[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:11

Wie weet is ze morgen al goed hengstig. Spannend blaze!

Dat sperma heeft al een hele weg erop zitten. Hopen dat dat stukje naar het ei ook nog lukt :+ spannend hoor Tinniie!

Dat pris er goed uit ziet is in ieder geval een goed teken :j we zullen het dinsdag weten. Super spannend altijd Woogy!
Ik moest zeggen dat ik bij Wild ook enorm twijfelde en geen goed gevoel had. Maar toch drachtig *\o/*

Fotsy. Vorig jaar is ze 4x geïnsimineerd :') we zitten nu op 2x. Afspuiten durven we niet echt met meerdere grote eieren. Gelukkig is dat hier geen probleem.
Welke hengst neem je voor Jessie? Is me waarschijnlijk ontgaan.

Vulina. Gefeliciteerd, maar ook balen en hopen dat de tweede er makkelijk afgehaald kan worden. Bij Esmeralda verwacht ik (als ze drachtig word) ook wel weer een 2ling. Zijn toch altijd weer extra zorgen...

Spannend Eef93 *\o/*

Morgen word Esmeralda weer gescand of dat er een ei(eren) weg is. Ik kreeg een berichtje van mijn moeder dat ze nog goed hengstig stond en naar Formidable aan het roepen was en andersom ook := duidelijk verliefd op elkaar. (Hebben elkaar nog nooit aangeraakt ofzo :') )
Maar zijn nu sinds twee weken wel buurvrouw en buurman.

Als ik terug kom laat ik Wild ook weer scannen. Elke keer als ik zie dat ze haar staart iets omhoog doet, denk ik al weer dat ze het verloren is.
Wild Thing is denk ik één van de eerste. Op 18 februari is ze 340 dagen.

angelpam

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:17

Wat spannend allemaal zeg. Sommige aan het dekken andere aan het wachten op hengstigheid. Sommige al mooi drachtig.

Voor mij gaat het nu ook beginnen. Vanmorgen gescand omdat ik haar niet vertrouwde en ze zit inderdaad tegen de hengstigheid aan. Maandag gaan we weer scannen en ik hoop volgende week te kunnen insemineren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:41

Dank je AMhorses, in eerste instantie zijn we er gewoon blij mee!

Mooi vroeg inderdaad :j Maar dan geven ze wel mooi en lange zomer voor de boeg.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:20

Vulina, doet jouw DA niet meteen een vruchtje wegknijpen? Lara is nu 2x drachtig geweest van een tweeling en beide keren meteen weggehaald. De eerste keer op 18 dagen en toen waren we al bijna te laat en de tweede keer op 16 dagen. Toen lagen de vruchten te dicht bij elkaar en moest ik Lara eerst longeren. Na het longeren weer de box in voor de scan en toen lagen ze mooi uit elkaar. Resultaat zijn Dunja en Carlijn :D Bij kans op tweelingdracht is het dan ook verstandig om op dag 16 te gaan scannen, omdat vanaf dag 18 de vruchtjes gaan innestelen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:12

Zo hoort het eigenlijk ook Suffie. In dit geval was het alleen zo; de ene is zeker een vrucht. De andere, veel kleinere, kan een vrucht of een cyste zijn. Gewoonlijk knijpen ze de grootste altijd weg, de kleinen zijn vaak te hard. Maar om nu die ene weg te halen waarvan we zeker weten dat het een vrucht is, is dus nu wat risico vol.. Maandag checken we of ze beide gegroeid zijn. Zo niet, dan is het een cyste óf een vruchtje wat zichzelf wel afbreekt..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:39

Vandaar, nog even onzekerheid dus.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:26

Jade is blijkbaar geovuleerd met 2 follikels, dus dubbel kans ondanks het iets mindere zaad.
Vanaf hoeveel dagen kan men ongeveer de dracht zien op de scan? Satinka zit zaterdag 5/5 op 18 dagen, Jade zit dan op 14, zouden ze dan al kunnen scannen? of gaat dat net te vroeg zijn? Zou wel handig zijn als het dan allemaal ineens kan aangezien Jade vroeger moet gescand worden als er eventueel eentje weggeknepen moet worden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:40

Geen idee of er met 14 dagen al iets te zien is.

Esmeralda is ook klaar gedekt. Spannend....

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:45

Dream had vanmorgen wat witte doorzichtige afscheiding(is gisteren geinsemineerd) weten jullie of dit normaal is?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:04

Tiinnie, mijn DA adviseert bij kans op tweelingdracht altijd op 16 dagen te scannen. Dan hebben ze de meeste kans om een vruchtje weg te knijpen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:33

gezien jade altijd wat voorloopt op de meeste andere merrie's zou ik ze toch meenemen met 14 dagen. Hier scannen ze al op 15 dagen.

sperma eef93? merrie probeert de baarmoeder ook op te schonen
anders zou ik het niet weten

duimen voor een cyste of een vruchtje dat zelf zal afkomen vulina

spannend AM

iemand vroeg nog welke hengst ik had genomen, weet alleen niet meer wie :o
bij deze :D

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:39

Wild had dit ook Eef93. En is drachtig *\o/*

Dat was ik Fotsy! Prachtige hengst <3

Nog 16 dagen tot de scan van Esmeralda. Word weer aftellen :')

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:00

AM_Horses schreef:
Wild had dit ook Eef93. En is drachtig *\o/*

Dat was ik Fotsy! Prachtige hengst <3

Nog 16 dagen tot de scan van Esmeralda. Word weer aftellen :')

Ohhh gelukkig er gaat alweer van alles door me hoofd. Haha maar ik ga me niet druk maken _/-\o_ :j

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:01

Fotsy schreef:
gezien jade altijd wat voorloopt op de meeste andere merrie's zou ik ze toch meenemen met 14 dagen. Hier scannen ze al op 15 dagen.

sperma eef93? merrie probeert de baarmoeder ook op te schonen
anders zou ik het niet weten

duimen voor een cyste of een vruchtje dat zelf zal afkomen vulina

spannend AM

iemand vroeg nog welke hengst ik had genomen, weet alleen niet meer wie :o
bij deze :D

[ [url=m/HBneBW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd! En die kleur <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:01

Ik kan nu zeggen dat die van mij hengstig is! En echt pishengstig :')

Morgen wordt ze voor de eerste keer gedekt. En dan om de dag. Daarna na 16-18 dagen scannen. Spannend... :=

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:10

Spannend Blaze, hopelijk vind ze het wat!

Interessant over de tweelingen, ik dacht dat juist de kleinste altijd eraf werd gehaald. Is er nou niet de kans dat na het afknijpen van de grootste, de kleinste wellicht zwakker is? En dus mogelijk afsterft?
Puur theorie die gebaseerd is op gevoel :) dat zegt namelijk: als het lichaam het onbelangrijk vind, blijft het achter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:17

Jesse is hier vandaag aangekomen. Ebba staat op het hoekje van de paddock naar hem te kijken en hinniken. Hopelijk is dat goed nieuws :D Vanaf morgen maar gelijk aan het schouwen gaan en hopelijk legt ze gauw eieren en kan het snel gebeuren :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:21

De kleinste is meestal gewoon een tijdje later bevrucht, niet persé zwakker. Ze zijn wel veel moeilijker kapot te krijgen. In dit geval is er twijfel over de kleinste. Heel simpel te meten; gegroeid is een vrucht, niet gegroeid is een cyste..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:23

Fotsy schreef:

]

Ja idd, je hebt gelijk, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht :P maar snelle Jade is meestal een paar dagen voor op echo (en dat zet zich dan ook altijd verder tot een vroege bevalling uiteindelijk)

De dierenarts komt hier thuis scannen dan, daarmee dat het handig zou zijn om alles ineens te doen. (En meteen de veulentjes van dit jaar te chippen en schetsen :P )

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:24

Vulina schreef:
De kleinste is meestal gewoon een tijdje later bevrucht, niet persé zwakker. Ze zijn wel veel moeilijker kapot te krijgen. In dit geval is er twijfel over de kleinste. Heel simpel te meten; gegroeid is een vrucht, niet gegroeid is een cyste..

Hoe later bevrucht? Dat het eitje er gewoon later af is gekomen dan het grotere? Hoeveel tijd zit er tussen dan(gemiddeld gezien dan he)? Waarom is het verschil dan zo groot tussen twee vruchtjes bij een tweeling dracht?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:49

Er kan wel 2 dagen tussen de bevruchting zitten. En dat is op die termijn heel veel. Het gebeurd maar zelden dat ze tegelijk springen, meestal zit er wel wat tijd tussen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:06

Sperma blijft toch maar 48 uur leven in de merrie? Dat zijn twee volle dagen, ik weet het, maar ben me dan aan het bedenken dat het grote vruchtje dan komt van het eerste uur en het tweede van het laatste...Ik vind het allemaal maar erg verwarrend :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:14

In theorie kan dat. Hoeveel tijd er exact tussen zit weet ik niet, maar de verdeling gaat de eerste dagen heel snel..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:34

En die 48u is een gemiddelde. Bij sommige blijft het nog veel langer leven..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:14

Interessante kwestie vulina! Wat gaan ze doen als het een cyste is? Of maakt een cyste niet heel veel uit in principe.

Fotsy : mooie hengst! Apart kleurtje heeft hij!

Am_horses : lekker vroeg 18 februari! Dan zal je idd wel een van de eersten zijn!

Ik ga Lina zo naar de hengst brengen! Hopen dat hij bij haar net zo in de smaak valt als bij mij :j