twinkel schreef:Gave hengst. Ben benieuwd.
Nee het eitje moet eraf zijn voor het bevrucht kan worden...
Het meest gunstige is dus.... Dat de Da voelt dat het ei er nog zit... Besluit te insemineren en vervolgens 2 dgen later weer voelt en constateerd dat het ei eraf is. Sperma is 48 uur levend dus dan heb je een grote kans op bevruchting want er was levend sperma in de eileider toen het ei eraf sprong. (eisprong dus)...
Dit is raar. Mijn merrie is 21, 23 en 25 juni geinsemineerd.
21 juni zat het eitje op de eierleider. Het was groot genoeg, eerder wilde de DA het niet doen want dan zou hij de baarmoeder bevuilen en was er kans op ontstekingen.
23 juni is hij 's morgens geweest om te scannen, ei zat er nog, dus zaad bestellen en 's avonds insemineren. 25 juni hetzelfde verhaal, ei zat er nog, dus zaad bestellen en weer later op de dag insemineren.
Het ei was 25 juni al raar van vorm, dus we hebben besloten om niet de 27e weer te kijken en om dan eventueel weer te insemineren.
Hij vertelde mij dat zolang het ei er nog op zit, dat het dan niet bevrucht is. Het valt in ieder geval als het bevrucht is, maar vallen doet het in ieder geval.
We hebben het bij Treas 3 keer gedaan, maart, april en juni. In mei werd ze niet hengstig, ook niet na hengstig spuiten. De eerste 2 keren met een andere DA. Die ging alleen opvoelen. Het werd gewoon niet goed gedaan, als ze hengstig was spul erin en klaar. Maar... mijn merrie is hengstig als de eitjes nog te klein zijn. Ruim 10 dagen na haar hengstigheid waren de eieren pas goed.
Dus in principe vind ik wel dat het in 1 keer is gelukt, want nu was alles goed qua voorbereiding.