[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:43

leuk veulen mandy! kijkt idd al gelijk wijs de wereld in! en een leuk idee om iets met je naam van je broertje te doen!
wel beetje jammer idd na al die nachten waken en dat die dan net moet komen tijdens je feest vieren ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:43

Nou vindt ik aan de ene kant eigenlijk niet zo netjes van je dierenarts.
Maar heb er weinig verstand van.
Ook al geprobeert te verdoven van achteren, want sederen en verdoven is wat anders natuurlijk.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:54

als ze echt slaan achter is het voor de DA gewoon nie veilig om de merrie weer te openen. Je MOET daarvoor wel achter de merrie staan, en zelfs in opvoelbox kunnen paarden je compleet verrot schoppen als ze dat echt willen. Ik snap de DA dus wel. Je zou kunnen overleggen of eerder sederen met iets, dan nog een sedatie uurtje later, en dan verdoven zou kunnen werken. Dus vanaf begin geen stress. (stress gaat namelijk de werking van de sedatie tegen)

justgushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:56

uletje schreef:
ZOo ben even weg en er worden heel veel veulens geboren!!

Gefeliciteerd allemaal! Ziet er goed uit hoor!!

Hier gaat alles z'n gangetje. Merrie houdt het nog mooi binnen. Heeft benen van een olifant zo dik maar er gebeurt weinig. We zullen moeten wachten.

Mijn andere merrie had gister de grens van 320 dagen bereikt, mijlpaal dus! Die schiet wel mooi op, maar denk dat alles gaat overdragen dit jaar. Weet niet waarom maar is een gevoel.

Heb wel een vraag.. Mijn merrie (werania) is dichtgezet. We hebben haar samen met de veearts geprobeerd open te knippen, maar dit resulteerde in 1 grote slaanderij, zelfs na sederen.. Nu zegt de veearts, laat maar uitscheuren komt wel goed. Ik ben nu bang dat ze dan helemaal doorscheurt richting haar anus. Iemand ooit een merrie die dicht is gezet laten bevallen met dichtgezette vulva??
Bedankt alvast.

wij hebben op mijn oude werk een merrie gehad die per ongeluk beviel terwijl ze dicht gezet was maar dat pakte uiteindelijk niet zo mooi uit

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:57

Dat zou ik ook koste wat het kost proberen te voorkomen, moet toch een manier zijn om haar open te krijgen?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:59

gefeliciteerd rowo!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:00

Gefeliciteerd met de nieuwe beebs allemaal!!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:00

nee mooi openscheuren zijn het niet... Omdat er littekenweefsel gevormt is op de plek van het dichtzetten is het daar extra sterk en zal het buiten het weefsel om scheuren...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:01

Airborn schreef:
als ze echt slaan achter is het voor de DA gewoon nie veilig om de merrie weer te openen. Je MOET daarvoor wel achter de merrie staan, en zelfs in opvoelbox kunnen paarden je compleet verrot schoppen als ze dat echt willen. Ik snap de DA dus wel. Je zou kunnen overleggen of eerder sederen met iets, dan nog een sedatie uurtje later, en dan verdoven zou kunnen werken. Dus vanaf begin geen stress. (stress gaat namelijk de werking van de sedatie tegen)

Ik snap wel dat de da er mee stopt maar meer de opmerking van tjha laat haar maar openscheuren.Ik bedoel dan heb je ook kans dat het gehecht moet worden en dat zit je toch weer met een probleem of ben ik nu gek??

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:02

Deze merrie heeft de VA al eens een flinke klap verkocht. Ze is dus echt niet braaf..

De VA heeft haar eerst geprobeerd de open te knippen delen te verdoven, maar als je bij deze merrie er al naar wijst wordt ze al gek. Dus toen dat niet lukte hebben we geprobeerd haar te sederen, en daarna te verdoven.

Ik wil haar dus graag open hebben. Vind dit een fijner idee. Maar wat te doen? Op de trailer is ze een drama, en stress voor een hoogdrachtige merrie is alles behalve goed.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:04

Daar was ik dus al bang voor, en de merrie is nog jong en wil er nog een paar veulens bij fokken. Dus open laten scheuren is geen optie... Wat te doen? Misschien idd meerdere dosis sederen, maar dat is eigenlijk ook niet goed voor een vuelen.

En ik neem mijn VA het helemaal niet kwaliijk hoor, dit is echt geen lieverdje..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:06

kyrkelover schreef:
Airborn schreef:

Ik snap wel dat de da er mee stopt maar meer de opmerking van tjha laat haar maar openscheuren.Ik bedoel dan heb je ook kans dat het gehecht moet worden en dat zit je toch weer met een probleem of ben ik nu gek??

Ze zal ook weer moeten worden dichtgezet, alleen dan kan ik haar wel mee naar de kliniek nemen. Ze kan wel op een trailer staan met veulen, zonder veulen wordt ze gek. Door de stress van het vervoeren ben ik bang dat ze het veulen afzet. Dus dat is ook niet echt een optie..
(sorry voor de vele berichten na elkaar)

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:33

jeetje, open laten scheuren...
jeanneke is al opengezet maar zij laat dat vrij goed toe, ik ben benieuwd of ze na het veulenen opnieuw dicht gezet moet worden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:37

Uletje, eerst de merrie sederen en dan pas de DA laten komen. Ze had ongetwijfeld al veels te veel adrenaline om gesedeerd te kunnen worden.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:47

Rowo gefeliciteerd, wat een mooie hengst zeg.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:50

uletje: En aan de DA vragen of hij.goed uitlegt wat je moet doen en dan als de bevalling begint zelf doen? Dan is ze van nature al verdoofd daar.

Eerst zelf sederen kan ook, maar dan heb je pasta, in het bloed werk het beter/sneller en dat kun je zelf weer niet. En dan over een dichte onderdeur heen proberen.

Hier is 1 keer een dichtgezette merrie zoveel vroeger gegaan dan verwacht, dat ze ook open gescheurd was. Dit was eigenlijk erg netjes gegaan voor zover dat kan en er hoefde niets aan gedaan te worden, maar dat was geluk hebben. Om moedwillig niets te doen en het af te wachten zou ik ook niet graag doen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:03

Maar in de ader sederen, dat is nog een hele kunst hoor. Dat kan ik echt niet zelf. Tranqigel toedienen kan ik wel, maar niet sederen in de ader.

Deze merrie heeft het veulen van de vorige keer er staand afgewerkt, als ik dan nog een klap krijg heb ik een probleem, plus het feit als ik te laat ben... Ik wil het wel zelf doen, ze zegt of snel een mesje er langs halen of inknippen (schuin dan)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:06

Sedalin deden wij vroeger altijd zelf spuiten. :o
Ik zou toch eens aan de DA vragen wat de mogelijkheden zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:12

Bedankt voor alle felicitaties. Ben nog een beetje in de wolken :o

K ga zo nog eenmaal checken maar moeder en zoon maken het heel goed. Nu alleen nog het darmpek eraf, maar DA moet toch nog komen morgen. Moeders is iig een mega lieve mama, ook tegen ons :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:12

Rowo: proficiat met je hengstveulentje! Twente .... Roy..... was je broer ook Twente-fan?

Margriet: zeg haar dat je het niet leuk vindt als ze dezelfde naam gebruikt, dat ze haar eigen unieke naam moet vinden, en dat je haar evt. wel wil helpen met bedenken!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:13

Broertjes was mega Twente fan :j Hij ging zich van de planeet zuipen als ze kampioen werden. Hij heeft het alleen nooit mee mogen maken -O-

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:28

okee.. officieel nog een half uur, maar toch.. :D

Byltje is nu 300 dagen!!! *\o/* moooooie mijlpaal, wat gaat het toch snel!! :oo

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:30

Misschien een stomme vraag hoor, maar moeten die kleintjes een deken om als het zo koud is snachts? Ze staan bij mij in een stal zoner bovendeur en het kan wel eens binnen regenen als de wind die kant op staat. Of is dat niet nodig, wil nl niet dat ze daardoor ziek wordt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:38

Rowo: dan zou ik toch iets met "Twente" doen, voor jou en je broertje (als hij er nog geweest was) toch een feestje :(:) !

Joyce: persoonlijk ben ik niet van de veulendekentjes :o . Een veulen heeft normaal gesproken voldoende natuurlijke bescherming, zeker als ze in april of later geboren worden. In de vrije natuur is april een gangbare maand om in geboren te worden.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:48

Oh ok, dank je voor je reactie. Ik zag dr in stal een beetje rillen vandaar dat ik het me af vroeg.