[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:17

Seven wat heb je dat leuk gemaakt zeg! Maak je zoiets ook voor derden?

Claudia gave combis hoor <3 Goed gedaan met Wainonia. Je hebt er echt alles aan gedaan

Knolselder klinkt hoopvol als de heren geen interesse meer hebben. Haal je ze binnenkort op?

Kiki hmm bloeduitstorting en velletjes van een eitje. Klinkt mij niet bekend eerlijk gezegt.
Spannend voor je eigen merrie! Leuk van White dream!

Desi welkom! Onze Forty merrie is nu dragend van Mac Madison. Leuke combinatie!

Jennyk snap wel dat ze verliefd is op Don cremello :P Wel leeg nu thuis denk ik :P

Kayley95 ook welkom! Gave combinatie zeg! Vind het ook een erg mooie hengst

Flubberboot wow best heftig!! Hopelijk lukt de operatie en geneest ze netjes!

Corinadrenth spannend! Goh mei, klinkt zo ver weg maar is alweer bijna.

Suffie verstandig dat je al zo vroeg de merrie wegbrengt. Die van mij moest direct die dag ook al dekken. Dat ging dus niet :+ Al weer iets van haar gehoord inmiddels? Of nahja. Van de hengstenhouder. Zou handig zijn als we met onze merries konden appen :+

Zilver weet nog niet wat ze van Perry vind. Ze staan naast elkaar in de paddock. Soms super boos. Maar soms kijkt ze ook best lief. Volgend weekend dekken hoop ik.
Perry is al best opgeknapt in 3 dagen tijd
Afbeelding
Zilver <3
Afbeelding

Seven

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:22

Kabayo

Ja ik maak ook wel voor anderen dingen vind ik leuk :j

Hij ziet er al een heel stuk beter uit <3

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:42

@Kabayo die Perry heeft een goed kosthuis! zeker al opgeknapt!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:23

desi: ze blijven tot ze niet meer hengstig zijn

kabayo: ik heb sjanty nog thuis, die is nu gelukkig rustig en hinnikt niet meer. Perry ziet er tevreden uit, niet zo erg dat Zilver hem nog niet zo leuk vindt als ze hem maar leuk vindt als ze hengstig is :j

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:31

@ Kabayo die is al enorm opgeknapt zeg! Super!

@Seven oeeeeh, ik had ook na het succes meteen weer gedekt met Livius.
Wel enorm gaaf, in de hengstenparada van Van Uytert stond mijn nakomeling Riley Rules specifiek benoemd en op de site ook *\%/*
Ik hoop nu op zo’n merrie hihi.
Afbeelding

@Kiki, daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk…

Ik typ een heel verhaal over mijn Gali die morgen veilig is maar die moet natuurlijk in het DBT2022 hahaha.
De merrie die morgen gescand word, Fairy, die betrapte ik vandaag op knipperen, had alleen de plas net gemist dus geen idee of t n normale plas of hengstig plasje was….. nog even spannend dus!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:16

Kabayo, morgen breng ik Quinn naar de hengst. Als De hengst Poppy niet meer wil dekken, neem ik haar gelijk weer mee denk ik.
Vita wordt door Cooper gedekt en Cooper staat hier, dat is lekker gemakkelijk :D

Wat is Perry al een stuk mooier nu zeg. En dat op 3 dagen tijd!

Balko was jij dat vorig jaar met dat hele dure veulen op de veiling? Wat een knap ding was dat zeg.

Maken jullie dezelfde combinaties terug wanneer het zo een succes was?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:27

Elina die staat duidelijk goed op zn plek bij je. Ga mooi zo door met je tlc en lekkere hapjes, dan wordt ie steeds knapper en kan Zilver er niet meer omheen!

Hmm Balko, laat het maar een gewoon plasje zijn geweest dan aub. Succes met scannen morgen.

Knolselder ik fok in een klein stamboek en hou voor mijzelf uitbreiding van mijn fokkerij voor ogen. Dan kies ik dus zoveel mogelijk nieuw bloed steeds. Mocht het nu met beide lukken en er zou volgend jaar een merrietje bij komen die ik zou willen aanhouden dan hou ik voor de toekomst mijn hengstenkeuzes wat open.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 01:14

Desi. Welkom, leuke combinatie

Kayley. Welkom,word vast weer een knapperd.

Jennyk. Heel wat merries met Casanova dan? Of ook een andere hengst?

Kiki. Spannend. Duimen dat ei er af is.
Nog nooit van een bloeduitstorting gehoord in de baarmoeder. Wel een bloedei of spikkelei.

Knolselder. Spannend, met hoeveel merries nu op het wachtbankje?

Seven mooi gemaakt. Vorig veulen was ook heel knap.

Moner. Dat is jammer dat je je eigen hengstjes nu niet kan gebruiken om zoiets stoms. Het mooiste is natuurlijk gewoon met papier fokken. Is anders ook zo zonde.

Kabayo. Al een heel verschil idd. Die herken je straks niet meer terug

Balko. Hopelijk had ze gewoon net geplast en is het vals alarm

Ik ben benieuwd of Liezella drachtig is. Ze ziet er voor het oog beter uit. Vaak was haar buik wat opgetrokken of strak en nu zie je gewoon een buikje.
Afbeelding

Odilia toont nog niks. Ik denk dat ik haar maar gelijk met Liezella laat scannen. Als er dan nog niks actief is van binnen. Laat ik haar hengstig spuiten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:30

Jennyk och die sjanty. Gelukkig is ze al rustiger

Amhorses ze ziet er wel heel tevreden uit. Ben blij dat ze zich nu beter voeld. Wat had ze precies of weet je dat niet? Verstandig van Odilia. Misschien wordt ze toch nog hengstig daarvoor

Claudia dat is de bedoeling :D <<)

Knolselder oh zou opzich wel mooi zijn qua reizen dat ze vandaag klaar is haha. Wel handig de hengst aan huis. Bevalt mij ook wel :o

Balko super gaaf dat je veulen genoemd wordt!! Wauw! Zou je een merrie willen houden? Haha oeps verkeerde topic. Hier ook nog 1 veilig maar die doet nog niet zoveel. Spannend voor Fairy!

Seven oeh leuk. Ik hou het even in gedachte!

Bedankt voor de complimentjes van Perry. Wormspuit doet veel en ik borstel hem iedere dag. Hij vind het heel gezellig <3

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:47

@ Knolselder, dat was idd die van mij

Ik heb nu wel weer terug gedekt en zal dit bij goede combinatie ook weer doen. Maar niet constant dezelfde, denk max 2 keer.

@ Kabayo, de merrie blijft sowieso en hengst is voor de verkoop. Merrie is NIET TE KOOP :').
Nu mijn man nog overtuigen als er geld word geboden :roll:.

Gaat Perry hierna weer in de opfok of hoe ziet het er voor hem uit?

@AM, jij insemineert zelf toch? Waar heb jij die cursus gedaan? Wij willen het wellicht ook zelf doen, begreep dat koeien moeilijker zijn dan paarden dus dat moet lukken.
Ook willen we zelf gaan scannen, iemand hier daar ervaring mee?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:48

amhorse: 2 merrie's voor Cassanova, Goldy (Golden Princess) en Pica (bijsterhof's Picture). Ik heb er dus 3 + het veulen Fairytale Princess (roepnaam Fay) Omdat ik roepnamen en officiele namen door elkaar haal lijkt het net of ik heel veel paarden heb haha.
Tegelijk je merrie's scannen is idd handig, het is ook nog vroeg in het seizoen dus nog alle tijd om ze drachtig te krijgen.

kabayo: ja Sjanty is helemaal rustig weer. Ze is vannacht ook buiten gebleven, het is mooi weer en ze is buiten rustiger dan alleen in de stal. Wat fijn dat Perry het naar zijn zin heeft bij je.

Balko: hopelijk was het een gewoon plasje en is de scan morgen positief!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:20

Balko schreef:
@ Knolselder, dat was idd die van mij

Ik heb nu wel weer terug gedekt en zal dit bij goede combinatie ook weer doen. Maar niet constant dezelfde, denk max 2 keer.

@ Kabayo, de merrie blijft sowieso en hengst is voor de verkoop. Merrie is NIET TE KOOP :').
Nu mijn man nog overtuigen als er geld word geboden :roll:.

Gaat Perry hierna weer in de opfok of hoe ziet het er voor hem uit?

@AM, jij insemineert zelf toch? Waar heb jij die cursus gedaan? Wij willen het wellicht ook zelf doen, begreep dat koeien moeilijker zijn dan paarden dus dat moet lukken.
Ook willen we zelf gaan scannen, iemand hier daar ervaring mee?

In België mag dit niet zelf, toch scannen zeker niet want dit is een dierenartskundige handeling waar je veel schade mee kan aanrichten. Insemineren ben ik niet zeker van , mogelijk is het in Nederland anders.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:34

Zelf scannen mag inderdaad niet, alleen een dierenarts mag dat. Merries zijn makkelijker dan koeien, omdat bij koeien de plooien 90 graden de andere kant op zijn. Bij een merrie gaan ze in dezelfde richting mee.

Dit jaar ga ik ook zelf insemineren en vanaf volgend jaar alles zelf thuis! :D

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:15

Zelf insemineren mag in Nederland @Tinniie. Zijn heel veel hengstenhouders die dit aanbieden bij grootschalige bedrijven, doen het allemaal zelf. Hier komt wel dan een dierenarts om inderdaad dan te scannen. Dit doen hun niet.

Seven: Heeeeeeeel gaaf veulen! Leuk papier ook zo!
Kabayo: Zo, Perry heeft wel in 3 dagen een verandering gemaakt zeg. Jeetje. Hij ziet er een stuk beter uit. Was hij wel kleur getest ?
Tinniie: Ik was nog aan het twijfelen dit jaar om voor Mo te gaan trouwens. Hij vereft ook super leuke veulens!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:47

Oh, want de koeien kunnen we wel zelf scannen met ook de passende apparatuur. Zal het is aan mijn vee arts vragen.

Gaaf Quir, ben benieuwd hoe het bevalt!

IK HEB DE EERSTE MERRIE DRAGEND *\o/*
Zo blij! 5 maart de tijd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:56

Gefeliciteerd Balko!

Hier helaas Estonia ook niet drachtig :( Hadden we wel al verwacht, gezien haar veulen met wat diarree stond. Maar ja, blijft toch stom om te horen. Wel wat beginnende hengstigheid, dus over een paar dagen nog een keer scannen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:57

Kabayo hij trekt al rap bij! Goed werk gedaan

Balko dat is leuk om je eigen nafok zo tegen te komen.
Nog even afwachten dus, duim dat het een gewoon plasje was.

Balko gefeliciteerd *\o/* op naar een gezond veulen.

goldenarrow balen! Hopelijk volgende ronde meer succes.

Ei bij bo was weg, maar kwam nog een ei achteraan en die was dinsdag niet zichtbaar (mogelijk verstopt achter de andere, beide nl op links) en die was ook al 3.4/3.4 cm.
Nu hopen dat deze niet te snel nog afgaat.
Over 15 dagen scannen. Dit ook op advies van de da ivm eerdere tweelingdracht en het andere ei wat nog kan springen.

Had nog gevraagd aan mijn stalgenoot. Maar ze zei dat de da zei: het ei is wel gesprongen maar het omhulsel ervan is achter gebleven. En dit als een dun velletje/vliesje. Maar daarbij kan ik die bloeduitstorting niet rijmen. Zat wel iets van een ontsteking (klein) bij. Wellicht dat het eruit zag als..... Ik heb geen idee

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:12

balko: gefeliciteerd!

goldenarrow: balen! Volgende ronde meer succes!

kiki: idd hopen dat het geen tweeling wordt!

Goldy is vanmorgen voor het eerst geinsemineerd, gelukkig gedraagt ze zich goed!

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:45

Wat een leuke paarden/combinaties komen hier voorbij, en ik vind het voor jullie ook spannend om te volgen. :) Altijd dat wachten he...
Ik duim mee voor degenen die op de wachtbank zitten of die al bezig zijn met ronde 2.

Rafa is vandaag gescand maar helaas niet drachtig, wel goed hengstig, een ei van 3.9 en geen vocht dus dat was wel goed nieuws. Zondag weer scannen en dan begin volgende week ws insemineren. De dierenarts vond het nog normaal aangezien het ook de eerste keer was.

Breeze is woensdagochtend gescand, ei van 4.5 en nu wou het toeval dat de hengstenhouder met de hengst op pad was, dus die is s'avonds (na overleg met de da) hier thuis langsgekomen voor een natuurlijke dekking. Ik vond het enorm spannend, maar breeze heeft al 2 veulens gehad door natuurlijk dekken bij de vorige eigenaar en het laatste veulen was van dezelfde hengst als nu. Scheelt mss wel dat ik breeze van de hengst-eigenaar gekocht heb, die kent haar natuurlijk beter op dat vlak. Het ging dan ook heel rustig.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:55

Ik zit met 2 op het wachtbankje. 1 al bevestigd en 1 breng ik vandaag naar de hengst. Ik hoop zo hard dat alles vlotjes gaat…

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:15

Balko

Heel knap veulen is dat *\o/*
Gefeliciteerd

Mocht je het leuk vinden een kleine compilatie van Roy als veulen.

We hebben ook wel gedacht hem aan te bieden op een veiling maar kon het toch niet over m'n hart krijgen <3

Wij hopen nu ook op een merrie

Knolselder
Soms wel, bij deze had ik eigenlijk lijkt een andere combi in m'n uoofd maar die hengst was dat moment niet beschikbaar en deze combi paste ook top dus terug gedekt

Am horses
Kanppe schimmel ze ziet er goed uit, zeker niet opgetrokken nee

Balko
Ik ben daar ook in geïnteresseerd zelf insemineren lijkt me heel handig ookal hebben we nu maar 1 merrie voor de fok

Karley
Dank je

Balko
Gefeliciteerd met de eerste merrie

Goldenarrow
Jammer altijd he ookal denk je het zelf al toch een domper. Stiekem hoop je toch dat je ongelijk hebt

Nala
Fijn dat de dekking goed is gegaan altijd spannend

Word een groot bankje straks knolselder :D

Mocht iemand trouwens iets weten ik zoek een weide maatje voor een afgekeurde kwpn merrie
Koop mag hoeft niet dus iemand kan ook eigenaar blijven terwijl het dier hier in de wei kan 24/7 :D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:00

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:50

Balko schreef:
Oh, want de koeien kunnen we wel zelf scannen met ook de passende apparatuur. Zal het is aan mijn vee arts vragen.

Gaaf Quir, ben benieuwd hoe het bevalt!

IK HEB DE EERSTE MERRIE DRAGEND *\o/*
Zo blij! 5 maart de tijd.

Volgens mij maakt de wet onderscheid tussen medisch handelen waarbij er weefsel bij betrokken is, zoals inentingen, snijden ect.
Medisch handelen zonder weefselverandering, mag door niet artsen worden uitgevoerd indien je bekwaam bent, dus scannen en inseminatie mag. Röntgenfoto maken niet, valt onder de wet stralingshygiene.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:51

Jeetje wat zijn jullie al ver, gewoon al drachtige merries. Gefeliciteerd!

Ik wacht nog op mijn eerste dit jaar. :')
Nog een maand geduld.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:31

Gefeliciteerd iedereen die een drachtige merrie heeft.
Ik moet ook nog geduld hebben, 28 april drachtscan, hopelijk 1 vruchtje, ze had 2 eitjes dus dat is nog even spannend.
Tijdens het insemineren kwamen we er ook achter dat ze is dichtgezet. Is me nooit opgevallen, maar ze heeft eerder een veulen gehad en de vorige eigenaar heeft dit gedaan uit voorzorg..
vind het best sneu.. en ook spannend, want het moet op tijd weer open gemaakt maar ook niet te vroeg.. Iemand ervaring met dichtgezette merrie en nieuwe dracht?