[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimsel94

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:33

Dat zijn er een hoop mijnlieverd! Leuke paarden allemaal ook!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:15

Mijnlieverd, wat een hoop! Zitten erg leuke dieren bij zeg. Hopelijk volgend jaar allemaal een veulentje!

Spannend Crines, hopelijk is ze mooi drachtig! Hier scannen we inderdaad ook altijd nog na het insemineren om te zien of het ei weg is (of dat er nog een keer geïnsemineerd moet worden).

Murosch die ziet er blij uit! Kun je zo'n kleintje makkelijk laten scannen dadelijk? Of is het gewoon afwachten of ze weer hengstig worden? En wat dan met een tweeling dracht?

De bedragen verschillen echt enorm zeg! Hier ook jaloers voor de dekgelden (al doe ik er eentje ook zelf haha), maar KWPN is echt erg duur. Zo al gemakkelijk 1.000+. De pony hebben we wel een redelijk dure hengst uitgezocht, die zijn er wel goedkoper te vinden. Zij wordt 16 dit jaar, heeft ook al eens een veulentje gehad.

Mijn merrie wordt vandaag geïnsemineerd en met een beetje geluk heeft ze volgend jaar zelfs twee veulentjes lopen. :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:24

Wauw wat een knapperds MijnLieverd! Ik hoop dat ze allemaal mooi drachtig worden en knappe veulentjes gaan brengen volgend jaar, dat moet bijna wel goed komen met die combinaties!

De dekgelden zijn inderdaad hoog hoor bij het KWPN. Ik heb in 2015 een Groninger gefokt en wil me daar straks ook graag meer op toeleggen. Daar zijn de dekgelden nog wel wat vriendelijker gelukkig.

Dit wordt mijn eerste mini-veulentje. Ik vind het heel interessant, want het gaat toch allemaal wel wat anders dan bij grote paarden. Als het goed is kan ze straks wel gewoon gescand worden. Ik heb een vrouwelijke DA (dezelfde als MarijeR) en ik had begrepen dat ze wel gewoon kunnen scannen. Ik wil ook zeker een tweelingdracht uitsluiten. Waar ik het meeste vrees voor heb is een eventuele red bag bevalling, want dat schijnt bij mini's geen uitzondering te zijn en aangezien deze merrie maiden is weet ik ook niet hoe het bij haar allemaal gaat.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:34

Ik heb ook 2 minimerries en meeste kunnen gewoon gescand worden. Er zijn ook dierenartsen die met een speciaal apparaat erin kunnen ipv met hand/arm en die na bepaalde tijd van buitenaf kunnen scannen.

P_Tries

Super gave combianties ML! :))

Verschillende rassen, verschillende dekgelden loopt flink uiteen, maar ook binnen een ras kan het uiteen lopen natuurlijk.

Leuk je eerste mini Murosch! :)) Fijn om toch te scannen hoor, ik laat mijn mini ook scannen.

AM_Horses

Mijnlieverd: wat een mooie combinaties!

Dekgeld van KWPN is id vrij duur. Van Indian Rock 1200 euro. :$ Van onze eigen hengst betalen wij alleen de kosten, maar hij is een stuk goedkoper als KWPN hengsten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:36

Wat een gave dieren mijnlieverd <3

Dekgeld voor ene hengst hier is 1750 euro en andere geloof 550 euro. Loopt erg uiteen. Bij mini's is echt ook echt wat ze hebben gepresteerd op gebied van showen en hun nakomelingen.

Dekgeld is inclusief 3 weken stalling en levend veulen garantie.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:45

Ja het varieert echt enorm qua gekgeld en qua wat veulens opleveren.
Mijn eigen hengst heb ik dit jaar goedkoop staan omdat hij nog niet veel nakomelingen heeft en niet op show is geweest. Zijn veulens die hij wel heeft gehad zijn altijd aan een nette prijs verkocht (zeker geen dumpprijzen)

Quir

Mini's zijn in aankoop ook vrij prijzig toch?

Dekgeld hier dit jaar 1.100,- (Guardian) en 650,- voor de D-pony (Cosmopolitan). Excl BTW, maar dat betalen wij niet.

Aantal jaar geleden deden ze hier geen mini's of shetlanders scannen, alleen na 3 maanden uitwendig maar daar heb je niet zoveel aan qua tweeling dracht. Vandaar mijn vraag. :))

Sjintoo

Sjintoo schreef:
Hebben jullie een idee hoe groot het slaagpercentage is op dracht bij inseminatie? Is dat groter, gelijk aan of kleiner dan bij een natuurlijke dekking?

Niemand die hier kan op antwoorden?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:46

Goedkoop zijn ze idd niet nee qua aankoop haha :p zijn een hoop hengsten die duurder worden aangekocht/verkocht als goede sportpaarden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:47

Sjintoo schreef:
Sjintoo schreef:
Hebben jullie een idee hoe groot het slaagpercentage is op dracht bij inseminatie? Is dat groter, gelijk aan of kleiner dan bij een natuurlijke dekking?

Niemand die hier kan op antwoorden?

Volgens mij is dat aardig gelijk, alhoewel ze met inseminatie dichter bij kunnen insemineren en preciezer op de eisprong. Maar ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Insemineren is in ieder geval minder risico. /3

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:50

Iets kleiner Sjinto, heb ik me laten vertellen :). Onbewerkt is natuurlijk altijd beter. Maar ik merk daar eigenlijk niet zoveel van. Heb 2x mee gemaakt dat t de 2e keer raak was en 1x na de 3e keer (Bibi vorig jaar), voor de rest zijn mijn merries tot nu toe altijd in 1x drachtig geraakt. Zelfs mijn oudere merrie van 17, toen 16, was vorig jaar in 1x drachtig, en dat terwijl ze 2 jaar leeg was geweest, wat ouder is en cystes in dr baarmoeder heeft :).

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:07

Dekgeld en scan pakket loopt erg uit één zeg! Wauw, 50,- voor een heel seizoen scannen! Ik dacht dat wij het redelijk goedkoop hadden!
Ik betaal 180,- ex voor een scan pakket. Dat is onbeperkt scannen, incl 18 en 35 dagen en oktober scan.
Ik weet niet meer wie het vroeg, maar het dek geld van de kwpners is een vaste prijs totdat ze drachtig zijn. Je betaald alleen wel extra voor het versturen.
Er zit geen limiet op het aantal keren insemineren.

Dekgeld varieert hier ook van 1000,- tot 2500,-..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:09

Oeh, net gehoord dat Falke hengstig gespoten is. Hoe lang duurt het dan ongeveer voor ze hengstig wordt? Er was op scan nog steeds geen verandering te zien.

Worden jullie nog niet gek van mijn vragen? :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:22

Meestal zo'n 5 tot 7 dagen tot een inseminatie :)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:25

dus dan zou ze dinsdag ten vroegste geînsemineerd kunnen worden? Hopen dat ze zich nu een beetje aan het schema houdt. Ze had nl toch al stilletjes aan hengstig moeten worden. Ben daarom wel blij dat ze op een dekstation staat waar alles in de gaten wordt gehouden.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:28

Vulina schreef:
Dekgeld en scan pakket loopt erg uit één zeg! Wauw, 50,- voor een heel seizoen scannen! Ik dacht dat wij het redelijk goedkoop hadden!
Ik betaal 180,- ex voor een scan pakket. Dat is onbeperkt scannen, incl 18 en 35 dagen en oktober scan.
Ik weet niet meer wie het vroeg, maar het dek geld van de kwpners is een vaste prijs totdat ze drachtig zijn. Je betaald alleen wel extra voor het versturen.
Er zit geen limiet op het aantal keren insemineren.

Dekgeld varieert hier ook van 1000,- tot 2500,-..

Dat vroeg ik! Dan hoef ik dus niet bang te zijn voor elke keer misschien die 250 euro te betalen wanneer ze 'gust' zouden blijven :') En aangezien ze bij van Uytert zelf staat, heb ik ook geen verzendkosten! Dat is fijn :D

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:29

Sjintoo schreef:
dus dan zou ze dinsdag ten vroegste geînsemineerd kunnen worden? Hopen dat ze zich nu een beetje aan het schema houdt. Ze had nl toch al stilletjes aan hengstig moeten worden. Ben daarom wel blij dat ze op een dekstation staat waar alles in de gaten wordt gehouden.

Ik had precies hetzelfde met mijn merrie! Veel fijner idee dat zij er echt met hun neus bovenop zitten hoe het gaat met de cyclus! 7 dagen in de week aan het werk als het zou moeten! Echt super! :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:33

Die 250 euro zijn je eenmalige vaste kosten per dek jaar. Die betaal je bij gust in het najaar, of bij dracht zit het bij je dekgeld inbegrepen.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:38

Daar wordt mijn spaarrekening blij van :D
Nog een hoop te leren op veulen gebied! Eerste eigen paard.. Met dat eerste eigen paard een eerste eigen veulentje fokken, zo leuk maar ook oh zo spannend! <3

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:47

Ga bij mijn Da ook eens vragen of ze scanpakketten hebben. Heb sinds ik ben verhuisd nieuwe DA dus nog niet geweest om te scannen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:13

Hier is net de tweede merrie drachtig gescant.

Onze 2de kampioensmerrie en tevens zelfgefokte merrie Vanety TC is drachtig van de mooie bruine Kampioenshengst Rondo's Cerutti

Afbeelding

Afbeelding

Dus we verwachten volgend jaar twee Welsh-B veulens ... zeer content mee.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:24

Gefeliciteerd Chantal! Knappe dieren!!

Hier zit nu Guardian in de Jazz merrie, nu hopen op twee mooie vruchtjes (en dan graag twee merries een witte en een bruine of zwarte :D ). Dus duimen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:41

Gefeliciteerd Chantalll! Heerlijk als je nu al achterover kan leunen en wachten :)

Quir haha, dat klinkt uhm apart, maar ik duim met je mee!