[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:59

WHOOEEEEEPPPPP

Drachtig!
Helaas wel n tweeling maar lagen ver uit elkaar.
Dus eentje goed af kunnen knijpen. Ging heel makkelijk.
Zaterdag even controleren maar lijkt allemaal mooi gegaan.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:42

Super nieuws Balko! Hopelijk een positieve afknijping!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:44

Alvast voorzichtig gefeliciteerd Balko !

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:59

Jeetje wat een negatief gedoe hier.. ik ben alweer genezen :') Veel succes met alle merries en het fokken van de veulentjes.

Ik dacht dat dit gewoon een topic was om smart te delen, niet om elkaar de kop af te hakken of te discussiëren over je type paard. Het KWPN vindt onze merrie Gelders qua type en beweging. Ze hebben overigens de bloedeis al enige tijd geleden los gelaten en selecteren nu op type, beweging en karakter.

Ik stap nu uit dit topic, want ik heb hier dus absoluut geen trek in.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:25

Gefeliciteerd Balko!

Sophie ik lees iets anders dan jij. Maar wat je wil; houd rekening met dat getypte zaken soms anders overkomen dan bedoeld/opgevat en laat het gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:30

Het verandert gwn in een algemene discussie. Dat gebeurd ook als er hier een fjord x springpaard komt, of 1 gedekt wordt met een ongekeurde hengst

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:41

Balko *\o/* wat super. Duimen dat één vruchtje netjes blijft zitten, maar klinkt positief.

Sophie. Ik denk idd dat het iets anders bedoeld is al hoe je het interpreteer.

Bij de Gelderse zie ik idd tegenwoordig heel veel tuiger of spring of dressuur bloed. Maar eigenlijk niet heel raar natuurlijk. Bij de Gelderse moest ook wel hoognodig nieuw bloed binnen komen.
Vindt het nog steeds heel jammer dat kwpn niet de Formidable x Gelderse keur merrie van Democraat x statuur niet heeft aangewezen. Was echt een mooi type en lekker alround

Papa to be showen <3

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:47

En ik ga dekken met een niet goedgekeurde hengst (al heeft hij wel welsh licentie, maar dat stelt ook niets voor haha). *\o/*

Maar ik snap Sophie wel en zo komt het ook op mij over, ergens heel belerend én ook nog foute "feiten". Gelders is niet op bloed, maar gelders is een type fokkerij.

Hier even op zoek naar een plan B hengst, ik wil over 2/3 weken insemineren, maar nog geen bevestiging dat het kan met plan A hengst...

Gaaf filmpje AM!

En gefeliciteerd Balko! Beetje geluk na alle pech is je wel gegund! :):)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:48

balko: duimen dat het goed gaat met het over gebleven vruchtje. Wel alvast gefeliciteerd!

Wij hebben ook lang, lang, lang geleden (zo'n 25 jaar geleden) een gelderse merrie gehad. Die heeft 3 veulen van Elegant (hengstenhouderij uit Bennekom) gehad, nakomeling 1 en 3 (een hengst Pikant en een merrie Tessa) leken qua gedrag en bouw veel op elkaar en deden het op de dag van het gelders paard ook goed, de 2de nakomeling Saphir was totaal anders qua bouw maar wel heel super lief. Alle 3 jong verkocht dus geen idee hoe ze het uiteindelijk hebben gedaan. Toentertijd was de spoeling dun bij het gelders paard. Moeder, Clementine, was wel een drukte maker voor de wagen, onder het zadel was ze wel mak. Ook zij is al lang geleden verkocht.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:55

Jammer dat je je aangevallen voelt Sophie.
Ik ken het lijntje van jou een beetje. Zelf jaren tuigers gefokt en weet dus ook een beetje van de fokkerij van Indiana.
Atleet en zeker marvel fokte juist heel bloederig en dan snap ik zelf al niet dat je Indiana daarop gebruikt maar gelukkig heeft iedereen daar een eigen mening over.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je haar hebt laten omzetten van tuig naar gelders.
Wat voor toegevoegde waarde heeft dat voor jou?

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:25

Citaat:
Spannend! Heb je een foto van je merrie? FS Clarimo staat op mijn lijstje voor de toekomst (in de hoop dat mijn merrie dit seizoen drachtig wordt, anders is er geen toekomst wat dat betreft :( )

Nou eerlijk gezegd heb ik nu geen foto, maar ik zal er een maken zodra we haar weer halen :j Wij vinden het een hele fijne pony geworden, maar hadden wel enorme moeite met onze merrie drachtig krijgen van hem. De eerste keer was het pas in juli raakt en het tweede jaar hebben we van juni-augustus alles geprobeerd, gespoeld maar niet gelukt. gezonde jonge merrie. Jaar erop pakte ze in 1x met een andere hengst... Of het aan Clarimo ligt, lijkt me niet maar wel opvallend.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:37

Voor de eerste keer kan ik me hier melden :D

Wij hebben een mooie kans gekregen om met Chanorka te fokken en het zal ( als alles meezit ) deze combinatie worden, voor nu is het wachten wanneer ze hengstig wordt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:16

Dat kan niet anders dan een prachtig paard worden KimWilliam <3

Ik heb net nog maar eens een oproepje geplaatst op een PRE facebookgroep of mensen nog knappe hengsten ter dekking aanbieden. Ik zie bij het PRE zoveel mooie hengsten, maar er is maar een heel klein select clubje dat ter dekking wordt aangeboden en daarin vind ik het allemaal net niet of teveel inteelt, of te klein, of geen goede voorwaarden, of de duur, of schimmel, of ze leveren niet met weekend of feestdagen, etc. etc. . Ik hoop nog iets te vinden op deze manier := En anders heb ik wel een plan B, maar dan twijfel ik eerlijk gezegd of ik wel ga fokken met haar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:43

Cioccolato schreef:
Het verandert gwn in een algemene discussie. Dat gebeurd ook als er hier een fjord x springpaard komt, of 1 gedekt wordt met een ongekeurde hengst

Precies en dat is net de kritische noot die ik ervan vind. Maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen.
De merrie is exterieur matig niet goed genoeg als tuigpaard ( weet ik toevallig omdat ik op die
Keuring was) en dus een stamboek merrie. Imo fok je daar niet mee. Maar dan gaat die hop naar de gelderse paarden. Ja dat zou ik nou nooit doen. Maar wie ben ik hè
En nu hou ik er over op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:14

Balko gefeliciteerd!

Kimwilliam leuke combi en welkom.

Dais ik weet niet waar je zit maar hier vlakbij (Mussel) is ook iemand die volgens mij 3 PRE hengsten ter dekking heeft. Ik moet even opzoeken hoe ze heten als je dat wilt.

Gelders is idd type-fokkerij. Ik wist dat eerder niet en heb mijn oude merrie bij het gewone kwpn ter keuring aangeboden, maar achteraf gezien had ik haar bij het gelderse moeten aanbieden, want daar past ze qua type perfect. Daar was ze veel beter tot haar recht gekomen, maar omdat ze niet gelders gefokt was, wist ik niet dat dit had gekund.inmiddels is ze 20, dus laat ik het maar mooi, maar ik snap het wel.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:04

Meganvr leuke plannen dus met een uitbreiding :D hopelijk knapt de fjord vlug op.

Sophievdv welkom. Hopelijk blijf je nog mee kletsen. Wij fokken ook niet altijd volgens de norm trouwens :+ sowieso kan idd geschreven anders/harder overkomen als bedoeld. Voor de rest heb ik 0,0 verstand van warmbloed en dus ik die discussie meng ik mij sowieso niet :')

Cp112 aah Thor mag ook weer aan de bak, is dit Flash?

Xsurfdairy Welkom weer. Heb je een foto van je merrie?

Cheytjuh Bij jou ook lekker druk :D

Balko gefeliciteerd *\o/* hopelijk blijft de 2de idd zitten.

Am_horse knappe papa <3 hij heeft tegenover vorig jaar een hele volwassen uitstraling gekregen vind ik. Ga je hem inrijden dit jaar?

Quir ooh spannend nog een hengsten wissel dus mss. Wel balen als het met hengst A niet gaat.

Kimwilliam Welkom. Leuke combi. Is de merrie niet van jezelf?

Dais balen dat er zo weinig geschikte pre hengsten zijn. Wellicht een balletje opgooien bij andere fokkers ofzo?

Hier is Roosje weer gedekt gisteren. Tiesto had er alleen niet zoveel zin in :+ heeft dik 20 min geduurd en Roosje stond maar te knippen en plasjes te doen :') Maar aangezien Tiesto niet echt zin had erin verwacht ik dat ze net een eisprong gehad heeft en niet meer zo lekker rook. Dus die zal ook wel klaar zijn nu gok ik. Nina heeft afgeslagen dus die mag op het wacht bankje.

En vandaag mogen Luna en chrissy weer. En dan even zien of loes, Daisy, abby of Amy niet terug hengstig zijn. Gisteren waren ze nog allemaal boos op de hengst :+
maar van Daisy en loes zou het mij erg verbazen als ze toch drachtig zijn :o . Die hadden een rommelige cyclus. Abby en amy heb ik veel vertrouwen in dat die netjes drachtig zijn. En dan is alles gedekt wat ong gedekt kan op het moment. Nog even wachten tot de merries die net bevallen zijn hengstig worden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:10

@Sophie : Ach blijf gewoon lekker meekletsen, iedereen vind wat en inderdaad denk ik ook dat heel veel geschreven dingen gewoon niet overkomen zo ze bedoeld zijn. Dat van mij was in principe niet naar jou persoonlijk bedoeld, meer in het algemeen.

Nieky ook druk bezig, succes !

Welkom Kimwilliam :j mooie combinatie

@Dais : totaal niet thuis in de PRE hengsten helaas, lastig als er zo weinig beschikbaar is.

Hier is bij de 1 na laatste merrie eindelijk vooruitgang te zien in de hengstigheid, zaterdagochtend weer scannen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:46

@nieky, dat is inderdaad Flash. Gezien die het veulen kwijt is kan ze nu mooi als eerste. De volgende is Evi, dat is een 3 jarige. Die wilde ik liever niet als eerst. Nu heeft Thor de druk weer van de ketel dus ik zal haar vandaag of morgen ook eens schouwen.

De heren bij jullie hebben het er ook druk mee haha. Hebben jullie nog merries van buitenaf?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:25

Ik wil mij hier ook weer melden en meelezen/reageren :) Twee topics actief bijhouden en bijna 80u werken in een week is soms wat te druk :+

Sophie ik zou gewoon meekletsen. Ik had vorig jaar een ongekeurde hengst en daar is terecht commentaar op geweest. Maar ik kan wel mijn keuze onderbouwen en de hengst verbeterd wel op de merrie qua slechte punten. De dracht was niet gelukt. Dus uiteindelijk een gekeurde Fries gebruikt. Maar dit haar gaat ze terug naar deze hengst, die nu wel gekeurd is.

Cheytjuh fijn dat er vooruitgang zit bij de merrie :j
5 merries op het wachtbankje, dat is nogal wat!

Balko gefeliciteerd *\o/* Hopelijk blijft ie zitten :j

Nieky wat een brave hengst. Er zijn ook hengsten die koste wat het kost erop willen := Ik denk inderdaad dat ze dan klaar is nu. Bij jou ook drukte! Hopelijk zijn ze netjes drachtig. Wanneer moet je scannen?

Dais ken je deze al?
https://www.caballosdecolores.nl/

Kimwilliam mooie combinatie!

Xsurfdiary zou aan de hengst kunnen liggen maar ook aan de merrie natuurlijk. Zilver wordt niet drachtig als ze een zink en koper te kort heeft. Zolang ik dit aanvul heel vlot drachtig. Meestal in 1 a 2 cyclussen :j

Quir haha gewoon doen. Het is een gave hengst! 2 jaar nu toch? Jammer dat je nog niet zeker weet of keuze 1 kan...

Amhorses fijn van wild thing! Gefeliciteerd! Mooi filmpje van hem!

Claudia spannend!! Hopelijk is het gelukt

Fokfanaat balen van de kweek. Gelukkig nog vroeg!

Cp112 ook al begonnen. Ziet er wel wat onhandig uit met een deken. Maar het werkt :P

Zilver is maandagnacht bevallen van een hengstveulen. Ze bleef aan de nageboorte staan maar met behulp van de dierenarts was dit zo eruit. Gelukkig geen verhoging gekregen en ze is heel gezond en fit. Ik wil voor het eerst proberen te dekken in de veulenhengstigheid. Ze komen morgen scannen, dan 4.5 dagen na de bevalling. Sommige merries hebben hier de veulenhengstigheid al gehad na 8 dagen. Dus wachten tot maandag (7 dagen na bevalling) durf ik niet aan, en weekends ga ik niet scannen. Ik hoop zaterdag/zondag te kunnen dekken. Keuze is homozygoot champagne Perry, goedgekeurd bij de BAPS
Afbeelding
Perry en ik :)
Afbeelding
Zilver is weer helemaal happy de peppie
Afbeelding
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:02

Kabayo, Voor jullie kan het nu ook weer beginnen. Silver ziet er in iedergeval weer fantastisch uit.
Heel benieuwd hoe het dit jaar gaat met Perry. Succes met scannen morgen.

Ook ik vind dat Sofie lekker moet komen mee kletsen. Je merrie is een plaatje. Opmerkingen zouden wat algemener bedoeld zijn. Snap wel dat het naar jou toe niet leuk overkomt. Maar zoals je zult zien zijn er meer fokkers die hun eigen keuzes maken. Iedereen is hier om lief en leed te delen.

Onze merrie staat weer bij de DA voor opvolging. Vandaag was het follikel netjes gegroeid. Morgenochtend willen ze weer scannen. Ze ovuleerd vrij klein, maar zat nu ook nog een oud geel lichaam. Dus even afwachten of alles netjes doorzet.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:07

Goed, we houden er over op ;)
Dan terug echt on topic: vanochtend is Sanaa gescand en eindelijk doet ze wat :) morgen wordt ze geïnsemineerd dus nu begin ik vast met heel hard duimen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:41

Gisteren heb ik mijn Konikje Vaiana dan echt weg gebracht naar Duitsland. Ze gaat op "date" met Kiger Mustan Tivo.

Spannend om haar daar te laten, maar ook wel echt ontzettend veel zin in dit avontuur.

Doel is, een iets groter & lenigen "oer" paardje voor mijzelf.

Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:37

Kabayo. Wat leuk dat je er weer bij bent.

Wel heel snel met 5 dagen scannen?
Hier doen we eigenlijk vanaf dag 8 omdat daarvoor slagingskans gewoon minder is, als ze zo snel terug hengstig zijn.

Cheytjuh. Fijn dat die merrie nu ook vooruitgang toont.

Nieky. Het is de bedoeling dat ik hem idd ga oppakken onder het zadel. Laatste tijd vooral wat werk aan de hand gedaan.
Boos op de hengst is positief. Wanneer worden ze gescand?

Dais. Ik ben niet bekend met de pre, zal vast wel iets beschikbaar zijn wat past.

Kimwilliam. Mooie kans. Word vast een prachtig veulen

Seaside. Wat leuk. Spannend

Liezella word deze ochtend gescand. Erg benieuwd, ik zie geen hengstigheid. Nu is ze ook wel erg beschermend. Ze is mooi bijgetrokken na de bevalling.
Afbeelding
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 01:18

baudyh schreef:
Cioccolato schreef:

Precies en dat is net de kritische noot die ik ervan vind. Maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen.
De merrie is exterieur matig niet goed genoeg als tuigpaard ( weet ik toevallig omdat ik op die
Keuring was) en dus een stamboek merrie. Imo fok je daar niet mee. Maar dan gaat die hop naar de gelderse paarden. Ja dat zou ik nou nooit doen. Maar wie ben ik hè
En nu hou ik er over op.

Sommige meningen, waar niet om gevraagd wordt, kun je ook gewoon voor je houden.
Ik snap wel dat dit niet echt leuk overkomt en ook totaal geen toegevoegde waarde heeft.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:42

Zo te lezen voor vele spannende tijden hier.

Dais_ : lijkt me zeker lastig als de voorwaarden al soms niet even fijn zijn en dan de keuze zo beperkt is... Hopelijk helpt je oproep!

Nieky1993: Nee, ze is geblesseer geraakt tijden haar training en de eigenaresse heeft na vele maanden rust weer opgepakt maar ze schrok aan de hand en sprong om op het harde en toen weer kreupel. ze wilde er eerst afstand van doen maar toen we met haar is gesprek waren wist ze zelf ook nog niet helemaal. hierdoor afspraak gemaakt ( met contract erbij ), dat wij een veulen met haar gaan fokken en dan kan ze daarna verder beslissen. ( sorry hele korte uitleg van de situatie ).

Cheytjuh : succes, hopelijk meer voorruitgang

Kabayo : gelukkig alles goed gegaan ondanks de nageboorte, en wat een gave combi! wat zijn je kleurkansen?

jazzejam : spannend, hopelijk maandag een goede scan!

SeaSide : spannend hopelijk loopt alles voorspoedig!

AM_Horses : ze ziet er zeker goed uit! en wat een mooi veulen heb je erbij lopen.

Hier laat de merrie de hengstigheid ook niet heel duidelijk merken, enige wat ze dan doet ik tegen een muur van dr stal staan en 1 paard op stal vind ze dan aantrekkelijk. Begin deze week nog even het paard langs laten komen maar geen reactie ...