[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:38

Ik heb geen eigen birth alarm. De afgelopen jaren heb ik er een via kennissen kunnen lenen, maar ik vind het een beetje banketstaaf om hem steeds bij hun te lenen dus ik denk er aan om er dit jaar eentje te kopen voor mijzelf. Vooral omdat ik denk dat dit niet mijn laatst gefokte veulen gaat worden.

En camera in de stal heb ik al. Ideaal! Maar een hele nacht wakker er naar zitten te kijken is toch weer wat anders. Het is me al een aantal keer overkomen dat ik had gekeken, alles rustig was, en een kwartier later ging het birth alarm af en was het bingo!

Veulen + merrie gaan bij mij de eerste dagen tot weken apart, pas daarna in de kudde.

Verder heb ik geen voorkeur voor een merrie of een hengst-veulen, een hengst veulen word sowieso verkocht. Een merrieveulen kan eventueel blijven (maar dan moet moeders verkocht worden). Wij hebben hier land genoeg om een veulen aan te houden, evt. aanhouden tot 3 jaar is ook een mogelijkheid als ik hem als veulen niet voor een goede prijs verkocht krijg, maar in verband met het werk heb ik mijzelf een maximum van 5 paarden opgelegd. En daar zit ik nu aan, dus tja, dan moet er toch iets weg volgend seizoen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:52

Idd eigenlijk moet je beide hebben, anders is of je nachtrust weg, of grote kans dat je de bevalling mist.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:55

Ja, inderdaad fokfanaat, dat had ik voorgaande jaren ook. Maar ik voel me toch wel bezwaard om steeds dat birth alarm te lenen dus daarom wil ik er toch wel graag zelf eentje gaan aanschaffen. Maar poe, dat is wel een aderlating hoor!
Heeft iemand toevallig nog tips voor een goedkoop adresje?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:01

Ik heb een halsteralarm, kun je op 1 kastje 2 merries hebben en is wel wat voordeliger dan een standaard systeem, maar nog niet goedkoop.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:04

Ik heb ze ook een paar dagen apart voordat ik ze weer in de kudde zet.

Marije wat fijn dat het goed gaat met cookie!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:22

Dat halsteralarm heb ik jaren geleden eens gehuurd, en dat was voor mij eens maar nooit meer. Ik vond het een waardeloos en niet goed werkend systeem. Tenminste, bij mij gaf dat ding alleen maar storingen en ging het níet af als het wel moest.
Ik wil dus eigenlijk gewoon voor een singel gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:24

Hier geen problemen gelukkig, heb nog nooit een ebvalling gemist gelukkig.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:26

pretty waar heb jij je halsteralarm vandaan?
Ik denk dat ik me ook maar eentje zal kopen, ik vermoed met een hengst en wat merrie's op de hof dat er hopelijk nog zullen komen en dan kan je die halsteralarmen zowel bij grote als kleintjes gebruiken.
Als de stallen op tijd afgeraken zal er ook daar een camera komen.

Over twee jaar een alarm gehad met zweetsensoren en ligfunctie, nooit meer, is vier keer afgegaan en ze was toen al leeg. -O-

Hengst, merrie, tja kan moeilijk kiezen, soms denk ik een merrie omdat deze makkelijker in mijn kudde zal passen maar soms denk ik een hengst die ik dan later kan ruinen, want tenslotte zijn deze de ideale rijpaardjes en minder wispelturig, koppig, eigenwijs, _/-\o_ :D Dus laat het lot maar beslissen, net zoals het kleurke, veel kuiswerk, weinig kuiswerk :+

Marije goed van Cookie, was toch even bang afwachten.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 29-12-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:27

Met de halster alarmen heb ik wel vaak vals alarm. Gelukkig heb ik mijn camera's online en spreek ik vaak met Amerikanen af dat ze mijn merries in de gaten houden wat prima gaat in de nacht door het tijdsverschil.
Dan zet ik het alarm uit en krijg ik telefoon als een merrie gaat bevallen of als er bv storing is met het beeld. Werkt voor mij het best. Echte mensen die kijken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:29

Dat is wel ideaal Marije
Maar jij hebt dan een heel aantal amerikanen die mee kijken?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:29

Halsteralarm ga ik niet eens proberen, mevrouw krijgt al haar halsters af/stuk. Je wil niet weten hoeveel ik er al heb kunnen kopen. Op wedstrijd krijg ik ook altijd alleen maar touwen, mijn kast hangt daar dus vol mee, tegenover 2 halsters :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:32

ponyparadijs schreef:
Dat is wel ideaal Marije
Maar jij hebt dan een heel aantal amerikanen die mee kijken?

Ja heel veel mensen die al jaren kijken.
Nu ook mensen die Cookie de eerste nachten thuis in de gaten hebben gehouden. Is toch fijn dat je weet dat je een telefoontje krijgt als er wat mis is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:33

Top! Dat zal ook nu met Cookie wel een gerust gevoel geven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:37

Dat is helemaal ideaal marije!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:42

en jij gebruikt ook melkstrips he Marije, vind je die noodzakelijk, een indicatie of eerder nutteloos? ik heb er namelijk ook al gekocht :o

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:46

Dat is echt ideaal Marije! Ook als je een ziek paard hebt.

Hier heb ik een camera op stal als ook op de weide en de bak. Daar waak ik dus gewoon ouderwets mee, gelukkig houden mijn merries me meestal niet al te lang voor de gek. En sinds afgelopen jaar heb ik ook voor het eerst de melkstrips gebruikt, is ook erg makkelijk, als extra aanwijzing.

Van Aziza zou ik graag een merrie willen, maar weet inmiddels eigenlijk zeker dat zij een hengst draagt. Helaas, maar een hengstje van haar zal sowieso verkocht worden.

Van Mausi maakt het me op zich niet zo heel veel uit. Van haar heb ik al een schitterend merrieveulen staan, dus als zij een hengst krijgt is het ook niet erg.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:48

Hier waken met online webcam en verder ouderwets checken. De gastmerrie staat bij de eigenaar, dus daar hoef ik me niet zorgen om te maken. K2, drachtig van Baggio op mijn verzoek, zou ik wel graag een merrie van willen, maar mocht het een hengstje worden, is dat ook prima. Is uiteindelijk bedoeld als mijn eigen rijpaard in de toekomst.
Moarn en Roosje maakt het me echt niets uit, beide veulens zullen worden verkocht, mits er een goed plekje komt. Zo niet, dan laat ik ze net makkelijk nog een tijdje lopen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:50

AZ extra aanwijzing dus, ok.
Jullie hebben al veel veulens gehad, klopt?

Soms denk ik dat ze het maar lang genoeg laat zitten :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:55

In vergelijking tot een aantal anderen hier in het topic valt het wel mee :D Inmiddels heb ik hier 8 veulens gehad, met nummer 9 en 10 onderweg voor 2015.

Vond de melkstrips vooral geweldig als extraatje bij Mausi, die maiden was afgelopen jaar, en die al een week van te voren flink qua gedrag veranderde. Door middel van de melkstrips kon ik toen mooi zien dat er eigenlijk nog niets aan de hand was, ondanks dat ze zo onrustig was.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:57

**kruipt uit mee-lees modus**

Interessant om te zien hoe iedereen het doet met het waken. Ik heb dit weekend een Wifi IP-camera gekocht en nu komt de wonderschone klus om hem te installeren in de stal. Ik ben bang dat de router die in huis staat te ver weg is, dus ik zal nog moeten kijken naar een signaalversterker daarvoor. Maar dat wordt dus mijn methode, camera erop en kijken maar. Geen birth alarm hier.

Melkstrips lijkt me op zich nog wel iets als extra hulpmiddel, maar waar kun je die kopen?

Hier mag een merrietje blijven en een hengstje zeer waarschijnlijk niet, dus ik hoop op een merrie. Ik zou sowieso graag weer een opvolger willen van mijn paard en dat zou dan ook een merrie moeten zijn. (het zal dus wel een hengstje worden haha)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:02

Wifi IP Camera had ik ook, te ver van stal dus router pakte hem niet. Uiteindelijk toch maar gewoon een laptop, mijn extra, op stal gezet, webcam eraan en met hele lange kabel verbonden aan de router. Duurde paar dagen, maar heb kunnen waken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:04

Maar er kan toch ook een signaalversterker tussen de router en de camera worden gemaakt? Dan zou het wifi signaal hem wel moeten pakken. Het gaat mij erom dat ik de beelden ook kan volgen als ik niet thuis ben vanaf mijn telefoon namelijk.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:07

Hee dat is toevallig ja Myrthee_ :D

hier een kont foto van iris... buik is verdwenen haha.
moest even de cowboy magic testen natuurlijk :')

Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:13

Murosch schreef:
Maar er kan toch ook een signaalversterker tussen de router en de camera worden gemaakt? Dan zou het wifi signaal hem wel moeten pakken. Het gaat mij erom dat ik de beelden ook kan volgen als ik niet thuis ben vanaf mijn telefoon namelijk.

Ja in theorie wel :j Maar damn, wat was ik die theorie zat na 2 dagen klooien :D

Ik had ook de mogelijkheid om thuis of op de telefoon mee te kijken, paarden staan bij mij niet aan huis. Doordat ik een extra laptop op stal had gezet, kon ik daar Ustreamen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:19

Ik ga het veulen zelf houden en hoop op een merrie. Ik heb altijd merries gehad, ben meer een merrie mens. :o Maar ik vermoed dat het een hengstje wordt.

Ik was net voor een IP Camera aan het kijken dus lees even mee! Ik heb geen birth alarm, mijn stal staat 9 m van huis en met alleen een camera moet het ook lukken denk ik. Ik denk wel dat ik ook een signaalversterker moet hebben, denk dat ie het net niet haalt.

Waar kan je die melkstrips kopen trouwens?