[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:14

Lovelyn. Leuk weer wat wedstrijden meerijden met haar. Ik denk dat het idd goed is om nog een keer te swabben en dan volgend jaar optijd beginnen. Was zij ook gedekt met qauside? Zijn hun voorwaarden wel fijn met een guste merrie?

Charmfaith. Dat zijn er nog een hoop. Wat leuk mini ezeltjes, zo schattig <3

Cynthia. Zo ineens lijkt mij ook een hoefsweer. Zeker als ze geen verdikking of warme plaatsen heeft op dit been. De sweer kan ook heel diep zitten.

Hier spenen we ook in een keer af. Is zo voorbij en staan zo weer droog, natuurlijk even niet te veel voer geven.

Om aan te komen geef ik pulp met merrie brok of muesli. Het belangrijkste is good ruwvoer.

Moner. Balen van sterre.
Hopelijk is de rest wel gewoon drachtig

Ik hoop stiekem een keertje op een schimmel :j mag wel eens na 5 veulens.

Nu had Esmeralda dit jaar een schimmel merrie veulentje. Maar deze merrie had ik verkocht dus telt niet mee. Helaas is dit veulen ook dood gegaan bij de bevalling, deze lag niet goed ;(

Wild Thing is nu een paar dagen van haar veulen af en staat mooi droog. Ze is al grote vriendinnen samen met Didi.
Afbeelding
mini en maxi en nee wild Thing is geen pony :')

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:01

Aaah kleur of geslacht wensen....
Van flirt zou ik graag een keer een merrie willen en een keer geen zilver is ook leuk. Sabino mag weer wel. Maar ze zal wel zoals voorgaande keren hengst en zilver geven hihihi. Belangrijk is gezond.

Chakira maakt mij niet zoveel uit. Zwart overo met blauwe ogen zou wel gaaf zijn. Dat in merrie vorm zal vast een blijvertje zijn.

Gaya hoop ik op een merrie. Kleur maakt mij niet uit. Dit veulen is een kleinkind van flirt. Als dat een merrie wordt blijft die ook.

O jee als mijn wensen uitkomen wordt mijn kudde in 1x een stuk groter hihihi

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:26

Kleurkansen zijn hier vrij uitgebreid maar hoop op een valk appaloosa splash hengst van muis. Al zal die wel smokey black worden :+
Kato hoop ik op een bonte merrie, kleur maakt me niet zoveel uit.
En bij maylinn iets met sabino :D

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:41

Hoi hoi.. ik meld me ook weer even. Echt heeeel lang niet op bokt gekeken vanwege allerlei drukte maar nu maar weer de draad oppakken. Onze merrie is denk ik de vroegste voor 2021. Ze is eind februari uitgerekend. Achteraf echt niet handig gepland en te vroeg begonnen maar dat kwam omdat het met onze andere merrie zo moeizaam ging vorig jaar.
Ik zie hier al veel drachten voorbij komen en ook super leuke combi's.
Dan is een verwacht friesje gewoon liefst helemaal zwart maar "gewoon"
Onze merrie loopt in het Z1 maar ze wordt duidelijk al een beetje buikig dus besloten haar dan maar niet meer mee te nemen op wedstrijd maar thuis in conditie te houden. Zal deze week ff buikfoto maken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:46

Cynthia beterschap met Fi. Ik heb in mijn 28 jaar met paarden nog nooit met hoefzweren te maken gehad, maar afgelopen week mocht de hoefsmid voor het tweede paard langskomen dit jaar. Schijnt dit jaar veel voor te komen zei de smid, dus ik hoop dat dit bij jou ook het geval is.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:05

Hier hoop ik heel erg op een schimmel en dan bij voorkeur merrie. Het belangrijkste is als het gezond is natuurlijk! Kan nu al niet wachten tot maart

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:27

Neonlight schreef:
Zou graag een appaloosa kleur willen hebben, 50% kans maar tot nu toe bij 3 veulens 100% effen. En 100% hengst. :') Gaat dezelfde kant op als Neon, hier komen alleen maar slurfjes.

O nee he, niet weer een Neon ;)

ual_95 schreef:
Ik weet 99,9% zeker dat er bij ons een bruin veulen uit komt, beide ouders zijn bruin en de hengst is vosfactor vrij. :+ Maar volgens mij blijft het altijd een beetje een verrassing.

Als beide ouders getest zijn, is het geen verrassing, dan kan je het zo uitrekenen.
Beide ouders zijn bruin, dus dragen agouti. Je kans op een zwart veulen is afhankelijk van of de ouders homo-of heterozygoot zijn voor agouti.
Is één van de ouders homozygoot, dan heb je geen kans op zwart. Als beiden heterozygoot zijn, heb je ook kans op zwart :)

AM Horses, ik krijg een beetje hoop van het feit dat jij de tweede al bent hier die denkt aan een hoefzweer. Ik hoop het heel erg! Maar ze reageerde totaal niet op de tang, maar dat kan als hij heel diep zit natuurlijk. Wat zie je dan vaak bij een peesblessure? Geen verdikking, anders kreupel?

Iedereen weet inmiddels wat ik hoop :D een palomino merrie :D
Maar sinds Dais er niet meer is, maakt de kleur me weinig meer uit, als het maar een merrie is :)
Het liefst palomino, dan valk, dan perlino, dan smokey black, dan smokey cream en dan cremello. Zoiets? :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:30

Hier tot nu toe ook 2 hengsten van onze merrie Goldy. Ik duim toch echt dat ze volgend jaar een mooi merrie veulen gaat geven.

Als ze weer een hengst geeft denk ik ook dat ik een hengsten moeder heb haha.

Wij hebben besloten om onze Gijs welsh a te verkopen.
Wel erg moeilijke beslissing.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:50

Fi heeft ook twee veulens gekregen en beide hengstjes, ik wil geen hengstenmerrie! :+

Ahhhhhh Gijsje weg :knuffel:

Nog even maand 1 tm 4 op een rijtje gezet. Er begint nu toch echt een buikje te ontstaan <3
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:32

Jaa die krijgt een klein buikje Cynthia !

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:14

Cynthia ik zie ook een beginnende buik leuk om het verschil te zien.
Hoe weet je welke kleurkansen je hebt? Mijn merrie gaf met Ceasar een bruin bont veulen maar die is later heel donker geworden. Kjento is zwart zou ik dan ook kans hebben op zwart ?

Janine jammer dat je gijs gaat verkopen zijn altijd moeilijke beslissingen.

Veulen van mijn merrie 2018

Afbeelding
Eerst was hij zo

Na de veulenvacht is hij heel donker geworden.

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:16

Ik vind het ook echt altijd leuk als we eindelijk zo ver in de dracht zijn dat je het gaat zien en het dus wat tastbaarder wordt <3

Of je kans hebt op zwart ligt in jouw geval aan je merrie. Als ze ooit kleurgetest is en ze is heterozygoot voor agouti (het gen dat van zwart bruin maakt), dan heb je kans op zwart. Als je merrie homozygoot is voor agouti, betekent dat dat je veulen altijd agouti krijgt en je dus nooit een zwarte kan krijgen.

Is je merrie op kleur getest, of heeft ze ooit eerder een zwart veulen gekregen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:22

Eerste echte verharing is bijna altijd een stuk donkerder, daarna worden ze weer lichter. :))
Met vossen zie je dat vaak heel goed.

Kleur kansen kan je uitrekenen als je onder andere de kleur van de ouders (en nakomelingen) weet of als ze getest zijn.

Hier is de enige mogelijkheid een palomino veulen. :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:28

Dit zijn hier de kansen:
28,13% Valk
28,13% Perlino
12,50% Palomino
12,50% Cremello
9,38% Smokey Black
9,38% Smokey Cream

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:58

Quir schreef:
Eerste echte verharing is bijna altijd een stuk donkerder, daarna worden ze weer lichter. :))

nou idd, hoeveel er onterecht als Koffievos worden verkocht!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:24

Dan denk ik dat mijn merrie homozygoot is voor Agouti mijn merrie heeft tot nu toe alleen maar donker bruine veulens gegeven. Ceasar is zwart bont dus dan had ze vast in combinatie met hem een zwart bonte moeten geven. :') bedankt Cynthia

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:25

Lovelyn balen zeg! Maar wel lekker nog de wedstrijden in!

Cynthia beterschap met je meisje!

Muronia ik zou kijken voor iets van pulp en als het met eiwit mag fibrebeet. Werkt goed.

Hier voor de WEL en Nietpiemel haha. Ik krijg 3 veulens en hoop bij mijn zwarte merrie op een zwart merrie veulen en de rest maakt me niet zo heel veel uit.

Zaterdag ben ik nog op show geweest met mijn nu 132 dagen drachtige merrie Lana. Het was onze eerste show in de welshjes. Ik ging uit van laatste, maar werdt super goed 4e van de 9 deelnemers. Helmaal blij!
Natuurlijk ook nog even een foto gemaakt:

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:41

paardje2013 schreef:
Dan denk ik dat mijn merrie homozygoot is voor Agouti mijn merrie heeft tot nu toe alleen maar donker bruine veulens gegeven. Ceasar is zwart bont dus dan had ze vast in combinatie met hem een zwart bonte moeten geven. :') bedankt Cynthia

Nou, als je merrie heterozygoot is, is de kans dat ze het doorgeeft 50%. Als je kop of munt gooit kan je ook 58 keer achter elkaar kop gooien, terwijl je kans iedere keer weer 50% is :+

Gefeliciteerd DL. Wat is het toch een knappe meid <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:11

fokfanaat schreef:
Quir schreef:

Bij mijn 2017 veulen kwam de schetser en chipper en heb daar discussie mee gehad want ik wilde vos op papier en hij hield vol dat het een donkere vos was. Nu staat er ook donkere vos op papier...

Afbeelding
En nu zo
Afbeelding

Ze doen toch hen eigen zin.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:33

Ik blijf stiekem elk jaar lachen om de mensen die denken dat ze een donkere vos / koffievos hebben gefokt/gekocht 'want het veulen is zo donker vos'. Ik dacht dat het al heul lang bekend was dat vossen met de eerste verharing vaak (dus niet altijd) donker zijn en later weer naar 'normaal' vos kleuren. Maar elk jaar weer dezelfde discussie. :+

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:34

fokfanaat schreef:
Quir schreef:

Volgens mij heb ik maar 2 smaken met een zwart/bruine papa en een vos mama toch?

Tot nu toe hebben de vosmerries die hij heeft gedekt allemaal een vos veulen. Heeft de hengst dus een vos-gen?

Kan je zien dat het een vos is als hij of zij geboren is? Of zijn het ook toverballen?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:36

@absque: Precies daarom wilde ik gewoon vos op papier hebben want je weet niet hoe ze uiteindelijk worden. Later kan je altijd, zelf of via een keuring, dat laten aanpassen.

Maar het welsh stamboek is niet altijd even, ja, hoe zeg je dat. Ze weten alles beter :+
Laatst bijgewerkt door StalMelyn op 07-09-20 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:43

MarryAnneR schreef:

Volgens mij heb ik maar 2 smaken met een zwart/bruine papa en een vos mama toch?

Tot nu toe hebben de vosmerries die hij heeft gedekt allemaal een vos veulen. Heeft de hengst dus een vos-gen?

Kan je zien dat het een vos is als hij of zij geboren is? Of zijn het ook toverballen?

Drie. Zwart, bruin en vos. De zwart/bruine vader draagt inderdaad vos, anders kan hij geen vos nakomelingen krijgen. Met het vosgen van je merrie krijg je dan een vos.
En ook voor jou geldt; Mochten beide ouderdieren heterozygoot zijn voor agouti (of de moeder draagt zelfs geen agouti), dan heb je ook kans op zwart.

Of het een vos is zie bij de geboorte aan de bruine staart en manen. Een bruine heeft zwarte staart ern manen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:39

Bij ons wouden ze mn veulen op donker vos zetten op paspoort. Dus nu is ze donker vos. Ik ben benieuwd straks!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:45

Ik heb bij het schetsen aangegeven dat er zweetvos moest komen te staan. Nee hoor, gewoon vos, want ze had (nog) geen lichte manen. Tja..ik had het toch goed he O:)
Afbeelding