[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:23

Ik gebruik deze tests.
http://www.minihorseshop.nl/fokkerij/mhs-melk-test.html

Ik heb de luxe dat ik bij een kabelbedrijf werk, en wij dus redelijk voordelig internet naar onze stal aan konden laten leggen. Heb nu dus een internet abonnement voor op stal, ideaal voor de camera's. Anders had ik ook zo snel nog niet geweten hoe ik het had moeten regelen.

MarijeR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:31

Melk tests werkten hier erg goed vorig jaar. Op Cookie na dan, die liep 2 weken met een lage pH en een hoge refractometer waarde :+

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:55

Mijn merrie gaat naar een stal waar geen Internet in de buurt komt 10km bij mijn huis vandaan.. nou moet ze toch open geknipt worden, ik heb wel is gehoord van een chip inhechten ofzo? Iemand hier ervaring mee? Vorige keer heb ze met singel en halster alarm gestaan maar dat werkte niet omdat ze maar hele lichte weeen had en bleef staan.. ook trekt ze alle halsters kapot dus dat is zonde.. zijn er nog meer opties dan weken lang in t stro slapen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:03

Murosch schreef:
Maar er kan toch ook een signaalversterker tussen de router en de camera worden gemaakt? Dan zou het wifi signaal hem wel moeten pakken. Het gaat mij erom dat ik de beelden ook kan volgen als ik niet thuis ben vanaf mijn telefoon namelijk.

Versterkers bestaan niet, je bedoelt een repeater. Signaal wordt opgepikt en weer opnieuw doorgezonden, maar is wel verzwakt.
Mocht je de mogelijkheid hebben en iets meer willen investeren, gebruik dan een homeplug en zet daar een repeater op. Dan heb je gewoon signaal op volle sterkte. Dat systeem gebruiken wij ook voor achterin de tuin goed wifi te hebben.
Helaas is dit systeem voor ons niet haalbaar voor op stal, aangezien dat een ander huis is, en de stroom op stal apart is van de stroom in het huis daar. Anders was dat voor ons ook ideaal geweest.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:14

Ik heb er bewust voor gekozen om aankomend seizien rainbow niet te laten dekken om der lichaam rust te geven.
Ik weet dat ze vorig seizoen ook een veulen heeft gekregen.
En er meerderen gehad heeft, wanneer en hoeveel weet ik niet.

Nu ben ik benieuwd wat voor redenen er iemand heeft om elke keer de merrie maar te laten dekken.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:29

Die melktests lijken me handig, maar moet je dan steeds melk uit de spenen knijpen? Weet niet of ik dat overleef...

Hier hoop ik bij Rosa op een merrieveulen, daar heb ik nu 2 hengstjes van gehad.

Hier gaan we waken als de tekenen beginnen en dan met een paar mensen slapen en waken afwisselen. We gebruiken een IR-camera

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:41

R.X. schreef:
Ik heb er bewust voor gekozen om aankomend seizien rainbow niet te laten dekken om der lichaam rust te geven.
Ik weet dat ze vorig seizoen ook een veulen heeft gekregen.
En er meerderen gehad heeft, wanneer en hoeveel weet ik niet.

Nu ben ik benieuwd wat voor redenen er iemand heeft om elke keer de merrie maar te laten dekken.

Roosje blijft hierna leeg, is ook drachtig bij ons gekomen.
Moarn 'dient' als gezelschap voor mijn dekhengst in een natuurgebied. Dan wordt je vanzelf drachtig.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:50

Melkstrips heb ik ook :j eigen merk van mijn webwinkel :j Ik vond de kleurverschillen erg moeilijk te zien bij de MHS strips dus heb ik ze nu zelf laten maken met duidelijke kleurverschillen bij de PH meting. Ik krijg ze over enkele weken weer binnen. Kosten 15,- voor 100 stuks en zijn doormidden te scheuren dus je kan er makkelijk 200 van maken ;) Ik ga ze morgen bestellen om de voorraad bij te vullen, dus mochten er nog geïnteresseerde zijn? Stuur even een pb ;)

Het liefst zou ik ook voor een geboorte alarm gaan. Maar Khaleesi heeft zo snel last van (opengaaande) schuurplekken dat ik dat niet kan riskeren :n halster en singel beiden niet.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:53

Robynn schreef:
Melkstrips heb ik ook :j eigen merk van mijn webwinkel :j Ik vond de kleurverschillen erg moeilijk te zien bij de MHS strips dus heb ik ze nu zelf laten maken met duidelijke kleurverschillen bij de PH meting. Ik krijg ze over enkele weken weer binnen. Kosten 15,- voor 100 stuks en zijn doormidden te scheuren dus je kan er makkelijk 200 van maken ;) Ik ga ze morgen bestellen om de voorraad bij te vullen, dus mochten er nog geïnteresseerde zijn? Stuur even een pb ;)

Het liefst zou ik ook voor een geboorte alarm gaan. Maar Khaleesi heeft zo snel last van (opengaaande) schuurplekken dat ik dat niet kan riskeren :n halster en singel beiden niet.

Ik stuur je een pb

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:46

Wat een mooie sneeuw foto's en dikke buiken komen er weer langs zeg!

Ik heb vorig jaar zelf een geboorte alarm aangeschaft en is me vorig jaar goed bevallen. Hij kan zowel aan het halster als aan een anti-rol singel gebruikt worden. Maar met de kleintjes heb ik hem als halsteralarm gebruikt en pas omgedaan op het moment dat we dachten dat het nodig was. Wel zou ik nog graag een camera willen maar dat gaat helaas erg moeilijk in verband met wifi.

Wat betreft aanhouden van het veulen zal die van het paard blijven als hij/zij gezond en correct is, ongeacht geslacht. De kleintjes zullen waarschijnlijk naar een nieuw huisje gaan. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:22

Goeiemorgen, ik heb weer ff hoop bijgelezen.. Heb heel de kerst gewerkt in de nacht dus echt geen tijd gehad om veel te bokken :)

Melkstrips gebruik ik hier van een bokker, werken ideaal :)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:24

Moet je met de melktests iedere keer een druppel melk uit de uier halen? En hoe vaak controleer je dan? We hopen dat onze merrie (maiden) haar veulen in het land kan krijgen. Geen camera's voor ons op stal dus. Misschien wel een geboorte melder (singel) en ouderwets waken.
Het veulen is voor onszelf. Onze merrie heeft een geweldig karakter en daar willen we graag een veulen van. Maakt daarom niet uit of het een hengst of merrie is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:13

Vitaquilla schreef:
Mijn merrie gaat naar een stal waar geen Internet in de buurt komt 10km bij mijn huis vandaan.. nou moet ze toch open geknipt worden, ik heb wel is gehoord van een chip inhechten ofzo? Iemand hier ervaring mee? Vorige keer heb ze met singel en halster alarm gestaan maar dat werkte niet omdat ze maar hele lichte weeen had en bleef staan.. ook trekt ze alle halsters kapot dus dat is zonde.. zijn er nog meer opties dan weken lang in t stro slapen?

Is je merrie dicht gezet?
Meestal maken ze die namelijk al wat voor de geboorte open.
Week ofzo was bij ons normaal.
En de chip hebben ze bij ons wel gebruikt.
Werken feilloos.
De verbinding tussen beide delen worden verbroken door de waterblaas.
Dus je moet wel in de buurt zitten om dan de bevalling niet te missen.
Overigens moet de merrie dan dus wel al open gehaald zijn anders zou ze zichzelf kapot kunnen persen

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:34

ponyparadijs schreef:
Vitaquilla schreef:

Is je merrie dicht gezet?
Meestal maken ze die namelijk al wat voor de geboorte open.
Week ofzo was bij ons normaal.
En de chip hebben ze bij ons wel gebruikt.
Werken feilloos.
De verbinding tussen beide delen worden verbroken door de waterblaas.
Dus je moet wel in de buurt zitten om dan de bevalling niet te missen.
Overigens moet de merrie dan dus wel al open gehaald zijn anders zou ze zichzelf kapot kunnen persen

Ze is idd dicht gezet, ik laat haar op 300 dagen openknippen dan moet ze ook geent worden. Ik vroeg me voornamelijk af hoe zo een chip werkt.. ik slaap als ik denk dat t snel komt wel in de buurt. En anders ben ik er binnen 10 minuten. Zit er ook een simkaart in ofzo? Hoe krijg ik de melding dan?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:10

Emmy met de melktest moet je inderdaad een druppeltje melken.
Ik test echt pas als de bevalling lijkt te naderen,eerst eens per dag maar als het dichterbij lijkt te komen 2 x per dag en als het echt duidelijk werd testte ik nog vaker want het is vaak pas op het laatst dat je de duidelijke verschillen ziet in de melktest,op een paar uur tijd veranderde dat hier erg snel!

R.X een merrie die verder niks moet doen kan best elk jaar een veulen krijgen. Onze merrietjes hier bijvoorbeeld mogen hier ganse dagen niks doen en vreten en genieten. Soms slaan we wel eens een jaartje over,niet alle merries hoeven elk jaar gedekt,maar het kan best in principe zonder dat de merrie daardoor hoeft te lijden. De ene trekt het wel beter dan de andere,het zogen ed.

Mooie kont Irishcob :)

Fotsy ik heb de geboortemelder gekocht aan een handelaar hier uit de buurt,in Hooglede.
Maar je kunt hem overal kopen,ook hier om te hoek. Ik heb de Birthalarm Smart.
Wel een investering maar zoooo zijn geld waard!! Ook al heb je vaak vals alarm en slaap je een paar nachten minder goed,dat neem ik er graag bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:12

Ik doe ook melktesten, maar dan niet met hulpmiddelen. Ook iedere dag een druppeltje eruit, en als het wittig is, dan komt het binnen de 24 uur. Is voor mij tot nu toe de enige indicatie die Neon gegeven heeft.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:16

Hoi! Mag ik mij weer aanmelden voor 2015? nog op de valreep, haha.

Ik verwacht 3 veulens en ik verdenk toch een vierde :)

de eerste is op 15 mei uitgerekend, dat is Kira, een shet/Welsh en zij is drachtig van Floki, mijn IJslander, de vorige keer was echt een superleuk veulen, Saga. Dat vond Kira ook, en die was dus ontsnapt om een tweede te maken :o Maar is prima.

De tweede is Puk, mijn groninger merrie, is gedekt door Eliet, en is op 29 juni uitgerekend, en ik ben heeeeeeeeeel benieuwd wat daar uit komt.

de derde is mijn ijslandermerrie Snörp, en zij is op 25 juli uitgerekend, ook drachtig van Floki.

De eventuele vierde, Gasella, zou drachtig moeten zijn ipv Snörp maar was drachtig van een tweeling... Toen al 30 dagen op de scan (flook is zeeeeeer vruchtbaar haha) beide weg gespoten en nu staat de merrie ineens toch met een verdacht dikke buik en slappe buikbanden. Ze is niet meer hengstig geworden en op de scan na t wegspuiten was niets te zien, geen nieuw ei, geen oud ei, niks. Lastig want ze gedroeg zich heel anders het was net of ik twee hengsten had staan. Maar alle hormonen waren in de war, en daar gooiden we het maar op. Ik zou heeeeeeeeeeeeel blij zijn, want qua afstamming een heel vet veulen *\o/* Anders zou zij op 8 maart uitgerekend zijn.

Dus ik wacht weer in spanning af!

Gasella:
Afbeelding

Kira met Saga, haar veulen van dit jaar:
Afbeelding

Mijn stoere man Floki
Afbeelding

en Puk
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:31

Vitaquilla schreef:
Ze is idd dicht gezet, ik laat haar op 300 dagen openknippen dan moet ze ook geent worden. Ik vroeg me voornamelijk af hoe zo een chip werkt.. ik slaap als ik denk dat t snel komt wel in de buurt. En anders ben ik er binnen 10 minuten. Zit er ook een simkaart in ofzo? Hoe krijg ik de melding dan?

Citaat:
Bij het Foal Alert-systeem wordt er door een dierenarts een chip op de vulva gehecht, deze verbindt
de beide vulvalippen en geeft een alarm als deze door de vruchtblaas wijken. Als dit alarm afgaat is
de geboorte dus al even bezig. De nadelen zijn dat merries de chip los kunnen schuren en deze dan
opnieuw geplaatst moet worden. En bij sommige afwijkende liggingen gaat het alarm niet af, omdat
er geen vruchtblaas door de vulva komt, dit zijn juist de spoedgevallen.

Er zit een los apparaat bij die dan via de telefoon een melding geeft.
Ik ken dierenartsen die er 1 hebben en hem gebruiken voor klant merries.
Maar het apparaat opzich is geloof ik best duur

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:55

Ik laat de mijne pas op het laatst openknippen, vorig jaar was ze toen al een week overtijd.

Die homeplug klinkt goed, denk dat ik dat eens ga proberen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:57

IK wil melkstrips dit jaar ook wel eens proberen, heb 2 merries staatn die ik kwa bevallen niet ken en 1 is een maiden. Vrees dat ik bij mijn eigen geen melk kan krijgen hahah, maar die verrast me toch niet, dat komt wel goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:38

Neonlight schreef:
Ik doe ook melktesten, maar dan niet met hulpmiddelen. Ook iedere dag een druppeltje eruit, en als het wittig is, dan komt het binnen de 24 uur. Is voor mij tot nu toe de enige indicatie die Neon gegeven heeft.

Is dat ook bij maidens of maken die pas écht melk aan als het veulen gaat drinken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:47

die melktesten zijn handig, als je een merrie hebt waarbij je bij de uier kunt komen, mijn ene merrie die kan er slecht tegen ;). de jongste nog niet geprobeerd. mij is altijd verteld dat je van de uier af moet blijven, de spenen zijn nl afgesloten voor de buitenwereld, steeds stimuleren of weer melkdruppel eruit laten zou kans op mastitis geven en derg.
Hier is het de bedoeling om de merries vanaf mei in de grote opfokboxen in de grote schuur te zetten, de jonge paarden gaan dan weer het land op, enige enge is een beetje dat ze verder geen contact hebben met die paarden/schuur, er is geen overloop van andere paarden dus dat scheelt, en ze komen in dezelfde paddock en eten uit dezelfde voerbak daar, dus dan zal het wel een beetje meevallen zeker met antistoffen en derg? die boxen zijn ruimer, voerhekken onderaan dicht (deze waar ze nu instaan niet) en die boxen grenzen aan het huis dus beter bereik voor de camera. Hier gaat de camera er gewoon op, hoef ik mn bed niet uit, alarmen en derg is een gedoe met die kleintjes, de ene kan al geen halster aanhouden ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:00

Wij hebben ook zo'n halster ontsnapper.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:53

MarijeR schreef:
Melk tests werkten hier erg goed vorig jaar. Op Cookie na dan, die liep 2 weken met een lage pH en een hoge refractometer waarde :+

Ik moest zo lachen om haar :+ Ik was een stille meelezer :j
Cookie <3

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:20

Ik ga geen voorbereidingen treffen ze doet het toch op moment als er niemand is.

Afbeelding

Dikke buik

Afbeelding

eff lekker een frisse neus halen