[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:26

Ooh op die manier, wat bijzonder

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:30

Klinkt interessant, ben ook wel benieuwd of mijn veearts dat kan krijgen.

De appelazijn ga ik ook zeker proberen! :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:31

goldenarrow schreef:
Nee, dat voeg je toe aan het sperma, vlak voor de inseminatie. Onze dierenarts bestelt het in Amerika, geen idee of je dat als particulier ook kan kopen, maar ik zie niks op de website staan dat het niet kan.
Het kost ons €50 extra (€75 voor diepvries), en aangezien wij dit jaar pas 2 merrietjes hebben na 10 jaar hengsten fokken wilden wij het wel eens proberen. Toch jammer als je een dekking van 4 ruggen koopt en er komt een hengstveulen uit waar je met moeite 2000€ voor kan krijgen. Dan wil ik het geluk best een beetje helpen :))

Maar wij hebben het nu bij 2 merries gebruikt, 1 vers en 1 diepvries, waarvan de eerste aanstaande zondag op dag 16 zit, dus ik ben benieuwd of het pakt.

Welke dierenarts heb jij? Die wil ik ook! :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:40

Wij doen nu het insemineren bij Equilife Reproduction Center en het opvolgen van de merrie bij een KI-station hier in de buurt. Het is voor ons namelijk nog ruim een uur rijden en dat vind ik voor alleen scannen (met 8 merries) nogal ver.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:22

Cynthia: Als je gevoel zegt om met Cassanova te dekken, dan zou ik dat doen. Ik geloof er heilig in om je gevoel te volgen. En 1.55 is een mooie maat toch? Ik weet niet hoe lang je zelf bent. Van je veulentjes vind ik het lastig zeggen welke groter lijkt. Op de foto lijken de billetjes van Shiloh hoger, maar de schoft van Idris lijkt weer hoger. :+

Goldenarrow: Wat bijzonder van dat spul. Nog nooit van gehoord. Ik ben wel heel erg benieuwd of dit werkt! Zou een uitvinding zijn voor vele denk ik.

Ik wilde in eerste instantie graag een hengst. Ik heb zelf al jaren merries en ben een echt merrie-mens. Maar een keer een stabiel karakter om de sport in te gaan, leek me ook wel wat. :') Maar met een ruin kan je niet fokken.. en het is toch ook wel leuk om er een merrie uit te krijgen en daar weer een keer een veulentje uit te halen. Havanna haar eerste veulen was een merrie en daarna 2 hengsten. Ik zal blij zijn met wat er ook uit komt en het blijft in principe sowieso, maar heel stiekem heb ik misschien toch wel een lichte voorkeur voor een merrie. :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:07

Het maakt mij niet uit wat ik krijg , als ie maar bont, knap en gezond is :D Wel grappig om al die theorieën hier te lezen. Eerlijk gezegd geloof ik er niet in.

Cynthia ik zou inderdaad voor de Duitse hengst gaan! Vind hem erg knap. Casanova is ook geweldig, maar wel wat kleiner.

Goldenarrow liggen de prijzen voor Arabieren zo laag? Ik kan voor mijn Friese hengst het dubbele krijgen. Vooral in deze corona tijd. Duur sperma zeg :wow: En wat een bijzonder spul. Voor die 50 euro extra kan je het altijd proberen.

Hier eigenlijk juist liever een maart/april veulen. We hebben hier altijd best veel vliegen en dazen zomers. Als ze zo klein zijn kan ik weinig doen. Nu zal die wat groter zijn met het vliegen seizoen en kan ik hem een deken en vliegenkap omdoen. Ze worden daarbij geboren met een wintervacht. Heb hem nog geen deken omgehad. Dus ik ga 16 april scannen en hopelijk daar ergens dekken :)
In mei beginnen vind ik zelf wat laat. Straks pakt het pas bij de 3e of 4e keer.

Amy wel fijn om te weten wanneer ze hengstig is. Wij hielden het altijd bij op de kalender

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:22

De prijzen van de hengsten liggen heel laag helaas. Ze zijn of heel erg goed (en duur), of niet goed genoeg. Er zit niet echt wat tussenin. En dan heb ik het voornamelijk over de showpaarden, over het algemeen liggen de prijzen voor de rijpaarden nog wat lager (maar zit er weinig verschil tussen merrie en hengst).

Merries daarentegen zijn altijd wat waard. Als de merrie zelf geen wereldkampioen-kwaliteit is kan je er in ieder geval altijd nog mee doorfokken. En aangezien de prijzen van het sperma vrij hoog liggen (tussen de 1500 en 20k ongeveer) kan je altijd beargumenteren dat ze minstens het sperma + een x bedrag per levensjaar op moet leveren. Zo hebben wij een 3-jarige merrie staan van FA El Rasheem, wiens dekgeld dit jaar verhoogd is naar 20.000 dollar, dus die merrie is zeker 10k meer waard geworden. Maar heb je een hengstje dan heb je gewoon echt pech :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:37

Hier wil ik nu toch ook wel een hengst uit mijn eerste combinatie. De rest mag merries geven :')

Heb nog een paar combi's op de planning staan, dus spannend hihi.
Sun gaat naar Tjechië voor een dekking en Kato gaat naar Habaldi (verwacht dit jaar ook een veulen van habbie maar uit een andere merrie)

Vooruil uit Kato x Habaldi hoop ik op een merrietje, en liefst dubbel verdund hihi.

Goldenarrow, wist niet dat die prijzen zo verschilden bij arabieren! nu bij mini paarden is dat ook wel hoor. Hengstjes vind ik ook moeizaam gaan... Maar mijn merrietjes zijn altijd erg vlot verkocht.
Ben wel enorm benieuwd of het product werkt!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:12

Cynt ik zou ook voor de duitse hengst gaan. Denk dat cassanova er voorlopig nog wel is dus waarom dan niet een keer wat anders :D

Hier vandaag naar de kliniek om een van mijn merries na te kijken. Zou eigenlijk vorige week zijn maar toen gooide mijn drachtige merrie roet in het eten. Ook mijn mini heb ik gisteren voor de eerste keer gedekt.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:57

Am volgens mij wilde je het met je nieuwe hengst proberen toch ?

Goldenarrow wat een prijs verschil daar. Kan het dan wel uit als je een hengst fokt ?

Kabayo ik heb de veulens liever in april/mei maar ben nu vroeg beginnen omdat deze merrie nooit een veulen heeft gehad dus geen idee om het lukt.

Hier was het Ei weg volgens de dierenarts was het vannacht gesprongen en ze is maandag avond geinsemineerd dus meer kans op een merrie toch ? :D

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:56

Even teruggezocht, gave hengst heb je uitgekozen Kabayo!

Wat een verschil in prijzen Goldenarrow. Begrijp heel goed dat je dan het lot een handje wil helpen, haha!

Luna hou je het hengstveulen dan aan?

Dustin lover succes!

Paardje2013, haha heb je ook appelazijn gevoerd?

Heeft hier iemand verstand van registraties van het veulen?
Mijn merrie staat in het hulpstamboek van nrps. Volgens de kwpn zou een veulen van haar x kwpn hengst een register b veulen uit komen.

Stel dat is een merrie en daar zet ik weer een kwpn hengst op, wordt dat veulen dan register a? Kun je zo een lijntje 'opbouwen?'

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:07

Als je een reg B merrie dekt met een reg A hengst krijg je zover ik weet inderdaad een reg A veulen bij het KWPN.
Zo krijg ik namelijk met mijn reg A merrie en een AES gekeurde hengst alsnog een reg A veulen.
Ik geloof dat dat een beetje vergelijkbaar is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:23

Paardje2013
Meestal niet nee. We hebben het geluk gehad dat we wat jaarling hengsten voor redelijke prijzen hebben kunnen verkopen, en dat 2 ervan van onze eigen hengst waren. Dus daar waren de kosten relatief laag. Maar dan nog is het geen dikke winst die je maakt.

En de hengsteneigenaren kunnen het vragen, want er zijn genoeg oliesjeiks met honderden paarden die het kunnen betalen :+ Daar is als particulier bijna niet tegenop te boksen. Daar staat dan wel tegenover dat als je een mooi veulen fokt ze ook niet te beroerd zijn om de portemonnee te trekken (bij mooie merrietjes en topkwaliteit hengsten). Bij een veiling liggen de prijzen over het algemeen hoger dan bij bijvoorbeeld een KWPN-veiling.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:45

Als je een ggk KWPN hengst kiest die je met een register B merrie dekt dan krijg je gewoon VB.
Als je een register B merrie dekt met een hengst die bij een ander ERKEND stamboek ggk is dient de hengst te voldoen aan de rontgen en aanlegeis die gesteld is vanuit het KWPN. Als ze hieraan voldoen krijg je ook een VB papier. Zijn ze enkel goedgekeurd bij een erkend stamboek? Dan krijg je een A papier.

Afbeelding

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:35

Graag wil ik mij hier nu ook melden. *\o/*
Vorig jaar was ik super enthousiast begonnen in het DBT 2021, combi gemeld alles.. maar toen begon de ellende. Bloedei, niet meer hengstig te krijgen en nooit aan insemineren toegekomen.

Maar dit jaar lijkt alles anders (even afkloppen) Iig is de merrie vandaag geïnsemineerd. Vrijdagochtend nog een check of het ei gesprongen is. Ik vind het zelf nog vrij vroeg maar na het getob vorig jaar (ook kostentechnisch) durfde ik deze mooie hengstigheid niet onbenut te laten.

Hierbij de combi: Kyton x Di-maestro v. Valdez (Elite)
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:47

Welkom Slimpie94, mooie combinatie.
Spannend, maar geef je gelijk om alvast te proberen. Een goede kans moet je niet laten schieten :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:49

Wat een mooie combinatie! Ik snap zeker dat je de kans gelijk pakt, zeker als je zo'n jaar achter de rug hebt!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:50

Welkom simpie !
Toffe combinatie zeg :)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:03

Gave combi!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:42

Mooie combi Simpie! Groot gelijk dat je begint!

Nou mijn merrie hier is een raadsel. Ze staat nu al minimaal 4 weken hengstig, maar ik vermoed al langer en na scannen ziet het er prima uit. Super mooi hengstig, bijna op ovuleren. Nu dus maar ei eraf gespoten want geen idee waarom die dat dus niet doet. Vandaag dekken en dan morgen einde middag terug om eens te kijken hoe het eruit ziet. Zou toch fijn zijn als ik me voorbereid op een hoop "ellende"en dat het nog zo "makkelijk" gaat. Al ben ik er bang voor :P

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:42

Vandaag word onze eerste merrie geinsimineerd.
Het is onze Gelderse merrie Blitz ( Voice x Balmoral) ze word gedekt door Henkie.
Afbeelding
Dit was 5 jaar geleden op de afstammelingen keuring van henkie.
Bij haar vorige eigenaar heeft ze dus een paar Henkies gehad. Het past blijkbaar.
Dus maar weer proberen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:47

Bedankt allemaal :)

Leuk dat de merries qua tijd zo dicht op elkaar geïnsemineerd zijn. Hopelijk ook evenveel geluk 8-)

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:32

Ik meld me hier ook maar even. Vorig jaar hebben wij laat in het seizoen geprobeerd om onze merrie drachtig te krijgen en dat is helaas niet gelukt. Dit jaar proberen we het weer, maar dan met een andere combinatie. Morgen wordt ze voor het eerst gescand en hopelijk weten we dan hoe ze zit in de cyclus. Merrie toont niet echt makkelijk haar hengstigheid.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:59

Mooie combi simpie94! Hopelijk pakt het dit jaar meteen goed !

Baudyh dat je de merrie nog niet kwijt bent.. had ik wel verwacht! Maar dan maar weer een knap henkie veulen proberen :D deze op de foto ziet er erg geslaagd uit!

Welkom unofficial79! Succes met scannen

Wij hebben afgelopen maandag gescanned maar toen was ze nog niet zo ver.. morgen gaan we opnieuw kijken

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:03

lovejouuuIB schreef:
Baudyh dat je de merrie nog niet kwijt bent.. had ik wel verwacht! Maar dan maar weer een knap henkie veulen proberen :D deze op de foto ziet er erg geslaagd uit!

Ze willen allemaal een merrie om te rijden. Maar het is toch echt een fokmerrie. Schijnt ooit wel onder het zadel te zijn geweest maar dat weet ik niet zeker dus ik kan haar niet als zodanig verkopen. En als fokmerrie durven ze het niet aan zonder dat ze drachtig is. Dus dan maar dekken en dan proberen te verkopen.
En zo niet dan blijft ze. Ga er niet voor een appel en een ei weg doen.