[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:52

Ik denk dat het hier qua kleur ook vrij simpel is: schimmel :+ Want ik vermoed dat Ashley homozygoot schimmel is. Ze is niet getest maar heeft tot nu toe alleen maar schimmels gegeven. En nu is ze drachtig van een schimmel, dus uit mijn hoofd minstens 75% kans op een schimmel (waarvan 25% of 50% kans op een homozygote schimmel). Dus ik reken op een schimmel, alleen is de vraag welke kleur bij de geboorte.

Over schetsers gesproken, hij dacht dat Noble schimmel zwart geboren was, terwijl hij echt wel een iets bruine gloed heeft. Nou ja, het maakt niet alles uit. Hij wordt toch wit :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:00

Kleur op paspoort/papier is nog wel vrij makkelijk te veranderen. Schetser had mijn bruin geboren schimmel, als zwart geboren schimmel gezet (terwijl hij echt bruin was). Mailtje naar stamboek met foto en nieuw paspoort plus papier gekregen. :+

Maar er staan er meer verkeerd dan goed op papier.

LaDonna75 schreef:
Ik denk dat het hier qua kleur ook vrij simpel is: schimmel :+ Want ik vermoed dat Ashley homozygoot schimmel is. Ze is niet getest maar heeft tot nu toe alleen maar schimmels gegeven. En nu is ze drachtig van een schimmel, dus uit mijn hoofd minstens 75% kans op een schimmel (waarvan 25% of 50% kans op een homozygote schimmel). Dus ik reken op een schimmel, alleen is de vraag welke kleur bij de geboorte.

Over schetsers gesproken, hij dacht dat Noble schimmel zwart geboren was, terwijl hij echt wel een iets bruine gloed heeft. Nou ja, het maakt niet alles uit. Hij wordt toch wit :+

Als beide ouders schimmel zijn kan ze inderdaad homozygoot zijn, 1 van de ouders geen schimmel dan niet.

Maar het zegt niet altijd wat, hetrozygote schimmel merrie (vader was zwart) op mijn oude werk had 19 veulens gehad en 19 schimmels uit allemaal niet-schimmel vaders. :+

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:31

AM-horses:
Nee alleen Wendi is geïnsemineerd door Qaside (en dus drachtig) het laatste veulen van Ushi is ook een Qaside (Qi'Oxygenium: ookwel Geni, nu we het toch over kleurtjes hebben)
Geni was heel donker na zijn veulenvacht en nu mega licht.

Afbeelding

Afbeelding

We hadden een dekking gewonnen van stal Hexagon dus Ushi was eerst geïnsemineerd met Matteo (toto jr x Rubiquil) en daarna 2x door Double Dutch (Johnson x Rubiquil).. echt jammer dat het niet gelukt is :(

Ik duim voor iedereen op alle uitkomende wensen *\o/* Ik hoop van Wendi dus een merrie, het liefst zoveel mogelijk wit en het liefst een palomino,.. maar ik denk dat ze een valk gaat geven. Spannend!!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:21

Zijn jullie ook allemaal al bezig met namen verzinnen?

En hebben jullie ook een stalnaam erbij?

Bij het NRPS moet het dus voor een hengst bij ons met een R beginnen.
Op mijn werk test ik allerlei namen hardop uit. Onze merrie heet namelijk Phoebe.. (spreek je dus uit als fiebie) nou als die omgeroepen wordt krijgen we van alles behalve Phoebe... een aantal voorbeelden. Poepuh, poepie, foebe, febe.. (dochterlief’s gezicht op onweer toen ze jonger was bij fout uitspreken en een grote glimlach als het juist was).

Nu is de gekozen stalnaam toevallig ook een R.. dochter heet Roxy dus wordt het Roxtar’s ..... zitten daar nog gekke regels aan?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:35

Ik moet nog scannen voor de gust regel. En als ik na de winter die buik zie groeien ga ik eens rustig aan namen denken :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:14

Hier wisten ze zelfs van een bruinbonte (met zwart in de manen! En voorpluk) nog een vosbonte te maken. En elk jaar weer vraag of de muisgrijze Tinkers zo special blijven.... Nee, die worden gewoon zwart (bont). En mijn diep zwart(bonte) veulen dan? Die is smokey black en draagt dus crème. Snappen mensen niet :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:28

Maar of die nu donker of licht is, blijft vos. Kleurschakeringen zijn er nu eenmaal.
Mijn bijna zwarte buckskin merrie staat ook als vos ingeschreven. Je vraagt je af hoeveel kennis sommigen toch hebben van paarden :D :o

Beterschap Cynthia met je merrie

Die is wel heel knap hoor dl

Mijn kleinkansen, ik wil absoluut geen smokey grullo minimaal bont merrietje want dan heb ik weer een probleem. Kan ik niet wegdoen en moet ik weer in therapie :') _/-\o_ :')

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:30

Hahaha succes Fotsy! :+

Ik heb de perfecte naam. Ik ga niet eens verder zoeken. Dit wordt hem. Kan zowel voor een merrie als hengst, alleen zou ik het voor een hengst zonde vinden, omdat ik die verkoop.

Kijk het beestje nou staan
Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:57

‘Mijn’ chipper was juist top dit jaar met kleur benoemen! Zo goed heb ik ze niet eerder meegemaakt. Ik had het veulen als vos aangemeld in afwachting van de testuitslag, chipper was overtuigd van palomino en heeft deze ook zo opgeschreven. En hij had het nog goed ook bleek later!
Voor het idee;
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels wordt ie eindelijk blond, maar dat was toen nog echt niet zichtbaar

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:23

Ik hou het qua namen wel in de gaten. :j
Als ik een keer iets hoor wat ik leuk vind klinken sla ik het op.
Maar ik kijk ook altijd even in de database van het stamboek of er al veel zijn met die naam. :D

Voor Ariel moet zowel een hengst als een merrie met een A beginnen.
Bij Olivia hengst met A en merrie met O.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:33

Voor de shetjes is het de P volgende jaar. Ik heb er al een aantal bedacht en zal er mijn ding wel in vinden :D

Voor Suus zie ik wel als het geboren is

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:03

Haha iedereen weer druk met namen!

Ik wil wel een beetje in de “makkelijke” namen blijven en mag weer met een G of “moet” vernoemen naar de moeder.

Ik heb wel wat ideeën maar nog niks zeker.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:39

Oh leuk al een naam Cynthia

Das idd goed gezien absque

Naam moet hier volgens stamboek met y beginnen geweldige letter :Y) _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:44

Yeej!
{:}

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:56

Cioccolato schreef:
Yeej!
{:}

;) :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:20

Hier ook met R... heb voor hengstjes wel al leuke namen bedacht, merries weet ik nog niet... die van Idaza moet eigenlijk in ‘daza’ eindigen maar ben er nog niet uit.

Vergeten wie dat vroeg maar ik zet stalnaam er altijd achter, want de naam moet ieder jaar met een andere letter beginnen. Dus zelfs als het dit jaar dan wel uitkomt dat je de juiste letter kunt gebruiken, kan dat volgend jaar niet. Dus dan doe ik het liever als 2de dan kan ik consequent blijven :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:22

Dustinlover. Gefeliciteerd met dit resultaat. Echt een plaatje <3

Altijd weer een verassing hoe veulens verkleuren en uiteindelijk toch echt een andere tint zijn.
Veulen van dit jaar hebben ze ook op donkere vos gezet, nou ik ben benieuwd van het voorjaar :D
Afbeelding
Nu is mijn veulen van vorig jaar wel mooi donker gebleven <3
Afbeelding
Maar volle broer heeft wel een ander tintje, maar zeker ook knap
Afbeelding

Quir. Dat is ook wel bijzonder. Alle nakomelingen haar kleur terwijl ze hetrozygoot is.

Lovelyn. Dat zijn ook hele leuke hengsten. Idd jammer dat het niet is gelukt

Cynthia. Is er al bekend waar ze last van heeft. Of heb ik eroverheen gelezen

Absque_dubio. Je zou idd echt denken dat het een vosje is met de eerste foto's. Toch grappig dat dit zo veranderd. Echte toverballen :wow:

Ik heb ook nog niet echt aan namen gedacht. Meestal maak ik een lijstje en vaak na de geboorte wordt het heel iets anders :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:43

absque_dubio, ik had die van jou ook absoluut vos genoemd, dus dat is zeker knap!

Ik ben wel blij dat ik vrije keus heb qua beginletter :)

AM, nee, weten we nog niet. Het is nu even afwachten de komende dagen. De veearts laten komen vrijdag om een zweer uit te sluiten en als het geen zweer is, moet er maandag een scan gemaakt worden van haar been.

Grappig he dat volle broers/zussen ook een hele andere tint kunnen krijgen. Dat had ik met Fiore en LaVie ook.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:02

Gaat ze wel al wat beter Cynthia? Of nog geen verbetering?

Ja best bijzonder AM_Horses en haar eigenaar hoopte zooo op een "gekleurde" merrie uit haar, maar helaas. Maar hij was al blij dat het laatste veulen een merrie was, de 11 daarvoor allemaal hengsten en hij wilde graag met de lijntje verder gaan.

Hier moet een hengstje beginnen met een M, merrie is vrij. Heb wel al namen in gedachten, maar nog niet helemaal overuit. :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:40

Fotsy reken maar dat wordt een smokey grullo met minimaal wit haha.

Cynt ahh pootje in het verband. Hopelijk is ze gauw beter!

Maryanne ik heb geen verstand van dat stamboek dus kan ik helaas niet mee helpen.

AD jeetje wat kun je je daar soms in vergissen met dat vos of palomino!

Fotsy ik heb een merrie met de Y en inderdaad valt niet mee! Merrie zelf heet Yesna en veulen van dit jaar heb ik Yolo genoemd haha.

AM dankjewel! Wat een verschil ook in die vos tinten.

Aimee is hier ook al een mini buikje aan het kweken.
1 augustus:
Afbeelding

En gisteren op 7 september:

Afbeelding
Ze is nu 134 dagen drachtig dus alweer 4,5 maand :)

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:14

Iedereen weer gefeliciteerd waar het alsnog bij gelukt is.

Hier liggen de namen ook al klaar ik moet voor zowel een hengstje als voor een merrie met een A beginnen.
Wat het aan geslacht word maakt voor mij niet uit in beide gevallen blijft het veulen in eigen bezit.
Voor de kleur hoef ik ook niet te gokken dat is sowieso vos.

Gister hier nog een laatste controle echo gehad op dag 102.
Alles zit helemaal mooi en goed kloppend hartje weer gezien en het veulen heeft nu al een mooi groot hoofd met grote ogen <3 <3 <3
De dierenarts verwacht dan ook een groot veulen want voor dracht dag 102 is het al flink aan de maat <3 <3 <3

De zwarte bolletjes op de eerste foto zijn de ogen.
Op de 2e foto is het blauwe vlammetje het kloppend hartje
Afbeelding
Afbeelding

En nog een foto van dracht dag 100 je gaat toch echt al een buikje zien en ze zit ook al een stuk breder wat mijn lijf dan weet iets minder grappig vind.

Afbeelding

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:15

Op de papieren van mijn Fries , staat bij kleur zelfs schimmel.
Dat is pas een flater!

Namen .... ik heb al een lijstje gemaakt, in denk dat ik uiteindelijk de kindjes daar eentje van laat kiezen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:17

Dustinlover, dat schiet al op! Jammer genoeg bij die van mij ook al.. Op 89 dagen.. :=
Sterkte met Fiore, Cynthia! Leuk die progressiefoto's zo.
Wat geinig hoe de vossen en palomino's veranderen van kleur op de foto's die hier gedeeld zijn.
Ynekes, welkom terug!
Jeetje AM_horses, hoe groot is die bruine?
Muronia, inderdaad even in de gaten houden dat ze niet teveel invalt door de dracht!

Wij hebben geen spectaculaire kleurkansen (waarschijnlijk EEaa x Eeaa en anders Eeaa x Eeaa), misschien ooit wel eens leuk, maar voor nu hoop ik gewoon op een "saaie" zwarte zonder wit, want ik ben lui met benen wassen. :')
Een merrieveulen heeft wel mijn voorkeur om het lijntje ooit weer voort te zetten, maar ik zou het waarschijnlijk toch niet over m'n hart kunnen verkrijgen om het veulen te verkopen als het een hengstje is. :o
Wij moeten ook de beginletter R hebben, ik geloof dat ik bijna uit de namen ben voor beide geslachten. De moeder heeft een plaatsnaam als roepnaam, dat lijkt me wel leuk om erin te houden bij de veulens die we uit haar fokken.
Verder wil ik die plaatsnaam bij een merrieveulen weer combineren met de stamnaam die ze allemaal hebben in dit lijntje (xArienke, met op positie x de letter van dat jaar, maar dan weer een beetje m'n eigen stijl want Rarienke vind ik raar :D). Mijn merrie heeft de eerste letter van de achternaam van de fokker als initiaal (P.), ik denk niet dat ik dat meeneem omdat mijn achternaam met een andere letter begint, maar ik maak er misschien G.P. van als verwijzing naar de naam van mijn merrie en als combinatie van haar roepnaam en de roepnaam van mijn overleden pony én voor de klasse die het veulen natúúrlijk gaat behalen. _O- (grapje, was dat maar waar)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:24

MarryAnneR schreef:
Zijn jullie ook allemaal al bezig met namen verzinnen?

En hebben jullie ook een stalnaam erbij?

(...)

Nu is de gekozen stalnaam toevallig ook een R.. dochter heet Roxy dus wordt het Roxtar’s ..... zitten daar nog gekke regels aan?

Bij het Welsh stamboek mag je niet zomaar een stalnaam ervoor zetten, die moet je eerst registreren. Dan kijkt men of die naam niet al in gebruik is enz. en dan krijg je een certificaat dat dat jouw stalnaam is. Die mag dan uiteraard door niemand anders worden gebruikt. Of dat bij andere stamboeken ook zo werkt weet ik niet maar wel de moeite waard om uit te zoeken.
Ik weet alleen de naam voor een merrie, die heb ik nog van de oud-mede-eigenaar van Ashley gekregen (heel verhaal, oude man die destijds Ashley heeft gekocht en later mij mede-eigenaar heeft gemaakt, we hebben samen Noble gefokt maar die oude man is vorig jaar september overleden, wist nog wel dat Ashley drachtig was maar hij heeft het veulentje nooit gezien. Wel heeft hij mij de namen doorgegeven voor de veulentjes...)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:38

Knolselder de P is een fantastische letter hoor! :D

Fotsy ik vind de Y juist leuk. Gewoon namen opzoeken die met de J beginnen, en de J veranderen naar Y. :Y)

AM_Horses die van vorig jaar is inderdaad mooi donker gebleven, leuk zeg. Je ziet het niet veel.

Cynthia82 weer een spannende week dus, sterkte. :(:)

Piarens schimmel bij fries? Hoe dan? :')

LaDonna75 een stalnaam moet je inderdaad registreren. Dat heb ik met mijn stalnaam ook gedaan. Zoveel geld kost dat niet, en dan weet je zeker dat niemand jouw stalnaam nog mag gebruiken. Net zo fijn.