[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:54

Hier de hele dag de zon nog niet gezien...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:58

Ik zit in ieder geval qua weer dichter bij Toke dan bij Nicole. Haha! Qua afstand denk ik nu precies ertussenin. Tong uitsteken

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:01

Ik zit wel opt werk Neon, dus 30 km verder van VW als dat ik thuis ben...
Wie weet schijnt in Achel de zon wel!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:07

Hier in het hoge noorden grijs, maar niet echt koud.
Nou us Porrie is er weer helemaal bij.....denk ga even longeren, nou mevrouw ging zo hard dat ze bijna aan het buikschuiven was Knipoog. Staart recht omhoog! Dus we blijven maar lekker met haar doorwerken. Ze wordt nu trouwens steeds aanhankelijker.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:39

Jeee.. Sneeuw in frankrijk!! Wow!

Hier is het kkkkkoud.. Lips are sealed
Maar wel een mooi zonnetje. Ja

We hebben net Brynn afgespeend. Ach gut Vind dat ieder jaar zo zielig!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:23

De sneeuw is nu grootendeels weer weg.....
We hebben de openhaard lekker aan....

Afspenen vind ik idd ook altijd zo sneu....

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:04

jeetje sneeuw, (lekker origineel Tong uitsteken) hier is het wel koud, zeker s ochtends op mn brommer (brrrr) maar vanmiddag scheen het zonnetje zelf.
vind het wel even wennen hoor nu de klok verzet is, ik maak best lange dagen en dan is het ook nog eens zo snel donker.

met syl alles goed, lekker rond Lachen
en met vidar mwa mwa, nog steeds wat dikke klieren, 4 dagen zonder bladeren maakte geen verschil, hij eet goed, maar is minder vrolijk als normaal... dierenarts weet ook niet wat het is. weet iemand nog een goede vitamine booster? (is het proberen waard toch?)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:06

Ik zou het niet weten,maar er heersen her en der wel wat virusjes.
Hier is het ook super koud,vandaag lekker op mijn merrie gereden,dat is en blijft een superfijn paard.Het veulen mag van mij een kopie van haar zijn.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:20

pff nou voel me ook net een mol..Gelukkig kan ik overdag nog eens met de kids naar buiten Haha! . Met mn poonie heb ik wel medelijden, ziet weinig daglicht nu, van het weekend maar even goedmaken! Cool
Vorige week heel gave zomerdeken gekocht, maar die ga ik vanavond denk ik maar inruilen voor een winterdeken Duivel

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:21

oh ja draakje: Ik geef af en toe de vitamineshots van de paardendrogist...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:36

@ Draakje, kan het geen lucht zijn in de..... ?
Ik weet het ook niet, weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, maar Casa heeft dat eens gehad. Ik in paniek de DA gebeld omdat ik dacht dat t droes was.
Is een paar dagen gebleven, en toen was het weer gewoon weg.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:36

oke, ga ik eens naar kijken, dankjewel.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:38

Saffier schreef:
@ Draakje, kan het geen lucht zijn in de..... ?
Ik weet het ook niet, weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, maar Casa heeft dat eens gehad. Ik in paniek de DA gebeld omdat ik dacht dat t droes was.
Is een paar dagen gebleven, en toen was het weer gewoon weg.

Er lopen op dit moment veel paarden met dikke speekselklieren als ze van het land af komen. Heeft iets met de temperatuursschommeling en het korte gras te maken geloof ik. Na een nachtje op stal is het dan vaak weer weg.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:16

die van mij staan gewoon dag en nacht buiten...

heb ze maandag nog ontwormd met een nieuwe soort wormenkuur,erg goed spul mt een smaakje eraan.
kostte maar 6,30 euro

gek genoeg lijkt het wel of mijn bolle en dikke steeds vrolijker worden naarmate de dracht vorderd....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:50

Toke schreef:
Ik zit wel opt werk Neon, dus 30 km verder van VW als dat ik thuis ben...
Wie weet schijnt in Achel de zon wel!

En ik zat in Veldhoven, nog 10 km verder. Dus 50 van jou vandaan, en maar een kilometer of 30 (even gokken) van Nicole vandaan. Bah, de zon was dus dichterbij, frustrerend!!!
In Achel scheen vast ook geen zon? Tong uitsteken Hier begon het zelfs te regenen daarstraks.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:29

Gister inderdaad geen zon in Achel, en zijn ook een paar druppeltjes gevallen...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:14

Ik heb gisteren in Ehv alleen maar zon gezien. En thuis ook.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:29

Bah bah bah...

Het moet nou niet nog gekker worden

Eerst het paardje van mijn moeder wat haast een jaar lang van de ene kreupelheid in de andere sukkelt, voor duizenden euros onderzocht wordt, maar toch kon er geen echte diagnose gesteld worden. Afscheid moeten nemen, gelukkig niet zo definitief als we gevreesd hadden: ze mag haar oude dagen lekker op de weide tussen de andere paardjes slijten.
Nieuw paardje in de plaats, waar we veel plezier en troost in vinden Lovers

2 weken geleden gingen we op tweedaagse met onze ruitervereniging.
Niet zo ver uit de buurt, mooie streek, maar wel veel stenen in de aardewegen en harde ondergrond.
Soms doen we een echte trektocht, nu echter alleen in de namiddag gereden op zaterdag, op zondag stond een voormiddagwandeling op het programma.

Tijdens 1 van de eerste galops, vond ik Tinkerbell zo gek "springen" met haar achterhand, alsof ze wisselde van galop, maar alleen achteraan, een gek gehuppel dus.
Je bent in groep en dus leg je niet zomaar eventjes je paard weer stil, bovendien leek het eerder alsof ze haar draai niet goed kon vinden en niet dat ze pijn had.
In stap en draf niks gemerkt, dus ik vroeg aan degene die achter mij reed of die bij de volgende galop eens op Tinkerbells achterhand wou letten.
In de volgende galop geen vuiltje aan de lucht en ook de rest van de wandeling, tot 's avonds, helemaal niks meer opgemerkt!

Na het afzadelen en afdrogen, zweetdeken opleggen,... wilden we de hoefjes controleren. Tinkerbell stond links achter op rust en wilde absoluut die voet niet geven Verward
Uitgekrabt, niks te zien, ook geen pulsatie, warmte of dikte te voelen.
In het naar stal stappen liep ze echter wel kreupel. Misschien had ze zich wat overdaan of misstapt?

De volgende ochtend was Tinkerbell haast niet uit haar stal te krijgen, ze liep érg kreupel en stijf.
Toen ze dacht dat we haar zouden opzadelen begon ze over haar hele lijf te rillen.
Niet dat we dat van plan waren natuurlijk!
Opluchting van haar kant toen bleek dat ze na controle van haar voet weer naar stal mocht. Overigens opnieuw geen pulsatie, geen warmte, geen verdikking.

Ze heeft nu 2 weken op de wei gelopen (en 's nachts binnen) en we hebben alle dagen gecontroleerd, maar nee hoor, geen viezigheid in de hoef, geen steentjes, geen warmte, geen zwelling, geen pulsatie,...
Maar toch blijft ze erg kreupel lopen, het ene moment wat meer dan het andere, soms zie je het bijna niet, soms loopt ze op 3 benen. Ach gut

Dat begon ons dus te lang te duren, als ze zich gewoon misstapt had, of een pijnlijke zool had gehad, dan moest er nu beterschap te zien zijn.
Dus een afspraak gemaakt en gisteren met Tinkerbell naar de kliniek.

Eerst ons verhaal gedaan, en toen kwam de dierenarts met het scheerapparaat af.
Als sokkenliefhebber slaat de schrik je natuurlijk om het hart, het werd me even wat te veel, zeker omdat haar manen ook al gekortwiekt zijn Bloos (uiteraard kan ik me daar wel over zetten als het moet omwille van medische redenen, maar je schrikt toch wel even Knipoog)

Gelukkig was de dierenarts nog wel tinkervriendelijk en heeft hij alleen het hoogstnodige geschoren.
Toen ik genereus voorstelde (met brok in de keel) dat het er best allemaal af mocht als dat nuttig was, antwoorde hij zelfs dat hij maar een paar kleine gaatjes schoor om te prikken en dat je het niet zou zien (oef!).

Het prikken zelf ging niet van een leien dakje. Dierenarts vroeg zich op een gegeven moment af of hij probeerde door olifantenhuid te prikken Nagelbijten / Gniffelen
We kennen het ritueel van verdoven al van mijn moeders paardje, daar was het prik en gedaan en je zag er niks van.
Tegen dat het bij Tinkerbell gelukt was, konden we bloed gaan deppen Ach gut

Toen begon weer het lange wachten en ronddrentelen tot de verdoving zou werken.
Bij de eerste keer zagen we al heel lichtjes verbetering.
Bij de tweede keer weer wat verbetering, al was het nog niet over.
Het grappige (ja, ik stond met moment echt haast te lachen Bloos Nagelbijten / Gniffelen Clown ) van dat verdoven is dat Tinkerbell héél gevoelig is voor sedatie Clown
Je prikt haar achterkoot en madam staat na een kwartiertje helemaal te slapen ROFL Huilen van het lachen
We hebben haar ooit eens tranquigel gegeven (nuja, mijn moeder, ik wist van niks en was er bovendien op tegen), je zag de hoeveelheid haast niet liggen, was minder dan mn moeders volbloed kreeg en bij die zag je er niks van... Tinkerbell daarentegen ging gewoon plat, die had je zo kunnen opereren Clown
Je snapt dat allerlei herinneringen bovenkwamen toen ik Tinkerbells oogjes zag wegzakken Nagelbijten / Gniffelen
Het leuke eraan is ook, dat ze haar koppigheid laat varen en op een keer laat zien, dat ze me toch ontzettend graag heeft Lovers Ze kijkt me dan aan van: kriebel me... gaat met haar neus onder m'n oksel hangen en doet een dutje Lovers
Was ik even ervoor nog aan het lachen, stond ik daar met tranen in mn ogen van ontroering...

En toen het verdict...
ijzers moeten eraf en ze moet grondig bekapt worden en dan moeten er foto's genomen worden.
Tot zolang moet ze op verplichte boxrust, want de hypothese is: een scheur, barst of zelfs breuk van het hoefbeen Verdrietig Huilen mogelijk ook een kwetsing van het hoefgewricht.
Als het dat blijkt te zijn, heb ik enkele opties: ofwel gaat ze de operatietafel op en wordt het hoefbeen gefixeerd met een bout.
Die optie schrap ik persoonlijk voor mezelf al: ik leg geen drachtig paard plat op de operatietafel
De tweede optie is minimaal 6 weken absolute boxrust. Mogelijk meer. De dierenarts in kwestie heeft nog maar 1x een geval meegemaakt dat langer heeft geduurd. Maar ik had toevallig een artikel liggen van in de Cap en daar gaat men uit van minimaal 3 maand absolute boxrust en vervolgens nog 2 maand in een kleine paddock. Aangezien wij niet over een paddock beschikken, enkel over modderige klei-weides tegen die tijd, zou dat voor Tink 5 maand boxrust betekenen Bloos! Ach gut
Tegen die tijd komt haar veulen...

Dat is nu natuurlijk de hypothese. Theoretisch gezien zou het ook artrose kunnen zijn, alleen is het gek dat dat dan zo plotseling opkomt.

In ieder geval komt nu maandag de hoefsmid voor zijn deel van het werk en dan moeten we een nieuwe afspraak maken voor de radiografie...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:33

Wat een verhaal Frenia! Duimen dus dat het toch meevalt.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:44

Pfff, Frenia, wat balen zeg!! Hopelijk valt het allemaal nog wel mee!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:10

bah Frenia ,wat een verhaal ,hoop dat alles goed komt met haar !

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:24

frenia, wat een naar iets... Ik hoop dat het allemaal toch blijkt mee te vallen!

ik had met Farita gisteren een hemels moment. Ik weet niet wat ik opeens anders deed, maar.. ze ging spontaan echt goed nagevelijk lopen, hele bovenlijn ontspannen, koppie naar beneden zonder in mn handen te hangen, en zonder teveel terug te komen in tempo! Ze ging wel langzamer, maar meer verzamelt, dus ze bleef wel actief. Man, ik voelde me alsof ik .. een miljoen had gewonnen ofzo, maar dan beter! Zat echt te stuiteren op mn paard van happyness! Net maandag nog zei een proefinstructrice dat ik Farita in geen jaren aan de teugel zou kunnen krijgen omdat ze het niet goed geleert had... nou PUH! als je het maar goed vraagt en niet trekt, kan ze het best!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:13

Jeetje Frenia, wat ontzettend.....k...! Ik zal voor je duimen.
Probeer je nog even te focussen op het beste nieuws!

Ik zit te denken om Porva samen met een merrie te zetten waar ze altijd mee samen is in onze kudde (9 paarden) tegen de tijd dat ze moet bevallen. Of zouden jullie haar gewoon bij de hele kudde in zetten? Ben benieuwd naar de diverse meningen of jullie je paard bij de kudde laten, alleen zetten of met een ander paard erbij. Dit gaat om overdag, dan wil ik haar buiten hebben, 's nachts op stal.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:29

Jeetje Frenia dat is echt k*t!! Hoop voor je dat het misschien toch nog een beetje meevalt...

Airborn, gaaf dat het rijden zo goed ging Haha! Wel een beetje vreemde instructrice als ze zulke opmerkingen maakt Verward

Quintus ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar mijn gevoel zegt samen met die andere merrie. Als Ordeal rond de uitgerekende datum bevalt staat ze nog op stal. Ze staat van 1 mei weer op het land bij de vereniging waar ik lid ben. Eerder mogen ze niet, maar later ook niet. Stel dat ze een paar weken overtijd is zou ze dus hoogdrachtig met de groep het land op moeten. Ik weet ook echt niet wat ik dan moet doen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:57

frenia schreef:
ik leg geen drachtig paard plat op de operatietafel

Waarom niet? (geen verwijt, gewoon interesse)

Ik moest eens foto's maken in een kliniek en daar werden dragende merries gewoon geopereerd Ja