[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:34

Kan je met 6 uur na ovuleren niet alsnog insemineren of is het diepvries sperma? Diepvries moet inderdaad binnen 4 uur na ovuleren dacht ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:41

Dat hangt van de baarmoedermond af, of die nog open is.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:46

StalMelyn schreef:
Kan je met 6 uur na ovuleren niet alsnog insemineren of is het diepvries sperma? Diepvries moet inderdaad binnen 4 uur na ovuleren dacht ik.

Wel gevraagd aan de DA maar ze zei dat het geen grote kans van slagen had.
Sperma wordt hier ook ongeveer tussen 16:00 en 18:00 geleverd.

Positieve is wel dat we nu weten waar de merrie zit qua cyclus.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:55

Heb je op goed geluk gescand, of wist je ongeveer waar ze zat qua cyclus?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:01

Balen Simpie.

Bij didi nog geen groot folikel. Wordt zaterdag weer gescand.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:08

Caily schreef:

Hoe snel sluit die dan gemiddeld?
Ik weet met diepvries binnen 4 uur insemineren maar kan je dan ook missen omdat baarmoedermond ook na 2 uur weer dicht zit?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:17

Hier mag Wainonia een dagje op de kliniek blijven vandaag. Vanmorgen gecheckt maar het ei was nog niet gesprongen. Hij was wel al heel plat dus zal vandaag wel springen. Nog eens insemineren vandaag en dan aan het eind van de middag haar weer ophalen.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:57

Simpie, dat is jammer. Verkeerd ingeschat of eerste keer scannen om te checken waar ze zat en net pech? Wel balen, maar we zijn nog vroeg en je weet nu wanneer je haar in de gaten moet houden.

Annet, wel weer mooi hengstig dus. :)

Muronia, dat had ik deze cyclus ook. Mijn merrie is ook twee keer geïnsemineerd. En voor de zekerheid het ei eraf gespoten voor de tweede inseminatie.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:01

Jammer idd simpie, maar idd wel een idee van haar cyclus nu

AM hopen dat er snel een mooi ei zit.

En Muronia hopen dat het ei snel gaat *D

Morgenmiddag gaan we hier kijken hoe het er voor staat. (Eergister dus hengstig gespoten). Ben benieuwd of er uberhaupt nog beweging gaat komen in haar hengstigheid

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:12

Caily schreef:

Na de eisprong blijft die nog wel even open. Soms moet je bv nog een (aantal) keer naspoelen, dat kan dan nog omdat de BM mond nog open staat. Na 6 uur staat die zeker nog open en is ze nog vruchtbaar.. Ik meende zelfs tot 24uur, maar de meeste kans binnen 6 uur?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:19

alicelover schreef:
Simpie, dat is jammer. Verkeerd ingeschat of eerste keer scannen om te checken waar ze zat en net pech? Wel balen, maar we zijn nog vroeg en je weet nu wanneer je haar in de gaten moet houden.

Nou.. de staleigenaresse vermoedde al dat ze hengstig was. Dus ik ‘s avonds even getest en echt heel hengstig.
We hadden een afspraak voor aankomende maandag om te scannen dus die hoeft nu niet meer door te gaan

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:35

Vulina schreef:
Caily schreef:

Na de eisprong blijft die nog wel even open. Soms moet je bv nog een (aantal) keer naspoelen, dat kan dan nog omdat de BM mond nog open staat. Na 6 uur staat die zeker nog open en is ze nog vruchtbaar.. Ik meende zelfs tot 24uur, maar de meeste kans binnen 6 uur?

Dat dacht ik dus ook. Ik weet hoe precies het moet met diepvries dus met vers sperma is dan vast wat soepeler/gemakkelijker.

Iedereen heeft er weer andere kijk op en ieder pony/paard is anders. Volgende keer komt vast goed! Vroeg zat in het seizoen!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:38

Ander vraagje, ik had gewacht met de tandarts zodat ze niet verdoofd hoefde te worden toen ze drachtig was en wilde wachten tot veulen afgespeend was. Nu helaas dood veulen en ga opnieuw dekken, voor begin mei geen plek/tijd. Ben vergeten te vragen of het mag/kan tijdens dracht.

Wat doen jullie met fokmerries die ieder jaar dragen. Gaan die in een bepaalde periode in de dracht naar de tandarts?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:16

Goede vraag ik zit ook met een merrie die eigenlijk wel weer naar de tandarts moet ..

Baudyh mooi veulen, ben benieuwd naar het resultaat dezelfde combinatie!

Vulina al lekker druk met alles. Vind het met 1 merrie al een gedoe haha

Muronia hopelijk pakt het! Succes!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:20

Mijn drachtige merries gaan gewoon tussen de 6 en 8 maanden naar de tandarts. Nooit problemen mee gehad.
Doen we nu 10 jaar en tot zover geen rare ervaringen mee

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:20

Balen simpi

Muronia hopelijk deze keer wel gesprongen dan

Hier op kliniek insemineren ze ook niet meer ook niet als ei net weg is. Waarom weet ik niet

Tandarts tja mijne doet het niet bij drachtige en dan ook niet bij eentje met veulen aan de voet omdat ze altijd verdoofd worden dus ik zorg dat ze ervoor dan gedaan zijn of als veulen gespeend wordt. En anders jaartje overslaan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:21

Hier gaan ze gewoon naar de tandarts met dracht hoor.

Sterker nog, ik heb er een aantal die moeten worden verdoofd om te scannen. Nog nooit problemen mee gehad. Volgens de DA is het ook gewoon veilig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:37

Sterkte CP! hopen dat ze er iets aan kunnen doen!

Spannend baudyh!

Wat balen simpie! op goed geluk gescant of?

Spannend rivQ!

Hier worden ze onverdoofd behandeld, zijn dan wel mini's. Kan dus elk moment kiezen wanneer hun tanden gedaan worden. Kato was er heel chill onder, die is een 3tal weken voor de bevalling nog gedaan.

Merrie die vorige week dinsdag is hengstig gespoten is nog steeds niet hengstig... Kan dit?
Morgen is mijn knappe Red hier. Dan mag hij rustig kennis maken met Maylinn.
Ook gaat dan mijn andere merrie naar de hengst om gedekt te worden. En 1 merrie is verleased, die vertrekt dan ook :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:09

Hier gaan ze ook gewoon naar de tandarts. De merrie die dit jaar gedekt wordt heeft echter nog nooit behandeld hoeven worden, maar ze wordt sowieso gecontroleerd!

Met mijn oude merrie ook 'zwaardere' ingrepen gehad tijdens een dracht, en geen problemen mee gehad.

Ik ga voor volgende week een afspraak maken om te scannen, want verwacht dat ze dan ongeveer hengstig moet worden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:59

Nu het mis is gegaan wil ik toch alles uit de weg gaan. Maar goed om te weten dat het kan
Misschien laat ik een keer vijlen en dan volgend jaar weer elektrisch en verdoven.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:01

Dus ik denk dat je beter dan zelf je tandarts of dierenarts contacteert of zij het doen of niet.

Cp Kan je dat vergelijken een verdoving vóór een scan van tien min of een verdoving voor tandarts van soms meer dan een uur en dan moeten ze erna nog twee uur gebonden staan omdat ze zeker niet mogen eten of drinken.

Iemand ervaring met een merrie inspuiten zodat ze niet meer hengstig komt?
Blijkbaar zijn dat eerst 2 injecties om de maand en dan nog eentje na 6 maand ofzo iets. :')

Hier net gaan scannen met mijn 5jarige palomino merrie. Mijn ‘veulentje’ wordt morgen al geïnsemineerd. Voor haar eerste keer een scan was ze super flink, geen voet verzet. Super paard. Spannend allemaal weer.

Leuk je nieuwe hengstje Luna

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:06

Fotsy schreef:
Dus ik denk dat je beter dan zelf je tandarts of dierenarts contacteert of zij het doen of niet.

Cp Kan je dat vergelijken een verdoving vóór een scan van tien min of een verdoving voor tandarts van soms meer dan een uur en dan moeten ze erna nog twee uur gebonden staan omdat ze zeker niet mogen eten of drinken.

Iemand ervaring met een merrie inspuiten zodat ze niet meer hengstig komt?
Blijkbaar zijn dat eerst 2 injecties om de maand en dan nog eentje na 6 maand ofzo iets. :')

Hier net gaan scannen met mijn 5jarige palomino merrie. Mijn ‘veulentje’ wordt morgen al geïnsemineerd. Voor haar eerste keer een scan was ze super flink, geen voet verzet. Super paard. Spannend allemaal weer.

Leuk je nieuwe hengstje Luna

Gaat dezelfde verdoving in. Na 't scannen staan ze ook nog 2 uur na te soezen van de verdoving.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:14

Amai cp krijgen die niet gewoon een kalmering dan? Oeie das wel echt extreem toch? En elke keer bij iedere scan? Kan toch ook niet gezond zijn en duur want zo een spuit er iedere keer in en dat voor die paar minuten. En kunnen niet mee op transport of je moet daar uren staan wachten. Allee ik rij altijd naar kliniek voor scan kost me dan 12,5 euro. Dus zou voor mij onmogelijk zijn als ik ze zou moeten verdoven op die manier. Want nu vandaag is de mijne gescand, morgen wordt ze gescand en vrijdag. Dat zou drie dagen achter elkaar een verdoving erin. En dan ken ik men merrie nog heel goed waardoor we net op tijd waren en zo het scannen nog beperkt is.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:57

Oei, verdoven om te scannen? Dan is mijn merrie heel zoet, zeg.. :P Die moet wel verdoofd worden bij de tandarts, daar heb ik nog niet overna gedacht.. Voor mij dus nuttig dat het even voorbij komt!

Mijn merrie vandaag weer gescand, 11 dagen geleden had ze een geel lichaam en we moesten vandaag even terugkomen om te kijken of er al iets van een hengstigheid begonnen was (leuk zo'n merrie die nooit iets toont van haar cyclus, ideaal met rijden, maar voor de fokkerij niet zo handig :P ). Ze had vandaag wel een groot ei maar er was nog geen structuur te zien (? ik denk in haar baarmoeder?) en dus niet hengstig. Zaterdag weer even heen om te scannen, ben benieuwd..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:33

Fotsy schreef:
Amai cp krijgen die niet gewoon een kalmering dan? Oeie das wel echt extreem toch? En elke keer bij iedere scan? Kan toch ook niet gezond zijn en duur want zo een spuit er iedere keer in en dat voor die paar minuten. En kunnen niet mee op transport of je moet daar uren staan wachten. Allee ik rij altijd naar kliniek voor scan kost me dan 12,5 euro. Dus zou voor mij onmogelijk zijn als ik ze zou moeten verdoven op die manier. Want nu vandaag is de mijne gescand, morgen wordt ze gescand en vrijdag. Dat zou drie dagen achter elkaar een verdoving erin. En dan ken ik men merrie nog heel goed waardoor we net op tijd waren en zo het scannen nog beperkt is.

Ik heb een opvoelbox thuis. Verdoven is 12,50 scan 17,50.
Bij sommige van ons is het echt gevaarlijk om het zonder te doen.

Overigens, worden die niet voor het dekken gescanned maar alleen met 18 en 35 dagen.

Vaak doe ik het gelijk als combi met een tandarts behandeling