen jullie het veulen eigenlijk bewegen? :)

Dank je! :) Het is haar derde veulen, maar de laatste is wel 11 jaar geleden geweest!

Ik ben ook heel benieuwd wanneer we wat gaan zien of voelen. Ik dacht dat je het ongeveer vanaf zo'n 180 dagen kon zien/voelen? Maar ik begreep ook dat het heel erg verschilt per paard, en dat sommigen zelfs niks laten zien! Maar ik ben stiekem ook al steeds aan het voelen en kijken, maar tot nog toe zonder resultaat, haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:56

Het verschilt indd per paard én per veulen :j bij sommigen voel ik niets tot in de laatste weekjes, soms zelfs helemaal niet. bij anderen voel ik bij 6 maanden al wat.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:23

Ayasha, ze heeft idd een dik buikje! Ik vermoed veel vruchtwater? Ze heeft vrij snel een buikje gekregen... lijkt alsof ze niet meer zo lang moet gaan (toch moeten we nog wachten tot mei / juni :p)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:54

Ik dacht inderdaad 160 a 180 dagen voelen, bedankt voor jullie uitleg :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:55

Meestal voel ik zo vanaf de 200 dagen wel wat beweging van het veulen.
Voor die tijd ligt het veulen nog heel hoog in de buik, je moet echt wachten tot de baarmoeder zo diep ligt dat deze dicht bij de buikwand komt.
En soms voel je niets bij een merrie, dat was ook de reden dat ik Cookie laatst heb laten scannen, zelfs toen bleek dat ze al over de 280 dagen was, kon je aan de buik niets voelen. Op de scan zagen we het veulen wel bewegen maar niets te zien of te voelen van buiten.
Bij Amy trouwens ook niet, die was toen rond de 225 dagen en het veulen had nog alle ruimte om te bewegen zonder dat het tegen de buikwand kwam.

Ayasha, bij de mini's kunnen de veulens vanaf zo'n 300 dagen al komen, grotere pony's en paarden vanaf 320.
340 dagen hoef ik voor mijn merries niet te rekenen, ik heb ze wel eens voor "dag 340" laten scannen op 18 dagen dracht van het nieuwe veulen _O-
Al moet ik de vroege merries niet te snel weer dekken, dan krijgen ze 2 veulens in een jaar...
Maar gemiddeld bevallen de mini's hier rond de 320 dagen. Sommigen dus al vroeg (300-310) en anderen wat later (325-335).
Ooit een merrie gehad die het ene jaar op 303 beviel en het jaar erop 351. Niet grappig :+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:56

Martinev wat lijkt jou paard veel op mijn vorige paard. Helaas is hanna na 1,5 jaar bij de nieuwe eigenaar overleden.
Zit er bij jou ook gelders bloed in?

Hier is het ook erg verschillend per merrie wanneer ik het veulen voel. Heb zelfs 1 merrie waar ik niet aan de buik mag zitten. Dat gebeurd straks wel als ze op stal komt te staan. Moet dan toch uier check doen dus ze wennen er dan snel aan. Nu laat ik haar meer eerst. dit jaar heb ik bij chakira de eerste beweging al gevoeld bij een 5 maanden. Heel lichtjes maar duidelijk genoeg. Vooral erg grappig als je daarvoor net een grote beweging hebt gevoeld bij twilight die ruim een maand verder was.

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:41

Ik voelde bij onze merrie bij 204 dagen voor het eerst het veulen!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:48

Zo de dametjes zijn vandaag door de tandarts bekeken, Priska moest een uur lang gevijld en gecorrigeerd worden en over een half jaartje weer, Pony was met 20 minuten klaar, complimenten op haar mooie gebit(ondanks ze nooit eerder gedaan was).

Aries beentje knapt nog altijd op, wond is iets bol maar niet zo erg dat het ene probleem kan vormen. De opperarts was iieeeetttssss minder optimistisch en kwam uit op zo'n 10-14 dagen nog. Al is er ook niet echt een prognose te geven gezien het volgende keer gerust achteruit kan gaan. Volgende week krijgt hij een nieuwe wormkuur die aarsmaden meer moet aanpakken. We zijn nog niet klaar dus :(

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:39

Ik blijf ook steeds voelen of ik het veulen al voel bewegen maar helaas. Ze blijft een bescheiden buik houden en voel of tot nu toe nog niets :( . Ze is nu 200 dagen drachtig, wordt haar eerste veulen.
kan helaas geen foto's plaatsen met mijn tablet kan alleen met een vaste computer of laptop en die heb ik niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:44

Kleine Hansje is ook geen beweger, ligt weleens languit in de breedte maar verder niet zo veel. Arie was veel drukker al vanaf een maand of 4 dracht zag je hem dagelijks bewegen, Pony een gooi naar opzij geven als ze liep etc. :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:54

Ik sta ook regelmatig te voelen, ik voel dan wel beweging, maar of dat nou gewoon Foxy zelf is, of het veulen?? :P :+ ze staat me dan wel vaak dromerig aan te kijken haha.

Verder gaat het zo z'n gangetje, ze staat 24/7 buiten, maar met deze regen vind ik dat wel sneu... Maar binnen vindt ze ook niks...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:59

heeft ze een schuilstalletje? Pony heeft er ook een hekel aan om binnen te staan, is ze in no-time giga opgetrokken, flets en narrig.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:03

Ja hebben ze, staan met 4 drachtige merrie's (dikke buiken parade) 24/7 buiten met zo'n hooivoer-ding waar een hele baal in kan en een schuinstal + veel bomen om de wei. Maar het is nu van dat troosteloze weer.....

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:07

Woogy schreef:
Kleine Hansje is ook geen beweger, ligt weleens languit in de breedte maar verder niet zo veel. Arie was veel drukker al vanaf een maand of 4 dracht zag je hem dagelijks bewegen, Pony een gooi naar opzij geven als ze liep etc. :)

Haha! Tja vond de vorige ook veel drukker maar gisteren... Wow!! Leek wel of ie er door de buikwand heen uit ging komen!!! Trappen!!! En toen was t weer stil... En een diepe zucht van Tie.... :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:10

Arie was vooral heel druk met de schemer, echt giga veel rondzwemmen.

Met dit nare herfst weer heb ik ook de nijging om de kinderen binnen te zetten en te laten...maar dat willen ze uiteindelijk ook niet

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:11

merrie staat hier ook in de wei met schuilstal, ze lijkt inderdaad wat sneuer met de regen maar ik denk eigenlijk dat ze er weinig last van heeft :D lekker veel hooi en ze komen de dag wel door.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:15

stal_HD schreef:
Martinev wat lijkt jou paard veel op mijn vorige paard. Helaas is hanna na 1,5 jaar bij de nieuwe eigenaar overleden.
Zit er bij jou ook gelders bloed in?

Wat grappig dat ze zo op elkaar lijken! Wel heel sneu dat ze er niet meer is... Er zit geen Gelders bloed in, ze heeft een XX/OX percentage van ruim 75%. http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/145008

Een stomme vraag misschien, maar waar voelen jullie de veulens bewegen? En dan vooral vroeg in de dracht, onder de buik? Of gewoon aan de zijkant?